راه اندازی اولین مدرسه مهارت کشور باحضور معاونت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در آمل

کمال آنلاین : در دنیایی که هر روز با تغییرات سریع و پیشرفت‌های شگفت‌انگیز فناوری روبرو هستیم، نیاز به یک سیستم آموزشی نوآورانه و متناسب با این تحولات بیش از پیش احساس می‌شود. مدارس مهارت‌محور با تمرکز بر آموزش مهارت‌های عملی و کاربردی، نیروی انسانی متخصص و کارآمدی را برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون بازار کار تربیت می‌کنند.

امروزه یکی از مشکلات مهم بین جوانان و اقشار تحصیلکرده، معضل بیکاری است و عامل اصلی هم رویکرد نهادهای رسمی متولی آموزش در کشور است که صرفا به دانشجو مدرک داده می‌شود و توجه جدی به دانش مهارتی و تناسب آن با نیازهای جامعه و مناطق مختلف کشور نشده است

کسب مهارت‌های شغلی در نظام آموزشی کشور، دغدغه‌ای است که حالا در بسیاری از کشورها پیاده‌سازی شده و آنها از نظام آموزشی مهارت‌محور خود بهره می‌برند. در واقع کشورهای در حال توسعه‌یافته نیز به فکر افتاده‌اند و در حال انجام اقدامات مختلفی در راستای یادگیری مهارت توسط دانش‌آموزان هستند، حتی یکی از هدف‌های آموزشی اهداف توسعه پایدار سازمان ملل هم در این رابطه است: «تعداد جوانان و بزرگسالانی که دارای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای کار هستند باید افزایش پیدا کند.

**احساس مسئولیت دکتر برگ بید در قبال دانش آموزان برای آموزش مهارت های زندگی، شغلی و اجتماعی

درهمبن راستا وبا توجه به احساس مسئولیت دکتر محمد برگ بید که دارای  دکترای تخصصی مهندسی مالی و موسس اولین مدرسه مهارت در سطح کشورومدیر آموزشگاه فنی وحرفه ای فارابی که نزدیک به 24 است که در حوزه مهارتی و در بخش های مختلف فعالیت دارد  و همه این مدارج را طی کرد و پله پله راه را پیمود و این نیاز را احساس کرد که فرزندان ما در دوره متوسطه اول و متوسطه دوم وارد این مسیر شوند وبا برنامه ریزی  و درکنار آموزش و پرورش مهارت های زندگی، شغلی و اجتماعی را به دانش آموزان آموزش دهند .

**خالی بودن مهارت برای دانش آموزان در سنین پایین

وی درگفتگویی اختصاصی با هفته نامه آوای کمال با بیان اینکه درکنار آموزش یک جای خالی را دیده بودم گفت : بنده مدیریت آموزشگاه فنی و حرفه ای فارابی را برعهده دارم مهارت را در سنین بالا تجربه کرده بودیم و مشاهد کرده بودم مهارت برای دانش آموزان در سنین پایین خالی است که نزدیک به 20 سال با آموزش و پرورش بحث برون سپاری را داشتیم و در این مدت طوری بود دانش آموزان همیشه در اختیار ما نبودند و فقط درس های تخصصی و مهارتی را پیش ما می آمدند؛ از نظر روان شناسی بررسی شد دیدیم از نظر مهارتی می خواهیم توفیقی داشته باشیم باید از سن دبیرستان و الان در متوسطه اول باید وارد شویم تا دانش آموزان وقتی دیپلم می گیرند صاحب یک مهارت باشند

وی اشاره کرد : درگذشته طرحی به نام کاد داشتیم و بچه ها می آمدند هفته ای یک بار در محیط کار واقعی قرار می گرفتند و مهارت را یاد می گرفتند و با همان مهارت مشغول می شدند و شاید همان مهارت تبدیل به شغل آینده آنان میشد و این الان جایش خالی بود و آمدیم کار نویی انجام دادیم

**راه اندازی اولین مدرسه مهارت کشور درآمل

وی درخصوص راه اندازی مدرسه مهارت درآمل خاطرنشان کرد : مدرسه مهارت یعنی ما این مدارس را در جوار مرکز فنی و حرفه ای داشته باشیم یعنی شاگرد ی که دارد دیپلم هنرستان می گیرد از مرکز فنی و حرفه ای مهارت یاد می گیرد این یک بحث ارتقا و رابطه خیلی قوی بین مراکز فنی و حرفه ای و هنرستان ها ایجاد می کند که جای آن خالی است وچون این خلا را احساس کردیم  آمدیم نخستین هنرستان غیردولتی مدرسه مهارت کشور را باحضور معاونت پژوهش، آموزش و سنجش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افتتاح گردیم و یکی از مدارسی است که حرف برای گفتن دارد و ما می توانیم این مدارس را در سطح جامعه معرفی کنیم تا دانش آموزان ما نهایت استفاده را داشته باشند

دکتر برگ بید اظهارداشت : دانش آموزانی که نزد ما دیپلم می گیرند می آیند از مدارک فنی و حرفه ای هم برخوردار می شوند که این مدرک بین المللی و دارای کد استاندارد است و کد آیسیک دارد و یک سری مزایا دارد و قابل ترجمه در 180 کشور دنیا است و الان دنبال این رفتیم سرباز ماهر را داشته باشیم

مدیر هنرستان غیردولتی مدرسه مهارت آمل تاکید کرد :  از جمله رشته هایی که دراین مدرسه مهارت تدریس می شود رشته مکانیک خودرو و این رشته نو و پرمخاطب است و دانش آموزان باید بیایند بروز شوندو رشته تاسیسات مکانیکی داریم که همان بحث لوازم خانگی، پکیج، کولر، یخچال، لباسشویی و... را در بر می گیرد و رشته نو است که رشته ای پرمتقاضی است.

**راه اندازی اولین رشته هوش مصنوعی کشور درآمل درآینده نزدیک

وی اضافه کرد :  با آمدن هوش مصنوعی خیلی از علوم کنار می رود و رشته هوش مصنوعی را هم دنبال این است هستیم از آموزش و پرورش مصوبه آن را بگیریم و این رشته را در هنرستان خودمان داشته باشیم که اگر صورت بگیرد اولین رشته هوش مصنوعی کشور است و آمل این ظرفیت را دارد .

وی ادامه داد : بیش از 70 درصد صنایع استان مازندران در شهرستان آمل قرار دارد و از آن طرف 73 درصد اقتصاد مازندران برای آمل است و اگر همه این ها را در کنار هم قرار دهیم می بینیم باید در آمل طرح نو دراندازیم که خوشبختانه اولین مدرسه مهارت ایران در این شهرستان افتتاح گردید چراکه اعتقاد داریم  صنعت ما نیاز به نیروی ماهر دارد و خیلی از جوانان ما خوداشتغالی و کارآفرینی هستند و چقدر خوب می شود این مدارس مهارت در جوار مراکز فنی و حرفه ای ایجاد گردد .

**حمایت های دولت از کارآموزان مدرسه مهارت

ودرخصوص حمایت های دولت از کارآموزان مدرسه مهارت گفت : الان دولت آمده است بابت این مدارک یک سری مزایایی نظیر وام خوداشتغالی می دهد و اگر مشکل شغل را در کشور حل کنیم بسیاری از مشکلات را حل خواهیم کرد و الان دنبال مزایایی هستیم جوان بدون اینکه به دردسری بیافتد بیاید در این حوزه دیپلم بگیرد و مهارت کسب نماید و ما واقعا چه کمبودی از کشورهای پیشرفته داریم و چرا جوانان ما باید بیکار باشند؟ این ها همه از مهارت سرچشمه می گیرد .

**بیش از 40 درصد از جوانان تحصیلکرده ما در سطح استان مازندران بیکار هستند

دکتر برگ بید اشاره کرد : متاسفانه شاهد هستیم نزدیک به بیش از 40 درصد از جوانان تحصیلکرده ما در سطح استان مازندران بیکار هستند و ضرورت دارد جوان ما که در دانشگاه تحصیل کرد از تحصیلات خود به شغل برسد اما ما می گوییم دانش آموزی که در مدرسه مهارت تحصیل نماید پس از گرفتن دیپلم به شغل می رسد و 76 درصد از جوانا ن ما که از مدارس فنی و حرفه ای فارع التحصیل شدند به شغل رسیدند که این آمار در برخی از رشته ها حدود 100 درصد بوده است که نمونه اش رشته تاسیسات می باشد.

موسس هنرستان غیردولتی مدرسه مهارت با بیان اینکه مساحت مدرسه بیش از ۶۰۰متر مربع است، گفت:تمام هزینه‌های ساخت و تکمیل آن به ارزش نزدیک به ۳میلیارد تومان را به صورت شخصی انجام دادم

.