کمال آنلاین : کاهش اعتماد به نفس، افزایش تبلیغات فضای مجازی، ایجاد تصاویر غیرواقعی از افراد در ذهن و بسیاری از علل دیگر منجر به افزایش انجام جراحی‌های زیبایی شده است و در این بین سلامتی فردی که به دنبال زیبایی است توسط افراد بدون صلاحیت در امر پزشکی تهدید می‌شود که این موضوع چالش‌های متعددی به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس گزارش‌های ارائه شده در چند سال اخیر شاهد افزایش جراحی‌های زیبایی در جوامع جهانی بوده‌ایم که در این خصوص تبلیغات در فضای مجازی بی‌تأثیر نیست. بسیاری از افراد تحت تأثیر تبلیغات فضای مجازی و تصاویر غیرواقعی ارائه شده در این فضا، احساس ناکافی بودن دارند، از همین رو به انجام جراحی‌های زیبایی روی آورده‌اند که گاهی افراد بدون صلاحیت دست به تیغ جراحی‌های زیبایی شده و نه تنها زیبایی افراد را برای همیشه نابود می‌کنند، بلکه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به سلامت افراد وارد می‌کنند.

تعاریف جدید حوزه زیبایی و زیباشناسی

مصطفی زارعی، کارشناس رسانه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تغییر رویکرد مد، لباس و حتی حوزه زیبایی‌شناسی از اوایل قرن بیستم که نشر مقاله‌ها آغاز شد، دیده می‌شود. با چاپ تصویر مدل‌ها در صفحه اول مجله‌ها، تولید لباس‌های متنوع و برنامه‌ریزی روی مدل‌ها برای تجارت، به نوعی حتی فرم بدن نیز دچار تغییر شد و به قدری این هجمه سنگین شده که جنبشی در غرب تحت عنوان «حس مثبت بدن» آغاز شد و در فضای مجازی به شدت فعال است.

وی افزود: می‌توان گفت با نمود حوزه تجارت در رسانه، تعارف جدید در حوزه زیبایی، مد، لباس و حتی رنگ مو تحت تأثیر قرار گرفته است. هنرمندان، سلبریتی‌ها و بلاگرها نیز با فعالیت‌های خود در رسانه، تعاریف جدیدی در حوزه زیبایی و زیباشناسی مطرح کرده‌اند. به علت گسترش و توزیع فضای مجازی و در پی آن افزایش کاربران فضای مجازی، دسترسی افراد به محتوای رسانه بیشتر شده و نوع پوشش یا حتی آرایش سلبریتی‌ها و هنرمندان، به نوعی تبدیل به الگو برای افراد جامعه شده است.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه گاهی با پخش شدن یک سریال تلویزیونی افراد علاقه‌مند می‌شوند تا خود را مشابه کاراکتر اصلی سریال کنند، تصریح کرد: بنابر موارد بیان شده، در تغییر معیارها، پلتفرم رسانه، محتوای موجود در رسانه و سلبریتی‌ها و افراد مشهور تأثیرگذار بوده است، بیشترین بستر معرفی معیارهای زیبایی و ترویج آن‌ها، درحال‌حاضر برنامه اینستاگرام است.

فضای مجازی و علل افزایش جراحی‌های زیبایی

وی با بیان اینکه حتی خود سلبریتی‌ها نیز تحت تأثیر فضای رسانه قرار می‌گیرند و اقدامی را که موافق میل نیست انجام می‌دهند، گفت: در گذشته نفوذ رسانه‌های جمعی و سریال‌ها به قدری زیاد بوده که بر پوشش جامعه توان اثرگذاری داشته است؛ درحال‌حاضر نیز رسانه فعالیت خود را پیش می‌برد و تعریفی که در حوزه زیبایی پدید می‌آورد، توسط مردم پذیرفته می‌شود.

زارعی با بیان اینکه تبلیغ بلاگرها، انجام جراحی‌های زیبایی توسط سلبریتی‌ها و مد شدن تبلیغات حوزه پزشکی منجر به افزایش جراحی‌های زیبایی شده است، اضافه کرد: طبق یک مطالعه انجام شده در سال ۱۳۹۸ در حوزه عمل‌های زیبایی، تعداد بسیاری از درخواست کنندگان عمل‌های زیبایی در مراکز، با واسطه یا بی‌واسطه با فضای مجازی در ارتباط بوده‌اند، از طریق فضای مجازی به پزشک معرفی شده‌اند یا نوع عمل زیبایی انتخابی آن‌ها، الهام گرفته از فضای مجازی بوده است.

پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در ایران

خردادماه سال جاری، علیرضا صابری، فوق تخصص جراحی پلاستیک و دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، اظهار کرد: جراحی‌های مربوط به صورت، پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در ایران هستند و بیشتر مراجعان جراحی‌های زیبایی بین ۲۰ تا ۳۰ سال دارند و این آمار در افراد زیر ۲۰ سال هم رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه افراد زیر ۲۰ سال، بیشتر برای عمل‌های زیبایی بینی مراجعه می‌کنند، افزود: مناسب‌ترین سن عمل بینی، بعد از ١٧ سالگی است و زیر این سن جز در موارد ویژه با بدشکلی شدید بینی، بهتر است انجام نشود.‌

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تصریح کرد: در تمام عمل‌های زیبایی به طور متوسط حدود پنج تا ۱۰ درصد ممکن است افراد نیاز به ترمیم پیدا کنند که یک موضوع عادی و ثابت در همه جوامع است، اما به این علت که بیشتر این عمل‌ها توسط افراد بدون صلاحیت انجام می‌شود، آمار ترمیم رو به افزایش است و در بعضی موارد، قابلیت اصلاح و ترمیم وجود ندارد.

وی ادامه داد: ۱۰ تا ۲۰ درصد عمل‌های زیبایی مربوط به مردان است و گرایش بیشتر مردها به عمل زیبایی صورت و بینی و بعد از آن ژنیکوماستی است. بیشتر مراجعان برای عمل‌های زیبایی از کشورهای همسایه به ایران سفر می‌کنند و علت آن وجود پزشکان مجرب و متخصص، کیفیت بالا و مناسب بودن هزینه عمل است.

برخورد با افراد و مراکز غیرمجاز زیبایی، قاطع است

پیش از این و در تیرماه سال جاری، مهرداد شریفی، معاون درمان علوم پزشکی شیراز، با تاکید بر اینکه ناآگاهی مردم و سعی در کاهش هزینه‌های دریافت خدمات زیبایی، عامل اصلی در بروز مشکلات جسمی و روانی برای شهروندان است، اظهار کرد: بیشترین تعداد مراکز غیرمجاز در استان فارس، مربوط به ارائه خدمات زیبایی است و بیشترین مراجعان این مراکز بانوان هستند.

وی با بیان اینکه افرادی بدون داشتن تخصص و مهارت و حتی مدرک تحصیلی مرتبط، اقدام به ارائه خدمات زیبایی در مراکز بدون مجوز می‌کنند، افزود: سال گذشته با چندین مورد فوت ناشی از دریافت خدمات زیبایی از مراکز غیرمجاز در فارس مواجه بوده‌ایم.

معاون درمان علوم پزشکی شیراز ادامه داد: طی سه ماه ابتدایی امسال، ۳۰ مورد از این مراکز و افراد شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شده است، گفت: تمام مراجعان به این مراکز به نوعی با مشکلات جدی مواجه شده‌اند که گاهی برگشت‌ناپذیر بوده و در یک مورد به نابینایی فرد منجر شده است.

وی با تاکید بر اینکه مخالفتی با دریافت خدمات زیبایی وجود ندارد و برخورد با افراد و مراکز غیرمجاز زیبایی قانونی و قاطع است، ادامه داد: شهروندان از مراجعه به افراد و مراکز غیرمجاز و بدون صلاحیت، پرهیز کنند تا از صدمات جبران‌ناپذیر ناشی از آن مصون بمانند.

شریفی تصریح کرد: تنها افرادی که در مراکز مورد تائید معاونت آموزش دانشگاه علوم پزشکی یا وزارت بهداشت، آموزش دیده و گواهی دریافت کرده باشند، مجاز به ارائه خدمات پس از دریافت مجوز لازم هستند.

وی خاطرنشان کرد: انجام هرگونه عمل جراحی زیبایی یا خدمات بهداشتی مرتبط، اگر در مراکز غیرمجاز و توسط افراد بدون صلاحیت انجام شود، امکان بروز مخاطرات جدی سلامت فردی را به همراه دارد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز هر ماه شاهد موارد متعددی از این آسیب‌ها و صدمات که گاهی دائمی هستند و هزینه مالی بسیار سنگین، مشکلات جدی جسمی و مخاطرات عمیق روحی را به دنبال دارد، است.

لزوم ساماندهی خدمات پزشکی زیبایی

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت موضوع ایمنی برای بیماران را بسیار مهم دانست و گفت: نباید در جریان درمان هیچ آسیبی به بیمار برسد، خدمات پزشکی زیبایی در کشور بسیار گسترده شده که نیازمند ساماندهی است و ارائه دهندگان این خدمات باید در چهارچوب استانداردها و ملاحظات تعیین شده توسط وزارت بهداشت فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه خدمات پزشکی زیبایی، مردم باید اطلاع و آگاهی کافی داشته باشند، اظهار داشت: رسانه‌ها باید اطلاع رسانی مناسبی را در این زمینه داشته باشند و زمانی که فردی به پزشک جهت خدمات زیبایی مراجعه می‌کند، نام پزشک را در سایت سازمان نظام پزشکی کشور استعلام کرده و در صورت صلاحیت در زمینه تخصص مورد نظر به پزشک مربوطه مراجعه کند؛ در غیر این صورت مراجعه به غیر پزشک می‌تواند آسیب‌های جدی ایجاد کند.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: استاندارهایی توسط وزارت بهداشت جهت خدمات زیبایی تدوین شده است و پزشکان باید بر اساس استانداردهای ابلاغی، اقدام به انجام اعمال پزشکی کنند.

وی گفت: نظارت‌های جدی در زمینه مقابله با مداخله افراد فاقد صلاحیت و غیر پزشک در امور پزشکی صورت پذیرد که این کار مستلزم همکاری بین بخشی از جمله ادارات نظارت بر امور درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی، قوه قضائیه، نظام پزشکی، پزشکی قانونی، سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس و سایر نهادهای مرتبط است. در این زمینه قوانین مشخصی وجود دارد، لایحه‌ای نیز در زمینه تشدید جرایم این قبیل اقدامات تدوین و ارسال شده است تا قانون بازدارنده‌ای برای مداخله افراد بدون صلاحیت در امور پزشکی تصویب و ابلاغ شود.

کریمی افزود: در شش ماه اول سال جاری، ۲۶۰۰ پرونده در زمینه دخالت افراد بدون صلاحیت در امور پزشکی به مراجع قضائی ارسال شده است، لذا از قوه قضائیه درخواست داریم تا در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کرده و مجازات بازدارنده‌ای برای افراد فاقد صلاحیت که در امور پزشکی دخالت کرده و به جان مردم آسیب می‌زنند، اعمال کند.