کمال آنلاین / اعضا کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، پلیس راه و حمل ونقل جاده‌ای و راهداری کشور با همراهی رییس مجمع نمایندگان مازندران از جاده جایگزین بالا دست سدمخزنی هراز بازدید کرده و مصوبه تعیین ضرب العجل ۴۸ ساعته کمیسیون ایمینی راه‌های کشور مبنی بر اعلام نظر نهایی پلیس راه در جهت راهکار‌های پیشنهادی برای تردد ایمن در جاده بیش از ۴ کیلومتری منوط شد.

در این جلسه که پس از بازدید میدانی از مسیرجاده جایگزین بالادست سدمخزنی هراز در کیلومتر حدود ۲۰ جاده هراز انجام شد، مقرر شد تا ۴۸ ساعت آینده پلیس راه نظرات تخصصی برای رفع حداقل ایرادات به منظور تردد در شرایط اضطرار را به کمیسیون عمرانی مجلس اعلام کند.

به موجب صورتجلسه‌ای که پس از این بازدید با حضور حاجی پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، سرهنگ محبی نماینده پلیس راه کشور و ذاکری معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای مورد موافقت قرار گرفت، در صورت برطرف شدن همه ایراد‌های فنی مورد نظر پلیس راه توسط سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای و وزارت نیرو، این جاده دست کم تا یک ماه آینده زیر بار ترافیک خواهد رفت.

برای ۳ ساعت در هفته و شرایط ترافیکی نیاز به جاده جایگزین داریم
نماینده مردم شهرستان آمل درمجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: در چند ماه گذشته با دعوتی که از نمایندگان پلیس راه، سازمان حمل ونقل جاده‌های، استانداری و وزارت راه و بازدید از جاده جایگزین سدهراز آمل انجام شده، با هدف کم کردن دغدغه‌های مردم بومی و نیز مسافران عبوری جاده هراز در محدوده سد در حال ساخت است.

رضا حاجی پور افزود: حداقل برای ۳ ساعت در روز‌های تعطیل وپایان هفته که محدوده سد درحال ساخت هراز با حجم بالای تردد خودرویی مسافران از تهران به شهرستان آمل و مسیر برگشت ترافیک سنگینی ایجاد می‌شود، اجازه تردد داده شود تا گلایه‌های مردم بومی ومسافران نیز کمتر شود.

وی با بیان اینکه باید به اینکه مهم توجه داشت که اگر در شرایط خاص مثل زلزله یا سیل، دسترسی به جاده اصلی نباشد، به ناچار باید از مسیر‌های جایگزین استفاده کرد، ادامه داد، پس از بازدید‌هایی که درچند ماه گذشته انجام شده برخی نواقص برطرف شود و درحال حاضر برای برون رفت از این وضعیت، انتظار از مجموعه پلیس راه این هست حداقل با اضافه کردن اکیپ‌های گشت ونظارت درمسیراین جاده کوتاه شرایط را برای تردد ایمن مسافران عبوری برقرار کرد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد، ترافیک‌های چند کیلومتری حدفاصل محدوده سد درحال ساخت هراز در یک دهه گذشته به معضل جدی برای مسافران عبوری ازاین جاده ونیز بومیان این شهرستان به سمت روستا‌ها وییلاقات دراین محدوده بیش از ۱۰ کیلومتری تبدیل شده وباید همه دستگاه‌های مسئول همکاری مسئولانه داشته باشند.

به گزارش خبرنگارما، سد هراز در ۲۰ کیلومتری جنوب آمل واقع در مسیرجاده پرتردد هراز به عنوان بزرگترین سد شمال و چهارمین سد بزرگ خاکی ایران در دره هراز از سال ۱۳۸۹ در دست ساخت است که تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بعد از اجرایی شدن سد مخزنی هراز حدود ۹ کیلومتر از جاده فعلی هراز به علت واقع شدن در وسط دریاچه سد آبگیری و ساخت جاده جایگزین از چند سال گذشته توسط وزارت نیرو و وزارت راه در دستور کار قرار گرفت.

شرکت آب منطقه‌ای مازندران اعلام کرده بود که ۱۱ کیلومتر از ساخت جاده جایگزین در بالا دست سد هراز در دست ساخت است که تاکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت کاری دارد.

با توجه به پیشرفت همزمان سدهراز و نیز حجم بالای تردد خودرو‌های عبوری از محل کارگاه سد، چالش را میان مسئولان سد وکاربران عبور جاده هراز ونیز ساکنان منطقه به علت حجم بالای تردد وخطرات پیش بینی نشده دوچندان کرده است.

ترافیک‌های سنگین آخر هفته‌ها و تعطیلات بلند مدت برای شهروندان آملی و مسافران عبوری از جاده هراز در یک دهه گذشته باعث گلایه شدید شده به طورکه درچند مقطع باعث بسته شدن جاده توسط بومیان این روستا به علت نبود جاده جایگزین وتاخیر در بهره براری ازجاده دردست ساخت بالادست سد شده بود.

در این راستا یک جاده فرعی به طول ۴ کیلومتر تا تکمیل جاده اصلی ۱۱ کیلومتری بالادست سدهراز، برای کاهش حجم ترافیک و نیز هدایت تردد خودرو‌ها برای تسریع در ساخت سد ساخته و آماده بهره برداری شد، اما تاکنون زیربار ترافیک نرفت.