اگر نگاهی ریشه‌ای و زیرساختی به شاخص‌های پیشرفت کشور بیندازیم تأیید خواهیم کرد که مردان و زنانی که این زیرساخت‌های عظیم را ساختند یا در توسعه آن اثرگذار بودند، از کلاس درس، مدرسه و با نفس گرم معلم، تربیت یافتند و اگر بگوییم همه کشور در همه سطوح، مدیون «معلم» است، سخنی گزافه و بی‌راه نگفتیم.

کمال آنلاین به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ هفته معلم مجالی است هرچند کم و کوتاه که از «معلم» که برخی او را سنگ بنای توسعه پایدار در هر جامعه‌ای می‌دانند قدردانی کنیم و یکی از برنامه‌هایی که در سه سطح شهرستان، استان و کشور برگزار می‌شود شناسایی و معرفی معلمان نمونه و قدردانی از آنان است که سالانه در ایام هفته معلم و در سالروز شهادت معلم شهید استاد مرتضی مطهری برگزار می‌شود. در ادامه این گزارش؛ مصاحبه با «ریحانه کیا» یکی از معلمان نمونه استان مازندران در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را می‌خوانید:

*لطفا خودتان را معرفی کنید:

با سلام و احترام خدمت همه همکاران و دانش‌آموزان سرزمینم گرامی‌داشت مقام معلم رو به تمامی فرهنگیان عزیز تبریک عرض می‌کنم. ریحانه کیا هستم، کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی و دانشجوی دکتری پژوهش محور مدیریت آموزشی با سابقه ۸ سال تدریس در مدارس، اکنون در مدرسه شاهد دختران (شهید سوهانیان) شهرستان آمل مشغول به تدریس پایه ششم ابتدایی هستم.

* دستاوردهای پیشین خود را در زمینه کاری توضیح دهید.

موفق به کسب رتبه اول فارغ التحصیلان کارشناسی، رتبه دوم فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد، رتبه سوم در جشنواره دهه فجر در محور وحدت ملی شدم. مولف کتاب و نویسنده بیش از ۲۳ مقاله در عرصه آموزشی و پژوهشی هستم. افتخار عضویت در کمیته علمی و داوری کنفرانس‌های ملی و بین المللی و کمیته پژوهش اداره آموزش و پرورش آمل را دارم. همچنین پژوهشگر برتر رشته تحقیقات آموزشی، مدرس کارگاه‌های توانمندسازی درون سازمانی و برون سازمانی و همکاری با پژوهش‌سرای آموزش و پرورش(عضو کمیته اجرایی مسابقات دومینو) را در رزومه کاری خود دارم.

* توصیه شما به معلمان جوان چیست و رمز موفقیت معلمی را در چه چیز می‌دانید؟

به معلمان جوان پیشنهاد می‌دهم به مدیریت زمان در انجام فعالیت‌ها توجه کنند زیرا نظم و انضباط منجر به یادگیری عمیق‌تر می‌شود سپس با تلفیق دروس، طراحی و برنامه‌ریزی تکالیف و فعالیت‌های مهارت محور، بازی‌های آموزشی و اجرای برنامه ویژه مدارس(بوم) و طرح خوانا به ایجاد انگیزه و تشویق دانش آموزان به پژوهش و فعالیت های علمی، شناسایی و تقویت استعدادهای آنها،ترویج کارآفرینی و تشویق برای حرفه آموزی مشاغل مختلف و تقویت مهارت‌های زندگی بپردازند. همچنین برنامه علاقمند کردن دانش‌آموزان به رسوم و آیین بومی و محلی و منطقه ای خصوصا رسومی که رو به فراموشی سپرده شده است را در برنامه آموزشی سالانه قرار دهند.

* صحبت یا توصیه‌ی شما به مسئولان آموزش و پرورش در حوزه‌های آموزشی، تربیتی و اجرایی چیست؟

به عنوان عضو کوچکی از جامعه آموزشی(معلم) توصیه به همکاران خوبم این است که با عشق و علاقه به شغل خود نگاه کنند و در مورد مسائل آموزشی کمتر دیدگاه اقتصادی داشته باشند و این را بدانند که کار و فعالیت یک معلم سازنده جامعه آینده است و داشتن صبر و اشتیاق هم در یاددهی و هم یادگیری لازم و ضروری می باشد. پیشنهادم به مسئولان این است که بتلاش خود را افزایش دهند تا یک معلم با آرامش روانی و ذهنی و فارغ از تمام مشغله‌های اقتصادی و اجتماعی بتواد تنها و تنها به پیشرفت آموزش و تاثیر بر دانش‌آموزان بیاندیشد و سطح اجتماعی یک معلم را در جامعه به عنوان سنگ‌بنای آموزش در یک کودک که نقش مستقیم در آینده کشور دارد، ارتقا دهند.

*چگونه می‌توان معلمان را به انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه ترغیب کرد؟

در قدم نخست معلمان باید به این نتیجه برسند که نقششان در فعالیت‌های فوق برنامه تاثیر مستقیم بر دانش‌آموزان، محیط آموزشی و جایگاه اجتماعی آنان دارد در واقع هر دانش‌آموزی که که خارج از برنامه‌های کلاس و آموزش پیشرفت کند می‌تواند برای تصمیمات و انتخاب شغلی و شیوه زندگی خود موثر واقع شود به همین دلیل شایسته است معلمانی که فعالیت فوق برنامه انجام می‌دهند از طرف سازمان مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرند.

* آیا فعالیت، ایثار و فداکاری معلمان به اندازه کافی در جامعه منعکس می‌شود؟

فعالیت و تلاش معلمان و قشر آموزشی جامعه آنگونه که باید و شاید در خور شان و منزلت آنها باشد، انجام نپذیرفته است. همه ما در طول سال‌های تحصیل از محضر معلمان فداکار و متعهد بسیار درس گرفته ایم و در اخبار و رسانه‌ها نیز شاهد جان گذشتگی‌های بسیاری از سوی معلمان عزیز بخصوص آنهایی که در مناطق محروم مشغول به تدریس بودیم اگر چه در این چند سال بخصوص در شرایط کرونا، وجود دنیای مجازی و آگاهی مردم از نقش و تلاش معلم در زمینه دغدغه آموزشی دانش‌آموزان نگاه ویژه شده اما همچنان این قشر زحمتکش و بی توقع آنچنان که شایسته و بایسته است مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

* چه راه‌هایی برای انعکاس هرچه بیشتر جلوه‌های معلمی در جامعه پیشنهاد می‌دهید؟

یکی از بستر‌های انعکاس جلوه‌های معلمی رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های تصویری و به طور خاص شبکه‌های تلویزیونی است همچنین یکی از راه‌های دیگر ایجاد بستر مناسب برای معلم و خانواده جهت برقراری ارتباط بین کلاس درس دانش‌آموز و خانواده است تا خانواده‌ها بیشتر در جریان متن فعالیت آموزشی و پرورشی فرزندانشان قرار گیرند و خود را کنار یک معلم در امر آموزش احساس کنند که خوشبختانه شرایط آموزش مجازی تاحدودی این مورد را ارتقا داده است. مسئولان نیز با تشویق و مورد توجه قرار دادن، ثبت تجربیات از ایثار و فداکاری معلمان گرامی بر تلاششان ارج نهند.

*تاثیر فعالیت های معلمان بر جامعه دانش‌آموزی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

"معلمی شغل انبیاست" و این تشبیه به اندازه کافی گویای مقام و جایگاه خطیر معلم است.هر معلم در مسیر زندگی خود دو گروه مخاطب را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. اول گروه دانش‌آموزان و فراگیرندگان خود که بطور مستقیم با او در ارتباط هستند و گروه دوم اطرافیان، سایر مردم (خانواده و...) که بطور غیر مستقیم در تعامل با معلم هستند که دانش، ارزش ها و رفتارهای او را مشاهده و یاد می‌گیرند این یادگرفتن‌ها می‌تواند باعث تغییر دیدگاه در تصمیمات مهم زندگی از نظر شخصی و اجتماعی شود. معلمان با کشف استعداد‌ها و توجه به تفاوت‌های فردی و آگاهی دادن به دانش‌آموزان و خانواده زمینه واقع نگری برای آینده را فراهم می کند.

*سخن آخر شما به همکاران شما که این گفت‌وگو را می‌خوانند چیست ؟

سپاس از نگاه مهربان خداوند از معلمان کوچکم (دانش آموزان توانمندم) که همراه و همیارم بودند، همکاران و مدیران عزیزم که شرایط را برای آموزش و تجربه های متفاوت در طول سال‌های کاری فراهم نموده اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.امیدوارم زندگی معلمان سرزمینم مفهوم زیبایی و موفقیت و شادی باشد.