سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره بر ضرورت توسعه آموزش های کار و دانش گفت: استفاده از ظرفیت های برون سپاری با مشارکت بخش های دولتی و خصوصی بسیار ضروری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال آنلاین ؛ باحضور مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران، معاون فرماندار ویژه آمل، بخشدار مرکزی آمل، مدیر و معاونین آموزش وپرورش آمل، رئیس دانشگاه علمی کاربردی فذا و دیگر مسئولین، شصتمین هنرستان کار و دانش مازندران و اولین هنرستان کار ودانش در جوار کارخانه فذا و آیین افتتاح دفتر همکاری آموزشی آموزش وپرورش (شاخه کار و دانش) در شهرک صنعتی آمل افتتاح شد.

استفاده از ظرفیت های برون سپاری با مشارکت بخش های دولتی و خصوصی

سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره بر ضرورت توسعه آموزش های کار و دانش گفت: استفاده از ظرفیت های برون سپاری با مشارکت بخش های دولتی و خصوصی بسیار ضروری است.

وی افزود: آموزش های مهارتی در هنرستان های کار و دانش با توجه به تولیدی کردن هنرستان ها می تواند بر روحیه کار و تولید در سال حمایت از کالای ایرانی تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت و ابلاغ مصوبات همکاری بین حوزه‌ های ذیربط در استان‌ها گفت: برای تحقق سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی و تاکید رئیس جمهور بر توسعه آموزش‌ های مهارتی و و ورود جوانان به بازار کار با امضای این تفاهم‌ نامه برنامه‌ های عملیاتی آن در حال پیگیری است.

وی با اشاره به نقشی که هنرستان‌ ها در تحقق شعار سال دارند ادامه داد: نیروی انسانی ماهر و کارآمد در متناسب‌ سازی کردن آموزش‌ ها در هنرستان‌ ها با نیاز بازار کار نقش کلیدی دارد و از آن جایی که بیشترین تعداد رشته‌ ها در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در زمینه صنعت است،‌ این نشان از اهمیت و جایگاه این آموزش‌ ها برای تربیت نیروی کار ماهر دارد.

آذرکیش با اشاره به افتتاح دفتر همکاری آموزشی شاخه کار و دانش و شهرک‌ های صنعتی کشور در آمل، گفت: یکی از اولویت‌ های ما در دفتر آموزش‌ های کار و دانش انطباق آموزش های مهارتی با نیاز بازار کار است.

تلاش ما این است که دانش‌ آموزان در محیط‌های واقعی کار قرار بگیرند

وی ادامه داد: تلاش ما این است که دانش‌ آموزان در محیط‌های واقعی کار قرار بگیرند و بسیاری از نیروهایی که در موسسات و شرکت‌های تولیدی و خدماتی جذب می‌ شوند، مهارت‌ های لازم را ندارند و باید دوره عملی ببینند.

آذرکیش به تربیت نیروی کار ماهر به عنوان دغدغه بسیاری از سازمان‌ ها اشاره کرد که باید در زمان و دوره مناسب آن صورت گیرد و گفت: براساس برخی از آمارهای منتشر شده بیش از 73درصد از شاغلین دارای مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی هستند.

مدیرکل دفتر آموزش‌ دوره دوم متوسطه کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از 95درصد دانش‌ آموزانی که در شهرک‌ های صنعتی آموزش می‌ بینند جذب آن واحد یا واحد مشابه دیگر می‌ شوند، باید نیازسنجی بازار کار انجام شود و به کمک آموزش ‌و ‌پرورش و دیگر سازمان‌ ها خروجی آنها اشتغالزایی باشد.

وی اشاره کرد: در کشور 930 هزار هنرجو در 7100 هنرستان فنی و  حرفه ای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند که استان مازندران از میانگین کشوری رتبه بالایی دارد.

مهندس اسفندیار نظری معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه با تلاش مجموعه شرکت فولادین ذوب آمل شاهد افتتاح شصتمین هنرستان کارو دانش و اولین هنرستان جوار کارخانه در‌ مازندران هستیم گفت: خوشبختانه با کمک و حمایت های بخش خصوصی در تمام زمینه ها در بحث مدارس غیر دولتی رتبه دوم را در کشوداریم که 21 درصد مدارس استان مازندران در دست غیردولتی ها می باشد.

تمام سعی و تلاشمان این است که نیروهای تربیت کنیم که دارای خلاقیت و کارآفرین باشند

وی با بیان اینکه تمام سعی و تلاشمان این است که نیروهای تربیت کنیم که دارای خلاقیت و کارآفرین باشند افزود: برای گسترش فرهنگ کارآفرینی ضرورت دارد تا فرهنگ، اخلاق، روابط انسانی، پژوهشی و کارآفرینی را برای دانش آموزان فراهم کنیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران تاکید کرد: امروز افتخار این را داریم اعلام کنیم 80 درصد فارغ التحصیلان حوزه فنی وحرفه ای و کار و دانش یا به دنیال کسب و کار شخصی هستند و یا جذب شهرک های صنعتی شدند.

نظری اشاره کرد: فارغ التحصیلان ما حداقل باید یک دوره یکساله کارآموزی را طی کنند و دانش اموزان هنرستانها می توانند براحتی وارد بازار کار شوند.

وی با بیان اینکه کارخانه فولادین ذوب آمل نیازمند رشته های جدید می باشد گفت: مکانیک صنایع و تامین ابراز، مورد نیاز این شرکت می باشد که فارغ التحصیلان هنرستانها در این دو رشته مستقیما سر کار می روند.

هرچه قدر بتوانیم بخش غیردولتی را ارتقا بخشیم

وی تاکید کرد: هرچه قدر بتوانیم بخش غیردولتی را ارتقا بخشیم به سمتی می رویم که کارایی و اثربخشی بیشتری را در جامعه شاهد خواهیم بود و باید تقویت فنی و حرفه ای و مهارتی در دستور کار قرار گیرد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه امسال 15 هزار و 488 هنرجو در هنرستان های کار و دانش ثبت نام کردند افزود: با این رقم نسبت به سالهای گذشته یک درصد رشد داشتیم.

نظری تصریح کرد: 44 هزار و 805 هنرجو مازندرانی در هنرستانهای فنی وحرفه ای و کار و دانش فعالیت دارند که از این تعداد 3 هزار و 274 هنرجو در 60 هنرستان غیردولتی مشغول به تحصیل می باشند.

وی اضافه کرد: 5/40 درصد دانش آموزان در شاخه فنی وحرفه ای و کار و دانش و 5/59 درصد دانش آموزان در شاخه نظری مشغول به تحصیل هستند.

وی همچنین از افتتاح دو هنرستان کار و دانش در دانشگاه سما و فذا در شهرستان آمل همزمان با سال جدید خبرداد.

مهندس سید مصطفی موسوی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران با اشاره به اینکه باید آموزش را در شهرک های صنعتی گسترش دهیم گفت: نیاز صنعت نامتناسب با فارغ التحصیلان می باشد.

وی گفت: یک واحد صنعتی یک نیروی را بکار می گیرد که با دادن حقوق و دستمزد به آن ارزش افزوده برای کارخانه داشته باشد و‌ امروز مدیران واحدهای صنعتی کسانی را بکار می گیرند که برایشان ارزش افزوده داشته باشد.

وی با اشاره به افتتاح دفتر همکاری آموزشی آموزش وپرورش (شاخه کارودانش) در شهرک صنعتی آمل و  برای اولین بار در مازندران گفت: با همکاری این دفتر می توانیم برای واحدهای صنعتی نیروهای ماهری را تربیت کنیم که جادارد از آموزش وپرورش مازندران قدردانی داشته باشیم.