رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران : در طرح سنجش 98 درصد دانش آموزان در مدارس عادی و مابقی در مدارس استثنایی 5 گانه مشغول به تحصیل می شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال آنلاین :  با حضور معاون مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران، مدیر و معاونین آموزش وپرورش آمل، کارشناسان و مدیران، مراسم افتتاحیه سنجش نوآموزان مازندران در مدرسه امام رضا(ع) آمل برگزار شد.

سید شمس الله حسینی رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی مازندران با اشاره به اینکه در هر شهرستان استان یک پایگاه سنجش سلامت دانش آموزان بدو ورود به مدرسه درنظر گرفته شده است افزود: سال گذشته در 34 پایگاه سنجش سلامت مازندران وضعیت حدود 44156 هزار دانش آموز بدو ورود به دبستان مورد ارزیابی قرار گرفت.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران همچنین از ارزیابی سنجش سلامت 60 درصد کودکان پیش دبستانی استان خبرداد و افزود: این کار برای نخستین بار اجرا می شود و برای این منظور کودکان در تمامی سنین که می خواهند به مهدهای کودک بروند ارزیابی سلامت می شوند.

وی افزود: در پایگاه های سنجش، از لحاظ شنوایی سنجی، بینایی سنجی، آمادگی تحصیلی توسط مراقبین بهداشت و کارشناسان حاضر در پایگاه ها سنجش شده و نوآموزان مشکوک به واحدهای تخصصی ارجاع داده می شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران با بیان این که پیش بینی می شود 62 هزار نوآموز مورد ارزیابی طرح سنجش قرار گیرند ابراز داشت: دانش آموزان مرزی اغلب به سبب مشکل فقر فرهنگی و نبود محرک های محیطی در سنین رشد به این عارضه دچار می شوند که بایستی معلمان در روند آموزش این نکات را مدنظر قرار دهند.

حسینی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی ایران را بخاطر اجرای طرح سنجش کودکان مورد تقدیر قرار داده است گفت: رویکرد آموزش و پرورش اجرای طرح سنجش کودکان در بعد از ورود به مدرسه یعنی پیش دبستانی می باشد.

وی اشاره کرد: نتیجه اجرای طرح سنجش کودکان در سیاست گذاری استان و کشور تاثیرگذار خواهد بود ومدیران مدارس باید اطلاعات هر دانش آموز را در اختیار معلمان قرار دهند.

وی با بیان اینکه 60 درصد پیش دبستانی باید مورد ارزیابی قرار گیرند تاکید کرد: در طرح سنجش 98 درصد دانش آموزان در مدارس عادی و مابقی در مدارس استثنایی 5 گانه مشغول به تحصیل می شوند.

وی با بیان این که 244 نفر در 36 پایگاه درحال انجام وظیفه هستند افزود: ثبت نام دانش آموزانی که استثنایی تشخیص داده شدند در مدارس عادی ممنوع است و دانش آموز با معلولیت خفیف در قالب طرح (تلفیقی فراگیر ) در مدارس عادی تحصیل بلامانع می باشد.

سید عیسی میر شفیعی معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت:  بعضی از كودكان با وجود داشتن 6 سال سن تحت تاثير عوامل محيطي، جسمانی، عاطفی و روانی تمام مراحل رشد را بخوبي طی نمی كنند و آمادگی ورود به دبستان و يا همراهی با كودكان ديگر را ندارند.

وی اهميت شناسايی توانمنديهای كودك در پايگاههای طرح سنجش را متذكر شد و افزود: اوليای دانش آموزان با مراجعه به پايگاههای سنجش و آگاهی از سطح آمادگی فرزند خود و پيش بينی امكانات، تنظيم برنامه ها و انتظارات خود می توانند به رشد بهتر فرزند خود كمك كنند.

وی با اشاره به اینکه این طرح یک نوع اندیشی در نظام تعلیم و تربیت محسوب می شود یادآورشد: اجرای طرح سنجش یکی از شاخصه های مهم این است که نظام تعلیم و تربیت در مسیر درستی می رود یا خیر و سلامت اساسی ترین موضوع مدنظر ما می باشد.

معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش مازندران عنوان داشت: اعتقاد ما این است که دانش آموزان حق دارند در نزدیکترین محل سکونت خود به تحصیل ادامه دهند و نباید دانش آموزان برای ادامه تحصیل به دیگر مدارس بروند که به ما آسیب می رساند.

میرشفیعی ادامه داد: آینده ای را رقم بزنیم که تمام مراکز آموزشی مشابه هم باشند و آموزش و پرورش خدمت رسانی را براساس نیاز دانش آموزان انجام دهد.

 عباس مرزبند مدیر آموزش و پرورش شهرستان آمل با اشاره به اینکه حضور کودکان در مراکز پایگاههای سنجش در روحیه آنها تاثیر دارد گفت: در پذیرش آغازین معلمان بایستی هنری بکار گیرند تا نقش زیبایی روی نوآموز بنشیند و عمل کنند.

وی اشاره کرد: پایگاه سنجش در دو مرکز دبستان امام رضا(ع) و جهان تربیت آمادگی کامل برای اجرای این طرح را دارد.