سیاست اعتدال، سیاست برتر است/پاسخ هایی در خصوص برجام ، فرودگاه آمل و عدم توسعه یافتگی مازندران

عزت الله یوسفیان گفت: چون فکر اعتدال را فکر برتر می دانستم، از مواضع خوب رئیس جمهوری حمایت کردم/ اگر استاندار از قضیه فرودگاه آمل اطلاع ندارد موضوع دیگری است اما کار در حال پیشروی است/در عزل و نصب ها تنها در چند مورد اصرار داشتیم، اینکه فرماندار آمده با نظراستانداری آمده و پیشنهاد دهنده ما نبودیم/ در آمل سه تا بخشدار را همین اخیراً عوض کردند ما دخالت نکردیم، مطلع هم نشدیم.

 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: عزت الله یوسفیان ملا نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آمل است. او در لیست جبهه تدبیر و توسعه مازندران و جبهه متحد اعتدالگرایان و نخبگان استان مازندران قرار دارد. گفتگوی ما با او را بخوانید.

مازندنومه: با توجه به رویکرد اعتدالی دولت، در مجلس نهم شاهد حضور عناصر افراطی بودیم که مدام با سیاست های دولت مخالفت می کردند، رویکرد حضرتعالی تعامل و اعتدال بوده است. در خصوص علت این همراهی بفرمایید.

یوسفیان ملا: در هر جمعی و در هر مجلسی یکسری افراط و تفریط ها وجود دارد و ما همیشه باید تلاش کنیم که جنبه اعتدال و وسط را داشته باشیم. تجربه نیز نشان داده است که معمولا کسانی که جنبه اعتدال را نگه می دارند موفق تر هستند.

دولت دکتر روحانی هم دولتی است که همه جناح ها را جمع کرده و به صورت فراجناحی به نیروهای انقلاب سامان داده است. جناح های سیاسی هم در سایه اقدامات رئیس جمهور، فعالیت های خود را دنبال کردند، چرا که شخص دکتر روحانی به جناح خاصی اصرار نورزیده و حد وسط و اعتدال را در پیش گرفته است که این امر زمینه را برای فعالیت همه جریان های سیاسی فراهم آورده است. بنده چون این فکر را فکر برتر می دانستم و تاریخ نیز نشان داده است که این سیاست، سیاست برتر است با قبول مواضع خوب رئیس جمهوری از این مواضع حمایت کردم.

مازندنومه: برجام با حمایت رهبری و رای مجلس اجرایی شده است، به عقیده شما رویکرد مجلس آینده و دولت در فضای بعد از برجام باید چگونه باشد؟

یوسفیان ملا: مردم بسیار به برجام امیدوار شدند و روحیه امید در مردم زنده شده است. البته ممکن است این امیدها زیادتر از حد معمول بوده باشد، اما اکثریت مردم امیدوارند مشکلات اقتصادی در فضای بعد از برجام کمتر شود.

دولت هم اعتقاد به حل مشکلات مردم دارد اما انتظار می رود که دولت دارای برنامه و برجام آورده هایی برای ما داشته باشد، به هر حال بده و بستان هایی بود و ما بخش هایی را تعلیق و یا تقلیل دادیم، اما از آن طرف هم مشکلات صادرات ما کمتر شده است.

دولت و مجلس باید برنامه منسجم و محکمی داشته باشند تا امیدهای مردم تبدیل به یاس نشود. به هر حال باید تلاش کرد که اعتبارات در راستای تولید و اشتغال هزینه شود، هر چه در این بخش دولت و مجلس با برنامه تر باشد بهتر است. در واقع انتظار این است که برای مردم قابل لمس باشد. اگر مردم این موضوع را لمس نکنند توقع مردم دچار یاس می شود.

نمایندگان در کنار دولت و انجام وظیفه مشترک باید کاری کنند که این امید تداوم یابد و این لبخندی که بر لب مردم نشسته، رنگ نبازد. دولت باید برای همه وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی برنامه داشته باشد و به هر دستگاهی اعتباری داد ، حساب شده هزینه شود و در قابل مسئولیتی که به هر دستگاهی می دهد از او کار بخواهد. دست روی دست گذاشتن مشکلی را حل نمی کند، بلکه باید نهایت تلاش را به کار بست تا حمایت رهبری، کوشش دولت و تلاش نمیاندگان بی نتیجه نماند.

مازندنومه: آقای یوسفیان به نظر شما علت توسعه نیافتگی مازندران و نرسیدن به جایگاه واقعی خود در کشور چیست؟ مسئولیت و رویکرد مجمع نمایندگان مازندران در این خصوص چه تاثیری می تواند در این خصوص داشته باشد؟

یوسفیان ملا: مشکل مازندران این است که مدیران مازندرانی در سطوح بالا نسبت به مازندران تعصب ندارند، البته تعصب خاص ندارند. یک وقت آقای طبرسی به بنده می فرمود که چرا ما وزیر مازندرانی در کابینه نداریم؟ بنده عرض کردم یک زمانی ما 11 نفر از اعضای کابینه از وزیر و معاون وزیر، مازندرانی بودند، یعنی در حدود 50 درصد اعضا، اما چه اتفاقی برای مازندران افتاد؟ کدام پروژه ملی به مازندران آمد؟ اگر مازندرانی بیاید و تعصب داشته باشد، جای خوشحالی است ولی اگر یک وزیر مازندرانی بیاید و مازندران را نیز مانند سایر استنان ها ببیند چه تفاوتی دارد وزیر مازندرانی باشد یا نباشد. مازندران از چند پروژه ملی برخوردار است؟ چندتا پروژه ملی دارد؟

اشتغال پایدار در پروژه ملی است، شما یک سد می سازید تا زمانی که سد وجود دارد اشتغال وجود خواهد داشت. به هر حال در بخش های مختلف افراد به کار گیری می شوند. پروژه ملی می تواند اشتغال ایجاد کند، صدها نفر در آن شاغل شوند، برای مثال راه آهن شاید توجیه اقتصادی نداشته باشد و امروز زیاد مورد استقبال مردم واقع نشود اما در آن زمان که مردم با چارپا کارها را انجام می دادند، بسیار مورد توجه بود. تا همین الان نیز بسیاری از افراد درهمین صنعت راه آهن مشغول به کارند چرا؟ چون راه آهن یک پروژه ملی بود.

اشتغال پایدار در پروژه های ملی است ولی مازندران از آن بی بهره است، کار و تلاش نشده است. چندین سال است که حرف پالایشگاه را می زنند اما نیامده، در صورتی که اگر پروژه ملی تعریف شود اشتغال ها دائمی خواهد بود، الان شما ببینید تا در استانی فرودگاه هست اشتغال مربوط به آن نیز هست، بنابر این علت عقب ماندگی تاریخی مازندران به دلیل نبود پروژه ملی در این استان است.

مازندنومه: موضوع دیگری که به هر حال رسانه ای شد و سر و صدای زیادی داشت در خصوص ایجاد فرودگاه در آمل بود، شما به تازگی در یکی از نطق های تبلیغاتی هم گفتید که قول می دهید صدای غرش هواپیما از آسمان آمل به گوش مردم برسد، در حالی که وزیر محترم جهاد کشاورزی و استاندار مازندران از واگذاری این اراضی اظهار بی اطلاعی کردند بفرمایید که واقعیت چیست؟

یوسفیان ملا: بنده نامه ای در این خصوص به وزیر جهاد کشاورزی نوشتم که در این اراضی موضوع فرودگاه را مطرح کرده بودم  و دستور وزیر کشاورزی ذیل این نامه وجود دارد. قرار شد که این اراضی پس از مطالعات در اختیار وزارت راه قرار بگیرد.

قائم مقام وزیر جهاد و خود وزیر دستور انجام مطالعات در این زمینه را صادر کردند، وقتی مطالعات انجام شد و طرح مصوب شد اراضی نیز در اختیار قرار خواهد گرفت . حالا اگر وزیر یادشان رفته یا چیز دیگری شده است من نمی دانم اما دستخط وزیر هست بنده در اختیار رسانه ها قرار دادم، می توانم در اختیار شما هم قرار دهم. آقایان مراحل اولیه مطالعات را انجام دادند ، اگر استاندار اطلاع ندارد موضوع دیگری است اما کار در حال پیش روی است و باید منتظر بود.

زمانی که ما سد را شروع کردیم همین حرف ها را می زدند که مگر می شود اینجا سد ساخت، در موضوع مترو نیز همین حرف را می زدند در حالی که ما شروع کردیم گفتند دروغ محض است. مترو چندین کیلومترش آماده ریل گذاری است، فاز یک و دو دارای پیمانکار یکی 77 میلیارد و دیگری 80 میلیارد تومان اعتبار دارد. این دو قطعه درجلوتر از پارک جنگلی آمل در حال کار است و قابل رویت هم هست. البته اکنون وزیر دستور داده و بقیه قطعات 3و4و5 هم در حال اقدام است.

در هر صورت در مورد زمین فرودگاه، نحوه انتقال قطعی زمانی است که باید سند صادر شود و معمولا زمانی انجام می شود که به تصویب نهایی برسد و این پروژه در مرحله مطالعات است، نظر اولیه این بود که این زمین برای این کار مناسب است به همین دلیل مطالعات اولیه شروع شده است و آرزوی ما هم این است که صدای غرش هواپیما را بشنویم.

مازندنومه: آقای یوسفیان مجامع سیاسی آمل نقدی را بر شما می کنند و آن هم این است که در عزل و نصب ها بیشتر از جایگاهی که قانون برای نماینده در نظر گرفته است، تاثیر گذار هستید آیا به اصل تفکیک قوا اعتقاد دارید و اگر دارید بفرمایید نظرتان در این خصوص چیست؟

یوسفیان ملا: ما در عزل و نصب ها باید بگوییم تنها در چند مورد اصرار داشتیم، اینکه فرماندار آمده با نظراستانداری آمده و پیشنهاد دهنده ما نبودیم. اصل عزل و نصب ها هم شما در سطح عالی که وزیر کشور است مشاهده می کنید که رئیس جمهوری پیشنهاد می دهد و نمایندگان مجلس تایید می کنند، اینی که رای می دهند یعنی این که باید نظر نمایندگان مجلس اخذ شود.این در عالی ترسن سطح است.

ببینید در آمل سه تا بخشدار را همین اخیراً عوض کردند ما دخالت نکردیم، مطلع هم نشدیم در واقع بعد از تغییر مطلع شدیم. به هر حال ممکن است یک نیرویی برای یک دستگاهی مناسب نباشد ما به عنوان نماینده نباید سکوت کنیم اما اگر بگوییم که الا و لابد باید فلانی شود هم بحث دیگری است. قانون می گوید که نظر نماینده شرط است و باید نظر نماینده اخذ شود. اکثر عزل و نصب ها توسط نمایندگان دولت انجام شده و شاید یکی یا دو اداره چنین موضوعی که اشاره کردید باشد، خب دوستان بیایند رصد کنند، برای مثال بخشدارانی که جابجا شدند ما در تغییر آنها دخالتی نداشتیم.