شهر مقدس امام‌زاده عبدالله (ع)، این روزها شاهد جهشی بی‌سابقه در شاخص‌های توسعه شهری است. مدیریتی که با بودجه‌ای اندک آغاز به کار کرد، اکنون با تکیه بر اعتماد شهروندان و برنامه‌ریزی دقیق، بودجه شهر را به مرز ۱۰۰ میلیارد تومان رسانده است.

کمال آنلاین : مدیریت شهری در شهرهای کوچک، اغلب به پروژه‌های عمرانی روزمره محدود می‌شود، اما در شهر امام‌زاده عبدالله، نگاهی فراتر از روکش آسفالت و جدول‌گذاری حاکم شده است. شهرداری این شهر با درک درست از پیشینه تاریخی و مذهبی منطقه، توانسته است با اجرای المان‌های مفهومی، هویتی تازه به مبلمان شهری ببخشد

شهر مقدس امام‌زاده عبدالله (ع)، این روزها شاهد جهشی بی‌سابقه در شاخص‌های توسعه شهری است. مدیریتی که با بودجه‌ای اندک آغاز به کار کرد، اکنون با تکیه بر اعتماد شهروندان و برنامه‌ریزی دقیق، بودجه شهر را به مرز ۱۰۰ میلیارد تومان رسانده است. از نهضت آسفالت در دورترین کوچه‌ها تا ایجاد زیرساخت‌های امنیتی و رفاهی، همگی نشان از عزم جدی شهرداری برای تبدیل این شهر به نگین خدمات‌رسانی در مرکز بخش دارد. کمال آنلاین در گفتگویی ویژه با مهندس مهدی حسن‌نژاد، کارنامه عملکرد و چشم‌انداز روشن این شهر را بررسی می‌کند.

مهندس مهدی حسن‌نژاد، شهردار امام‌زاده عبدالله، در گفتگویی صمیمی ضمن تشریح دستاوردهای مدیریت شهری، از تحقق اهداف عالی در حوزه بودجه و پروژه‌های عمرانی خبر داد.

، ضمن قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر، خاطرنشان کرد: “اگر همدلی و انسجام شورای شهر وجود نداشت، تحقق این اقدامات و پروژه‌های عمرانی ممکن نبود.”

تحقق ۱۰۰ میلیارد تومانی بودجه؛ نماد کارآمدی مدیریت شهری

شهردار امام‌زاده عبدالله با اشاره به سیر صعودی بودجه شهر اظهار داشت: زمانی که مسئولیت شهرداری را پذیرفتیم، بودجه شهر حدود ۱۶ میلیارد تومان با بدهی‌های معلق بود. اما با همراهی اعضای محترم شورا و تلاش مجموعه، بودجه سال گذشته به ۹۱ میلیارد تومان رسید و برای سال ۱۴۰۵، رقم ۱۰۰ میلیارد تومان را پیش‌بینی کرده‌ایم که با روند فعلی، تحقق بیش از این رقم نیز دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد که انضباط مالی باعث شده تا مطالبات پیمانکاران تقریباً به صفر برسد و پروژه‌ها با سرعت به روزرسانی شوند.

نهضت آسفالت؛ خداحافظی با ۹۵ هزار متر مربع کوچه خاکی*

مهندس حسن‌نژاد با بیان اینکه امروز تعداد کوچه‌های خاکی شهر به تعداد انگشتان دست رسیده است، افزود: در آغاز به کار، با ۹۵ هزار متر مربع کوچه خاکی مواجه بودیم، اما امروز بیش از ۹۰ درصد معابر و کوچه‌ها آسفالت شده‌اند. خیابان ۳۵ متری امام رضا (ع) به طول ۲ کیلومتر نهایی شده و بازگشایی سایر معابر اصلی نیز در دستور کار جدی قرار دارد تا گره‌های ترافیکی شهر گشوده شود.

*توسعه رفاه، امنیت و فضاهای سبز در تمام محلات

وی توسعه سرانه فضای سبز را حق مسلم شهروندان دانست و گفت: امروز در تمام محلات شهری، پارک و فضای بازی استاندارد احداث شده است تا کودکان ما برای تفریح نیازی به مراجعه به شهر آمل نداشته باشند. این اقدام علاوه بر کاهش هزینه‌ها، امنیت و آرامش خانواده‌ها را تضمین کرده است.

شهردار امام‌زاده عبدالله همچنین به پیشگامی این شهر در "پایش تصویری" اشاره کرد و افزود: بعد از مرکز شهرستان، اولین شهری هستیم که با نگاه ویژه شورای تأمین، بودجه خوبی را صرف توسعه دوربین‌های نظارتی کردیم تا امنیت شهروندان به بهترین شکل تأمین شود.

ارتقای زیرساخت‌های اداری و بازآفرینی شهری

حسن‌نژاد در پایان به پروژه‌هایی نظیر احداث سالن همایش‌های شهرداری، پیاده‌روسازی گسترده (۵ هزار متر مربع سنگ‌فرش) و موفقیت در جذب اعتبارات بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: با تعامل عالی با اداره کل راه و شهرسازی، امروز در محلات هدف بازآفرینی، حتی یک سانت کوچه خاکی یا آسفالت ناکارآمد نداریم و این افتخاری برای مجموعه مدیریت شهری است.

رویای گردشگری آبی در امام‌زاده عبدالله؛ آلشرود در مسیر تحولی بزرگ

شهردار امام‌زاده عبدالله در بخش دیگری از این گفتگو به ظرفیت بی‌نظیر رودخانه عبوری از دل شهر اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات جدی ما، تعیین تکلیف حریم کیفی و کمی رودخانه توسط شرکت آب منطقه‌ای بود. با پیگیری‌های مستمر و مساعدت فرماندار محترم، در تلاشیم تا با آزادسازی و زیرسازی اصولی، این تهدید بالقوه را به یک فرصت طلایی گردشگری تبدیل کنیم.»

وی با تاکید بر اینکه پروژه ساماندهی رودخانه، آبروی شهرستان خواهد بود، افزود: برنامه ما این است که فضایی در شأن منزلت شهروندان و مسافران بسازیم؛ منطقه‌ای گردشگری که با المان‌های بومی و امکانات رفاهی، نه تنها هویت شهر را ارتقا می‌دهد، بلکه به قطب جذب توریست در منطقه تبدیل خواهد شد. ما اجازه نمی‌دهیم محدودیت‌های مالی، مانع از اجرای این پروژه رویایی و حیاتی شود.

 

مدیریت شهری شهر امام‌زاده عبدالله با اشاره به رویکرد جدید این مجموعه در زیباسازی شهری اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که کیفیت زندگی مردم باید فراتر از خدمات روتین ارتقا یابد. هرچند وظیفه ذاتی ما خدماتی نظیر آسفالت و زیرسازی است، اما هدف اصلی ما ایجاد شهری است که در شأن و منزلت مردم و زائران آستانه مبارکه باشد.

بهره‌گیری از اسطوره‌ها و نمادهای مذهبی در المان‌های شهری*

وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر مسافران و شهروندان از المان‌های جدید شهری افزود: «ما تلاش کردیم با طراحی المان‌های خاص، مفاهیم عمیق انسانی و ملی را تداعی کنیم. المان "تلم‌زنی" یادآور اقتصاد سنتی و زحمات مردم این دیار است. همچنین المان "جوان و مادر بیمار" در مقابل آستانه مبارکه، هم‌زمان جایگاه رفیع مادر و قداست شفا در آستانه را نشان می‌دهد که مورد توجه ویژه گردشگران قرار گرفته است.»

وی ادامه داد: «نصب تندیس "آرش کمانگیر" نیز با هدف تقویت غرور ملی و پاسداشت اسطوره‌های وطن‌پرستی انجام شد که خوشبختانه به یکی از نقاط پربازدید شهر تبدیل شده است.»

*چالش‌های اعتباری و پیگیری برای ساماندهی رودخانه

مدیریت شهری امام‌زاده عبدالله ضمن اشاره به محدودیت‌های مالی ناشی از رکود در صنعت ساختمان، تصریح کرد: «با وجود مشکلات اقتصادی که دامنگیر اکثر شهرداری‌هاست، ما از پروژه‌های بزرگ غافل نشدیم. در بحث آزادسازی و حریم رودخانه، قراردادهایی با شرکت‌های مربوطه منعقد شده و طی مراجعات مکرر به فرمانداری محترم و مدیریت عالی شهرستان، پیگیر هستیم تا رودخانه‌ای در شأن آبروی شهرستان بسازیم.»

وی خاطرنشان کرد: خرید ماشین‌آلات جدید و خدمات عمرانی روزمره وظیفه ماست، اما تعهد ما به مردم، ایجاد فضایی آرام‌بخش و باهویت است تا سختی‌های اقتصادی کمتر احساس شود. با تمام توان و علیرغم محدودیت‌ها، برای توسعه پایدار امام‌زاده عبدالله تلاش خواهیم کرد.

وی در پایان اتحاد و همدلی اعضای شورای اسلامی شهرآقایان مهندس نصراله فضلی ، محمدرضا دادشپور ، محمد رضا خاکپور ، عباسقلی اسکویی و مهدی اسکوئی  کمال قدردانی و تشکر را دارم و از حمایت های همه جانبه امام جمعه محترم، فرماندار محترم، بخشدار محترم و همه مسئولینی که در راستای خدمت رسانی به مردم عزیز کمک کار ما هستند قدردانی می کنم