شاهد نقش آفرینی و پشتیبانی برجسته و متعهدانه دبستان زندگی آمل بودیم
کمال آنلاین : همایش های علمی به معلمان امکان به روز رسانی دانش و آشنایی با تحولات و دستاوردهای جدید در حوزه تحصیل و آموزش فراهم می کند . این امکان برای معلمان را فراهم می سازد تا با روش های جدید تدریس و ابزارهای آموزشی نوین آشنا شوند و از آنها در کلاس درس خود استفاده کنند . همچنین فرصتی را برای معلمان ایجاد می کند تا تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند . این امکان به معلمان می دهد تا از موفقیت ها و چالشهای دیگران استفاده کنند و از راهکارهای موثری که در دیگر مدارس اجرا شده اند ، بهره برداری کنند .
پرونده نخستین همایش ملی مدارمعلمی به میزبانی شهرستان آمل درحالی بسته شد که دربرگزاری این همایش ملی شاهد نقش آفرینی بسیاری از افراد در اداره کل آموزش وپرورش مازندران وشهرستان آمل و پشتیبانی برجسته ومتعهدانه دبستان زندگی آمل بودیم
.
برگزاری اولین همایش ملی مدارمعلمی ، ضمن اینکه یک رویداد بسیار مهم وتاثیرگذار درابعاد مختلف پژوهشی وعلمی بود، یک رکورد تاریخی درهمه سالهای فعالیت آموزش وپرورش مازندران دربرگزاری یک همایش ملی به لحاظ تعدا مقالات دریافتی را نیز به نام خود ثبت کرد.
علی خان زاد مدیراخلاق مدار ومردمی دبستان زندگی آمل و دبیر کمیته اجرایی این همایش،بدون شک با راهبری و تیم اجرایی که دراین مدرسه دراختیار دارد، درهمه سالهای مدیریت خود دراین مدرسه، میزبان دهها همایش شهرستانی، استانی وملی بوده که درهمه این برنامه ها میزبانی سربلند و برای مجموعه آموزش وپرورش آمل ومازندران آبروداری کرده است، درگفت وگویی از ایده این طرح تا برگزاری موفق این همایش ملی را تشریح نمود:
مدیردبستان زندگی آمل درشروع این گفت وگو با بیان اینکه در آموزش و پرورش نقش نیروی انسانی مهم است و معلم از مهمترین عوامل موثر در رشد و توسعه کیفی و محتوایی تعلیم و تربیت به شمار می آید، گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش در بین نهادهای مختلف جامعه می توان اذعان کرد آموزش و پرورش مهمترین نهاد اثر گذار در تربیت و تامین نیروی انسانی می باشد و معلم به عنوان راهنما و مربی میتواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی کارآمد و خلاق برای جامعه تربیت نماید به این ترتیب زمینه مناسب جهت رشد جامعه در تمامی ابعاد آن فراهم می آید
.
علی خان زاد افزود: همایش های علمی برای معلمان زمینه به روز رسانی دانش و آشنایی با تحولات و دستاوردهای جدید در حوزه تحصیل و آموزش را فراهم می کند و موجب می شود تا معلمان با روشهای جدید تدریس و ابزارهای آموزشی نوین آشنا شوند و از آنها در کلاس درس خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: از همین رو اداره کل آموزش و پرورش مازندران و پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش با در نظر داشتن تمامی موارد فوق و در جهت حرفه ای شدن معلمان و بازاندیشی نقش معلم ، طرح برگزاری نخستین همایش ملی مدار معلمی را مطرح و اجرایی نمودند
.
مدارمعلمی از ایده تا اجرا
مدیردبستان زندگی آمل با اشاره به اینکه از حدود دو سال قبل و درنشستی که با خانم اکبرزاده معاون وقت آموزش ابتدایی اداره آموزش وپرورش شهرستان آمل داشتیم، برگزاری یک همایش علمی وپژوهشی برای معلمان آمل مطرح و بعدها عنوان " مدارمعلمی " به همایش داده شد، گفت: حتی درجلساتی که پس ازآن درسطح استان وتهران برگزار شده بود، ازعنوان همایش مدارمعلمی دفاع کردیم ودرنهایت عنوان مدار معلمی با ضمیمه " رویکردها ، چالش ها، راهبردها" ، مورد تایید قرار گرفت .
خان زاد افزود: درابتدا قرار بود این همایش درسطح شهرستانی و پس ازآن در سطح استانی برگزار شود. اما پس از وقفه ای کوتاه و آشنایی با جناب آقای دکتر تورانی ( استاد تمام پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش)و ارتباط هایی که به واسطه ی ایشان با پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش برقرار شد، شاهد جهش بزرگی در اجرای این همایش بودیم. خوشبختانه با پیگیری های آقای دکتر تورانی، موفق به جلب پشتیبانی علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و متعاقبا دریافت کد معتبر ISC برای این همایش شدیم.
تشکیل 50 کارگاه مقاله نویسی تا راه اندازی نشریه، سایت وفعالیت های مجازی
خان زاد که از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان دبیر کمیته اجرایی نخستین همایش ملی مدارمعلمی نیزانتخاب شده بود، گفت، برای پیشبرد هرچه بهتر برنامه های پیش بینی شده همایش واطلاع رسانی گسترده دراین حوزه به معلمان، نشریه ویژه همایش به همراه سایت ویژه مدارمعلمی راه اندازی شد و با اجرای طرح سفیران همایش، بیش از 50 کارگاه مقاله نویسی به صورت حضوری و مجازی درشهرهای مازندران برگزار شده و بیش از 5000 نفر از معلمان در این کارگاه ها شرکت نمودند که این کارگاه ها نقش بسیار مهمی در حضور گسترده معلمان استان مازندران در این همایش ایفا نمود.
وی ادامه داد: با تبلیغات گسترده ای که انجام شده بود، خوشبختانه از 32 استان و بیش از 185 شهر، به این همایش مقاله ارسال شد.
رونمایی از کتاب، سرود و نرم افزار مقاله های پذیرفته شدگان همایش
دبیر کمیته اجرایی اولین همایش ملی مدارمعلمی، به جابه جایی زمان برگزاری این همایش اشاره نمود و افزود : این همایش قرار بود در 30 خرداد ماه امسال برگزار شود، اما به علت شهادت آیت الله رییسی رییس جمهور وهمراهان به 12 مهرماه موکول شد. ایشان ادامه داد : در راستای این همایش، کتاب مدارمعلمی در3 فصل و16 موضوع ( مطابق با محورها و زیر محورهای همایش)توسط " علی خان زاد و دکتر تورانی " تالیف و چاپ گردید. همچنین نرم افزاری حاوی همه مقالات پذیرفته شده ، به همراه چکیده ، پوستر و فایل سخنرانی آنها، در روز پایانی همایش ، در اختیار همه حضار قرار گرفت.
خان زاد اضافه کرد، تهیه این نرم افزار توسط یک تیم 22 نفره از همکاران دبستان زندگی در چند هفته و با تلاش شبانه روزی صورت پذیرفت.
ثبت رکورد تازه از نظر تعداد مقالات دریافتی، در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
وی یکی از دستاوردهای مهم اولین همایش ملی مدارمعلمی درآمل را دریافت بیش از2 هزار و77 مقاله های علمی وپژوهشی ازمعلمان سراسر کشور اعلام کرد وگفت: حتی این تعداد، برای پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش که پیش ازاین همایش های زیادی در سطح ملی و بین المللی برگزار کرده بود، یک رکورد محسوب می شود.
وی اضافه کرد: قبل از این در تاریخ آموزش و پرورش استان مازندران، هیچ همایشی با کد ISC برگزار نشده بود که این نشان ازاهمیت واعتبار نخستین همایش ملی مدارمعلمی درشهرستان آمل دارد.
هم خوانی گروه سرود معلمان و راه اندازی دبیرخانه دائمی همایش ملی مدارمعلمی درآمل
دبیر کمیته اجرایی اولین همایش ملی مدارمعلمی گفت: از زیبایی های مراسم پایانی همایش مدار معلمی ، اجرای سرود "مدار معلمی" با شعر وآهنگ " علی خان زاد" و با هم خوانی گروه 21 نفره سرود معلمان آملی به سرپرستی " استاد مجید حاتمی" بود که مورد توجه و تشویق گسترده حضار قرار گرفت. زین پس این سرود به عنوان نماد این همایش شناخته می شود.
خان زاد، رونمایی از کتاب 1240 صفحه ای مدارمعلمی که شامل چکیده مقاله های پذیرفته شده بود و رونمایی و اهدای تندیس همایش به شرکت کنندگان را به عنوان بخش دیگری از عملکرد مهم تیم برگزارکننده در مراسم پایانی این همایش عنوان کرد وادامه داد: یک کار خوب وماندگاری که دراین همایش اتفاق افتاد، دعوت از جناب آقای علی اصغر جلیلی، معلم پایه اول ابتدایی آقای دکتر تورانی دبیر کمیته علمی این همایش بود که حضور ایشان در جایگاه و استقبال گرم آقای دکتر تورانی از این پیشکسوت گرانقدر، فضای احساسی زیبایی به همایش بخشید.
راه اندازی دبیرخانه دائمی همایش ملی مدارمعلمی درآمل
وی درپایان این گفت وگو با بیان اینکه برگزاری این همایش با این هدف که به جایگاه تحقیق وپژوهش دربین معلمان جدی ترپرداخته شده ودرآینده نیز توجه جدی تر خواهد شد، یادآورشد، از دستاوردهای مهم نخستین همایش ملی مدارمعلمی درآمل، راه اندازی دبیرخانه دائمی این همایش بوده که خوشبختانه با موافقت همه دست اندرکاران درشهرستان آمل واداره آموزش وپرورش آمل ثبت وماندگار شد
.