باز کردن جاده صلاح نیست جان مردم در خطر است
کمال آنلاین : ترافیک چند کیلومتری حدفاصل محدوده سد در حال ساخت هراز در یک دهه گذشته به معضل جدی برای مسافران عبوری از این جاده و بومیان منطقه که گاه شاهد صفهای ۱۰ کیلومتری خودرو هستند، مبدل شده است.
سد هراز در ۲۰ کیلومتری جنوب آمل واقع در مسیر جاده پرتردد هراز به عنوان بزرگترین سد شمال و چهارمین سد بزرگ خاکی ایران در دره هراز از سال ۱۳۸۹ در دست ساخت است که تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
ترافیکهای سنگین آخر هفتهها وتعطیلات بلند مدت برای شهروندان آملی و مسافران عبوری از جاده هراز دریک دهه گذشته باعث گلایه شدید شده به طوری که در چند مقطع باعث بسته شدن جاده توسط بومیان این روستا به علت نبود جاده جایگزین و تأخیر در بهره برداری از جاده در دست ساخت بالادست سد شده بود
.
وجود برخی نواقص ازجمله شیب جاده پس از تونل
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حملونقل و ترافیک استانداری مازندران در حاشیه جلسهای که با حضور مدیران استانی در فرمانداری شهرستان آمل در ۱۴ آذر ۱۴۰۰برگزار شد، گفت: در شرایط کنونی وبا توصیههای فنی که درگذشته شده بود، حداقلها تا حدودی رعایت شده، اما وجود برخی نواقص ازجمله شیب جاده پس از تونل بالای ۱۸ درصد بود که با پیگیریهای انجام شده به کمتر از ۱۵ درصد کاهش یافته است.
احمد توکلی افزود: متأسفانه کمبود منابع مالی تزریقی به این جاده در شرایط سخت تحریمی کشور باعث تأخیر طولانی مدت و گلایه مردم در این مسیر شد اما با برطرف شدن برخی نواقص برای استفاده در مواقع اضطراری آماده شده است.
ایمن سازی های لازم که مورد تأیید کارشناسی پلیس راه
هرمز ذاکری درحاشیه نشست نمایندگان کمیسیون عمران مجلس، وزارت راه و شهرسازی، پلیس راه و حمل ونقل جادهای و راهداری کشور با همراهی رئیس مجمع نمایندگان مازندران از جاده جایگزین بالا دست سد مخزنی هرازدرتاریخ ۲۴ دی ۱۴۰۰، گفت: درحال حاضر برخی نواقص در داخل تونل وپس از عبور تونل در مسیرایجاد شده جاده جایگزین سد هراز وجود دارد که باید برطرف و ایمن سازی های لازم که مورد تأیید کارشناسی پلیس راه هست، انجام شود.
وی افزود: با وجود اینکه جاده موقت و بیش از ۴ کیلومتری تا تکمیل جاده اصلی جایگزین سد هراز برای تردد موقت و کم کردن ترافیک سنگین در روزهای تعطیل پیش بینی شده، برای تردد خودروها به طور کامل ایمن نیست.
وی اضافه کرد، اگر به عنوان نمونه در این مسیر کوتاه که یک دستگاه تونل نسبتاً طولانی که وجود دارد، در صورت نقص فنی برای خودروها در داخل تونل و یا توقف به خاطر هر مسئلهای دیگری، راههای برون رفت باید وجود داشته باشد
.
وزارت نیرو مسئول برطرف کردن نواقص فنی جاده جایگزین سدهراز است
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل ونقل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در شرایط فعلی وزارت نیرو که مسئولیت ساخت سد هراز و جادههای جایگزین آن را برعهده دارد، باید نسبت به رفع همه نواقص وایرادهایی که قطعاً به لحاظ فنی وایمنی تردد از سوی پلیس گرفته میشود، ازجمله تونل و ادامه مسیر برطرف کند.
در روز چهارشنبه 21/6/1403 که به دعوت فرمانداری آمل از مراحل پروژه جاده هراز جایگزین سد بازدید وبا پیمانکار ومهندسین ساخت سد و انجمن معدن مازندران ومهندس نجفی معاون عمرانی فرمانداری داشتیم به عینه شاهد بودیم که این جاده برای تردد قابل اطمینان نیست وحتی درحین بازدید شاهد ریزش سنگ از کوه به سمت جاده بودیم نکته قابل توجه این است که هنوز برای تردد ماشین هیچ گونه مجوزی از سوی نهادهای بالادستی صادر نشده مگر اینکه رعایت تمام نکات ایمنی صورت گیرد حال چه لزومی دارد که این جاده بازشود تا جان مسافران ومردم منطقه به خطر بیافتد جاده فعلی به هیچ عنوان ایمن نیست و نمی توان آن را زیر بار ترافیک حتی به صورت موردی قرار داد پیمانکار پروژه از سال هشتاد و نه کار سد و جاده را آغاز کرده است هزار میلیارد در حال حاضر از دولت طلب دارد و سالیانه تاخیر در اتمام اتمام بیش از چهارصد و پنجاه میلیارد تومان هزینه به آن اضافه می شود مشکل فقط باریده و ترانشه و تونل نیست پنج سال از زمان اتمام تحکیم موقت جاده گذشته هر دقیقه احتمال جاده حادثه وجود دارد فقط بالای تاج تونل تمام شده حتی برای مواردی و روزانه باز کردن جاده صلاح نیست جان مردم در خطر است بیش از چهارصد میلیارد تومان لازم است تا پل و ادامه جاده به اتمام برسد توان بیشتری برای هزینه کردن در این پروژه ها نداریم روزانه سه هزار و دویست کامیون معدن ها از جاده عبور می کنند این حجم وضع و دیگر امور ها جاده پایین بعد از سد که اصولی ساخته نشده را به مخاطره انداخته این قسمت جادههم باید بسته و بازسازی شود هزار و چهارصد میلیارد تومان برای جاده هراز و صد جایگزین در سفر استانی شهید رئیسی مصوب شد که به نتیجه نرسید نماینده مردم آمل و رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران برای بودجه تلاش کنند قیل و قال کارساز نیست این گفته پیمانکار ودیگر مجریان طرح بود که گفته شد
حمایت وپیگیری از سوی مجمع نمایندگان استان مازندران
مهندس مجتبی نجفی معاون عمرانی فرمانداری ویژه آمل درجریان این دیدار گفت : باید ببینیم اگر این سد هراز احداث گردد چه منفعتی به کل کشور و مازندران می رساند؛ حداقل منفعت آن برای حوزه آبریز سد هراز می باشد که ۱۱۰ هزار هکتار زمین مشروب می گردد
وی ادامه داد : شهری مثل بابل از چاههای آمل تغذیه می کند شهرهای محمودآباد، فریدونکنار، بابلسر، نور و خود آمل از مزایای این سد می توانند استفاده کنند
وی عنوان داشت : هر زمانی شهرهای استان برای آب کشاورزی مشکل داشته باشند جلساتی که در سطح استان برگزار می شود می گویند آمل سهم آب کشاورزی شهرهای اطراف را نمی دهد؛ حال می خواهیم مجمع نمایندگان استان مازندران و حداقل شهرهای حوزه آبریز سد هراز بنشینند و برای حمایت از ساخت این سد حمایت و پیگیری کنند
جاده بالادست هراز تا ایمن سازی کامل بازگشایی نخواهد شد
ذات اله زارعی فرماندار ویژه شهرستان آمل گفت: جاده بالادست سد هراز به دلیل ریزش کوه و خطرات احتمالی آن تا ایمن سازی کامل بازگشایی نخواهد شد زیرا جان مردم برای ما از هر چیزی مقدم تر است.
وی ادامه داد: دکتر دادبود معاونت عمرانی استانداری مازندران طی مکاتبه ای که با آب منطقه ای بعنوان پیمانکار پروژه است خواست با تمام تجهیزات و امکانات؛ عملیات ایمن سازی جاده جایگزین بالادست سد هراز را در سریعترین زمان ممکن آغاز نماید.
فرماندار ویژه آمل تصریح کرد: عملیات ایمن سازی جاده بالادست سد هراز در روزهای آینده شروع می شود که این امر نیاز نیازمند صبر و بردباری مردم عزیز است که باید کمک نمایند بحث ایمن سازی هرچه زودتر به اتمام برسد تا از این محور استفاده کنیم.
زارعی گفت: محور استراتژیک و پیشانی استان مازندران است که سالانه میلیون ها تردد از این محور داریم و مسافران و گردشگران بسیاری از این محور عبور می کنند که در ایام پیک سفر شاهد حضور حجم فراوانی از مسافران در محور هراز هستیم.
وی گفت: باید نگاه ویژه ای به این محور داشته باشیم تا زودتر کار آن به اتمام برسد زیرا ریزش سنگ های عظیم الجثه می تواند جان مسافران و مردم عزیز را به خطر بیاندازد.
فرماندار ویژه آمل ادامه داد: سالهای سال است بحث سد هراز در دستور کار دولت های مختلف قرار دارد که هم در تامین آب شرب و هم در تامین آب اراضی کشاورزی و همچنین در جلوگیری از سیلاب های ویرانگر نقش اساسی دارد و دغدغه هایی که امروز کشاورزان عزیز ما در تامین آب کشاورزی دارند به کلی تامین خواهد شد تا کشت دوم را به راحتی انجام نمایند.
وی گفت: کارهای بزرگی در جاده هراز صورت گرفت که حدود ۳۰ کیلومتر از جاده هراز جهت تکمیل این محور باقیمانده که نیازمند بودجه ای بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان می باشد.
تونل احداث گردید و یک سری معایبی دارد که باید رفع شود
معاون عمرانی فرمانداری ویژه آمل تاکید کرد : به شدت دنبال این هستیم جاده برای آسایش مردم منطقه باز شود اما یک سری معذوراتی داریم و این تونل احداث گردید و یک سری معایبی دارد که باید رفع شود
مهندس نجفی گفت : امروز از انجمن معدن، قرارگاه و رسانه ها حضور دارند و این سد همت کشوری را می طلبد تا وسط کار بیایند و بودجه تزریق شود زیرا برای تکمیل پروژه ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و باید نگاه ملی باشد
وی درپایان اضافه کرد : باید از راههای فنی مهندسی استفاده کنیم و پای کار آمدیم این پروژه ختم به خیر شود و زودتر افتتاح گردد.
حال برای رفاه وآسایش وجان مردم همه تلاش وهمت کنند تا بجای اینکه فکر خود رابه طرف جاده فرعی جاده جایگزین قراربدهیم به فکر اتمام پروژه جاده اصلی بالای سد باشیم که این هم نیازمند عزم ملی را طلب می کند امیدواریم که اتفاق خوب دردولت دکتر پزشکان اتفاق بیافتد