نبود امنیت شغلی از مهم ترین دغدغه های خبرنگاران است

یادداشت سردبیر- علیرضا عزیزکمالی 
 
همزمان با هفته خبرنگار قرار داریم و بهترین فرصت است تا در راستای شناخت مسائل و مشکلات جامعه خبری تلاش کرده و از همه ظرفیت ها و فرصت ها برای بهبود دغدغه های این قشر شریف و سخت کوش گام برداریم که کارهای نکرده بسیاری در این حوزه وجود دارد.
خبرنگاران از جمله اقشار اثرگذار جامعه هستند که همواره در برنامه ها و رویدادهای مختلف حضور داشته و به نوعی تریبون مردم و مسئولین برای بیان مسائل و مشکلات و تشریح اقدامات صورت گرفته هستند.
 
خبرنگاران باتلاش و غیرت والای خود نسبت به تحقق رسالت خبریشان گام برداشته و از جمله اقشار گرامی جامعه و مورد اعتماد و احترام آحاد مردم هستند که باید به بهترین نحو ممکن و آنگونه که شایسته است تکریم و تجلیل گردند.
متاسفانه در سال های اخیر، مشکلات حوزه خبرنگاران روز به روز افزایش پیدا کرده و نیاز می رود برنامه ریزی جدی و سازمان دهی شده است از سوی دستگاههای متولی امر برای ساماندهی وضعیت خبرنگاران و تحقق مطالباتشان وجود داشته باشد.
 
نبود امنیت شغلی از مهم ترین دغدغه های خبرنگاران است که متاسفانه قشر خدوم خبرنگار را درگیر خود کرده و آن هم به دلیل عدم اجبار مدیران رسانه ها برای بیمه تامین اجتماعی است که مدیران مسئول هم برای خود استدلالاتی دارند اما ضرورت پیدا می کند معاونت تبلیغات و امور رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به اختصاص سهمیه بیمه تامین اجتماعی برای خبرنگاران با کمترین نرخ مصوب اقدام کند.
دغدغه معیشتی از جمله دیگر مشکلات خبرنگاران است که ضرورت پیدا می کند نگاه ویژه ای به این مسئله همراه گردد و پیشنهادی در این خصوص ارائه می گردد که خبرنگاران رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون مدیران رسانه ها از یارانه ای متناسب با میزان کارایی خود بهره مند گردند.
 
تزریق افرادی با عنوان خبرنگارنما در جامعه خبری از جمله دیگر مسائل و مشکلات این حرفه است که شاهد هستیم عده ای به دلیل جذابیت کار خبری و ارتباطاتی که می توان با منابع قدرت محلی و ملی برقرار کرد وارد این حرفه شده و برای تحقق اهدافشان از واژه خبرنگار استفاده می کنند که متاسفانه هیچ فیلتری در این خصوص وجود ندارد همان طور که شاهد هستیم برای صدور مجوز نشریه و یا پایگاه خبری، هیچ نیاز مبرم به سوابق کار خبری نبوده و هر عزیزی می تواند مجوز دریافت کند.
ساماندهی وضعیت توزیع آگهی ها از جمله دیگر مطالبات است تا آگهی های هر شهرستان در میان خبرنگاران فعال و دارای اثر همان شهرستان توزیع گردد.
 
خانه مطبوعات در سراسر کشور تاسیس گردید تا زبان گویا و پیگیر مشکلات جامعه خبری باشد اما این نهاد از رسالت اصلی خویش خارج گردیده و بر مدار تحقق منافع هیئت مدیره این خانه در استان ها اداره می گردد و برنامه خاصی برای بهبود وضعیت دغدغه های معیشتی و شغلی ندارد.
 
در پایان امیدواریم همه تلاش ها و پتانسیل ها در راستای رفع مطالبات جامعه عزیز و شریف خبری وجود داشته باشد و به این نکته توجه داشته باشیم؛ خبرنگاری مستقل است که ذهنش عاری از دغدغه ها و مطالبات به باد فراموشی سپرده باشد!
همچنین یاد و خاطرات همکاران فقید رسانه ای عزیزمان استاد علی کرمزاده عمرانی و استاد معظم ساروی را گرامی می داریم.