کمال آنلاین بررسی می کند ، طی روزهای گذشته، موضوع شکاف ایجاد شده در محدوده آب اسک بعد از پلور و در نزدیکی امامزاده علی، باعث نگرانی بسیاری از مسافران شده و در مقابل «ایمنی» این جاده یک علامت سوال بزرگ قرار داده است. طی روزهای گذشته مطالبی از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که به‌ ایجاد شکاف و احتمال مرگ مسافران در جاده هراز به دلیل ریزش ناگهانی کوه اشاره دارد. اما این شکاف که از سال‌ها پیش وجود داشته است.

کمال آنلاین بررسی می کند ، طی روزهای گذشته، موضوع شکاف ایجاد شده در محدوده آب اسک بعد از پلور و در نزدیکی امامزاده علی، باعث نگرانی بسیاری از مسافران شده و در مقابل «ایمنی» این جاده یک علامت سوال بزرگ قرار داده است. طی روزهای گذشته مطالبی از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که به‌ ایجاد شکاف و احتمال مرگ مسافران در جاده هراز به دلیل ریزش ناگهانی کوه اشاره دارد. اما این شکاف که از سال‌ها پیش وجود داشته است.

به همین منظور دکتر رضا حاجی پور نماینده مردم آمل درمجلس باتفاق بخشدار لاریجان و رئیس اداره محیط زیست شهرستان آمل از نزدیک منطقه مورد نظر را مورد بازدید خود قرار دادند.

این ترک ها مربوط به سالیان قبل می باشد

دکتر رضا حاجی پور نماینده مردم آمل درمجلس در گفتگویی اختصاص با کمال آنلاین با بیان اینکه این ترک ها مربوط به سالیان قبل می باشد گفت: خوشبختانه در همان ساعات اولیه خبر نامه ای به مرکز تحقیقات وزارت مسکن وشهرسازی ارسال شد که از سوی این مرکز تیم کارشناسی به محل اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: توسط این تیم و با نقطه یابی و تارگت گذاری در چند منطقه ونصب دستگاه لرزه نگاری در منطقه آب اسک نسبت به بررسی بیشتر در حال مطالعه هستند.

وی ادامه داد: با این ترک های موجود می بایستی بیشتر درامر مطالعه دقت صورت گیرد تا خدایی ناکرده شاهد اتفاق ناگوار نباشیم.

نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه درشبکه های مجازی بدون کارشناسی مسایلی را مطرح می کنند که باعث تشویش اذعان عمومی می شود خاطرنشان کرد: از عزیزان تقاضا داریم بدون مطالعه وتحقیق حرف هایی براساس ظن و گمان مسایلی را مطرح نکنند تا مردمی که درمنطقه لاریجان سکونت دارند ویا در حال رفت وآمد هستند دچار استرس شوند.

وجود این ترک‌ها اصلا موضوع تازه‌ای نیست و همیشه این ترک‌ها وجود داشته‌اند.  

فرهاد انصاری، معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: وجود این ترک‌ها اصلا موضوع تازه‌ای نیست و همیشه این ترک‌ها وجود داشته‌اند. جاده هراز کوهستانی است و در منطقه مرتفعی واقع شده است. این منطقه در یک زون فعال زمین‌ساختی با خطر بالا قرار دارد. یعنی همیشه حرکت‌های زمین ساختی در این منطقه سبب ایجاد گسل و چین شده است.

وی افزود:  این گسل‌ها سنگ‌ها را خرد می‌کنند و مستعد حرکت و ناپایداری هستند. از طرفی چون این کوهستان مرتفع و با شیب تند است بارش‌ها نیز نقش زیادی در ایجاد این ترک‌ها و ریزش سنگ دارند. اوایل دهه ۷۰ در منطقه آب اسک جاده به دلیل ریزش‌ مسدود شد. هم‌اکنون نیز در این منطقه حوضچه‌ای وجود دارد که به سبزآب معروف است و از بقایای ریزش دامنه تشکیل شده و اکنون محلی برای پرورش ماهی است.

مشاهده میدانی حاکی از آن است که این شکاف‌ها و ترک‌ها گسل نیستند

علی بیت الهی از بازدید میدانی منطقه در روزهای اخیر خبر داد و گفت: مشاهده میدانی حاکی از آن است که این شکاف‌ها و ترک‌ها گسل نیستند و این شکاف‌ها بر روی سنگ‌های تراورتنی در بالای پرتگاه تپه مانندی مشرف به جاده که حدود ۱۲۵ متر از کف جاده ارتفاع دارد رخ داده است.

وی افزود: عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای که از این منطقه در سال ۲۰۰۰ میلادی گرفته شد، نشان می‌دهد که این ترک‌ها از گذشته وجود داشت و حتی روی این ترک‌ها، فرسایش‌ها و جلبک‌هایی وجود دارد که حاکی از قدیمی بودن آن است. بنابر این نمی‌توانیم بگوییم ما با یک خطر جدید و تازه ای در مسیر جاده مواجه هستیم، ولی باید برای آن تمهیدات جدی اندیشیده شود.

در حال حاضر خطری وجود ندارد

مهدی رازجویان، معاون عمرانی سابق استانداری مازندران در رابطه با خطرات این شکاف برای مسافران عبوری  گفت : «زمانی این موضوع می‌تواند خطرناک باشد که زلزله‌ای در منطقه رخ بده و دهانه شکاف را بازتر نماید. ولی در حال حاضر خطری وجود ندارد و اگر گزارش کارشناسان به حاد بودن شرایط، راهداری اقدام به انسداد جاده می‌کند و از تردد جلوگیری خواهد کرد. البته ما به آنها اعلام خطر کرده‌ایم و آنها اقدامی در جهت بستن جاده انجام نداده‌اند، پس این امر نشان می‌دهد که از لحاظ ایمنی وجود ندارد.

طی هفته‌های گذشته این تَرَک‌ها در حال رصد و ارزیابی دائمی است تا پس از کاهش یا قطع بارش‌ها دوباره بررسی شوند

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: البته اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که سنسورهایی در این منطقه تعبیه شده و طی هفته‌های گذشته این تَرَک‌ها در حال رصد و ارزیابی دائمی است تا پس از کاهش یا قطع بارش‌ها دوباره بررسی شوند و اگر لغزش‌های این توده عظیم قابل توجه و خطرناک تشخیص داده شد، تصمیم‌گیری درباره مسدود شدن جاده هراز، احداث مسیر جایگزین و حل این مشکل به ستاد مدیریت بحران ارجاع شود.

حال باید دراین چند روز دید سنسورهایی که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نصب شده چه جوابی خواهد داد که قطع یقین مشکل خاصی نخواهد افتاد‌

.