در سال گذشته در حدود 75 درصد از برنج استان مازندران از استان ما خارج شده بود در صورتی که در حال حاضر تنها 35 درصد برنج استان از مازندران خارج شده است./ علیرضا عزیزکمالی

پدیدآورنده خبر: علیرضا عزیزکمالی/// دکتر سید اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران در نشست با معاون اقتصادی رئیس جمهور و استاندار مازندران وفعالان اقتصادی برگزارشدگفت : حدود یک میلیون و دویست هزار تن برنج در استان مازندران تولید می شود و نزدیک به ششصد هزار تن برنج کسر داریم که از طریق واردات برنج خارجی از کشورهای هند و پاکستان تامین می گردد

وی اشاره کرد : متاسفانه امسال باتوجه به اینکه ششصد هزار تن نیاز داشتیم حدود هشتصد هزار تن وارد شده است و ششصد هزار تن دیگر از برنج خارجی در نوبت این است تا وارد کشور گردد

افزایش 20 درصدی محصول برنج درمازندران

وی خاطرنشان کرد : برنج تولیدی ما امسال خوشبختانه باتوجه به حمایت هایی که سازمان جهاد کشاورزی انجام داد و پیگیری هایی که استانداری محترم داشتند توانستیم بیست درصد افزایش محصول داشته باشیم و امروز این کار خوب برای ما یک معضل شده است

تمام کارخانه های شالیکوبی ما مملو از برنج و انبارها پر از برنج است

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران عنوان داشت : در سال گذشته در حدود 75 درصد از برنج استان مازندران از استان ما خارج شده بود در صورتی که در حال حاضر تنها 35 درصد برنج استان از مازندران خارج شده است و باتوجه اینکه 3 ماه آینده کشاورز باید سر زمین برود توانسته هنوز برنج سال قبل خود را به فروش نرسانده و تمام کارخانه های شالیکوبی ما مملو از برنج و انبارها پر از برنج است و خریداری وجود ندارد و علیرغم اینکه ما برای سال دوم برنج را وارد بورس کالای کشاورزی کردیم و با حمایت استاندار محترم امسال برنج پرمحصول را وارد بروس کالای کشاورزی کردیم و نتوانستیم کمک کنیم.

دکتر یزدان پناه اظهارداشت : اگر شرایط به همین صورت پیش برود به عنوان یک بحران امنیتی برای کشور خواهد بود بنده بعنوان فعال این حوزه و بعنوان یک تولیدکننده در این حوزه راهکارهایی را اعلام می کنم که یک ماه گذشته در حضور وزیر محترم جهاد کشاورزی بیان کردم اما متاسفانه اقدام عملی شایسته انجام نگردیده است.

استفاده از برنج پرمحصول داخلی توسط سازمان ها و ارگان های دولتی

وی گفت : تقاضا کردیم سازمان ها و ارگان های دولتی به جای اینکه برنج مصرفی خود را از برنج خارجی تامین کنند بیایند برنج پرمحصول داخلی استفاده کنند و سازمان ها و ارگانهای دولتی که فروشگاههای زنجیره ای و تعاونی هایی که دارند بیایند از برنج های کیفی و پرمحصول ما خریداری کنند.

وی ادامه داد : حمایت از بورس کالای کشاورزی اهمیت دارد و همه سازمان ها و ارگان های دولتی می توانند با ترک تشریفات از بورس کالای کشاورزی خریداری کنند و اما چرا انجام نمی دهند که باید ببینیم چه منافعی برای برخی افراد وجود دارد و درخواست داریم خریدها از طریق بورس کالای کشاورزی انجام گردد که شفاف است.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران  اشاره کرد : منابع مالی سرمایه در گردش تجار و کارخانه داران شالیکوبی سررسید بدهی های آنان شد و پول هایی را از بانک ها گرفتند و به کشاورزان دادند که سررسید آن دارد می رسد و متاسفانه نتوانستیم در سفر ریاست محترم جمهوری منابعی که برای سرمایه در گردش اختصاص داده شده است را محقق کنیم.

فروشگاههای زنجیره ای رغبتی برای خرید ندارند .

دکتر یزدان پناه  گفت : توجه به بخش تعهدات ارزی از ضرورت بسیاری برخوردار است و یک مدت صادرات برنج ممنوع شد و نیاز داریم کمک کنید تا محصولات کشاورزی را صادر کنیم و به عنوان پایلوت استان مازندران و محصولات کشاورزی آن را از تعهدات ارزی معاف کنید که ارزآوری بالایی خواهد داشت.

وی تاکید کرد : درسال گذشته وزارت جهادکشاورزی نرخ تعزیراتی گذاشته که متاسفانه امسال هنوز بخشنامه ملغی نگردید لذا فروشگاههای زنجیره ای رغبتی برای خرید ندارند .

 وی خاطرنشان کرد : پیشنهاد می شود باتوجه به اینکه درسال جاری سیاست دولت برای تنظیم بازار براساس عرصه وتقاضا می باشد دولت باصدور بخشنامه ای نرخ تعزیزاتی را ملغی اعلام نمایند.

ترفند واردکنندگان برنج برای گرفتن مجوز

دکتر سید اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران در روزهای گذشته درگفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه برخی واردکنندگان برنج برای گرفتن مجوز واردات به بازار داخلی شوک می‌دهند گفت : هروقت واردات برنج دچار مشکل می‌شود برخی‌ها به بازار داخلی شوک می‌دهند تا مجوز واردات بگیرند این کار شگرد برخی واردکنندگان می باشد .

و ی گفت: رابطه عجیبی بین قیمت برنج‌های داخلی و خارجی وجود دارد بگونه‌ای که هر وقت برنج ایرانی ارزان می‌شود برنج خارجی گران می‌شود در حالیکه قیمت برنج در بازار خارجی بالا نمی‌رود.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران با بیان اینکه واردکنندگان برنج دلشان برای شالیکار و کشاورز نمی‌سوزد، ادامه داد: ۸۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز وارد کشور شده است و اخیر اعلام کردند ۶۰۰ هزار تن برنج دیگر نیز می‌خواهند وارد کنند که یا قرارداد خرید آن را بسته اند یا برنج‌ها روی کشتی در حال رسیدن به ایران است.

یزدان پناه گفت: این اتفاق‌ها در حالی رقم می‌خورد که شالیکاران شمالی انتظار داشتند امسال برنج را حداقل به قیمت پارسال بفروشند، اما هنوز ۷۰ درصد برنج‌ها فروخته نشده است.

او افزود: با شرایط کنونی برنج همانند یک بیمار است که نیاز به درمان دارد نه اینکه برخی‌ها با وارد کردن شوک به بازار داخلی، حال برنج و برنجکار را بدتر کنند.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران گفت: عوارض واردات برنج کم شده است در حالیکه اگر عوارض واردات مثلا ۲۰ درصد باشد، با توجه به واردات یک میلیون تنی برنج، حتی می‌شد با همین عوارض دولت به اقشار ضعیف برنج مجانی بدهد.

یزدان پناه افزود: در ژاپن هزینه تمام شده هر کیلوگرم برنج ۳ دلار است، اما دولت ۵ دلار از کشاورز می‌خرد و یک دلار به مردم می‌فروشد، چون بحث امنیت غذایی مردم و اقتصاد کشاورزی مطرح است.

او گفت: گفت: برخی‌ها معتقدند برنج داخلی باید ارزان به دست مشتری برسد به همین دلیل واردات را توجیه می‌کنند، اما قیمت فعلی برنج تابعی از هزینه‌های تولید این محصول است که هزینه بالایی نیز دارد.

وی افزود: چگونه است واردکننده هر کیلوگرم برنج خارجی را ۲۰ هزار تومان می‌خرد و ۳۵ هزارتومان می‌فروشد؟ آیا فقط باید بر قیمت برنج‌های ایرانی نظارت شود؟

یزدان پناه گفت: برخی‌ها قیمت برنج طارم درجه یک را قیمت پایه برنج در نظر می‌گیرند و اعلام می‌کنند برنج ایرانی گران است در حالیکه برنج طارم، یکی از لوکس‌ترین برنج‌های دنیا است و درصد کمی از مردم این برنج را مصرف می‌کنند.

او افزود: نحوه عملکرد اکنون بگونه‌ای است که هم کشاورز، هم مصرف کننده و هم تاجر برنج‌های داخلی با مشکل مواجه شده اند.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران ادامه داد: سه ماه دیگر کشت برنج آغاز می‌شود و تا زمانی که چالش به فروش نرفتن برنج، به یک بحران تبدیل نشده است باید برای حل آن تدبیری اندیشید.

 

یزدان پناه گفت: دولت یا باید برنج‌های پرمحصول را از کشاورز با قیمت مناسب خریداری و بین کارکنان خود توزیع کند یا فروشگاه‌های تعاونی مصرف بجای برنج‌های خارجی، برنج‌های پرمحصول داخلی که از لحاظ قیمت اختلاف چندانی با برنج‌های خارجی ندارند را عرضه کنند.