بیش از 11 سال است که محور قدیم آمل به بابل در سایه غفلت و بی‌مسئولیتی آشکار مدیران شهرستانی واستانی روزانه جان افراد زیادی را گرفته و خانواده‌های بی‌شماری را داغدار کرده و شمار قربانیان این جاده تا حدی است که مردم گمان می‌کنند این جاده نفرین شده است.

 

آوای کمال / بیش از 11 سال است که محور قدیم آمل به بابل در سایه غفلت و بی‌مسئولیتی آشکار مدیران شهرستانی واستانی  روزانه جان افراد زیادی را گرفته و خانواده‌های بی‌شماری را داغدار کرده و شمار قربانیان این جاده تا حدی است که مردم گمان می‌کنند این جاده نفرین شده است.

نکته مهم حوادث تلخ این جاده این است که عمده دلایل اصلی وقوع تصادفات مرگبار بحث ناایمن بودن و غیراستاندارد بودن و وجود مشکلات فنی جاده بوده است، یعنی عاملی که اشاره مستقیم به کم‌کاری مسئولان و بخصوص بی‌خیالی آنها اشاره می‌کند و این عامل برای پدر و مادری که پسر جوان خود را از دست داده است چه دردی دوا می‌کند.

به دليل استقرار مراكز دانشگاهي، صنعتي و دهها روستاي پرجمعيت، يكي از پرترددترين محور ارتباطي استان مازندران به شمار مي رود. وهرکسانی که مسئولیت اتمام این پروژه را دارند  تا کسی در این جاده عزیزش را از دست ندهد نمی‌تواند داغ خانواده‌های قربانیان این جاده را بفهمد و درک کند.

باوجود رفت‌وآمد بسیار زیاد از این جاده، بسیار تعجب‌آور است که چرا تاکنون نسبت به ساماندهی این جاده پیگیری‌های لازم را انجام نداده و چگونه از کنار اخبار حوادث تلخ و مرگبار این جاده مسئولین به راحتی می‌گذرند و شب سر بر بالین می‌گذارند.

مشكلاتي نظير نبود روشنايي، كمبود علايم راهنمايي، نبود شانه خاكي مناسب، حادثه خیز بودن ورودی روستاها، وجود دوربرگردان های غیر استاندارد، اين محور را به يكي از راههاي پر خطر تبديل كرده است.

تعریض این جاده از وعده های دولت دهم در سفر استانی به مازندران در سال 89 بود ولی پیشرفت آن به‌رغم اختصاص حدود 10 میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته حدود 20 درصد اعلام شده است.

۱۱ سال از آغاز پروژه گذشته. تا کنون تنها ۴ کیلومتر از ۱۱ کیلومتر این محور در شهرستان آمل باسازی شد نیاز هست مسئولین بازتعریف جدیدی برای این پروژه  ۱۱ ساله داشته باشند تا با تخصیص اعتبارات ویژه وملی شاهد اتمام بهسازی و چهارخطه شدن این محور باشیم.

حسینی یکی از اهالی روستای داودکلای دشت‌سر گفت: طرح تعریض جاده قدیم آمل به بابل به نظر می‌رسد مثل یک بیمار به کما رفته معلوم نیست این طرح چه زمانی شتاب می گیرد و به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به تردد زیاد خودروها به‌ویژه تراکتور و تیلر کشاورزی در این محور افزود: خطر تصادف همواره عابران و خودروها را به خاطر عرض کم و نداشتن شانه خاکی در این محور تهدید می‌کند.

وی اظهار کرد: مسئولان طبق معمول کمبود اعتبار را علت کندی پیشرفت طرح اعلام می کنند در حالی که یکی از وظایف مهم آنان توجیه ضرورت اجرای طرح و دریافت اعتبار کافی برای سرعت بخشی به آن است.

احمدی یکی  از اهالی منطقه هم گفت: به نظر نمی رسد تعریض لاک پشتی این محور پرتردد کارشناسی باشد و مسئولان امر کمبود اعتبار را عامل تأخیر به اتمام نرسیدن طرح اعلام می کنند، حال پرسش این است که نقش مدیریت در حل مشکلات مردم چیست؟

وی به تردد صدها هزار نفر اعم از مسافر و بومی از این محور ناایمن در سال اشاره کرد و افزود: اگر سالی چندصد متر این محور تعریض می شد تاکنون اجرای طرح به پایان رسیده و از وارد شدن خسارت های زیاد به مردم و کشور جلوگیری می شد.

سکینه رضایی اهل روستای تمسک دشت‌سر آمل هم خواهان تلاش بیشتر مسئولان امر برای تعریض هر چه زودتر محور شد و گفت: مردم روستاهای حاشیه جاده قدیم ـ آمل به خاطر تعریض نشدن آن در رنج هستند اتمام این طرح تلاش بیشتر مسئولان را می طلبد.

وی تاکید کرد: این جاده اکنون جوابگوی نیاز تردد خودروها نیست و همین امر تصادفات جاده ای را افزایش داده است.

وی همچنین به نبود علائم راهنمایی و رانندگی کافی و نداشتن روشنایی در این مسیر پرتردد مازندران اشاره کرد و یادآور شد: این محور به دلیل استقرار روستاهای زیاد و مراکز دانشگاهی و صنعتی در حاشیه آن دارای اهمیت است.

حال به گفته ها و وعده های مسئولین توجه کنید که فقط در حد شعار باقی مانده است !

1-مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران با بیان این که عملیات طرح تعریض مسیر محور قدیم آمل ـ بابل از سال 89 آغاز شد، اظهار کرد: اعتبار درنظر گرفته شده این آزادراه در سال گذشته 9 میلیارد و 700 میلیون ریال بود که از این مبلغ پنج میلیارد و 455 میلیون ریال تخصیص یافته است.

حیدر نوروزی اضافه کرد: 18 کیلومتر این مسیر با پیشرفت 40 درصدی از سوی پیمانکاران در دست اجراست ولی در کل طرح تعریض این محور هم اکنون 20 درصد پیشرفت دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای بهره برداری کامل طرح تعریض آزادراه قدیم آمل به بابل به 350 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

2-رضا اباذری ناظر فنی طرح تعریض جاده قدیم آمل به بابل این طرح را از جمله طرح های ملی و استانی اعلام کرد و افزود: این محور بیش از 30 کیلومتر طول دارد که 20 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی بابل و بقیه مربوط به حوزه آمل است.

وی بیان کرد: طرح تعریض این محور از جمله مصوبات سفر استانی دولت گذشته در سال 89 بود که تعریض آن همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: اکنون پیمانکار طرح تعریض جاده قدیم آمل ـ بابل در منطقه آمل مشغول به کار است و در سمت بابل بخشی از کارها انجام شده است.

به گفته وی در صورت تخصیص اعتبار برنامه بر اساس زمان بندی معین به پیش می رود.

این کارشناس مشکل اصلی این طرح را کمبود اعتبار دانست و اظهار امیدواری کرد که اعتبار قابل توجهی برای ادامه تعریض این محور در سال جاری اختصاص یابد.

3-علیرضا محفوظی معاون وزیر راه و شهرسازی(14 مهر 1390 )در بازدید از پروژه کمربندی جنوبی و مسکن مهر در بابل ، از اختصاص 1.5 میلیارد تومان اعتبار به جاده قدیم آمل به بابل خبر داد.

وی افزود: در بازدیدی که از جاده قدیم بابل  آمل انجام شد،  برای تعریض این جاده در مدت زمان کوتاه ازمحل اعتبار قول مساعد داده شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تمام سعی ما بر این است در طول سال مالی جاری، 100 درصد اعتبار به این پروژه اختصاص داده و از فروش اوراق مشارکت و سایر منابع این پروژه را تغذیه کنیم تا در مدت زمان معین به بهره‌ برداری برسد.

4-ˈعلي احسانیˈ معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار مازندران (17 شهریور 93 .)در جلسه كميته برنامه ريزي شهرستان آمل از اختصاص 188 ميليارد ريال براي تكميل طرح هاي زيربنايي و خدماتي شهرستان آمل از محل بودجه تملك دارايي خبر داده بود

ˈعلي احسانیˈ تعريض جاده قديم آمل به بابل ، تكميل راه تعريض و چهارخطه كردن جاده هراز، جاده چمستان به هراز ، تعريض و بهسازي جاده آمل به فريدونكنار و آمل به چمستان، را از مهم ترين اين طرح ها برشمرد.

 

5- 'عليرضا يوسفي' رئیس اداره راه وشهرسازی آمل در گفت و گو با ايرنا افزود: 10كيلومتر اين محور تا روستاي داودكلاي دشت سر مربوط به حوزه استحفاظي اين شهرستان است كه ضروت تعريض كل محور بيش از پيش محسوس است.

وي آغاز عمليات طرح تعريض محور قديم آمل به بابل را سال 89 اعلام كرد و گفت : در اين سال طرح تعريض چهار كيلومتر آن با اختصاص 9 ميليارد و 800 ميليون ريال اعتبار آغاز شده است كه تاكنون 70 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

يوسفي محور قديم آمل به بابل را محوري حادثه خيز عنوان كرد و گفت : اين اداره با گرفتن مشاور از سوي اداره كل راه و شهرسازي استان اقدام به مطالعه وشناسايي محور حادثه در كل اين محور كرده است.

6-نظری مدیر کل راه و شهرسازی مازندران کمبود اعتبار را دلیل طولانی شدن تکمیل طرح چهار خطه شدن جاده قدیم بابل – آمل اعلام کرد، گفت:اعتبارات بسته به منابع درآمدی موجود تخصیص داده می شوند و پروژه‌های عمرانی هم در ۲ یا ۳ سال اخیر به دلیل شرایط تحریم‌های ظالمانه و در حال حاضر هم بحث‌های تورمی با محدودیت‌هایی مواجه بوده است.

او افزود:همه باید بسیج شوند و مسئولان هم همکاری کنند تا سهم استان که از محل اعتبار استانی ویژه تامین می‌شود ارتقا یابد تا با تخصیص منابع و به کارگیری تمام امکانات سریع‌تر این طرح انجام شود.

نظری با بیان اینکه بخش وسیعی از تعریض در این محور انجام شده است، گفت:برای مابقی با پیگیری‌هایی انجام شده قول تزریق منابع خوبی را برای امسال از سازمان مدیریت گرفته ایم.

او درباره غیرکارشناسی بودن دور برگردان‌ها و تابلو‌های غیر استاندارد و اشتباه هم در این مسیر،گفت:دوربرگردان زمانی ایجاد می‌شود که این جاده به طور کامل چهار خطه شود که البته یک طرف تعریض آن انجام شده و به دلیل اینکه تصادفات تصادفات رخ به رخ حذف شود جداکننده میانی نصب و با تابلو و علائم و چراغ‌های چشمک زن گردش‌ها انجام می‌شود.

7-بی‌دقتی پیمانکار در جاده آمل-بابل حادثه آفرید(28 مهر 1400)

نبود علائم هشدار دهنده و چراغ چشمک زن در محل نصب نیوجرسی جاده قدیم آمل، به کشته و زخمی شدن ۸ نفر انجامید.

در کمتر از ۲۰ دقیقه به دلیل تاریکی منطقه، سه خودرو با نیوجرسی قرار گرفته در منطقه مربوطه برخورد کرده که بر اثر آن، دو نفر از اهالی روستای اطراف در دم جان باخته و شش نفر نیز مصدوم و به مراکز درمانی انتقال یافتند.

8-برخورد ۲۰۶ با تیربرق در جاده آمل - بابل ۵ مصدوم به همراه داشت( 30 دی 95)

برخورد یک دستگاه ۲۰۶ با تیربرق در جاده آمل به بابل منجر به مصدومیت پنج نفر شد.

9-علیرضا شریعت ( 27 مهر 1400 ) با عرض تسلیت به خانواده فوت شدگان افزود: جان و سلامت مردم خط قرمز ماست، و خاطی هر شخص یا ارگانی باشد، فرقی نداشته و با او بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

فرماندار شهرستان آمل، با بیان اینکه عملیات نصب علائم هشدار دهنده و چراغ چشمک زن نیز در حال انجام است، از مردم منطقه دشت سر خواست: تا پایان عملیات نصب نیوجرسی در جاده قدیم آمل به بابل، با سرعت مطمئنه تردد کنند.

حال قضاوت با شما عزیزان است ؟؟!!/ علیرضا عزیز کمالی