مدیر آموزش و پرورش آمل در حاشیه اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش گفت: کرسی آزاد اندیشی در مدارس، آموزش و پرورش را به یک گفتگوی اجتماعی تبدیل می‌کند

کمال آنلاین به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «عباس مرزبند» در حاشیه سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان استان مازندران به صورت ارتباط زنده ویدئو کنفرانسی با وزارت آموزش و پرورش در حال برگزاری است، هدف از برگزاری سی و پنجمین اجلاس روسای آموزش و پرورش را تحلیل شرایط بحرانی آموزشی در سال گذشته با توجه به اطلس آموزشی مبتنی بر جهان کرونایی و پی‌گیری و ادامه طراحی برنامه جدید با توجه شرایط پیش رو، ترسیم نقشه‌ی راه آموزشی و پرورشی برای سال تحصیلی جدید و بررسی چالش‌های پیش رو و ارائه پیشنهادات متناسب دانست.

وی از جمله مهمترین مشکلات و چالشهای اجرایی پیش روی آموزش و پرورش در سطح ملی و در سطح شهرستان آمل در ۵ سال آینده را تامین نیروی انسانی از نظر کمی و کیفی بر اساس پیش بینی نیروهای بازنشسته که هر سال به تعداد آنها اضافه خواهد شد برشمرده و افزود: طراحی متعدد راهنما "بدون سامانه ها" که باعث خستگی و فرسودگی و هدر رفت زمان برای مدیران مدارس شده است،کم تر هم خوانی داشتن جریان سخت هدایت تحصیلی و عملا با سلایق و علایق دانش آموزان و عدم آمادگی بدنه آموزش و پرورش با بحران های احتمالی مانند کرونا از دیگر چالشهای آموزش و پرورش است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان آمل با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال تحصیلی گذشته در آمل گفت: توانمند سازی نیروی انسانی ویژه مربیان پیش دبستانی، آموزگاران نهضت، خرید خدمات و مدیران جدید الانتصاب و بالابردن ظرفیت توانمندی مدیران به خصوص در انتصاب مدیران جدید از اقدامات خوب آموزش و پرورش آمل در سال تحصیلی گذشته بوده است.

مرزبند تصریح کرد: در سال گذشته آموزش و پرورش  آمل در زمینه جذب نو آموزان پیش دبستانی و پوشش دانش آموزان لازم التعلیم، پذیرش و افزایش قابل توجه دانش آموزان شهرستان آمل در المپیاد های ویژه المپیاد جهانی زمین و پذیرش و افزایش روند روبه رشد دانش آموزان در پذیرش کنکور سراسری و همچنین جذب خیرین و افتتاح پروژه های عمرانی رشد قابل توجهی داشته است.

وی افزود: نحوه تعامل مدیران آموزش و پرورش آمل با فرهنگیان و نحوه ارتباط گرفتن با آنان بسیار خوب و سازنده بوده و به صورت مستقیم با قاطبه فرهنگیان در ارتباط تنگاتنگ بوده و از مسائل و مشکلات آنها از نزدیک و بی واسطه باخبر هستیم.ضمنا از طریق کانال های ارتباطی اداری، مجازی و حقیقی و تلفنی با مدیران و معلمان حضور در کلاس های درس مجازی و ارتباط مستقیم با دانش آموزان و خانواده ها در  شرایط کرونا نیز سعی کردیم تا این حلقه ارتباطی قطع نشود.

مرزبند در خصوص اجرایطرح بوم گفت: اجرای طرح بوم در مدارس ابتدایی و مدارس داوطلب خارج از پایلوت با برگزاری وبینارها و آموزش های مجازی و برگزاری همایش پایانی از نمونه کار هایی که مدارس مجری طرح داشتند برگزار شد و تمرکز زدایی و مدرسه محوری و پیگیری برنامه ها بر اساس محتوای بومی و منطقه ای در زیست بوم جدید مورد تاکید بوده است.

این مقام مسئول شهرستانی با اشاره به روشهای  تبدیل آموزش و پرورش به یک گفتگوی اجتماعی تصریح کرد: برای اجرای هر برنامه در آموزش و پرورش به خصوص ایجاد ظرفیت تعاملی گفتگوی اجتماعی و پاسخ گویی مناسب اداره به ذی نفعان و ابزار و تجهیزات و بستر سازی مناسب توسعه ی ظرفیت ها باید به شکل منطقه ای و شهرستانی اداره شود و پاسخگویی ها متناسب با حیطه‌ی اختیارات باشد.ضمنا شیوه آموزشی در کتب درسی بر این اساس تغییر یابد که لازمه آن آموزش ضمن خدمت برای معلمان، تغییر محتوای آموزشی و تغییر رویکرد آموزشی و به تبع آن تغییر شیوه آزمون دروس می باشد.همچنین پیگیری برنامه هایی در قالب کرسی آزاد اندیشی در مدارس می تواند در این مورد بسیار موثر باشد.