آری هرکسی که عمل مستمر وخالص داشته باشد این الطاف الهی نصیب او می شود.هفتمین وآخرین نعمت که جنبه معنوی دارد این است که آن ها در بهشت نه لغو وبیهوده می شنوند ونه سخنان گناه آلود

بسم الله الرحمن الرحیم
کرونا ویروس" چالش ها و فرصت ها
دفتر اول" صفحه سی و ششم ۹۹/۱/۳۱
 
دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای
فرشته ات به دو دست دعا نگه دارت
گرت هواست که معشوق نگسلد پیمان
نگاه دار سر رشته تا نگه دارت
 
موضوع "  معرفی السابقون در سوره واقعه "
"السابقون السابقون"(واقعه/۱۰)
"اولئِکَ المُقَرَّبون"(واقعه/۱۱)
از میان سه دسته از انسا ن ها  در سوره واقعه سومین دسته را توصیف می کنیم یعنی (سابقون)
همان هایی که در مدرسه خدا شاگرد ممتاز آموزگار هستند وکسانی که بامعدل الف نتیجه را دریافت می کنند کسانی که نه از گروه راست هستند ونه از دسته چپ
بلکه این دسته پله های بندگی را به طور کامل طی نموده اندومدارج کمال را درحد اعلی بالاتر از اهل یمین طی نمودند. لذا مدال افتخار"مقربون" را کسب نموده اند.
تکرار "السابقون "حاکی از آن است که اینان به درجه ای از برتری وفضیلت رسیده اند که گویا مقام آن ها به وصف در نمی آید برهمین اساس تعبیری که خداوند برای این دسته در نظرگرفته از اصحاب میمنه بالاتر است .
چرا این دسته سابقون نامیده شدند؟
با اندکی تدبر در قرآن وتفکر در آیات روح بخش قرآن به این حقیقت پی می بریم که سابقون گروهی هستند که در ایمان واخلاق وعمل خیرپیشتاز وپیشوا هستند چرا که خداوند در سوره مؤمنون می فرمایند:
"اولئِکَ یُسارِعونَ فی الخَیرات وهم لَها سابِقونَ"(مؤمنون/۶۱)
در گرفتن پاداش ورفتن به سمت بهشت پیشتازندچون در دنیا پیشتاز در اطاعت از خدابودند
"سابِقوا اِلی مَغفِرهٍ مِن رَبِّهِم وجَنَّهٍ......(حدید/۲۱)
 
 حتی خداوند شمار سابقون را بلافاصله در آیات ۱۳و۱۴واقعه بیان فرمودند
 "ثُلّهٌ مِنَ الأَوَّلین وقلیلٌ مِنَ الاخِرین"
طبق این دو آیه گروه زیادی از مقربان از امتهای پیش اند وتنها کمی از آنها از امت اسلام می باشند واین به دلیل کثرت امت های پیشین است که موجب می شود مجموع پیشگامان در همه آن امتها از پیشگامان در امت اسلام بیشتر باشد.
 
مصادیق سابقون بر اساس روایات:
اگر چه برخی مفسران مصادیق سابقون را أنبیاء واولیای خدا، هابیل، مؤمن آل فرعون،حبیب نجاروامام علی وفرزندانش دانسته اند اما این مصادیق در حقیقت بیان روشن آن است وبه معنای محدود ساختن مفهوم آیه نیست در اصطلاح علم منطق "اثبات شی نفی ماعدا نمی کند"
براساس فرموده رسول خدا(ص) که از اصحاب سؤال کردند:"أَتدرونَ مِنَ السّابِقونَ اِلی ظِلِّ اللهِ یَومَ القیامه"؟
آیا می دانیدچه کسانی پیشگامان به سوی سایه لطف پروردگار در قیامتند؟!
اصحاب عرض کردند:خدا ورسولش آگاهتر است.
فرمود:الَّذینَ اِذا أعطوا الحَقّ قَبِلوهُ واِذاسَأَلوهُ بَذَلوهُ وحَکَموا لِلنّاسِ کَحُکمُهُم لِأَنفُسِهِم"
آن ها کسانی هستند که وقتی حق به آن ها داده می شود پذیرا می گردند وهنگامی که از حق سؤال شوندآن را دراختیار می گذارند ودرباره مردم آن گونه حکم می کنند که درباره خودشان (تفسیر نمونه،ج ۲۳،ص۲۰۵)
در روایات شیعه أنبیاء وحضرت علی وفرزندانش وبرخی صحابه ویاران برجسته امامان شیعه وحتی شیعیان آن شمرده شده اند.
توصیف بهشت مقربان:
خداوند در آیات ۱۵تا ۲۶سوره واقعه به توصیف نعمت های بهشتی مقربان می پردازد
عَلی سُرُرٍمَوضونَهٍ(۱۵)
مُتُّکِئینَ عَلیها مُتَقابِلینَ(۱۶)
تختهایی به هم پیوسته ،تختهایی که کاملا در کنار هم قرار گرفته وبه هم پیوسته است.
یَطوفُ عَلَیهِم وِلدانٌ مُخَلَّدونَ(۱۷)
خادمان جوان وپر طراوت، نوجوانانی که همواره در شکوه وطراوت جوانی به سر می برندگرداگرد آن ها می گردند ودر خدمت آن ها هستند
بِأَکوابٍ وأَباریقَ وکَأسٍ مِن مَعینٍ(۱۸)
این نوجوانان زیبا با قدح ها وکوزه ها وجام های پر از شراب طهور که از نهرهای جاری بهشتی برداشته شده در اطراف آن ها می گردند وآنان را سیراب می کنند.
"لایَصَدَّعونَ عَنها ولا یُنزِفونَ"(۱۹)
شرابی که نه موجب درد سر می شود ونه باعث مستی آنان می شود.
بلکه یه حالت روحانی توصیف ناپذیر ایجاد می کند.
غذاهای لذیذ:
"وفاکَهَهٍ مِمّا یَتَخَیَّرون"(۲۰)
"ولَحمِ طَیرٍ مِمّا یَشتَهونَ(۲۱)
نوجوانان بهشتی هر نوع میوه وگوشتی که آنها مایل باشند به آنها تقدیم می کنند 
"وَحورٌ عینٌ"(۲۲)
سپس به ششمین نعمت که همسران پاک وزیباست اشاره می کندو می فرماید همسرانی از حور العین دارند
همچون مروارید در صدف پنهان
"کَاَمثالِ اللُّؤلُؤِ المَکنونِ(۲۳)
 
بعدا ز ذکر این شش موهبت جسمانی می افزاید اینها همه پاداشی است در برابر اعمال صالحی که انجام می دادند "جَزاءً بِما کانوا یَعمَلون" (۲۴)
تا تصور نشود که این نعمت های بی شمار بهشتی بی حساب وکتاب به کسی داده می شود .
آری هرکسی که عمل مستمر وخالص داشته باشد این الطاف الهی نصیب او می شود.
هفتمین وآخرین نعمت که جنبه معنوی دارد این است که آن ها در بهشت نه لغو وبیهوده می شنوند ونه سخنان گناه آلود
"لایَسمَعونَ فیها لَغواً ولاتَأثیماً"(۲۵)
بلکه تنها چیزی که می شنوند
"اِلّا قیلا سلاماً سلاماً (۲۶)