بی توجهی به اشتغال حوزه صنعت و حمایت از اشتغال پایدار در حوزه تولید، ۱۶۰۰کارگر شرکت فولادین ذوب آمل ، از بزرگترین واحدهای فولادی و قطعه سازی صنعت خودرو در استان مازندران را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

آوای کمال  -هر کشوری برای دستیابی به توسعه پایدار، نیازمند حمایت از تولید داخل در رقابت با کالاهای خارجی است. در ایران نیز مسئولان و اقتصاددانان بر این باورند که راه رسیدن به توسعه اقتصادی از مسیر تقویت تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان می گذرد. از این رو با تحقق چنین فرایندی ضمن به حرکت در آمدن چرخ تولید، اشتغال و رونق اقتصادی را بیش از پیش در کشور شاهد خواهیم بود.

 ابزارهای حمایتی از تولید ملی

شناخت دقیق ابزارها و راهکارهای موجود یکی از مهمترین عوامل در جهت حمایت از تولید داخلی محسوب می شود. از نگاه اقتصاددانان این موضوع باید در همه عرصه های اقتصادی به یک اندازه مورد توجه قرار گیرد و همه نهادهای ملی به یک اندازه در به ثمر رسیدن آن سهیم باشند.

حمایت از کالای تولید داخل بخش مهمی ‌از پازل اقتصاد مقاومتی است و بخش زیادی از اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق خواهد کرد. مهم‌ترین موضوع درباره شعار امسال شیوه صحیح حمایت از کالای ایرانی است و برای حمایت از کالای تولید داخل دو بخش اساسی داریم که بخش اول و مهم ‌تر آن رفع مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی است.

واحدهای تولیدی این روزها با مشکلات متعددی مواجه هستند از جمله تأمین نقدینگی، مسائل مالیات و تأمین اجتماعی، تسهیلات بانکی، بروکراسی اداری و...؛ در این میان برداشت موانع پیش روی واحدها و کاهش هزینه آنها اولین گام برای حمایت از کالای ایرانی است.

یکی از دلایل توسعه نیافتگی ایران جزیره‌ ای عمل کردن دولت و اندیشمندان حوزه‌های مختلف اجتماعی و فنی است. دولت تا دیر نشده باید به دور از تعصبات مکاتب اقتصادی دست به اصلاحات نوین بزند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و کارآفرینان، اقتصاد ایران با ادامه حرکت‌های ناهمگون در عرصه تصمیم‌گیری فعلی قادر نخواهد بود در اقتصاد جهانی نقشی درخور توجه با توجه به پتانسیل‌های خود داشته باشد.

در حالی که عدم ایجاد اعتماد و ریسک بالا سرمایه‌گذاران را به حالت صبر و انتظار فرو برده است، این شرایط سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد را به تاخیر می‌اندازد. در تدوین نقشه راه تولید و تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری نباید دیگر به مزیت‌های نسبی تکیه کنیم که اتکا به منابع طبیعی و توسعه خام ‌فروشی باشد؛ بلکه باید با تحولات جهانی حرکت کرده و به دنبال خلق مزیت باشیم. تا زمانی که استراتژی توسعه صنعتی نداشته باشیم، بسیاری از حمایت‌ها به هرج ‌و‌ مرج خواهد رفت. حمایت دایمی منجر به عدم رقابتی شدن کالای ایرانی و گسترش رانت خواهد شد.

 نقش کلیدی تقویت زیرساخت ها در حمایت از کالای ایرانی

تقویت زیرساخت های اقتصادی یکی از مهمترین اقداماتی است که انتظار می رود به عنوان نخستین گام در حمایت از کالای ایرانی و تحقق این شعار مورد توجه قرار گیرد. موضوعی که با مهار قاچاق کالا، حمایت از تولید کنندگان و افزایش کیفیت کالاها تحقق می یابد.

تعطیلی شرکت فولادین ذوب آمل با هزار و ۶۰۰ کارگر

شرکت فولادین ذوب آمل با هزار و ۶۰۰ کارگر در زمینه ریخته گری و تامین قطعات خودرویی فعالیت دارد که به دلیل مشکلات و کم توجهی ها و مشکل در تامین مواد اولیه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

بی توجهی به اشتغال حوزه صنعت و حمایت از اشتغال پایدار در حوزه تولید، ۱۶۰۰کارگر شرکت فولادین ذوب آمل ، از بزرگترین واحدهای فولادی و قطعه سازی صنعت خودرو در استان مازندران را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

تعطیلی قریب الوقوع شرکت فولادین ذوب آمل (فــذا) مستقر در شهرک صنعتی آمل به دلیل بی مهری وزارت صمت و ایران خودرو در تامین مواد اولیه و کاهش حجم سفارشات، متصور است که درصورت صحت این خبر ۱۶۰۰ نفر در این حوزه بیکار می شوند.

به گفته کارگران این واحد تولیدی، این مجموعه در سال های قبل بنا به درخواست شرکت ایران خودرو اقدام به خرید تجهیرات و خطوط مدرن در راستای بالابردن تیراژ تولید و افزایش اشتغال کرده است ولی متاسفانه در ماه های اخیر مورد بی مهری مدیران و مسئولان وزارت صمت و ایران خودرو در تامین مواد اولیه خصوصاً قراضه و همچنین کاهش حجم سفارشات قرار گرفته است.

براساس توافق فولادین ذوب آمل با شرکت ایران خودرو، این شرکت می بایست مواد اولیه را تامین کند در حالی که سه ماهی است ایران خودرو دیگر آن را تامین نمی کند.

عدم تعهد ایران خودرو درقبال تحویل دادن مواد اولیه به شرکت

علوی قائم مقام مدیر عامل شرکت فولادین ذوب آمل در این باره می گوید: ایران خودرو متعهد شده است به میزان حداقل ۴۰۰۰ هزار تن در ماه، اصلی ترین مواد اولیه یعنی قراضه را طبق قرارداد برای این کارخانه تامین کند و متاسفانه امروز این میزان کاهش زیادی داشته است. ضمن اینکه علیرغم پیگیری های به عمل آمده نه تنها قیمت محصولات تولیدی این شرکت به روز نشده و به قیمت سال ۹۷ عرضه می شود بلکه چندین ماه پرداختی از طرف ایران خودرو صورت نمی گیرد و چک هایی هم که از قبل صادر شده فاقد موجودی است و شرکت فــذا را در پرداخت امورات جاری سازمان مانند هزینه برق مصرفی، تامین اجتماعی و ... دچار مشکل کرده است.

با وجود تاکیدات مکرر در خصوص داخلی سازی پروژه قالب خودرو پژو ۳۰۱ و علیرغم همکاری این شرکت مبنی بر ریخته گری قالب های مورد نیاز برای تولید این محصول، متاسفانه نه تنها از پرداخت هزینه ریخته گری که بالغ بر۱۲ میلیارد تومان است خودداری می کند، بلکه از عقد قرارداد با این شرکت برای ادامه روند تولید این محصول نیز امتناع می ورزند.

پای درددل کارگران که می نشینیم هرکدام از روزهایی صحبت می کنند که در این شرکت به بهانه های مختلف بسته های رفاهی و انگیزشی دریافت می کردند از جمله سبد مواد غذایی به مناسبت اعیاد مذهبی و ماه مبارک رمضان، دریافت کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس، هدیه ازدواج و تولد فرزند جدید و سوم، وام خرید سیسمونی، جهیزیه و...

سه شیفت قالب گیری فولادین ذوب آمل به یک شیفت تقلیل پیدا کرد

یکی از کارگران نیز در ادامه اظهار می کند: در سال و ماه های گذشته ۲۴ساعته کار می کردیم اما امروز کوره ها خاموش است، سه شیفت قالب گیری فولادین ذوب آمل به یک شیفت تقلیل پیدا کرد و تناژ ذوب به یک چهارم رسید، در حالی که نیمی از قطعات بزرگترین کارخانه خودروسازی کشور در آمل تولید می شد.

۳۱ شهریور ماه سالجاری استفاده و حمایت همه جانبه از قطعه سازان داخلی مورد تاکید وزیر صنعت قرار گرفته بود اما امروز نه تنها مواد اولیه به این شرکت قطعه سازی در مازندران با ۱۶۰۰ نفر نیرو نمی رسد که دپو شدن قطعاتی که قرار بود توسط ایران خودرو خریداری شود، نیز مشکلی دیگر بر مشکلات این واحد تولیدی افزوده است.

در این کارخانه طبق قراردادها و تعهدات فی مابین این شرکت و ایران خودرو، شرکت فولادین ذوب آمل اقدام به تولید حدود ۴۵۰ هزار قطعه شامل ۲۵۰ هزار اکسل کامل و ۲۰۰ هزار قطعه موتوری و صفحه ای نموده که بدلیل عدم پایبندی ایران خودرو به تعهدات مربوطه برای خرید محصولات این شرکت، در حال حاضر این محصولات قابل عرضه، انبار و متاسفانه هنوز از کارخانه خارج نشده است که اگر مدت زیادی این قطعات در کارخانه بمانند زنگ می زند و استفاده خود را از دست خواهند داد.

این شرکت دانش بنیان از سال ۱۳۷۸ به منظور خودکفایی و اشتغالزایی در فضایی به مساحت ۷۰ هزار مترمربع و با هدف تولید انواع قطعات چدنی و فولادی با ظرفیت ۷۷ هزار و۷۰۰ تن در سال و تولید مقاطع فولادی و آلیاژ ساختمانی شروع به فعالیت کرده است.

 شرکت فولادین ذوب آمل در حال حاضر از بزرگترین تامین کنندگان قطعات ایمنی و فوق ایمنی خودرو و مجموعه سازی اکسل خودرو برای ایران خودرو است که ۱۶۰۰ نفر به صورت مستقیم در آن مشغول به کار هستند.

مدیرکل صنعت، معدن، تجارت مازندران درخصوص مشکلات ایجاد شده برای شرکت فولادین ذوب آمل گفت: براساس جلسه‌ای که با موضوع بررسی مشکلات شرکت فولادین ذوب آمل با حضور وزیر صمت و مسئولان خودروسازی داشتیم، خودروسازان تعهد کردند که در روزهای آینده بخشی از مواد اولیه شرکت فذا تامین و برخی از مطالبات آن پرداخت شود.

حسینقلی قوانلو نشست مدیران استان مازندران و شرکت فذا را با وزیر صمت و مدیران خودرو ساز رضایت بخش توصیف کرد و افزود: در روزهای آینده بخش قابل توجهی از مشکلات مواد اولیه و مطالبات فولادین ذوب آمل برطرف خواهد شد.

مدیرکل صمت مازندران به مطالبات حدود ۴۰ میلیارد تومانی شرکت فذا از ایران‌خودرو اشاره کرد و اظهارداشت: بخشی از مطالبات نیز در کوتاه ترین زمان پرداخت خواهد شد تا هزینه ها و پرداخت حقوق کارگران شرکت فولادین ذوب با مشکل روبرو نشود.

به گزارش هفته نامه آوای کمال؛ همه از وزیر و استاندار و دیگر مسئولان عالی رتبه آمدند؛ قول دادند و رفتند ولی کاری برای رفع مشکل شرکت فولادین ذوب آمل (فــذا) نکردند!!!

تعطیلی قریب الوقوع شرکت فولادین ذوب آمل (فــذا) مستقر در شهرک صنعتی آمل به دلیل بی مهری وزارت صمت و ایران خودرو در تامین مواد اولیه و کاهش حجم سفارشات، متصور است که در صورت صحت این خبر ۱۶۰۰ نفر در این حوزه بیکار می شوند.

باید دید کسانی که در گفتارشان دم از تبعیت مقام معظم رهبری می زنند و تاکید بر تحقق شعار سال رونق تولید دارند آیا برای حل مشکلات این کارخانه آستین همت بالا خواهندزد'/گزارش / علیرضا عزیز کمالی '