افزایش توانمندی‌ علمی آموزشی مدارس ابتدایی در اجرای آموزش و پرورش حرفه¬ای باحضور پروفسور محمدرضا بهرنگی

مرتضی یزدان نجات موسس مجتمع آموزشی غیردولتی پسرانه فروغ دانش آمل درگفتگو با کمال آنلاین ؛ با اشاره به حضور پروفسور محمدرضا بهرنگی رییس انجمن مدیریت آموزشی ایران و قائم مقام سازمان جهانی آموزش و تکنولوژی در این کارگاه آموزشی گفت: این کارگاه آموزشی بمدت سه روز از تاریخ 12 الی 14 بهمن همه روزه از ساعت 8 تا 12 صبح و ساعات فوق العاده از ساعت 17 عصر تا 20 در سالن آمفی تئاتر دبستان برگزار می شود.

 وی عنوان دوره را مدیریت اثربخش بر آموزش مباحث علوم مختلف از طریق کشف، توسعه و پرورش استعدادهای یادگیری برشمرد وافزود: مخاطبان کلیه دانش آموزان، معلمان موضوعات درسی و مدیران آموزش می باشند و هدف از این کارگاه آموزشی، توسعه یادگیری ماندگار و استفاده از آن در یادگیری و بارآوری خلاقیت و توسعه علوم می باشد.

موسس مجتمع آموزشی غیردولتی پسرانه فروغ دانش آمل منابع کارگاه آموزشی را ازکتاب الگوهای تدریس  2015 و نیز الگوی مویریت بر آموزش نام برد و خاطرنشان کرد: تاثیرات پرورشی در زمینه هایی که سبب پرورش، تقویت و بهبود یادگیری مربیان و متربیان می شود نتایج این دوره آموزشی خواهد بود.

 یزدان نجات سرفصل های کارگاه آموزشی را از قبیل 1- کاربرد استقراء علمی در یادگیری مباحث درسی (فصل 3 الگوی استقرایی)2- فهم یادگیری از طریق تفحص گروهی (فصل 4 دریافت مفهوم) 3- استفاده از تصاویر برای درک واقعی و درونی اصطلاحات و مفاهیم علمی ( فصل 5 الگوی کلمه تصویر) 4- استفاده از الگوی دریافت مفاهیم در مشارکت فراگیران برای خود رهبری در درک تدریجی مفاهیم علمی 5- تسلط یابی و خود مختاری در نگهداری مفاهیم یادگرفته شده (فصل 7 حقایق را در ذهن پایدار ساختن) 6-تسلط بر فنون کشف و توسعۀ استعداد خلاقانه و تمرین عملی برای اجرای فنون در عمل (فصل 8 الگوی بدیعه پردازی و تفکرخلاق)7- تسلط بر ساختمند نمودن شناخت علمی در ذهن (فصل 9 یادگیری از عرضه مطالب- پیش سازمان دهنده)8- یادگیری نحوۀ کاوشگری در ارزشها و مواضع اجتماعی جامعه و رسیدن به وحدت نظر در حین کثرت (فصل 10 یاران در یادگیری و فصل 11 ایفای نقش در آموزش ارزش­ها و موضع گیری اجتماعی)9- آگاهی و توسعه نکات پرورشی فرد که موجب بهبود یادگیری مباحث علمی در وی میشود از جمله: استقلال در یادگیری، خود اطمینانی، خود شایستگی، خودانگیختگی، خود کارآمدی، خود اثربخشی و مهارتهای خلق و تولید علم، خودرهبری در یادگیری و سایر نکات پرورشی مؤثر و زمینه ساز بهبود یادگیری (الگوی مدیریت آموزش ده مرحله­ای دکتر بهرنگی)10- آشنایی با آموزشی که در آن روش مستقیم آموزش نباشد (فصل 12)11- استفاده از تکنولوژی آموزشی در تسلط یابی و ماندگاری فراگرفته های مفهومی را نام برد.

وی به مشخصات دوره از قبیل 1-آموزش با مشارکت فراگیران در آشنایی به ویژگیهای آموزش نوین 2-اجرای یادگرفته ها در تکمیل روشهای تدریس و یادگیری فراگیران 3-آموزش اقدام پژوهی برای ارزشیابی از تأثیرات روشهای تدریس نوین بر یادگیری فراگیران4-تهیه چکیده یک مقاله تحقیقی دربارۀ تأثیرات آموزشی و پرورشی آموزش نوین 5-آموزش روش تحقیق متناسب با سنجش تأثیرات آموزشی و پرورشی6- آموزش و راهنمایی تهیه مقالات برگرفته از آثار آموزشی در یادگیری فراگیران 7-آماده سازی مقالات برای چاپ در مجلات علمی و ارائه به مجامع علمی داخلی و خارجی به زبان فارسی و انگلیسی برشمرد.

مختصری درباره پروفسور محمدرضا بهرنگی

رئیس انجمن مدیریت آموزشی ایران؛ عضو شورای عالی آموزش و پرورش در سالهای 1380 تا 1385؛ منتخب از بین دوقرن برگزیدگان مشهور جهان به عنوان برنده دریافت جایزۀ 2018 (1397) آلبرت نلسون مارکویز برای یک عمر تلاش موفق در پیشرفت در مدیریت و رهبری از فهرست 3 درصد مشاهیر جهان؛ استاد تمام پایه 46 علوم تربیتی و مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی؛ برگزیده یونسکو ایران برای دریافت جایزه یونسکو-ژاپن؛ برگزیده دانشگاه خوارزمی به عنوان پژوهشگر نمونه کشوری؛ عضو منتخب در هیئت مدیره سازمان جهانی آموزش علوم و تکنولوژی2020-2018؛ نماینده منتخب سازمان بین المللی آموزش علوم و تکنولوژی در منطقه خلیج فارس؛ نایب رئیس کمیسیون علوم رفتاری و عضو شورای عالی در رابطه با کرسی نظریه پردازی، نقد و بررسی؛ سردبیر فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی؛ سردبیر فصلنامۀ مدیریت بر آموزش سازمانها؛ استاد نمونه‌ كشوري1381؛ استاد نمونه‌ دانشگاه‌ (خوارزمی) تربیت‌ معلم 1375؛ استاد محقق‌ نمونه دانشگاه خوارزمی1376؛ استاد برتر دانشگاهی در عرصه فعالیت­های علمی بین­المللی خرداد1395؛ دارای دو مدرک از دانشگاه­های آمریکا؛ 1- دكتري PH.D ‌در تعليم و تربيت در مديريت آموزشی كاليفرنياي‌ جنوبي‌1358, 2-کارشناسی ارشد آموزش عالی از دانشگاه دولتی کالیفرنیا لوس انجلس 1356؛ مؤسس اولین دوره دکتری مدیریت آموزشی ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه خوارزمی؛ راه­اندازی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی در دانشگاه خوارزمی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و توسعه دهنده آن در سایر دانشگاه­های کشور؛ 2 مدرک کارشناسی ارشد "اقتصاد در گمرکات" و "مدیریت آموزشی"  از دانشگاه تهران؛ دو مدرک کارشناسی "مشاوره و راهنمایی از دانشگاه خوارزمی" و "مترجمی علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی"  با بیش از 300 مقاله علمی، پژوهشی و ترویجی به زبان انگلیسی، فارسی و  عربی و نیز بیش از 10کتاب تألیفی و 30 کتاب ترجمه ای در ویرایش­های مختلف