دومین گردهمایی کشوری سرگروه‌های درس تاریخ صبح امروز با حضور مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران و سرگروه‌های استانی درس تاریخ 32 استان کشور در مجتمع رفاهی خزرآباد ساری برگزار شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش مازندران؛ مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این گردهمایی با اشاره به اهمیت درس تاریخ در زندگی گفت: آموختن تاریخ می تواند به برقراری ارتباط و گسترش صلح کمک کند. تاریخ تجربه گذشته را به تجربه کنونی می افزاید و زندگی را پرمایه‌تر می کند.

«عسکری نیکزاد» با بیان اینکه کسی که تاریخ را مطالعه می کند همیشه حرفی برای گفتن دارد، افزود: با استفاده از تجارب گذشته اخذ تصمیم در زندگی روزانه آسان می شود. زیرا افراد با بهره‌گیری از نگاه به جنبه های گوناگون رفتارهای گذشتگان می توانند از اشکالات و ایرادات درس گرفته و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

وی با اشاره به تفاوت تاریخ نقلی و تحلیلی خاطرنشان کرد: اینکه ما تاریخ را به شکل نقلی روایت کنیم یا به گونه تحلیلی به آن بپردازیم، به این بستگی دارد که نحوه اطلاعات ما به اشخاص و رویدادها چگونه باشد. تاریخ تحلیلی بسیار مهم است به شرط آنکه توسط خبرگان و کارشناسان آن تمدن یا کشور نوشته شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه عمر انسان آن اندازه طولانی نیست که بتواند همه کارها را تجربه کند، تصریح کرد: تاریخ در سرنوشت یک ملت نقش بسزایی داشته و می تواند ظهور و افول تمدن ها را مورد بررسی قرار دهد. از این رو نیاز مبرم به تاریخ و تجارب گذشتگان یکی از مهم ترین داده‌هایی است که همه ما در زندگی باید از آن استفاده کنیم.

نیکزاد با بیان اینکه باید دانش‌آموزان را تشنه یادگیری درس تاریخ کنیم، ابراز کرد: درس شیرین تاریخ برای دانش آموزان یکی از مهم‌ترین دروس است که می تواند آنها را برای زندگی اجتماعی آماده سازد. به همین خاطر باید معلمان درس تاریخ با رفتار صمیمانه و هنر تدریس، بتوانند فضایی جذاب برای یادگیری این درس در کلاس ایجاد کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران نیز در این گردهمایی با بیان اینکه تاریخ گفتگوی میان حال و گذشته است، گفت: این گفتگو بی انتها است. درواقع این گفتگو نوعی تاریخ نگاری است که به پژوهش در باب هویت می پردازد و تبیین هویت تاریخ ملت ها به ویژه هویت ملی وظیفه معلمان تاریخ است.  

«اسفندیار نظری» با اشاره به یکی از شاخه‌های تاریخ که به تاریخ بومی شهرت دارد، افزود: عرصه تاریخ بومی می تواند برای دانش‌آموزان جذاب باشد. تاریخ بومی یا تاریخ محلی نوعی تاریخ دم دستی است که با جغرافیا و فرهنگ عامه مردم سروکار داشته و به بخش های زندگی اجتماعی مردم محلی و مناطق گوناگون می پردازد.

وی با اشاره به تفاوت تاریخ نویسی قدیم و تاریخ نویسی نوین، ابراز کرد: در تاریخ‌نویسی قدیم بیشتر به شرح زندگی فرادستان پرداخته می‌شود اما تاریخ نویسی نوین در کنار پرداختن به تاریخ نویسی فرادستان به زندگی فرودستان و بخش های مختلف جامعه می پردازد. تاریخ‌نویسی نوین، نوعی تاریخ‌نویسی فرهنگی، تاریخ نویسی‌اجتماعی، تاریخ‌نویسی زنان و دیگر بخش ها است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه معلمان تاریخ وظیفه تعمیق هویت ملی را دارند، تصریح کرد: سند تحول بنیادین با کلید واژه ایجاد فرصت‌های یادگیری در دوره‌های مختلف تحصیلی، به دنبال هویت بخشی دانش‌آموزان است. آگاهی‌بخشی در باب عناصر مختلف هویت ملی و دینی که ریشه در تاریخ و فرهنگ ایرانیان دارد مهم‌ترین وظیفه تلاشگران عرصه آموزش تاریخ است.