«ما بایستی بلندگوی مردم نسبت به خود را باز نگه داریم. به هر صورتی که ممکن است ما باید همیشه به گوش باشیم وگرنه چیزهایی از ما فوت می شود که در تصمیم گیری های ما مؤثر خواهند بود.» (مقام معظم رهبری)  
 
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-ظهور پدیده بسیار مهم شبکه های اجتماعی، آنچنان هیجان انگیز بوده که این کارکرد در ایران هم بشدت فراگیرشده است؛ به نظر می رسد وقت آن رسیده است که با توجه به گستردگی واهمیت فضای مجازی و شبکه های مختلف اجتماعی، مدیران روابط عمومی، ورود به شبکه های اجتماعی را در دستورکار خود قرار دهند؛ زیرا در حال حاضر سرعت نشر و اطلاع رسانی و ازهمه مهم تر دریافت بازخورد پیام ها،عکس ها و فیلم های تولیدی روابط عمومی ها درشبکه های اجتماعی بسیار سریع است.
 
 
هرچند در گذشته صرفاً از روابط عمومی ها، "تبلیغات" خواسته می شد و برخی از مدیران فاقد تخصص در این عرصه و یا رده های بالادستی روابط عمومی ها را عنصر تبلیغاتی می پنداشتند، اما این نگاه و تصور اشتباه آهسته آهسته از روابط عمومی ها رخت بربسته است، زیرا "اعلان" تنها زیر مجموعه ای از فعالیت های روابط عمومی است و روابط عمومی بایستی با ظرافت خاصی خود را از تبلیغات جدا کرده و به تولید "پیام" و "محتوا" بپردازد.
 
 
همه صاحب نظران عرصه اطلاع رسانی، "تبلیغات" را یکسویه و ناکارآمد دانسته و آن را توصیه نمی کنند؛ شاید برخی روش های تبلیغاتی محبوبیت خویش را در تکرار و بمباران تبلیغاتی بدانند اما اگر از نقش بازخورد تبلیغات غافل بمانیم نتیجه آن پاک کردن تبلیغات توسط مردم از ذهن هایشان به مرور زمان خواهد بود. پروفسور حمید مولانا در کتاب روابط عمومی و تبلیغات، در باب تأثیر و عوارض روانی تبلیغات سوء که معمولاً با جنجال و هیاهو بوده و به طور مکرر پخش و منتشر می شوند و بر روان مردم فشار زیادی را وارد می کنند، می نویسد: "مخاطبین احساس می کنند که تشخیص و آگاهی و باورهای آنها به سخره گرفته شده و به آنان توهین می شود. بدترین موقعیت و وضعیت، زمانی است که تبلیغات یک طرفه بوده و امکان پاسخگویی سلب شده باشد. در این صورت غالباً دچار سرخوردگی، یأس، انزواطلبی، تندخویی، ترش رویی، بی حوصلگی، پرخاشگری، پنهانکاری، زورگویی و زورپذیری، محافظه کاری، دروغگویی، ولنگاری و غیره می شود. آرامش و مناعت طبع و اعتماد به نفس از اذهان رخت می بندد و جای خود را به اضطراب و تشویش و هراس و التهاب می دهند." با توجه به نظر پروفسور مولانا باید تأکید کرد از تبلیغات تا ضد تبلیغات و توهین به مخاطب یا دستیابی به موفقیت، تنها یک تار مو بیشتر فاصله نیست. از این رو روابط عمومی در قالب یک فرصت شغلی با مسائل گوناگونی باید مواجه شود. لذا مدیر روابط عمومی و دست اندرکاران این حوزه باید طیف گسترده ای از وظایف را انجام دهند.
 
 
شبکه های نوین اجتماعی مخاطبان گسترده و فراوانی دارند زیرا عموماً خدمات شبکه های اجتماعی بر روی موبایل بوده، آن هم ارزان و فراگیر. سرعت انتشار نظرات و پاسخ ها نیز بسیار سریع و آسان است. علت استقبال مخاطبان از این شبکه ها نیز به خاطر این است که مخاطبان و مشتریان از دریافت اطلاعات یکسویه خسته و دلزده شده اند. به عبارتی مشتری و مخاطب امروز، "بیان نظرات" را حق خود دانسته و می خواهد هم نظر بدهد و هم از نظرات دیگران مطلع شود. از سویی مدیران روابط عمومی می توانند در شبکه های اجتماعی، تابلویی از نظرات و برآیند افکار عمومی در مقابل شرکت یا مؤسسه را در برابر خویش داشته و به قضاوت بپردازند و یقیناً مدیران مؤسسه به جای اینکه در پشت درهای بسته بمانند، با حضور در شبکه های اجتماعی، هم موجب افزایش رضایتمندی مشتری و مخاطب می شوند و هم باعث شکوفایی مؤسسه خواهند شد.
 
 
روابط عمومی اگر مسلط به دانش رسانه های نوین اجتماعی و  ضرورت ها و مخاطرات آن باشد، می تواند در شبکه های اجتماعی به دسته بندی مشتری و مخاطبان خود پرداخته و بر اساس نیازهای هر گروه و دسته به تولید محتوا بپردازد و نظریه پردازی کند. حتی در مذاکرات اخیر هسته ای هم بسیاری از رسانه ها خبرهای اول و مهمشان را از صفحات اجتماعی برخی از شخصیت های حاضر در این مذاکرات انتشار می دادند، که این خود نشان دهنده اهمیت صفحات اجتماعی است
 
سید علی رحیمایی - کارشناس روابط عمومی -