افتتاح مدرسه کسب و کار دوست خوب و برنامه¬های آتی مدرسه در آمل

مدارس کسب و کار با هدف خلق و ترویج  کارآفرینی­های جدید علمی، حمایت از کسب و کارهای نوپا و تسهیل شکل­گیری کسب و کار از ایده های جدید(استارت­آپ) تاسیس می­شوند. لزوم توجه فعالان اقتصادی، صنعتی و کارآفرینان به مقوله آموزش و بکارگیری روش­های جدید توسعه کسب و کار موجب شده تا مهم­ترین رسالت این دپارتمان در راستای توسعه آموزش­های فردی و کنش­های علمی دانش­پذیرانش باشد.

با توجه به شروع به­کار دپارتمان کارآفرینی مدرسه کسب و کار دوست خوب در آمل، فرصتی دست داد تا گفتگویی داشته­باشیم با مدیریت مدرسه کسب و کار دوست خوب دکتر مقداد رضایی فارغ­التحصیل دکتری جامعه شناسی، که علاقه­مند به حوزه­های پژوهشی جامعه­شناسی گروه­های اجتماعی، خانواده، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی صنعتی-سازمانی می­باشد و سابقه تدریس، مشاوره در زمینه­های مختلف اقتصادی، منابع انسانی و برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف را در کارنامه خود دارد.

افتتاح شعبه موسسه "دوست خوب کارا" درآمل

وی با بیان اینکه موسسه "دوست خوب کارا" یک موسسه آزاد با شماره ثبت 576 شناسه ملی 14005179858 است، گفت: حدود 3سال از عمر فعالیت این موسسه در عرصه های آموزش، توانمندسازی، مشاوره، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی و سمینارهای گوناگون در حوزه کسب و کار و بازار می گذرد که از زمستان 96 شعبه آمل راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه مخاطبین و جامعه هدف این موسسه چه کسانی هستند افزود:  مخاطبین مدرسه صنعتگران، کارآفرینان، تمامی رده­های شغلی، صنفی، مدیریتی و همه کسانی که به دنبال رونق کسب و کار خود هستند، می­باشند.

هدف مهم مدرسه کسب و کار دوست خوب، مهارت­افزایی است

دکتر رضایی با تاکید بر اینکه هدف مهم مدرسه کسب و کار دوست خوب، مهارت­افزایی است عنوان داشت: این موسسه با بهترین و مجرب­ترین متخصصان حوزه آموزش و مشاوره، کسانی که نه تنها در زمینه تئوریک بلکه درعمل توانسته اند به عنوان یک مدرس یا مشاور با برندهای بزرگ کشور و دنیا کار کنند، همکاری دارد مانند دکتر یحیی علوی مدیر ارشد یاهو در آفریقای جنوبی، مهندس نیما کیمیایی مدرس و مشاور برندهایی نظیر هیوندا، سوبارو، مرسدس بنز و فرش فرهی، دکتر بابک بهبودی فارغ­التحصیل دانشگاه کالیفرنیا و پرفسور محمد حسین ادیب عضو هیئت علمی دپارتمان اقتصاد دانشگاه اصفهان.

مدیریت مدرسه کسب و کار دوست خوب آمل با اشاره به اهداف و رسالت موسسه اظهارداشت: معتقدیم عمل بدون فکر، تخصص و برنامه(پلان) محکوم به شکست است و قصد داریم با توجه به زمینه­ی پویای اقتصاد آمل، سطح کسب و کار صحیح و موفق را بالا ببریم، صاحبان و مدیران شرکت ها، سازمان ها و مشاغل را در حل مسائل توانمند سازیم و بواسطه آموزش کارا و سیستماتیک، نیروی انسانی متخصص برای جامعه هدف­مان تربیت کنیم و در واقع فرهنگ پذیرفتن و نیاز به آموختن را جا بیندازیم.

وی از جمله ویژگی های بارز و منحصر به فرد موسسه را وجود اساتید، مشاوران، کادر مجرب و باانگیزه برشمرد و گفت: سایر ویژگی­های متمایزکننده مدرسه عبارتند از؛

 دوره های آموزشی مهیج، چالش برانگیز، کاربردی و به روز است(با حذف مواد درسی تکراری وغیر قابل استفاده و در عوض استفاده از سرفصل های جدید، دوره های آموزشی جذاب تر از قبل شده اند).

زمان ارائه دوره های آموزشی مخل و مزاحم کسب و کار دانش پذیران نیست.

مرجع صادرکننده گواهی نامه پایان دوره یکی از معتبرترین، فعال ترین و حرفه­ای ترین مدارس کسب و کار اتحادیه اروپاست (EUROPEAN BUSINESS SCHOOL)که پردیس های متعددی از آن در سرتاسر اروپا مشغول به آموزش و توانمند سازی مدیران و کار آفرینان هستند.

MBA و DBA چیست؟

دکتر رضایی با اشاره به اینکه MBA و DBA چیست؟ و به چه کار می آید؟ گفت: این دوره های آموزشی، دوره های مهارتی کسب و کار هستند و در برخی از طبقه­بندی­ها و ارزش­گذاری­ها، به ترتیب معادل فوق لیسانس و دکتری مهارتی مدیریت کسب و کار درجه بندی می شوند و البته معتقدیم کسی که احساس نیاز به این دوره می­کند بیشتر باید به دنبال مفاهیم و چالش های جدید در پروسه آموزش باشد و این قبیل مدارک با مدارک دانشگاهی فرق می کند! موسسه دوست خوب هم به دنبال صدور، اعطا یا بهتر بگویم فروش دوره­های آموزشی و مدرک MBA یا DBA نیست و به دنبال مخاطبینی هستیم که یادگیری برایشان از اخذ مدرک مهمتر است! مطمئنا آنقدر این دوره ها جذاب است که اهمیت منزلتی و پرستیج این مدارک در رتبه دوم اولویت قرار می گیرد، ناگفته نماند البته که ارائه این نوع مدارک جهت غنی سازی رزومه های شخصی افراد نقش بسزائی دارد.

وی تصریح کرد: مدت دوره MBA شش ماهه و DBA بیش از یکسال است و شروع دوره ها از فروردین ماه 1397 خواهد بود.

 دکتر رضایی از جمله مزایای گذراندن دوره های DBA‌ و MBA را امکان ادامه تحصیل در دانشگاه­های اروپا و آمریکا(بدلیل اخذ مدرک معتبر بین المللی) دانست و مشاوره کسب و کار در طول آموزش، حضور در جمع مدیران و کارآفرینان شهرستان و استان( شبکه جدید ارتباطی و کاری) و قابل ارائه بودن جهت ارتقاء شغلی و رزومه شخصی را از دیگر مزیت های گذراندن این دوره برشمرد.

ضرورت وجود چنین مرکزی در آمل

دکتر رضایی در پاسخ به این سئوال که چرا آمل را انتخاب کردید گفت: دلیل اول اینکه شهروند مقیم آمل هستم و دلیل اصلی دیگر اینکه ضرورت وجود چنین مرکزی در آمل احساس می شود.

مدیریت مدرسه کسب و کار دوست خوب آمل عنوان داشت: با وجود دستاوردها و توفیقات بزرگی که آمل در عرصه تولیدات صنعتی، صادرات و مشاغل خدماتی دارد اما از سوی دیگر معضلات فراوانی در حوزه معوقات بانکی، ورشکستگی، چک برگشتی و تعطیلی واحدهای صنعتی کسب و کار آمل را تهدید می کند.

دکتر رضاییی اظهارداشت: تعداد انگشت شماری از فعالان برتر اقتصادی آملی بصورت خود ساخته به مدد یاری خداوند، ضریب هوشی بالا و پلان اقتصادی توانسته­اند به جاهای خوبی برسند، بقیه اغلب یا از پدر ارثی هنگفت به آنان رسیده و یا وام کلان دریافت نموده و خوشبختانه توانسته اند با تدبیر به قله موفقیت برسند.

وی ادامه داد: سایر فعالان چون درک درستی از موقعیت خود در بازار هدف(مارکینگ) نداشتند، نتوانستند برند خود را حفظ کنند یا بدتر از آن هیچ گاه ایده­ای جدید جهت توسعه و افزایش رونق کسب و کار را در دستور کار خود قرار‌ندادند!( البته نوسانات بازار، سیاست های جهانی و داخلی تاثیر گذار بر اقتصاد و بازار را هم باید عاملی شتاب دهنده در فرایند شکست واحدهای صنعتی، تولیدی و تجاری دانست!) باورکنید همه این معضلات با آموزش صحیح و به کارگیری آن در فرآیند کسب و کار حل می شود.

85 درصد مخاطبین پذیرا بودند و این کار را مفید ارزیابی کردند

وی با اشاره به اینکه بازخورد و عکس العمل سایرین و مخاطبین چگونه بود؟ گفت: نگاه مخاطبین ما به دو دسته کلی تقسیم می شود، عده ای نگاه سنتی دارند و بقیه نگاه مدرن. تعدادی از این سنتی ها حتی این کارها را سوسول بازی می دانند( اغلب از یک قشر خاص و طبقه خاص با ویژگی های سنی و اجتماعی خاص) ولی اکثریت شاید 85 درصد مخاطبین پذیرا بودند و این کار را مفید ارزیابی کردند. قشر جوان و فارغ التحصیلان دانشگاهی که اغلب دست به کارآفرینی یا تجارتی زده بودند بسیار بسیار مشتاق نشان دادند و در مجموع آمل منتظر یک چنین حرکتی بود.

برگزاری گردهمایی یک روزه در نیمه اول سال 97

مدیریت مدرسه کسب و کار دوست خوب آمل به برنامه های آتی موسسه اشاره کرد و تصریح نمود: قصد داریم یک گردهمایی یک روزه در نیمه اول سال 97 در حوزه مسائل مبتلابه آمل از قبیل خلق برندهای جدید، راه های تامین منابع مالی غیر از بانک، مسئله ورشکستگی ، بازار فروش(مارکتینگ) محصولات تولیده شده در آمل و احیا برندهای تعطیل در شهرک های صنعتی آمل با حضور مسئولان اقتصادی از مجلس یا دولت( صحبت­ها و هماهنگی­های مقدماتی اتفاق افتاده است) به همراه اولین ورک شاپ (WORKSHOP) تخصصی مدرسه با موضوع رهبران بازار با حضور اساتید برجسته کشور را برگزار کنیم.

دکتر رضایی درپایان تاکید کرد: از جمله دغدغه­های اصلی بنده نهادینه کردن فرهنگ آموزش، بالا رفتن میزان اثرگذاری علم در فرآیند تولید و رونق سطح کسب و کار در منطقه است.