معاون مدیرکل آموزش و پرورش مازندران : در سال ۹۵ در حوزه سواد آموزی دانش آموزان مازندران رتبه نخست کشوری را به دست آوردند که این رتبه معادل 95.7 درصد بوده که در سال جاری به97.61 درصد رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال آنلاین ؛ داوود تقی نیا معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مازندران در جلسه ستاد پشیبانی سوادآموزی شهرستان آمل که با حضور معاون فرماندار ویژه آمل ، مدیر آموزش وپرورش آمل ، رییس اداره سوادآموزی آموزش وپرورش آمل و اعضای ستاد در فرمانداری آمل برگزار شد گفت: سوادآموزی یک مبحث جهانی است و کشورها در عرصه جهانی مورد مقایسه و ارزیابی قرار می گیرند زیرا هر کشوری،  بیشترین شمار با سواد را داشته باشد بیشترین نقش را در توسعه و آبادانی  دارد.

وی در ادامه یادآور شد: بیشترین اولیای باسواد را در استان مازندران داریم که می توانند در تعلیم و تربیت نقش بسزایی داشته باشند.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در ادامه افزود: مراکز یادگیری یاددهی محلی به عنوان مراکزی پویا و فعال نقش مهمی در زمینه سوادآموزی و آموزش مهارت های زندگی دارند و این مراکز تنها مختص ایران  نیست؛ در پیشرفته ترین کشورهای دنیا از این مراکز برای آموزش حرفه و مهارت استفاده می کنند.

تقی نیا ادامه داد: در کشور ما این مراکز در بحث آموزش و سوادآموزی و نیز آموزش خانواده، سبک زندگی اسلامی،حقوق شهروندی و… و مهارت آموزی های مفید و سازنده نقش قابل توجهی بر عهده دارند.

وی اظهار کرد: در سال ۹۵ در حوزه سواد آموزی دانش آموزان مازندران رتبه نخست کشوری را به دست آوردند که این رتبه معادل 95.7 درصد بوده که در سال جاری به97.61 درصد رسید.

وی با بیان اینکه رتبه سواد در کل دنیا یک درصد است، خاطرنشان کرد: این رتبه در کشور 1.5 و در مازندران 2.5 درصد  بوده که نسبت به میانگین جهانی بالاتر است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مازندران با تاکید بر اینکه زیبنده نظام اسلامی نیست که افراد بی سواد و کم سواد داشته باشد، افزود: در سطح کشور بیش از 22 میلیون نفر بعد از انقلاب اسلامی با سواد شدند.

تقی نیا با اشاره به اینکه بیشترین بی‌سوادان جامعه زنان هستند، گفت: در هر نقطه ای که بی سواد وجود داشته باشد کلاس سوادآموزی برگزار می شود.

وی با قدردانی از تلاش و زحمات مجموعه مدیران شهرستانی بخصوص آقای یدالهی مدیر اداره سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستان آمل در امر ریشه کنی بیسوادی گفت: شهرستان آمل  دارای رتبه برتر سوادآموزی در مازندران است.

حسین احسانی معاون فرمانداری ویژه آمل با بیان اینکه اگر موفقیتی حاصل شد در سایه همدلی و همکاری صورت گرفته است بیان داشت: تشکر داریم از اقدامات خوب صورت گرفته در خصوص ریشه کنی بیسوادی در شهرستان و از نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط می خواهیم همانند گذشته نهایت همکاری را داشته باشند.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین حقوق انسانها حق برخورداری از تعلیم و تربیت است که در فرمایشات مقام معظم رهبری بر لزوم اهمیت و گسترش آن در ریشه کن کردن بی سوادی سفارش شده است.

معاون فرماندار ویژه آمل با بیان اینکه مبارزه جدی با بیسوادی نیازمند همکاری و همراهی همه مردم و دستگاههای اجرایی و برنامه ریزی مطلوب است گفت: باید یک حرکت سازنده و فراگیر اجرا شده و با تلاش بیشتر بستر ریشه کنی بی سوادی را فراهم نماییم.

عباس مرزبند مدیر آموزش و پرورش آمل با بیان اینکه اگر آمل توفیقاتی را بدست آورد ماحصل همکاری همه عزیزان بوده است گفت: خوشبختانه در امر بیسوادی در تمام بخش ها خوب ورود پیدا کردیم و توانستیم 5 نفر از زندانیان بیسواد را سواددار کنیم.

وی با اشاره به ایجاد مرکز یادگیری در بخش امام زاده عبداله ادامه داد: در این مرکز یادگیری یک مدیر و خانم  معلم ها حضور دارند و بیش از 80 نفر از بانوان حضوری فعال دارند که در کنار انجام کارهای دستی و خیاطی مشغول سوادآموزی می باشند.

عزت اله یدالهی رییس اداره سوادآموزی آموزش و پرورش آمل اشاره کرد: این اداره در سال 95 با 2150 سواد آموز در دوره های سه گانه توانسته است رتبه برتر استان مازندران را کسب کند.

یدالهی یادآورشد: در سال 95 نیز تعداد 2150  سوادآموز در دوره های سوادآموزی مشارکت داشتند که تا پایان دوره ابتدایی معادل ششم ابتدایی در گروه سنی 10 تا 49 سال دوره های لازم را گذراندند.

وی  ادامه داد: در سال 96 حجم فعالیت ها این گونه می باشد که یک هزار و 514 سوادآموز دوره های سوادآموزی درحال فعالیت هستند و بیش از 600 نفر از سوادآموزان بعد از قبولی می توانند از دوره های ابتدایی به دوره متوسطه راه پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه سواد مهم ترین تحول اجتماعی است و هر جامعه برای پیشرفت به عناصر مختلفی نیازمند است که مهمترین آن سواد می باشد گفت: پیشرفت در سوادآموزی نتیجه اش ترقی و تعالی جامعه است.

رییس اداره سوادآموزی آموزش و پرورش آمل افزود: قرآن انسان را به خواندن و نوشتن دعوت کرده و تاکید بسیاری در این زمینه شده است ، چون خواندن و نوشتن مقدمه ترقی و کمال انسانی به شمار می رود.

یدالهی عنوان داشت: اگر کسی خواندن و نوشتن نداند در رتبه پایینی قرار می گیرد و باید برای رفع این عیب و نقص افراد را تشویق به این امر بزرگ کنیم.