گفتگوی خواندنی کمال آنلاین با دکتر ربابه لاسمی پور (427) تنها بانوی دارای بالاترین مدرک تخصصی حوزه مدیریت شهری در انتخابات شورای اسلامی شهر آمل منتشر شد.

نام: ربابه
نام خانوادگی: لاسمی پور
نام پدر: محمدمهدی
تاریخ تولد:۱۳۵۸/۱/۱
مراحل تحصیلی:
مقطع ابتدائی: دبستان آیت الله غروی
مقطع راهنمائی: شهید حسن بزرگی
مقطع دبیرستان:  آیت الله حائری
مقطع پیش دانشگاهی: امام محمد باقر(ع)
مقطع کارشناسی: دانشگاه زنجان
مقطع کارشناسی ارشد: دانشگاه شهید بهشتی تهران
مقطع دکتری: دانشگاه شهید بهشتی تهران
سوابق و افتخارات علمی:
دکتری آمایش سرزمین در دانشگاه شهید بهشتی تهران
رتبه اول دکتری تخصصی (ph.d)کشور در سال ۹۴
کارشناس ارشد برنامه ریزی و توسعه روستایی
کارشناس برنامه ریزی شهری
مدیریت دپارتمان تخصصی آمایش، برنامه ریزی شهری- روستایی
همیار توسعه استان مازندران از طرف وزارت کشور
عضو هیئت علمی تشکل محیط زیستی منابع طبیعی استان مازندران
مدرس دانشگاه
رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی مشاور شارگستر البرز
مشاوره طرحها و پروژه های شهری و روستایی
نویسنده چندین طرح و مقالات پژوهشی

نقش شورای شهر در بهبود مدیریت شهری


مدیریت شهری یکی از مسائل نوین علوم سیاسی و مدیریت در چهارچوب مفاهیمی نظیر تمرکززدایی و محلی گرایی به نوعی مطرح بوده، اما در کشور ما مسئله تمرکززدایی و مدیریت شهری مفهوم نوینی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مطرح شدن شوراها در ذیل فصل هفتم قانون اساسی وارد گفتمان سیاسی و اجتماعی جامعه ایران شد.
بنیانگذاران قانون اساسی از همان ابتدا اصل شوراهای شهر و روستا را به مثابه یکی از اصول جمهوری اسلامی در ذیل فصل هفتم قانون اساسی آورده تا با مشارکت دادن مردم در اداره امور مربوط به خودشان زمینه رشد و شکوفایی شهرها را فراهم آورند.
اما متاسفانه از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون از ظرفیت های قانون اساسی در مسئله شورای شهر استفاده نشده و نقش شورای شهر را تا حد یک ناظر شهرداری پایین آورده، تصور عمومی و باور اشتباهی  که از مسئله مدیریت شهری در ایران وجود دارد آن را محدود به مدیریت شهرداری نموده است.
در حالی که مسئله مدیریت شهری، مسئله ای فراتر از امور شهرداری و شامل کلیه مسائل مربوط به یک شهر اعم از گسترش کالبدی، توسعه فضای سبز، امکانات رفاهی و تفریحی و سایر موارد به یک شهر می شود.
به هر حال امروز شهرها بعنوان مرکز تجمع عظیمی از مردم و بعنوان عمده ترین مرکز بازیگران اقتصاد ملی، نیازمند برنامه‌ ریزی دقیق و بهبود مدیریت شهری به منظور تثبیت رشد اقتصادی، ثبات سیاسی و افزایش مشارکت شهروندان و حل بیکاری، فقرزدایی و جلوگیری از تخریب محیط‌ زیست در جهت افزایش رضایت مندی شهروندان است.
امروز یک مدیر شهری باید بتواند نقاط قوت و ضعف یک شهر را بشناسد و درصدد تقویت مزایای رقابتی آن برآید، از این رهگذر است که شهر میتواند نقطه قابل اتکایی در شبکه اقتصادی کشور بیابد و نقش خود را در جهت توسعه ملی بهبود بخشد.
بنابراین نتیجه میگیریم که مدیریت شهری با مدیر و ناظر شهر تفاوت بسیار دارد که اولی مسئول ارتقای قابلیت ها و توانمندی های شهر و شهرستان است، در حالی که دومی بیشتر مجری برنامه های مدیران شهری است و پاسخ گویی و مسئولیت آن محدود به نحوه عملکرد است نه نتایج و پیامد های آن.


جایگاه تخصص در مدیریت شهری ما کجاست؟


 چه دموکرات‌ مآبانه است که هر کسی می‌ تواند در تعیین سرنوشت شهر خود تصمیم‌ گیرنده باشد، چقدر خوب است که ما می‌ توانیم هر کسی را برای اداره شهرمان برگزینیم و می‌ توانیم از بین انبوهی از آدم‌ها، هر کسی را که به او حس خوب ‌تری داریم انتخاب کنیم.
 از حس خوب به یک بچه محل گرفته تا اقوام یا فامیل دور، رفیق خودمان یا رفیق رفیقمان، یا چهره‌هایی که به هر دلیل آنها را زیاد در رسانه‌ ها دیده‌ ایم و برایمان چهره‌ ای آشنایند، یا در میادین ورزشی برایمان افتخار آفریده ‌اند.
البته شاید هم با دیدی بدبینانه با این رویکرد که درآینده می ‌تواند گره‌ ای از گره‌هایمان را بگشاید و در حالتی بسیار بدبینانه ‌تر می‌توانیم بدانیم در آینده کجا زمین بخریم یا برای آپارتمان پنج طبقه‌ مان یک طبقه اضافه، بیشتر از بقیه ارتفاع بگیریم و…
به راستی جایگاه تخصص در مدیریت شهری ما کجاست؟ برنامه‌ ریزان و طراحان شهری، اقتصاد‌دانان شهری، جامعه ‌شناسان شهری، جغرافیدانان، کارشناسان ترافیک و منظر و محیط زیست و… تمامی این تخصص‌ها و بیشتر از اینها در مدیریت شهر ما چه جایگاهی دارند؟
اصلا بگذارید سوالم را اینگونه مطرح کنم؛ آیا فلان فدراسیون ورزشی حاضر است کسی را بدون داشتن سابقه و تجربه در آن رشته یا حتی رشته ورزشی دیگری در کمیته فنی‌ اش وارد کند؟
آیا فلان سازمان مخابراتی کسی را با تخصصی غیر از مخابرات و تخصص‌ های مرتبطش مثلا یک هنرمند نقاش را در راس امورش به عنوان عناصر تصمیم‌ گیرنده برگزیند؟
 آیا فلان کارگردان می ‌تواند از کسی که سابقه و تخصص بازیگری ندارد به یکباره برای اجرای یک تئاتر حرفه‌ ای استفاده کند؟
یا اصلا آیا فلان هنرمند خواننده حاضر است بنده نگارنده یک شب، فقط یک شب در یکی از کنسرت‌ هایش به‌ جای او روی سن بروم و برای حضار بخوانم؟
می دانم که شاید اکنون از نوشتن این چند سطر رگ‌های گردن بسیاری متورم شود و عده‌ای را نیز مشوش کند، اما به واقع بیایید بپذیریم که اداره یک شهر با تمام ساز و کارهایش، تخصص می‌خواهد. نمی‌توان برای درمان آرتروز به متخصص بیهوشی رجوع کرد.
نگاهی به شیوه اداره شهر و چگونگی مشارکت مردم در شهرهای پیشرفته و درحال پیشرفت دنیا بیندازیم و بپذیریم که هر کسی در جای خودش قرار بگیرد و بپذیریم که جایگاه تمام سلیقه‌ ها و افراد یک شهر را برای اداره آن، در شورایاری‌ ها و شوراهای محله- که عمیقا به اصل موضوع نزدیک ‌تر است و ظرفیت اصلاح قانون شوراهای شهر را میسر می‌کند تعریف کنیم نه جایی همچون شورای شهر که تصمیمات حیاتی مانند انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد آن و رفع مشکلات عدیده شهر در آنجا گرفته می‌شود.
در انتها شاید ذکر این نکته ضروری باشد که از سر دلسوزی و شایدم وظیفه به نگاشتن این چند سطر روی آوردم و امیدوارم «تصمیم ‌سازان و تصمیم‌ گیران در سطح کلان کشور» به این موضوع با دقت نظر بیشتر و توجه ویژه نگاه کنند و رویکرد رفع  نقاط  ضعف و اصلاح قانون شوراهای شهر را در پیش گیرند چرا که احتمالا خود به این موضوع واقف می‌باشند و حتما به کرات شنیده‌ اند که در میان سیستم‌ ها و مسایل پیچیده روز دنیا، شهر به عنوان سیستمی بسیار پیچیده و پویا قلمداد می‌شود که بدون وجود مجموعه‌ ای از متخصصان و آگاهان به مسایل و نارسایی‌های شهر، در مسیر حل مشکلات آن قدم برداشتن کاری بس دشوار است.


حضور زنان در فعالیت های اجتماعی، حمایت و بهره گیری از آنان در مدیریت شهری چه اهمیتی دارد ؟


مدیریت شهری و توجه به آن امروزه از مهم ترین نشانه های توسعه یافتگی و دستیابی برخی جوامع برای توسعه است  و جایگاهی مهم در تکنیک برنامه ریزی کلان جامعه دارد. امروزه  یکی از مسائل مهم در مدیریت شهری با توجه به رشد شتابان شهر و شهرنشینی ، گسترش مسائل و مشکلات زندگی شهری ، مشارکت فعال و پایدار همه گروههای اجتماعی در رسیدگی به امور شهری است تا بتوانیم  به شهری ایده ال و توسعه یافته  دست یابیم. مشارکت فعال و پایدار تمامی گروهها و اقشار جامعه باید در تمامی محیط های اجتماعی ،اقتصادی و در همه رفتارها و فعالیت های روزانه افراد و ساکنان شهر تعیین و تبیین شود. در این میان نقش و حضور فعالانه و تاثیرگذار زنان به عنوان نیمی از جمعیت کل می تواند تبدیل به یک عنصر اساسی در دستیابی به این امر شود. چرا که استفاده از این نیروی بالقوه به سبب توجه آنان به تمامی نیازهای همه گروهها در اجتماع می  تواند شرایطی را فراهم آورد که بتوان از تمامی پتانسیل ها و قابلیتهای موجود برای دستیابی به توسعه پایدار و بهبود شرایط بهره ببریم. حضور زنان در پست های مدیریتی موجب بهبود عملکرد مدیریت کشور و سازمان ها، بهبود ارتباطات و ترویج نوآوری و توسعه شهر می گردد. اما در حال حاضر برخلاف اینکه زنان از لحاظ دانش و توانایی ظرفیت نهفته ای دارند و در سالهای اخیر در زمینه های علمی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند به سبب وجود یکسری موانع سهم اندکی در به کارگیری پست های مدیریتی به ویژه مدیریت شهری دارند. از جمله این موانع نوع نگرش اجتماعی و نگاه بسته فرهنگی و نادیده گرفتن توانمندی زنان است که خودبه خود موانعی را برای مشارکت وسیع و فراگیر و حضور واقعی زنان در سطح مختلف جامعه فراهم می آورد. با نادیده گرفتن سهم آنان  در توسعه و مدیریت شهری علاوه بر اینکه دستیابی به توسعه پایدار و همه جانبه امکان پذیر نخواهد بود انگیزه زنان را نیز  برای نقش آفرینی و تلاش در جهت توسعه شهر کاهش می دهیم. بنابراین با توجه به مبحث فوق باید اذعان نمود که برای دستیابی به توسعه پایدار، بهبود کیفیت زندگی، عدالت و رفاه اجتماعی توجه به توانمندسازی و مشارکت زنان و دخالت آنها در سرنوشت خود و جامعه خود از مهمترین مسائل مدیریت شهری است مساله ای که تا به حال کمتر به آن توجه شده است.

  ویژگی های شاخص یک کاندیدای شورای شهر چیست؟
1-ایجاد تعامل همکاری با مسئولین اجرائی ، نهادها و سازمان ها درجهت اجرای طرح های اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی وعمرانی
2-حافظ صیانت از مصوبات شورا و صیانت از قانون و نظارت برحسن اجرای مصوبات شورا و طرح های مصوب در امور شهرداری و سازمان های خدماتی و...
3-ارتباط و دیدار مستقیم و بی واسطه با مردم در جهت شناخت نیاز محله ها ، بهره مندی از ظرفیت اجتماعی و گروه های مردمی
 4-داشتن مدرک دانشگاهی باتخصص و تجربه مرتبط با حوزه های مختلف مدیریت شهری ، داوطلب عضویت در کمیسیون مرتبط با تخصص
5-حافظ اموال ودارایی های مدیریت شهری، نظارت بر حساب درآمد و کاهش هزینه شهر ، ارائه برنامه برای ایجاد درآمدهای پایدار و...
 

برنامه های شما برای شهر آمل چیست؟


شهر و شهروند مهمترین عوامل در تعیین برنامه ریزی های شهرها بحساب می آیند   بنابراین توجه به ارائه برنامه و افراد تصمیم گیر در عرصه شهری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست. کاندید شورای شهر باید قبل از هر چیز یک برنامه ریز و یک فرد مردمی از دل شهر خود باشد تا بتواند با شناخت خود از شهر خویش در قالب نقش و وظایف قانونی شوراهای اسلامی ، با تامل و تعمق به بررسی و شناخت کمبودها ، نيازها و نارساييهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی شهر بپردازد و با درایت و پشتکار در حل این مشکلات و نارسایی فایق آید.
انشالله اهم برنامه ای اینجانب در راستای رشد و توسعه پایدار شهری به این قرار خواهد بود:
نحوه نگرش به مسائل اجتماعی:
1- همکاری با سازمانهای فرهنگی و اجتماعی شهر و ارائه برنامه های در جهت ارتقاء سلامت روحی و جسمی شهروندان
2-ایجاد و گسترش اماکن فرهنگی نظیر (فرهنگسرای بانوان ، خانه اندیشه شهریاران جوان ، خانه کارگری و...)
3-حمایت از موسسات خیریه و تشکلهای مردم نهاد برای قشرهای آسیب پذیر شهر
4-تاکید بر مشارکت فعال و موثر اهالی بخصوص با کارگروه بانوان و جوانان در جهت شناسایی مسائل و مشکلات جامعه شهری
5-ارتباط موثر و مستمر با نخبگان شهری و تشکیل کارگروههای اقتصادی واجتماعی و... و دعوت از نخبگان با فراخوان عمومی
نحوه نگرش به مسائل کالبدی شهر:
۱- ساماندهی و بهسازی معابر فرعی و اصلی شهر در جهت آسایش سواره و پیاده شهروندان
2-نوسازی و احیای بافت های فرسوده شهری در راستای توسعه کالبدی شهر
۳-ساماندهی و ایجاد بازارهای هفتگی به عنوان یک مرکز تجاری برای بالا بردن توان اقتصادی مردم
۴-تاکید بر ساماندهی و افزایش کیفیت محیطی مناطق آسیب پذیر شهر
۵-احداث پارک بانوان در راستای تقویت بنیان های فکری سلامت و مالی بانوان شهر
6-برنامه ریزی برای خیابان های همجوار خطوط بین شهری در راستای استفاده از قابلیت های گردشگری شهر آمل
نحوه نگرش به مسائل برنامه ریزی محیطی و زیبا سازی شهر:
1-توجه دو چندان به وضعیت بهداشت کوچه و خیابان های محلات شهر
2- ساماندهی پسماندهای خانگی و صنعتی در جهت کاهش آلودگی های زیست محیطی شهر
3-اجرای طرح آموزشی سلامت شهری برای شهروندان محترم
4-زیباسازی دیواره های محلات شهری دارای منظر و بافت نابسامان
5-اقدام درجهت آسفالت و  جدول کشی خیابانها و کوچه ها محلات شهر
6-توجه به زیباسازی معابر محلات شهری با درختکاری و ایجاد پاتوق محله
  نحوه نگرش به مسائل اقتصادی شهر :
۱-شناسایی قابلیتها و پتانسیلهای جدید در شهر بخصوص در زمینه گردشگری و صنعت توریسم
2- ایجاد مزیت نسبی برای شهر آمل  با توجه به قابلیتهای گردشگری طبیعی، تاریخی و صنایع دستی
3- جذب سرمایه گذاران بومی و غیر بومی در جهت سرمایه گذاری در بخش های عام المنفع شهر
4-حمایت از کارگاههای تولیدی کوچک در جهت اشتغالزایی جوانان شهر
5- تاکید برحمایت ازطرحهای کارآفرینی و اشتغالزا کارگروهای بانوان و جوانان شهر
6- ایجاد بازارچه سنتی  به صورت هفتگی برای ارایه محصولات تولیدی و صنایع دستی شهر
اهداف اجتماعی:
1-همکاری با فرهنگ و ارشاد برای احداث کتابخانه مرکزی مجهز در یک مکان مناسب
2-ایجاد و گسترش سرای محله و تاکید بر نقش آموزشی و فرهنگی آن در شکوفایی خانوارها
3- حمایت از موسسات خیریه و تشکل های مردم نهاد به ویژه در حوزه های زیست محیطی
4_ احیاء و تقویت شورایاری های محلات و شناسایی مسائل و مشکلات محلات با حمایت از مشارکت فعال و موثر اهالی
5_ارتباط موثر و مستمر با نخبگان شهری و تشکیل کارگروههای اقتصادی و اجتماعی و... و دعوت از نخبگان با فراخوان عمومی
6- تسریع در هوشمند کردن سیستم اداری _ عملکردی شهرداری و کاهش بوروکراسی فرسوده
7-حمایت از برگزاری بازارچه های فصلی و دائمی برای عرضه محصولات و تولیدات شهروندان آملی
8_شناسایی، معرفی و بزرگ داشت نخبگان فرهنگی آمل که در قید حیات هستند
9_حمایت از احیاء سنتهای قدیم شهر
10- برگزاری جلسات هم اندیشی مستمر در مورد مسائل شهر با شهروندان
اهداف کالبدی:
۱-بهسازی معابر اصلی شهر از جمله خیابان امام رضا(ع)، سبزه میدان ،طالب آملی
۳-ساماندهی بازارهای هفتگی به عنوان مراکز معیشتی مردم
۴-تاکید بر ساماندهی و افزایش کیفیت محیطی مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار شهر از جمله امت آباد
۵-احداث پارک بانوان مجهز
اهداف محیطی:
۱-بهداشت محلات و طرح سلامت شهری در سطح محلات
2-زیباسازی محلات و گسترش پارک محله ای
اقتصادی:
۱-شناسایی قابلیتها و پتانسیل های جدید در شهر و ایجاد مزیت نسبی و تاکید بر فعال سازی اقتصاد خانوار
۲-تاکید بر حمایت جدی از طرحهای کارآفرینی و اشتغال زا به ويژه جوانان و زنان سرپرست خانوار
۳- کارگاههای تولیدی و صنایع دستی و ایجاد بازارچه برای ارایه محصولات تولیدی و صنایع دستی
4- توسعه پایدار محله ای و ارتقاء کیفیت سکونت محله ای
5- توجه جدی به کسب درآمدهای پایدا
ر در شهرداری آمل
3- گسترش حمل و نقل عمومی و استفاده از کارشناسان شهری برای حل اساسی و ریشه ای ترافیک مرکز شهر
4- ساماندهی معابر شهری و برنامه ریزی پیاده محور در شهر آمل
5- بازآفرینی بافت های تاریخی و قدیمی شهر آمل
6- احیاء شورایاری محلات با همکاری و مشارکت موثر اهالی محلات
7- توجه به زیباسازی و مبلمان شهری در شهر آمل
8- مبارزه جدی با هر گونه فساد و رانت در مجموعه مدیریت شهری
9- نظارت جدی و دقیق بر عملکرد شهرداری در زمینه بودجه ریزی، بودجه نویسی و اجرای دقیق و بدون انحراف آن
10- توسعه و گسترش پارک ها و فضاهای سبز محله برای استفاده خانواده ها و اهالی محله
11- استفاده از متخصصان، نخبگان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با مدیریت و برنامه ریزی شهری با ایجاد مرکز پژوهش و مطالعات شهری و حمایت جدی از آن
12- نظارت بر شهرداری در جلوگیری از گسترش بی رویه شهر آمل و بهبود عملکرد کمیسیون ماده 100 در این زمینه