مدیر عامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران : بازرگانی درست و صحیح، فروش یک محصول را تضمین می کند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال آنلاین : سید اسماعیل یزدان پناه، مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در هفدهمین همایش ملی برنج کشور که با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، مسئولان استانی بخش کشاورزی، محققان و استادان رشته کشاورزی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزارشد با بیان اینکه ساماندهی بازرگانی و تجارت برنج در تولید پایدار برنج اهمیت بسزایی دارد گفت: آیا می توانیم بازرگانی را حذف کنیم و مستقیمان برنج را به دست مصرف کننده برساینم و یا بازرگانی برای تنظیم بازار و تولید پایدار برنج باید جزو حلقه تولید محسوب شود؟

وی افزود: سطح زیرکشت و میزان تولید برنج در سال 2016، 164 میلیون هکتار در جهان بوده و میزان تولید جهان 498 میلیون تن و میزان مصرف 501 میلیون تن ومیزان ذخیره برنج دنیا 170 میلیون تن می باشد.

یزدان پناه عنوان داشت: درسال 2016 ، 41 میلیون تن که معادل ۸ درصد از تولیدات برنج دنیا است وارد چرخه تجارت شد  و از سال 2012  با سیاست های درست وزارت جهادکشاورزی و دست اندرکاران امور که سیاست های حمایتی برای کشاورزی داخلی را در دستورکار خود قراردادند شاهد کاهش واردات از دو میلیون و دویست و بیست هزارتن در سال 2012 به یک میلیون و پنجاه هزارتن در سال 2016 هستیم.

ایران هفتمین کشور وارد کننده برنج دردنیا

مدیر عامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با اشاره به اینکه این عملکرد نشان از عملکرد موفق بوده است ادامه داد: اگر چه ما معتقدیم 250 هزارتن بیش از نیاز کشور واردات انجام شد که این هم می تواند برای بازار کشور مناسب نباشد . ایران در سال 2012 سومین کشور وارد کننده برنج در دنیا بوده و درسال 2016 جزو هفتمین کشور وارد کننده برنج دردنیا بوده است.

یزدان پناه با اشاره به اینکه بازرگانی یعنی همه فعالیت ها و عملکرد ها در انتقال کالا از تولید کننده به مصرف کننده را شامل می شود اظهارداشت: بازرگانی کل سامانه اقتصاد است که محیطی برای تجارت تشکیل می دهد و این سامانه ها شامل سامانه قانونی، سیاسی، فرهنگی، فناوری، اجتماعی و اقتصادی است.

بازرگانی درست و صحیح، فروش یک محصول را تضمین می کند.

وی اضافه کرد: هر تولیدی وابسته به فروش می باشد و کاستی در فروش تاثیر منفی بر تولید دارد و خود فروش هم نیازمند به بستر و سیستم صحیح کارا در قالب بازرگانی می باشد و بازرگانی درست و صحیح، فروش یک محصول را تضمین می کند.

یزدان پناه تاکید کرد: اگر بیائیم بازرگانی صحیح و درستی  داشته باشیم در حقیقت فروش را تضمین می کنیم و هر وقت فروش کالای خودمان را تضمین کنیم تضمین در تولید پایدار داریم  با درک این مسئله ، اهمیت بازرگانی را در چرخه تولید برنج می توانیم درک کنیم . تولید موفق، وابسته به سه عامل تولید با تکنولوژی روز، تحقیق و توسعه و بازرگانی می باشد که در حقیقت بازرگانی درهمه جا نقش موثر را دارد.

مدیر عامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران  با بیان اینکه حلقه گمشده در تولید برنج، بازرگانی برنج است و اساسا از تولید به مصرف یک شعار تبلیغاتی است و هیچ گاه ما نمی توانیم بازرگانی را حذف کنیم حتی اگر یک تولید کننده کالای خودش را مستقیما به دست مصرف کننده برساند حتما یک سیستم بازرگانی را می بیند که اگر نباشد منجر به شکست آن تولید می شود.

وی اظهارداشت: اگر تلاش برای حذف بازرگانی بنام دلالی کنیم درواقع بستر های بازرگانی  و سیستم های نظارتی وافراد خوشنام بخش بازرگانی را حذف می کنیم و عرصه را برای اشخاص سوء استفاده گر باز می گذاریم تا بتوانند با نوسانات قیمتی که ایجاد می کنند موج سواری کنند و هیچ گاه قابل کنترل نیستند چون که بستر نظارت را حذف کردیم و بستر بازرگانی سالم  نداریم.

بخش بازرگانی حلقه مفقوده تولید برنج است

یزدان پناه گفت: بجای تلاش برای حذف بازرگانی باید توجه داشت که بخش بازرگانی حلقه مفقوده تولید برنج است و باید توجه شود که برای رسیدن به تولید پایدار برنج حتما باید علاوه برا کاشت، داشت و برداشت   که الحمدالله دولت تا حدودی به این بخش توجه دارد به بخش بازرگانی نیز توجه داشت وتوجه در صنایع تبدیلی نیز بسیار اندک می باشد که باید مکانیزه و به روز شود و متاسفانه تحقیق و توسعه در این بخش نیزمظلوم واقع شده است.

وی تصریح کرد: اگر به بازرگانی توجه کنیم می توانیم حتی در مزرعه مکانیزاسیون را ببریم . زمانی که کشاورز  نتواند خرج روزمره خود را از کاشت و داشت بدست بیاورد چگونه می تواند مزرعه خود را تجهیز کند ؟ دستاوردهایی که می تواند بازرگانی سالم داشته باشد حداقل شدن فاصله بین کشاورز و مصرف کننده است و بازرگانی می تواند سود کشاورز را تضمین کند.

یزدان پناه افزود: دست آورد بازرگانی سالم ، مکانیزه شدن منابع تولید در جهت ارتقای کیفیت و کاهش هزینه ، سود آورشدن شالی کاری و جلوگیری از تبدیل زمین های کشاورزی ، گسترش و ارتقاء صنایع تبدیلی، برند سازی و رسیدن به محصول سالم به دست مصرف کننده می باشد که نهایتا رضایت مندی مصرف کننده را بهمراه دارد..

راه اندازی و بهره برداری از فاز اول مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران

وی با ابراز خرسندی از اینکه وزارت جهاد کشاورزی به این نتیجه رسید که مراکز تجاری نوین باید ایجاد شوند، تصریح کرد: خوشبختانه ما هم به این نتیجه رسیدیم که مراکز تجاری نوین و صنعتی راهی برای ساماندهی بازرگانی برنج ، هدایت و شفاف سازی قیمت برنج، دسترسی آسان به امر فروش برای کشاورز، محل فعالیت شرکت های دانش بنیان، محل تحقیق و توسعه صنعت و تجارت صادرات و واردات ، دارای ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری ، دارای ظرفیت ایجاد بازار بین المللی و صادرات می باشد.

مسئول بخش بازرگانی انجمن برنج کشور با بیان اینکه ضرورت دارد وظیفه خود را بدانیم گفت: این نوید را می دهیم که در چند ماه آینده با یاری خداوند شاهد راه اندازی و بهره برداری از فاز اول مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران خواهیم بود.

یزدان پناه بیان داشت: سهامداران این مرکز که بالغ بر 428 نفر هستند و امروز شاهد حضور عده ای از سهامداران مرکز هستیم ، تشکر می کنم که این اهتمام را داشتند که به عنوان دغدغه کشور این مرکز را احداث کردند که در آن آموزش کشاورزی برای تولید کیفی و تضمین خرید برنج ، برند سازی برنج ، تنظیم بازار برنج کشور، ایجاد شرکت های دانش بنیان، صادرات برنج، ایجاد بازرگانی سالم و نهایتا تضمین تولید برنج پایدار در دست اقدام می باشد.

مدیر عامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با تاکید بر چالش قیمت برنج در ایران عنوان داشت: برای قیمت برنج در ایران سالیان سال نگفتند که به اندازه نرخ تورم بالا برود و توسرش زدند و برنج به  قیمت ارزان فروخته شد و تازه مقداری ترقی پیدا کرده تا کام کشاورز ما شیرین شده می گویند گران شده و باید یک بررسی کنیم اگر به این نتیجه برسیم که قیمت برنج باید کمتر باشد ما هم همپای شما هستیم و اگربه این نتیجه رسیدیم که قیمت باید بالاتر از این باشد از شما توقع داریم که از قیمت برنج کشور دفاع کنید  که قیمت برنج به سمت منطقی و واقعی برود.

سیاست حمایتی از تولید برنج در راستا و پیرو سیاست اقتصادمقاومتی است

وی خاطرنشان کرد: خود اتکایی در برنج سبب تضمین امنیت غذایی می شود و سیاست حمایتی از تولید برنج در راستا و پیرو سیاست اقتصادمقاومتی است و منافع کشور را تامین می کند و نیز سیاست حمایتی دولت باعث می شود تا در کشاورز انگیزه تولید ایجاد شود و در نسل بعدی کشاورزان این انگیزه تقویت گردد تا زمین های شالیزاری تبدیل نشود و تولید برنج ما صنعتی و تجاری گردد و بازرگانی برنج از سنتی به صنعتی تبدیل شود وهمچنین دولت باید صنایع تبدیلی، توسعه و بازرگانی را دریک حلقه ببیند و کلیه خدمات و تسهیلات را برای همه بخش‌ها درنظر بگیرد..

یزدان پناه یادآورشد:  فائو اعلام کرد در سال ۲۰۲۵ هیچ کشوری برنج برای صادرات   ندارد بنابراین باید به فکر خودمان باشیم تا درآن زمان که واردات ما قطع می شودو درست زمانی است که ما نیازمند به 3 میلیون و200 هزار تن برنج هستیم  و اگر حتی همین شرایط امروز که واردات یک میلیون تن است را حفظ کنیم باید سالی 50 هزار تن تا آن زمان افزایش تولید داشته باشیم.

وی در پایان از برگزار کنندگان هفدهمین همایش ملی برنج کشور قدردانی و تشکر نمود.

لازم بذکراست مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در کنار حضور در این همایش، با حضور در نمایشگاه توانست اقدامات و توانمندی های خود را در معرض دید عموم قرار دهد