ارتقای بهداشت روان در مدارس نیازمند توجه ویژه دستگاه تعلیم و تربیت

 

به گزارش پایگاه خبری کمال آنلاین، بهداشت روان از جمله امور مهم و اساسی است که ضرورت دارد به آن نگاه ویژه ای صورت گیرد که توجه به بهداشت روان از دوران مدرسه می تواند بازخوردها و اثرات بسیاری در آینده فرد داشته باشد که از جمله آن خودشکوفایی، شادابی در زندگی، پرهیز از خشونت، زندگی اجتماعی، معنویت و حیات طیبه، هوش عاطفی و مشارکت‌های اجتماعی و خودآگاهی و خردمندی است.

امروز دیگر آموزش صرف در مدارس جواب نمی دهد و ضرورت دارد به مسائلی مانند بهداشت روان توجه شایسته ای صورت گیرد که تحقق این امر نیازمند پیش زمینه های لازم است و مدارس می توانند فعالیتهای پرورشی و بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.

ارتقای آموزش های بهداشت روان در دوران دانش آموزی می تواند نقش ارزنده ای در آموزش مهارتهای زندگی داشته و فرد را از نظر روانی آماده کند تا در صورت بروز بحران ها و مشکلات زندگی بتواند صبر و مقاومت شایسته ای صورت دهد.

دانش آموزان بخش قابل توجهی از زمان خود را در مدارس سپری می کنند و مدرسه در کنار خانواده می تواند اثرگذاری والایی در بهداشت روان دانش آموز ایفا کند.

معلمان و کارکنان مدرسه در ارتقای مهارت های دانش آموز و تامین سلامت روان او اثرگذار بوده و بعنوان الگوهای مهم رفتاری برای دانش آموزان باشند و ضرورت دارد دستگاه تعلیم و تربیت به مسیری رود تا دانش آموز مسئولیت پذیری و روابط صحیح اجتماعی را در این محیط مهم تجربه و آموزش ببیند.

ارتقای بهداشت روان در مدارس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز اثرگذار است که دانش آموزان با مشکلات بهداشت روانی از افت تحصیلی برخوردار می شوند.

حضور مشاوران مجرب در مدارس می تواند تا جای زیادی در ارتقای بهداشت روان دانش آموزان اثرگذار باشد که دستگاه تعلیم و تربیت باید به این امر مهم و اساسی توجه ویژه ای صورت دهد که تشکیل پرونده بهداشت روان برای هر دانش آموز و بررسی مستمر آن پیشنهادی کاربردی برای ارتقای سطح بهداشت روان در مدارس است.

در مدارس تا حدود خوبی به امر بهداشت روان توجه می شود اما نیاز است عزم جدی برای گسترش وضعیت سلامت روان در مدارس صورت گیرد که دستاوردهای بسیاری در زمان حال و آینده دارد.

جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان آمل با حضور فرماندار ویژه آمل، نماینده عالی استاندار مازندران در شورای آموزش و پرورش، مدیر آموزش و پرورش آمل و دیگر اعضا در فرمانداری ویژه آمل برگزار شد که بخش اعظم آن به امر مهم بهداشت روان در مدارس اختصاص پیدا کرد.

احمد منفرد، فرماندار ویژه آمل در این جلسه تصریح کرد: پدیده های اجتماعی در ارتباط با هم است که وقتی می بینیم آسیب های اجتماعی گسترش پیدا کرد ضرورت دارد به بهداشت روانی نیز توجه ویژه ای صورت گیرد.

معاون استاندار مازندران با بیان این که تحولات نوین در آموزش و پرورش دنیا صورت گرفته است، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته محیط مدرسه به محیط خانه نزدیک می شود و نیاز است ارتباط عاطفی در مدارس ایجاد شود.

منفرد تصریح کرد: در آموزش و پرورش صرفا آموختن مطرح نیست و باید زمینه ها به گونه ای فراهم شود تا دانش آموزان آماده ورود به جامعه باشند که ضرورت دارد تعداد مشاوران در مدارس افزایش پیدا کند تا منحنی رفتاری دانش آموزان مدنظر آنان بوده و کارنامه اخلاقی از آنان داشته باشند.

فرماندار ویژه آمل اظهارداشت: باید بتوانیم تعامل دوسویه ای ایجاد کنیم که توصیه می شود مشاوران نقش پررنگ تری در سطح مدارس داشته باشند که دستاوردهای خوبی دارد.

عباس مرزبند، مدیر آموزش پرورش آمل تصریح کرد: به مناسبت هفته بهداشت روان همایش سراسری مشاوران و مربیان را برگزار کردیم که با استقبال خوبی روبرو بوده است.

وی افزود: توجه به سلامت روان در مدارس از اهمیت بسیاری برخوردار است که تلاش می کنیم در این عرصه کوشا بوده و اهتمام شایسته ای داشته باشیم.

محمد نیکخو، نماینده استاندار مازندران در شورای آموزش و پرورش در این جلسه بیان داشت: ضرورت دارد برای سلامت روح و روان دانش آموزان کار کنیم که بسیار ارزشمند است.

وی اظهارداشت: ارتقای سلامت روان دانش آموزان نقش بسزایی در فعالیتهای آنان داشته و می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد.

جهانبخش علیپور، کارشناس مسئول سلامت روان شبکه بهداشت و درمان آمل در این جلسه تصریح کرد: سلامت روان در طول زندگی انسان اهمیت بسیاری دارد و باید به این امر مهم توجه شود که از سال گذشته به ما مجوز داده شد تا شبکه بهداشت و درمان جذب روانشناس داشته باشد و در مداخلات روان شناختی و دیگر امور فعالیت کند.

وی خاطرنشان کرد: روانشناسان شبکه بهداشت و درمان در مدارس حضور پیدا کرده و دوره مهارتهای فرزندپروری و مهارتهای زندگی را برای والدین و دانش آموزان برگزار می کنند.