مشکل امروز جامعه ما عمل ننمودن به الفبای دین است نه حل مسایل دقیق فلسفی و عرفانی

 

به گزارش پایگاه خبری کمال نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسین تقی پور، مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(علیه السلام) آمل در آغاز دومین سال مدیریت این مدرسه و به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید جهت کسب رهنمود و ارائه گزارش عملکرد سال تحصیلی گذشته در محضر حضرت آیت الله جوادی آملی دامت معالیه در شهر دماوند حضور پیدا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین تقی پور، مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(علیه السلام) آمل با اشاره به گزارش عملکرد سال تحصیلی 1394-95  این مدرسه علمیه اظهارداشت: تشکیل جلسه آموزشی مدرسه با حضور مدیر، معاونان و اساتید جهت بهره مندی از فکر اساتید و تشکیل جلسه ستادی جهت شناسایی نیازها و کمبودها و رفع آن صورت گرفته است.

وی با بیان این که برگزاری کلاس های متعدد جهت تبیین ضرورت و جایگاه پژوهش و شیوه مقاله نویسی برگزار شده است، گفت: برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان "چرایی و ضرورت پژوهش در حوزه های علمیه" از جمله برنامه ها بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین تقی پور ادامه داد: 100 مقاله به جشنواره علامه حلی ارسال شده است که هفت مقاله به مرحله استانی راه یافته و بیست و یک اثر دیگر نیز امتیاز بالای پنجاه دریافت کردند.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(علیه السلام) آمل افزود: ارائه مشاوره پژوهشی، تحصیلی، تهذیبی، پایان نامه نویسی و خانوادگی در این مدرسه علمیه صورت گرفته است.

وی از رایزنی با دانشگاههای سطح شهر جهت چاپ مقالات طلاب خبرداد و اظهارداشت: برگزاری جلسه مدیر، معاونان و کارمندان جهت بیان مواعظ و احکام شرعی و بیان پیشنهادات و انتقادات با هدف ایجاد همدلی بیشتر انجام شده است.

حجت الاسلام تقی پور افزود: برگزاری نشست های علمی پژوهشی با دانشگاه پیرامون معیار شناخت دین کامل انجام شده و دیدارهای گوناگون با نمایندگان طلاب مقیم قم، اشخاص حقیقی و حقوقی، مدیران نهادها و دوایر دولتی و انقلابی و روحانیان مستقر صورت گرفته است.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(علیه السلام) آمل بیان داشت: برگزاری کارگاه تلبس و کلاس های مهارت طلبگی و اهدای حکم تلبس به چهل نفر انجام شده است.

وی از برگزاری اردوهای زیارتی، علمی و سیاحتی به قم و مشهد خبرداد و اظهارداشت: اعزام تعدادی از طلاب جهت تربیت مشاور داشتیم که چهار طلبه از این مدرسه علمیه به عنوان ممتاز استان برگزیده شدند.

حجت الاسلام تقی پور با بیان این که برگزاری امتحان از کتب اخلاقی مانند روش بندگی حضرت آیت الله جوادی آملی صورت گرفته است، بیان داشت: خرید 155 دوره کتاب مورد نیاز طلاب مدرسه و مؤسسه تخصصی انجام شده است.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(علیه السلام) افزود: اعزام یکی از روحانیان به روسیه و نیز کسب رتبه برتر کشوری در رشته مبارزات و هنرهای فردی را داشتیم.

وی با اشاره به مطالبات در راستای ارتقای کمی و کیفی و رونق حوزه های علمیه شهرستان اظهارداشت: به رسمیت شناختن بعضی از حلقات درس خارج که در سطح مدارس علمیه مازندران برگزار می شود و احیای موقوفات حوزه های علمیه از جمله مطالبات است.

حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته در این دیدار با اشاره به مطالبی در راستای ره توشه طلاب برای پیمودن پله های ترقی و تکامل و چراغ راه مدیران حوزه های علمیه اظهارداشت: مدیریت را در حاشیه کار خود قرار دهید و اصل کار شما در تالیف، تدریس، مباحثه یا گوش دادن به نوار استادی که خود مفید می دانید باشد.

وی ادامه داد: اگر این کار را نکنید به سبب آن که علوم حوزوی سنگین است دستاورد شما از بین می رود و ضرورت دارد مدیریت در کنار فعالیت های علمی باشد که در پیری نه ذوق می ماند و نه قدرتی برای کارهای اجرایی است چرا که در سنین کهولت ما هستیم و کتب علمی و کتابخانه؛ اگر متوجه علمیت خود نباشیم نخستین غصه ها  در آستانه پیری رخ می دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: من قوانین را در آمل نزد شاگرد مرحوم آخوند می خواندم ایشان می فرمود من دیگر کفایه را متوجه نمی شوم و راز مطلب در آن بود که رضاخان درس، بحث، مظاهر دین و حوزه های علمیه را تعطیل کرده بود و همه موقوفات به املاک پهلوی ملحق شد.

مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: در حوزه های علمیه دو عنصر محوری وجود دارد ، الف: از چه راهی مطلب را بفهمیم و ب:  چه مطالبی را بفهمیم ،که وجه فارق با دانشگاهها است.

وی ادامه داد: در دانشگاه به صورت عمده از راه حس، تجربه و آزمایشگاه سخن می گویند اما آیا می شود (( فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا )) را از آزمایشگاه فهمید ؟ حوزه می گوید قسمت مهم علم آن است که از درون بجوشد ؛ البته از ابزار حس و مجاری علم هم نباید غافل باشیم.

آیت الله جوادی آملی اظهارداشت: کاری که از نماز شب و طهارت روح ساخته است؛  از توان درس و بحث معمول  خارج بوده و  بدانید متون و مطالب حوزوی خوب است اما این آن عنصر محوری و رسالت اصلی حوزه های علمیه  نیست.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: یک حوزوی در سطوح عالی با این که خارج کفایه جلد اول را هم می گوید اما در عمر تحصیلی خود قرآن را نمی بیند زیرا در سراسر کفایه جلد اول به قرآن استناد نشده است، لذا همین مطالب کفایه جلد اول را به چین و ژاپن هم ببرید آن ها نیز قبول می کنند ،  زیرا عمده ی مباحث آن بر پایه بنای عقلا است.

وی تصریح کرد: از این ها نماز شب در نمی آید . امروز تمام عقدنامه ها و مقاوله نامه ها براساس همین کفایه جلد یک است پس  ضرورت دارد قرآن در متن حوزه های علمیه قرار گیرد . البته بعد از انقلاب اسلامی بعضی از متون حوزه با قرآن در قسمت شاهد مثال ها هماهنگی خوبی پیدا نمود.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهارداشت: شما به آیت الله کوهستانی نظر بیفکنید ؛ او کار یک امامزاده را می کرد زیرا به علم خود عمل میکرد او که در حد مرجعیت مرحوم آیه الله بروجردی نبود ؛  او بد کسی را نخواست و دروغی بیان نداشته است حال چرا ماها از این مقام محروم باشیم.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: امروز مشکل جامعه ما مسائل دقیق فلسفی و عرفانی نیست بلکه به الفبای دین عمل نمی شود امروز می گویند چهارده میلیون پرونده در دستگاه قضایی وجود دارد و این به مفهوم آن است بیست و هشت میلیون نفر درگیر  مستقیم هستند.وی با بیان این که اگر خوب دقت کنیم می بینیم همه این ها مربوط به الفبای دین است  چون همه آن پرونده ها بخاطر  فحش، بوق نابجا، دروغ و کم فروشی است، آیت الله جوادی آملی در ادامه گفت: در ماه مبارک رمضان حجم پرونده های دادگستری کمتر است ؛ این یعنی دین در این ماه اندکی ظهور پیدا می کند.

گفتنی است، مدرسه علمیه امام حسن عسکری(علیه السلام) آمل تحت اشراف و تولیت حضرت آیت الله جوادی آملی قرار دارد.