امید رنجبر عمرانی-سردبیر: جوامع بشری با پیشرفت و تکامل اخلاقیت در فضای زندگی و تحصیل به تغییراتی در شیوه ی رفتار و پوشش اجتماعی خود می دهند اما این پوشش و تغییرات با توجه به اصول اخلاقی و قوانین حاکم بر جامعه تغییر و تحول پیدا می کند و فرهنگ جمعی منشا و تعیین کننده نوع و کیفیت و چگونگی این تحولات نوظهور و نوپا می باشد چرا که اهداف تشکیل جوامع انسانی  در مراکز مختلف متفاوت است و گاهی به جهت نوع کار و نوع پوشش باید متناسب و ویژه باشد و یکی از اماکنی که امروزه تحت تاثیر زود هنگام تغییرات فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد محیط حساس دانشگاه می باشد.

 

دانشگاه های کشورمان این نکته را فراموش نکرده اند که داشتن ضابطه و قانون مندی جهت دستیابی به اهداف جمعی و پایبندی به اصول انسانی در فضای توام با آرامش در هر مجموعه ای که خیل عظیمی از قشر آینده نگاران  این جامعه را در بالین خود جای می دهد امری ضروری و ملزم به اجرای بدون کمی و کاستی آن می باشد.

 

یکی از برجسته ترین قوانینی که در محل های تحصیل برجسته می باشد حجاب و عفاف افراد می باشد که رنگ و بوی خاصی به محیط علم آموزی می دهد و پوشش در میان خانم ها می تواند به معنای شخصیت و وقار و متانت زنانه آنها باشد و برای مردان نشانه خوش سلیقگی و آراستگی و پایبندی به اصول محیط اجتماعی خصوصا محیط کار و آموزش و علی الخصوص محیط علمی که ذاتا محیطی بسیار مناسب در جهت تبلور شخصیت اجتماعی انسان ها می باشد.

 

رسیدن به هدف مشترکی که همان تولید و توسعه ی علم که مدنظر مقام معظم رهبری می باشد نیازمند اجرا و اعمال قوانینی می باشد که متن و محتوای قانون های مصوب در دانشگاه باید با فرهنگ جامعه مطابقت داشته باشد تا دانش پژوهان دچار دوگانگی , رفتار اجتماعی نشوند.

 

اصل قانون و قانون مندی

 

قانون در واقع انعطاف پذیر نیست و رعایت آن همراه با تکلف و مشقت می باشد ولی با رعایت اخلاق حرفه ای که ضوابط هر محیط را تعیین می کند قانون مند بودن و رعایت ضوابط حاصله نه تنها مشقتی ندارد بلکه حلاوت و شیرینی خاص خود را به دلیل نتایج رضایت بخشی که در واقع به دانشجو و محیط تحصیلش می رساند رضایت بخش و امیدوار کننده می باشد,از این رو می باشد که قانون مندی در جوامع  کوچکی چون دانشگاه با اخلاق حرفه ای رابطه مستقیم دارد  و محتوای قوانین در چگونگی اخلاق حرفه ای آن محیط را نیز موجب و مدون می گردد و از جمله عوامل دخیل در ایجاد آرامش روحی و روانی و نظم مجموعه ها,پوشش افراد مختلف در این محیط می باشد.

 

پایبندی به قوانین و قانون گریزی دانشجویان

 

نکته قابل توجه این می باشد که در محیط مقدس آموزش و تعلیم در هر کجای جهان می توانیم موارد مشترکی را جست و جو کنیم و آن کیفیت پوشش حرفه ای متناسب با محیط درس و تدریس و وجود دستورالعمل های متناسب با آن می باشد.

 

علت و ضرورت ضوابط مندی این محیط نه تنها بر باورمندی بر اصول ارزشی که حاکی از جهان بینی دانشجویان می باشد بلکه اکثریت آنها بر اساس ضرورت های محیط و ایمنی و آرامش روحی و روانی متناسب با پیشرفت علمی,پایبندی به ضوابط خاص پوشش را الزام می دانند و چگونی وضعیت ظاهری را برخاسته از شان محیط علم و فرهنگ خاص محیط آموزشی و جلب رضایت عواملی که در محیط مشغول تعلیم و تربیت می باشد می دانند.

 

قانون گریزی و عدم پایبندی به اخلاق مشخصه ی دانشجویانی است که هویت و شخصیت آنان به دلایل مختلف ثبات نداشته و عواقب زشت و ناپسند سلب آسایش و امنیت فکری که حاصل از عدم دستیابی به اهداف را به دنبال دارد را برای خود امتیاز و تفاخری بر دیگران به حساب می آورند و توسط این گونه اشخاص رعایت حقوق جمعی که از جمله آنها سلب آسایش از محیط آرام دانشگاه می باشد و تبدیل آن به محیط پرتنش و استرس می باشدبه فراموشی سپرده شده است که عاقبت این گونه افراد طرد شدن از محیط علمی و پژوهشی است.

 

یکی از دلایل وجود ضوابط آموزشی و پژوهشی و فرهنگی در دانشگاه ها به دلیل مشخص بودن چگونگی و کیفیت برخورد با این گونه افراد می باشد و عدم رعایت به اهداف جمعی برای انان امری عادی تلقی می شود و فقط قانون و ضوابط حاکم بر دانشگاه می باشد که راه روشن را برای آنان نمایان گر می کند.

 

در پایان ما به عنوان جامعه خبری مازندران امیدواریم دقت نظر و تفکر عمیق در چگونگی شیوه های مختلف برای ارتقای کیفی محیط های آموزشی در راستای بهبود بخشی اخلاق دانشجویی و کیفیت ظاهری با رعایت قانون و اخلاق در دستیابی به اهداف نظام مقدس اسلامی که همان تربیت افرادی شایسته و مسولیت پذیر می باشد را برسند و دانشجوی ایرانی را بر قله های بلند علمی و فرهنگی نظاره گر باشیم.