بسته‌های حمایتی از اول اردیبهشت به روزنامه‌های خصوصی تعلق می‌گیرد
19 فروردين 1391 ، دیدگاه 0
معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد از اعطای بسته‌های حمایتی در اوایل اردیبهشت و به عنوان هدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال نو به روزنامه‌های بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هم‌اندیشی مدیران مسئول روزنامه‌ها و مدیران عامل خبرگزاری‌ها با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور مطبوعاتی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با موضوع «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» برگزار شد، محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک سال نو به حاضران، بر لزوم تمرکز مطبوعات و رسانه‌ها بر این امر تأکید کرده و به ایراد سخنانی پرداخت.

محمدزاده گفت: امسال به خواست و تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی سال «تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری شده است. مطبوعات در قبال این نامگذاری دو وظیفه دارند که یکی تبدیل این آرمان به خواست و دغدغه‌ای ملی است، به این معنا که محوریت اطلاع‌رسانی، تحلیل‌ها، نقدها و روشنگری‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای، تولید ملی و حمایت از دو مقوله مذکور باشد. تجلی دیگر تولید ملی در این حوزه آن است که مطبوعات و رسانه‌ها خود طلایه‌دار تولید محتوای سودمند و آگاهی بخش برای دانش‌افزایی و پیشرفت کشور باشند، به این معنا که از اتکای بیش از حد به منابع مجازی و رسانه‌های خارجی فاصله گرفته و در هر دو حوزه داخلی و بین‌المللی، مولّد باشند.

وی افزود: فعالیت خبری و رسانه‌ای، نوعاً فعالیتی مولد است. اما تولید در عرصه رسانه از یک سو به پشتوانه مطالعاتی و فرهنگی و از سوی دیگر به صرف بودجه و هزینه نیاز دارد. خبرنگار برای تولید خبر باید از پشت میز تحریریه به صحنه رویداد بیاید و برای تولید تحلیل، از مطالعات و تحقیقات شخصی و جمعی، مایه بگذارد. مدیریت این تولید نیز به عهده مدیران مسؤول مطبوعات و خبرگزاری‌هاست که درآمدهای رسانه را به نحو متناسب در این بخش هزینه کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: مدیران مسؤول می‌توانند با همکاران مجموعه‌های خود میثاق ببندند که در سال تولید ملی، میزان تولید محتوای خود را از حجم کنونی به سقفی مشخص ارتقا دهند. معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی هم کمک خواهد کرد تا ضرایب یارانه‌ای با لحاظ میزان تولید محتوای کیفی منظور شود و رسانه‌هایی که تولیدات خبری، تحلیلی و تصویری بیشتر و البته کیفی تری دارند، از حمایت بیشتری بهره‌مند شوند. مطبوعات در سال گذشته، روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. نوسانات ارزی و به دنبال آن گرانی کاغذ باعث شد که بسیاری از مطبوعات در حوزه مواد اولیه و تأمین کاغذ با مشکل روبرو شوند. در این زمینه علاوه بر تدابیری که در دولت برای افزایش تولید داخلی در دست بررسی است. با تخصیص ارز دولتی تلاش شد، قیمت کاغذ وارداتی کاهش یابد و تشکل‌های صنفی موجود بتوانند بازار داخلی را از کاغذ روزنامه اشباع کنند.

وی افزود: اقدام دیگری که در سال گذشته صورت گرفت، افزایش نرخ تعرفه آگهی‌های دولتی بود. نرخ تعرفه مذکور در طی هفت سال گذشته ثابت باقی مانده بود. در حالی که هزینه تمام شده مطبوعات، مواد اولیه و هزینه‌های چاپ و کاغذ و تولید محتوا، در طی این هفت سال، افزایش یافته بود. با بررسی‌های حقوقی به ویژه بررسی قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشخص شد که تعیین تعرفه آگهی‌ها از اختیارات این وزارتخانه است. لذا رایزنی‌هایی در سطح دولت صورت گرفت و در نهایت مقرر شد تعرفه جدید، اصلاح و طی آیین‌نامه‌ای توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به دستگاه‌ها ابلاغ شود، که این کار انجام شد.

محمدزاده در ادامه گفت: تعرفه‌های جدید، در کنار افزایش تولید داخلی کاغذ و تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان کاغذ روزنامه، می‌تواند تا حدی در تثبیت قیمت تمام شده مطبوعات مؤثر باشد و در کنار این اقدامات، رایزنی برای افزایش یارانه مطبوعات در بودجه‌های سنواتی هم از مدت‌ها پیش صورت گرفته و امیدواریم مجلس نهم نیز که بسیاری از نمایندگان آن، خود از اصحاب مطبوعات‌اند، در تصویب اعتبار مورد نیاز اهتمام ورزند. در سال 90، از محل هزینه‌های جاری و اعتبارات سایر بخش‌ها در معاونت مطبوعات و اطلاع‌رسانی به میزان 20 درصد صرفه‌جویی شد که در قالب بسته حمایتی مطبوعات، در اوایل اردیبهشت و به عنوان هدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال نو، تقدیم روزنامه‌های بخش خصوصی خواهد شد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ادامه داد: دلیل اختصاص این هدیه به روزنامه‌های بخش خصوصی، لزوم حمایت از تولید ملی در این بخش و آسیب‌پذیری بیشتر این مطبوعات در قبال گرانی کاغذ بوده است. البته بر این باوریم که نظام یارانه‌ای موجود به تنهایی برای تقویت و حمایت از این دسته مطبوعات کافی نیست و باید زیرساخت‌های چاپ و توزیع مطبوعات، نوسازی و هزینه هر یک از این بخش‌ها تعدیل شود. منتهی توسعه این زیرساختها از محل یارانه نوبه‌ای مطبوعات، مقرون به صرفه نیست و باید به انگیزه نامگذاری امسال به سال تولید ملی، اعتبارات جداگانه‌ای هر یک از این دو بخش جذب و تخصیص داده شود.

وی افزود: برای توسعه پایدار مطبوعات در کشور، نیازمند ایجاد بازارهای جدید و افزایش نقاط توزیع مطبوعات به ویژه روزنامه‌ها هستیم. در غیر این صورت، تولید کیفی‌ترین محصولات نیز اقتصادی نخواهد بود. در اغلب کشورهای جهان، این تنها دکه‌های مطبوعاتی نیستند که محل عرضه مطبوعات شناخته می‌شوند، بلکه در سوپر مارکت ها و برخی دیگر از مراکز خرید نیز، قفسه‌های فروش مطبوعات تعبیه شده و حجم عمده‌ای از توزیع نشریات از طریق این قفسه ها صورت می‌گیرد. پیشنهاد مشخص معاونت مطبوعاتی، این است که تعاونی مطبوعات یا هر تشکل صنفی دیگر نسبت به تولید انبوه و جانمایی قفسه‌ها و پیشخوان‌های استاندارد برای فروش مطبوعات در این‌گونه مراکز اقدام کند و ما نیز مذاکره با اصناف مرتبط، صدور مجوزهای لازم و ارائه تسهیلات بانکی را برای تحقق این مهم پیگیری خواهیم کرد.

محمدزاده گفت: اگر با همت صنف مدیران مسئول مطبوعات، بتوانیم شبکه‌ای جدید و گسترده برای توزیع مطبوعات به وجود آوریم و این شبکه را به صورت مویرگی به شهرستانها، شهرهای کوچک و روستاها تسری دهیم، بخش مهمی از هزینه‌های توزیع مطبوعات سرشکن خواهد شد و قطعاً‌ بر قیمت تمام شده مطبوعات تأثیر خواهد گذاشت. اقدام مهم بعدی، تأسیس سامانه اینترنتی اشتراک مطبوعات است. طراحی سایت این سامانه رو به اتمام است و با راه‌اندازی آن برای مشترکان تمامی نشریات از ماهنامه به بالا، امکان اعطای تخفیف پنجاه درصدی از محل ده درصد اعتبار یارانه مطبوعات فراهم خواهد شد. تجربه اولیه این اقدام در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته و با توزیع بن‌‌های مطبوعات صورت گرفت که پانصد میلیون تومان خرید از نمایشگاه، حاکی از موفقیت این تجربه بود.

وی در ادامه گفت: در سال جاری نیز بنا داریم برای همه خبرنگاران مطبوعات، امکان اشتراک رایگان یک نشریه (از ماهنامه به بالا) به انتخاب خود آنان را به عنوان تسهیلات فرهنگی ویژه این قشر فراهم آوریم. با توجه به ثبت نام قریب به هشت هزار خبرنگار در سامانه سمان، این فرایند به هشت هزار اشتراک رایگان خواهد انجامید که هزینه آن را وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی خواهد پرداخت. امید داریم این اقدام هم کمکی به نشریات ادواری و هم تلاشی برای دانش افزایی و انگیزه بخشی به خبرنگاران باشد تا علاوه بر نشریه متبوع خود، سایر نشریات را هم بخوانند و ازطرفی، معاونت مطبوعاتی نیز به نوعی نیاز سنجی رسانه‌ای در بین خود اصحاب رسانه دست زده باشد.

محمدزاده در پایان سخنانش گفت: در پایان با تأکید دوباره بر ضرورت عزم صنفی و وفاق رسانه‌ای برای تحقق شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه انسانی» لازم می‌دانم از اهتمام شما برای انعکاس شایسته و تولید گفتمان «جهاد اقتصادی» در سال قبل تشکر کنم و از انتشار دانشنامه رسانه‌ای «جهاد اقتصادی» مشتمل بر مجموعه‌ای جامع از آثار مطبوعاتی و خبری که حول محور این شعار در سال 90 تولید و منتشر شد، خبر دهم. ضمن آن‌که از هم‌اکنون آمادگی دریافت آثار و مطالب مرتبط با پیام امسال را برای انتشار مجموعه‌ای مشابه در سال آینده اعلام می‌کنم و امید دارم که این اقدام، فرصتی برای شناسایی و قدرانی مطبوعات و خبرگزاری‌های پیشگام و صاحب گفتمان در پیگیری آرمانهای رهبر عزیز انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران باشد.

 

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

             

دیدگاه   0