عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس،با بیان اینکه آزادراه تهران- شمال 20 سال دیگر هم تمام نمیشود، یادآور شد: در بازدیدی که اعضای کمیسیون عمران مجلس هشتم و در زمان وزارت آقای بهبهانی داشتیم، تمامی تکالیف و منابع این پروژه را مشخص کردیم و قرار بود سال 92 به بهرهبرداری برسد؛ اما متاسفانه بر اساس توافقی که میان کمیسیون و دولت شده بود، عمل نشد.
مهرداد بائوجلاهوتی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری اینکه کلنگ آزادراه تهران- شمال حدود 14 سال پیش و در زمان دولت آقای هاشمی زده شد، بیان کرد: بر اساس قرارداد این پروژه، معادل ریالی هزینههای این پروژه وزارت راه و شهرسازی زمینهایی را به بنیاد مستضعفان بدهد تا کار این آزادراه به سرانجام برسد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، افزود: بخشی از زمینها به بنیاد تحویل داده شده است؛ اما در همین حال بنیاد اظهار میکند که بخشی از آن زمینها بدون سند هستند، بنابراین 50 درصد پروژه آزادراه تهران- شمال به دولت و 50 درصد به بنیاد واگذار شد.
وی ادامه داد: منابع مالی که تاکنون به این پروژه تزریق شده منابع محدود و چیزی نزدیک به 14 میلیارد تومان است، از سوی دیگر در قطعه کوچکی نیز از فاینانس چینیها استفاده شد اما برآورد ریالی این پروژه نزدیک به 2هزار و 500 میلیارد تومان است.
عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس نهم، با بیان اینکه مسئولان قصد افتتاح حد فاصل مرزنآباد تا چالوس را دارند، گفت: این مسیر تنها 20 کیلومتر است و افتتاح آن به طور قطع نمیتواند تاثیری در کنترل ترافیک این محدوده داشته باشد.
لاهوتی مهمترین مشکل پروژه آزادراه تهران- شمال را تعیین تکلیف وضعیت قراردادی این پروژه دانست و افزود: اختلاف بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی نیز در شکل و نوع قرارداد است، از یک سو بنیاد به تکالیف خود عمل نمیکند از سوی دیگر منابع مالی دولت نیز محدود است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس نهم، تصریح کرد: با ادامه این روند این پروژه به سرانجام نخواهد رسید، مگر آنکه از بخش خصوصی و یا فاینانسهای خارجی استفاده شود.
وی با تاکید بر اینکه آزادراه تهران- شمال 20 سال دیگر هم تمام نمیشود، یادآور شد: در بازدیدی که اعضای کمیسیون عمران مجلس هشتم و در زمان وزارت آقای بهبهانی داشتیم، تمامی تکالیف و منابع این پروژه را مشخص کردیم و قرار بود سال 92 به بهرهبرداری برسد؛ اما متاسفانه بر اساس توافقی که میان کمیسیون و دولت شده بود، عمل نشد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نهم، همچنین تاکید کرد که بنیاد مستضعفان بر اساس زمینهایی که از دولت برای اتمام پروژه آزادراه تهران- شمال تحویل گرفته است، باید به تکلیف خود عمل کند و تکلیف قراردادها نیز مشخص شود.
سیداحمد صادقی مدیر عامل شرکت ساخت با بیان اینکه قطعه 4 آزادراه تهران ـ شمال تا 15 مهر امسال به بهرهبرداری میرسد، از خروج بنیاد مستضعفان از قطعات 2 و 3 این آزادراه و انعقاد تفاهمنامه با ۲ شرکت خصوصی داخلی برای ساخت خبر داده است./