رییس كل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه کشورهای غربی برنج ایرانی را خوب نمی شناسند عنوان داشت: در کشورهای اروپایی و ترکیه هنوز برنج ایرانی ناشاخته است و برای صادرات برنج ایرانی باید برند سازی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال آنلاین ، دکتر حمید زاد بوم معاون وزیرصمت و رییس كل سازمان توسعه تجارت ایران در جریان بازدید از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با قدردانی از تلاش مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و سهامداران در ساخت این مرکز گفت: امروز روز بسیار خوبی برایم است که چنین مجموعه ای را مشاهده می کنم که یکی از آرزوهای بنده این بود در ایران چنین مجموعه ای وجود داشته باشد.

وی با اشاره به حضور این مرکز در نمایشگاههای خارج از کشور ادامه داد: امروزه در امر صادرات، بازاریابی حرف اول را می زند و اگر قرار است که این مرکز به عنوان مرکز صادرات برنج ایران باشد باید بازاریابی را جدی بگیرید.

**این مجموعه بسیار عالی و مدرن ساخته شده است

وی با مشاهده این مرکز اشاره کرد: این مجموعه بسیار عالی و مدرن ساخته شده است و اگر قرار است که پیشرفت این مجموعه ادامه داشته باشد باید برای نگهداری آن از کشورهای صاحب نام الگوگیری شود.

رییس كل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه کشورهای غربی برنج ایرانی را خوب نمی شناسند عنوان داشت: در کشورهای اروپایی و ترکیه هنوز برنج ایرانی ناشاخته است و برای صادرات برنج ایرانی باید برند سازی شود.

دکتر زاد بوم با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی در ایران خاطرنشان کرد: دیگر محصولات کشاورزی اگر قرار است صادرات داشته باشند؛ مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران را به عنوان الگوی خود قرار دهند.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه با خرده فروشی نمی توانیم به سمت صادرات برویم گفت: اهدافی که این مرکز دارد قطعا در امر صادرات موفق خواهد بود و این مرکز می تواند به عنوان سکوی صادرات در ایران باشد.

دکتر زادبوم یادآورشد: برگزاری جشنواره برنج در این مرکز برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه می تواند کمکی در جهت معرفی برنج ایرانی باشد تا با برنج ایرانی آشنا شوند.

وی از همکاری سازمان توسعه تجارت ایران با این مرکز خبرداد و گفت: امیدواریم که بتوانیم با مسئول تیم اقتصادی دفتر رهبری بازدیدی از این مرکز داشته باشیم.

**دراین مرکز  500  نفر علاوه بر تجار، کشاورزان و کارخانه داران سهامدار هستند

مهندس سید اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با اشاره به اینکه  از سال 93 کلیه مجوزات برای ساخت این مرکز گرفته شده است گفت: دراین مرکز  500  نفر علاوه بر تجار، کشاورزان و کارخانه داران سهامدار هستند گفت: از زمان پایه ریزی این مرکز اعتقاد داشتیم مثل خوشه های صنعتی درکنار هم باشیم و معتقد بودیم در کنار هم بودن سبب وحدت رویه می شود که در نتیجه می توانیم به آن اهدافی که داریم برسیم.

وی ادامه داد: پایانه صادراتی برنج ایران در آمل به لحاظ موقعیت سوق الجیشی و قرار گرفتن در مسیرهای شمال به جنوب و نیز دسترسی آسان به کشورهای حاشیه دریای خزر و نیز حاشیه دریای خلیج فارس و نیز قرار گرفتن در شعاع تولید70 درصد برنج مازندران حداقل تا فاصله 50 کیلومتری از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از فاز نخست آن سالانه حدود 350 هزار تن برنج و در فاز نهایی تا 700 هزار تن برنج تولیدی مازندران از طریق مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران توزیع شود و نخستین و مهمترین هدف این مرکز ایجاد یک برند معتبر در سطح کشور و تلاش برای بازاریابی خارجی و صدور برنج مرغوب به بازارهای هدف خارجی می باشد.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با اشاره به اینکه فاز نخست این مجموعه با حضور معاون اول رییس جمهور افتتاح شد گفت: در فاز دوم این مرکز رستوران، مسجد، سالن معاملات یا بورس کالای کشاورزی که برنج در این بورس خرید و فروش شود تا کشاورزان از خدمات آن بهره مند شوند.

وی اشاره کرد: در فاز سوم ساختمان اداری تجاری که تجار از کشورهای خارجی، استان و شهرهای دیگر به این مکان می آیند ضمن اقامت در هتل، دفاتر با کلیه ارتباطات دیتای کلیه معاملات انجام شود.

یزدان پناه از ساخت ساختمان نمایشگاه دائمی و فروشگاه ادوات کشاورزی، نهادها و هایپرمارکت که نیازهای افراد این مجموعه را تامین می کند در آینده نزدیک  خبرداد.

وی با اشاره به حضور این مرکز در نمایشگاههای قطر، ولگراد روسیه و ازبکستان جهت معرفی برنج مرغوب ایرانی ادامه داد: در نمایشگاه قطر معاون بازرگانی قطر که از غرفه ما بازدید داشتند تعجب کردند مگر ایران هم برنج تولید می کند.

وی همچنین از شروع بکار کارخانه سورت و بسته بندی در این مرکز اشاره کرد: علاوه بر اینکه همه سهامداران این واحدها کارخانه سورت و بسته بندی دارند خود مرکز هم یک کارخانه سورت و بسته بندی دارد.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با تاکید بر اینکه ما گذر از سنتی به سمت صنعتی هستیم گفت: هرکدام از اینها سهامداران دارای برند و مشغول بکار هستند و الان بالای 50 سورتینگ هر یک از واحدها نصب شده و از حالت سنتی به صنعتی تبدیل شده است.

 یزدان پناه با اشاره به اینکه امروزه صادرات می تواند نقش مهمی در امر بازرگانی داشته باشد عنوان داشت: در این مرکز ما به فکر صادرات نبودیم چون تصور می کردیم صادرات یعنی مازاد تولید خودمان را دهیم و در ایران سالانه 700 هزارتن برنج کم داشتیم پس ما صادرات نکنیم و واردات داشته باشیم که درتنظیم بازار و نوسانات شدید قیمت دچار مشکل خواهیم شد.

وی گفت: با توجه به وجود برنج با کیفیت ایرانی ماهم می توانیم صادرات داشته باشیم و در ازای فروش برنج تا 5 برابر برنج خارجی وارد کنیم و اگر سالانه حدود دومیلیون و چهارصد هزارتن با توجه به شرایط آب وهوایی، تولید برنج داریم اگر بتوانیم 10 درصد این تولید را برنامه ریزی و صادر کنیم در طول برنامه 5 ساله به این اهداف برسیم درپایان می توانیم بدون اینکه ارزی صادر شود معادل صادرات خودمان برنج وارداتی وارد کنیم که دارای تولید پایدار و بازار را کنترل کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه با استاندارد بین المللی در این مرکز گفت: اگر قرار است برنج ایرانی را به اروپا صادر کنیم باید استانداردهای لازم وجود داشته باشد تا بتوانیم برنج مرغوب و با استاندارد را به کشورهای همسایه مثل روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس هم صادر کنیم.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با اشاره به امضای تفاهم نامه با دانشگاه شهید بهشتی تهران درخصوص تبدیل کاه و کلش برنج به خمیر کاغذ خاطرنشان کرد: درآینده نزدیک برروی فرآوردهای دیگر برنج مثل روغن سبک، پنیر برنج، دوغ برنج و دیگر موارد با  شرکت های دانش بنیان درحال مذاکره هستیم که امیدواریم شاهد راه اندازی این فرآوردها در مرکز باشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه سرمایه این شرکت حدود 480 میلیارد تومان می باشد و قراراست در سال 99به بورس برویم تا منابع مالی 5 پروژه آماده را از طریق  بورس تامین کنیم.

وی عنوان داشت: دنبال این هستیم کشاورزان را تشویق کنیم که با حضور درکلاس های آموزشی که در این مرکز برگزار می شود به دنبال کاشت برنج با کیفیت باشند تا بتوانیم برنج های با کیفیت و مرغوب را صادر کنیم.

وی همچنین از اجرای طرح توریست گردی در زمین های کشاورزی خبرداد وگفت: در این طرح توریست ها را از شهرهای مختلف برروی زمین های کشاورزی می بریم تا با نحوه کاشت، داشت و برداشت برنج آشنا شوند که چطور شالی درکارخانه های شالیکوبی تبدیل و بسته بندی می شود و در رستورانها برنج به چه صورتی پخت می شود و پس از میل در رستوران مرکز و خرید از فروشگاه مرکز می توانند سالانه از 20 درصد تخفیف برخوردار شوند.