نشست تخصصی معاونان آموزشی و متوسطه ادارات شهرستانها و مناطق استان مازندران با حضور مدیرکل محترم دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارتخانه ، ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران ، معاونت متوسطه اداره کل و معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش آمل در دبیرستان نمونه دولتی دکتر جمشید نژاد آمل برگزارشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال آنلاین ؛ نشست تخصصی معاونان آموزشی و متوسطه ادارات شهرستانها و مناطق استان مازندران با حضور:آذرکیش مدیرکل محترم دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارتخانه ، دکتر حیاتی ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران ، نظری معاونت متوسطه اداره کل ودکتر مرزبند معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش آمل در دبیرستان نمونه دولتی دکتر جمشید نژاد آمل برگزارشد.
در حوزه فنی و حرفهای، ماهیت آموزشهای مهارتی، مشارکتی است
مهندس آذرکیش مدیرکل دفتر فنی و حرفهای و کار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در حوزه فنی و حرفهای، ماهیت آموزشهای مهارتی، مشارکتی است به این معنا که آموزشهای ما باید با اطلاع از نیازهای بازار کار باشد و مشارکت مربوط به همه ذینفعان «خانواده، نهادها، سازمانهای دولتی و غیر دولتی» جامعه در نظر گرفته شود.
این مدیر وزارتی در ادامه افزود: در موضوع مشارکتپذیری و مشارکتجویی باید گامهای «حساسسازی»، «آگاهیبخشی»، «نقشپذیری» و «نقشدادن» به معنای تعیین نقش و سهم ذینفعان در شورای آموزش و پرورش را با خود داشته باشد.
آذرکیش در پایان به چرخه مهارتآموزی پرداخت و گفت: حساسسازی و آگاهسازی، شناسایی استعداد، هدایت مناسب، توانمندسازی و حمایت و پشتیبانی است و این چرخه باید به درستی اجرا شود تا مهارتآموزی تکمیل گردد ضمن اینکه سهم شما معاونان در اشاعه فرهنگ تولید و کارآفرینی و مهارتآموزی بسیار مهم است.
چابکسازی آموزش و پرورش را کمک بزرگی به سیستم آموزشی
اسفندیار نظری معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران همچنین چابکسازی آموزش و پرورش را کمک بزرگی به سیستم آموزشی دانست و گفت: ساختار آموزش و پرورش امروز ، مبتنی بر زمان قبل از تدوین سند تحول بنیادین است و این ساختار باید به روز شود.
وی ضمن اشاره به خصوصیات مدیران شایسته گفت: مدیران شایسته و کاردان، کسانی را منصوب می کنند و به کار می گمارند که از خودشان تواناتر و خردمندتر باشند اما مدیران ناشایست و بی کفایت با نگرانی از دست دادن جایگاه خود، افرادی از خود پایین تر را به کار می گمارند که این امر باعث یاُس و ناامیدی و به انزوا رفتن نیروهای مستعد می شود.
نظری همچنین راهکارهای مدیریتی برای برون رفت از خطر انفجار نادانی در سازمان ها را ارائه کرد و گفت: راهکارهایی نظیر معاشرت با افراد باهوش و آگاه، دوری از افراد متملق و چاپلوس، تفویض اختیار به افراد مطلع تر و کاردان تر از خود، بهره گیری از خرد جمعی و مشورت با منتقدان باهوش، واگذاری سمت های کلیدی به صاحبان اندیشه و دانش سازمانی باهوشتر و خردمندتر از خود برای برون رفت از خطر انفجار و نادانی در سازمان ها مفید است.
معاون آموزش متوسطه استان با بیان برخی عادات افراد موفق افزود: عادت هایی چون اشتیاق بالا، تعهد و انگیزه، خواندن و شنیدن و ریسک کردن به این افراد در کسب موفقیت کمک می کند.
نظری همچنین با اشاره به انواع مهارت ها ، ابراز داشت: ۷مهارت گردآوری ، تحلیل و سازمان دادن اطلاعات،مهارت برقراری ارتباط، مهارت برنامه ریزی و سازماندهی، مهارت فنی، مهارت حل مساُله، مهارت فردی و همت گروهی و همچنین مهارت تفکر علمی و فهم علمی و کاربرد آن برای مدیران لازم است.
وی برون سپاری و استفاده از ظرفیت های خارج از آموزش و پرورش را برای اجرای فعالیت های کارگاهی متناسب با سرفصل درسی ضروری دانست و گفت: از ظرفیت دانشکده های فنی و حرفه ای استفاده بهینه صورت گیرد چون این مراکز مورد تایید ما در راستای دانش افزایی است.
ورودی های دانشکده های ما، پیشتر خروجی های آموزش و پرورش هستند
دکتر حیاتی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان گفت: ورودی های دانشکده های ما، پیشتر خروجی های آموزش و پرورش هستند در همین راستا یکی از اعضای کمیته کیفیت بخشی دانشکده فنی و حرفه ای از آموزش و پرورش است.
وی همچنین گفت: آموزش مهارت ها جزو اولویت های آموزش و پرورش است چون حدود 70 درصد از افرادی که از آموزش و پرورش وارد دانشکده فنی و حرفه ای می شوند پس از پایان دوره، جذب بازار کار می شوند و همین بر مهارت آموزی تاکید دارد.
دکتر حیاتی در پایان گفت: به روز رسانی منابع درسی نیز باید از اولویت های دیگر ما باشد که نیاز امروز جامعه ما است.
معادلات زندگی انسان ها در دنیای امروز بسیار پیچیده و مبهم شده است
دکتر عباس مرزبند معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش آمل ضمن خیرمقدم مدعوین و میهمانان بزرگوار گفت : معادلات زندگی انسان ها در دنیای امروز بسیار پیچیده و مبهم شده است و به خاطر همین باید دقیقا بدانیم که چه رفتاری و اندیشه ای را در این معادلات سخت و میهم از خود بروز دهیم تا زندگی ما تبدیل به زندگی خوب و ایده آل شود.
وی افزودد : یکی از نکاتی که می تواند به ما کمک کند از این برون رفت مثبت اندیشی است. مثبت اندیشی یکی از ویژگی های بارز معلمان است ، به عبارتی حسرت زندگی ما بخورند نه اینکه در حسرت زندگی دیگران باشیم.
وی هشت ویژگی یک حاکم،مدیر و معلم عاقل باید داشته باشدبرشمرد 1-مشارکت جو۲-اجماع پذیر۳- مسئولیت خواه و مسئولیت پذیر۴-شفافیت۵ -پاسخ گو6-انصاف ۷- اثر بخش۸-پیروی از حکومت قانون و قانون