مجوز دانشکده پرستاری و مامایی در سال 1371 توسط شورای گسترش وزارت بهداشت صادر شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال آنلاین ؛ به منظور حرکت در مسیر برنامه چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و برداشتن گامهای مؤثر در دهه چهارم توسعه، دانشکده پرستاری و مامایی و دانشکده پیراپزشکی آمل بر آن است تا با تربیت نیروهای متخصص و متعهد بتواند برای تأمین و ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده به جامعه سهمی مهم داشته باشد. بدیهی است که تلاش در این راستا بر ابعاد پایه‌ای حرفه‌های علوم پزشکی یعنی آموزش، پژوهش، مدیریت و خدمات بالینی در عرصه متمرکز خواهد بود و در تمامی حوزه های ذکر شده، توجه به نهادینگی فضای فرهنگی، معنویات و اخلاقیات حرفه‌ای مورد تأکید می باشد.

در این راستا پس از راه‌اندازی دانشکده پرستاری و مامایی در سال 1371 در شهرستان آمل به همت مرحوم محمودزاده (اهدا کننده زمین) و مرحوم هادیزاده (ساخت دانشکده) و با تلاش صورت گرفته توسط روسای قبلی آقای دکتر ابوالفضل هاشمی، سرکار خانم زهرا بهشتی، آقای مهندس بهزاد جوادیان و سرکار خانم دکتر رقیه نظری و درحال حاضر آقای دکتر اسماعیل اکبری که مدیریت دانشکده پیراپزشکی و دانشکده پرستاری آمل را برعهده دارند توانستند با خدمات بایسته و شایسته تحولات چشمگیری را دراین دو دانشکده بوجود آورند، تا جایگاه ویژه ای در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و کلان منطقه یک علوم پزشکی داشته باشند. در راستای این خدمات بر آن شدیم که گفتگویی را با ایشان داشته باشیم.

مجوز دانشکده پرستاری و مامایی آمل در سال 1371 صادر شد

دکتر اسماعیل اکبری رییس دانشکده پیراپزشکی و دانشکده پرستاری شهرستان آمل با اشاره به اینکه مجوز دانشکده پرستاری و مامایی در سال 1371 توسط شورای گسترش وزارت بهداشت صادر شد گفت: در بدو امراین دانشکده تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی بابل اداره می شد. اگرچه تلاش قابل ملاحظه‌ای انجام گرفته بود، اما ارتقاء کمی و کیفی بیشتری در شان این شهرستان بود.

وی ادامه داد: در سال 90 تا91 به همت و پیگیری های دکتر عزت اله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل ولاریجان در مجلس، و همیاری دیگر مسئولین شهری به جهت ارتقا بخشیدن به موضوع آموزش عالی سلامت، دو اتفاق بزرگ در امر آموزش عالی علوم پزشکی شهرستان آمل رقم خورد؛ اول؛ واگذاری مدیریت دانشکده پرستاری آمل به دانشگاه علوم پزشکی ساری و دوم؛ مجوز راه‌اندازی دانشکده پیراپزشکی از سوی وزیر بهداشت و درمان وقت سرکارخانم دستجردی. بدون شک این دو اتفاق نقطه عطفی در آموزش عالی سلامت در شهرستان آمل محسوب می شود.

توسعه کمی دانشکده‌های پرستاری و پیراپزشکی

وی ادامه داد : توان دانشکده پرستاری از حدود 30 دانشجو در دو نیمسال تحصلیلی به 90 نفر افزایش پیدا کرد و این دانشکده با جذب اعضای هیات علمی توانمند در آستانه راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری قرر دارد.  از طرفی دانشکده پیراپزشکی که با تک‌رشته فوریت پزشکی شروع به فعالیت کرده بود، هم اکنون در سه رشته (فوریت‌های پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت و علوم آزمایشگاهی) دانشجویان مشغول به تحصیل می باشند و با جلب اعتماد اعضای بورد علوم آزمایشگاهی، فناوری اطلاعات سلامت و فوریت های پزشکی وزارت بهداشت توانست در سال 92 توسط شورای گسترش تایید قطعی شد. در مجموع، این مجتمع دانشگاهی زمانی به طور متوسط حدود 120 دانشجو در حال تحصیل فقط در رشته پرستاری بودند ولی در حال حاظر قریب به 700 دانشجو در 4 رشته مشغول به تحصیل در دو دانشکده پرستاری و پیراپزشکی آمل هستند، دا واقع حدود 20 درصد دانشجویان (به استثنای تحصیلات تکمیلی)دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این دو دانشکده تحصیل می کنند. 

اعضای هیات علمی

دکتر اکبری درخصوص جذب هیئت های علمی دراین دو دانشکده تصریح کرد: درحال حاضر با حمایت ریاست و معاونت محترم آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران،  15 عضو هیئت علمی در این دو دانشکده مشغول به فعالیت هستند که نسبت به گذشته افزایش بیش از سه برابری داشته است. توسعه کمی اعضای هیات علمی برکات زیادی از جنبه توسعه کیفی آموزش به همراه داشته است به طوریکه در رشته های پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت و علوم آزمایشگاهی تقریبا 30 درصد دانشجویان هر دوره در مقطع کارشناسی ارشد در بهترین دانشگاه های کشور موفق به ادامه تحصیل می شوند، این عدد نه تنها در میان دانشکده های مازندران بلکه در کشور بی نظیر است. گفتمان علمی که توسط همکاران هیات علمی در این فضا ایجاد می شود، انگیزه زیادی در دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته های معتبر علوم پزشکی در بهترین دانشگاه های کشور را به همراه داشته است.

توسعه فضاها و امکانات کالبدی مرتبط باآموزشی   

رییس دانشکده پیراپزشکی و دانشکده پرستاری شهرستان آمل  اشاره کرد : با افزایش دانشجویان و رشته های جدید، کمبود فضای آموزشی یکی از چالش برانگیزترین مشکلات بود. بدون ساخت بنای جدید، بلکه با بازمهندسی فضاهای موجود، در حال حاضر کلاس های مجهز به تجهیزات کمک آموزشی به تعداد کافی وجود دارد، به طوریکه اکثر کلاس ها در صبح و نهایتا تا اتمام وقت اداری به پایان می رسد. این نکته در عین سادگی یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در امر آموزش پاسخگو به نیازهای جامعه است.

دکتر اکبری گفت: مرکز مهارت های بالینی (skill lab) به گونه ای تجهیز شده است که عمده پروسیجرهای یا تکنیک های عملی محیط بالینی را شبیه سازی می کند. مانکن های احیای قلبی تنفسی، تروماها، لوله گذاری داخل نای، لوله گذاری معده، مانکن زایمان های پرخطر، دستگاه های نوار قلب، اسپیرومتر، پالس اکسیمتر، ساکشن، الکتروشوک، مانیتورینگ قلبی، اودیومتر و بسیاری از تجهیزات که به خوبی می توانند شرایط بالینی واقعی را برای دانشجویان شبیه سازی کنند.

وی تاکید کرد: یکی از بسترسازی جدی در این دو دانشکده؛ تجهیز آزمایشگاه آموزشی در این مجموعه است که تمامی آزمایش‌های موردنظر پزشکی و رشته های وابسته از قبیل سم شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی، ایمنی‌شناسی، انگل‌شناسی، باکتری‌شناسی، خون‌شناسی و بافت‌شناسی می باشد.                     

وی اضافه کرد: یکی از اتقافاتی که در سال گذشته در این مجتمع دانشگاهی رقم خورد، راه اندازی آزمایشگاه سلولی مولکولی است. این امر اتفاق بزرگی در این مجموعه آموزشی هم به لحاظ آموزشی (که دیگر مجبور نیستیم برای انجام درس های عملی آزمایشگاهی، دانشجویان را به ساری بفرستیم) و در هم در حوزه پژوهشی محسوب می شود چون بستر مناسبی برای مطالعات پایه ای و بالینی سلولی-مولکولی تدارک می بیند، و نیز مبنایی برای انجام پروژه های تحقیقاتی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دیگر دانشگاه ها نیز خواهد بود.

دکتر اکبری در ادامه بیان کردند؛ مولاژهای با کیفیت و معتبر دستگاه های مختلف بدن که ابزارهای بسیار کارامد در امر آموزش دانشجویان علوم پزشکی در درس های علوم تشریح محسوب می شوند در حد بالاترین استانداردها تدارک دیده شده است.

در جمع بندی این بخش دکتر اکبری اظهار داشتند، سنگ بنایی که به همت آقایان مرحوم محمودزاده و هادیزاده و تلاش آگاهانه دکتر ابوالفضل هاشمی در سال 1371 گذاشته شد؛ در سال 1390 با پشتکار و نگاه عالمانه نماینده محترم شهرستان آمل جناب آقای دکتر یوسفیان ملا با تغیر سرنوشت ساز مدیریت این مجموعه دانشگاهی، معتقدم رشد و توسعه قابل قبولی داشته است، البته راه ارتقا باید همچنان با قدرت و قوت دوچندان ادامه یابد تا این فضای دانشگاهی بتواند دین خود را در افزایش «سواد سلامتی» و «سلامت» مردم این شهرستان بیش از پیش ارائه نماید.  

وی در ادامه از منش و صعه صدر ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر موسوی و معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که در امر توسعه و ارتقای علمی، آموزشی و پژوهشی دانشکده های آمل علی رغم پیچیدگی مالی سال های اخیر عنایت ویژه داشته اند، تشکر و قدردانی کرد.

و در آخر از فضای همدلی حاکم بر ارتباطات کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده های پرستاری و پیراپزشکی بسیار ابراز رضایت می کرد و بیان کردند که بدون شک از افتخارات زندگی‌اش کار کردن با مجموعه کارکنان این مجموعه دانشگاهی هست.

دکتر اسماعیل اکبری در خصوص رشته های در حال تحصیل در دانشکده های آمل نکاتی بیان داشتند: 

«رشته علوم آزمایشگاهی»؛ بدون شک علمی ترین رشته در میان رشته های علوم پزشکی در مقطع کارشناسی است. اگرچه به لحاظ اشتغال شاید مقطع کارشناسی در حال حاضر چندان قابل قبول نباشد، اما امکان دانشجویان این رشته برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، بی نظیر است، در واقع گرایش های علمی که از این رشته برای ادامه تحصیل مشتق می شوند، رشته های پایه ای هستند که همه رشته های علوم پزشکی را تغذیه می کند.

«فناوری اطلاعات سلامت» ؛ در واقع رشته مدارک پزشکی سابق طی روند تکاملی خود بعد از به کارگیری فناوری اطلاعات در امر اسناد حوزه پزشکی باعث تولید این رشته شده است. طی 3-4 سال گذشته این رشته به دلیل امکان استخدام و اشتغال زودهنگام به شدت مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است. وی با اشاره به استقبال بیمارستان ها از دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت  اظهارداشت: درگذشته دربعضی از بیمارستان ها زیاد متقاضی نداشتند ولی الان درنوبت هستند که دانشجویان در این رشته فارغ التحصیل شوند که برای طرح به بیمارستانها بروند.

وی با اشاره به استقبال از «رشته فوریت های پزشکی» گفت: فارغ التحصیلان این رشته در اورژانس 115 و در بعضی از شهرها در اورژانس بیمارستان ها بکارگیری می شوند. دانشجویانی که در این رشته تحصیل می کنند بدون شک جزو افراد با توانمندی های ویژه و خاص خواهند بود. آنها باید شرایط اورژانسی و اقدامات پیش بیمارستانی را خوب بدانند و درست و به موقع عمل کنند، باید در شرایط حادثه انسان های آشفته و مستاصل را آرام کنند، و باید مدیریت بحران کنند، و بسیاری توانایی های دیگر ، که در سال های اخیر این عزیزان را به یکی از عناصر جدی در حوزه درمان مطرح کرده است. دانشکده پیراپزشکی آمل بدون شک یکی از فوکال پوینت های کشور در امر آموزش رشته فوریت پزشکی محسوب می شود.

وی اضافه کرد :  «رشته پرستاری»؛ این رشته به دلیل اینکه در بدنه درمانی آشناترین افراد در حافظه افراد جامعه هستند و اطلاعات کافی در مورد این رشته دارند و نکته قابل تامل در مورد این رشته این است که مراکز درمانی ما بیشترین کمبود را در این رشته دارد. این در حالی است که بیشترین تعداد دانشکده علوم پزشکی در کشور، دانشکده پرستاری است که قریب به 190 دانشکده در کشور در حال پرورش این رشته هستند اما همچنان کمبود فضای درمانی ملموس هست.

وی در خصوص ترکیب دانشجویان دراین دو دانشکده خاطرنشان کرد: دانشجویان این دانشکده در درجه اول از استان های مازندران، گیلان، سمنان و گلستان (که کلان منطقه یک محسوب می شوند) و در در جه بعد خراسان شمالی، استان البرز و تهران و استانهای شمال غربی و غرب مانند آذربایجان غربی، کردستان، ایلام و کرمانشاه هستند. از نظر ترکیب جنسیتی به جز رشته فوریت پزشکی که همه آقا هستند، در مابقی رشته تعداد دانشجویان آقا و خانم تقریبا برابر هستند.ظاهرا هنوز سیاست وزارتخانه برای جذب بانوان جهت عملیات اورژانس 115 تعلق نگرفته است. ارتقای ارائه خدمات اورژانس 115 طی سال های گذشته بدون شک دیر یا زود بحث ورود خانم ها در امر فوریت های پزشکی را مطرح خواهد کرد.  

ساخت خوابگاه جزو اولویت اول کاری این دانشکده می باشد

رییس دانشکده پیراپزشکی و پرستاری شهرستان آمل با اشاره به اینکه امروز نبود خوابگاه یک معضل بزرگی برای این دانشکده شده است اشاره کرد: با وجود 700 دانشجو در این دانشکده، خانواده های دانشجویان نسبت به خوابگاه مناسب برای عزیزان شان حساس هستند و ساخت خوابگاه جزو اولویت اول کاری این دانشکده ها می باشد.

وی تاکید کرد: الان تنها مجموعه خوابگاهی که در اختیار داریم یک ساختمان 8 واحدی استیجاری است که متعلق به اوقاف آمل است و بصورت نیمه خودگردان اداره می شود که بخشی از هزینه خوابگاه از دانشجویان دریافت می شود و دانشگاه علوم پزشکی تعهدی در قبال خوابگاه آمل ندارد و مسئولیت آن مستقیما به ما واگذار شد.

 وی اظهار داشت: با تمام رایزنی و تلاش هایی که صورت گرفته توانستیم این خوابگاه را دراختیار بگیریم و هر لحظه امکان دارد بابت بالابردن هزینه چالش جدی برای دانشکده ایجاد شود، و متاسفانه ما دیر یا زود این خوابگاه را از دست خواهیم داد.

رییس دانشکده های پیراپزشکی و دانشکده پرستاری شهرستان آمل عنوان داشت: برای خوابگاه خانم ها،انسان وارسته و خوشنام جناب آقای دکتر علی اکبر کیانی، که هم در طبابت و هم به لحاظ اخلاقی زبانزد است، زمینی را برای ساخت خوابگاه به دانشکده اهدا کرده اند. تا کنون تلاش های زیاد توسط آقای دکتر رنجبران قائم مقام محترم رییس دانشگاه، دکتر حق شناس معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه و دکتر مصدری مدیریت جلب کمک های مردمی صورت گرفته است که جای قدردانی و تشکر دارد.

 دکتر اکبری گفت: با پیگیری این عزیزان و مذاکره با نماینده مرحوم آقاجان خراسانی که در شهر بابکان زمینی برای امور فرهنگی، آموزشی و عام المنفعه به دانشگاه اهدا کردند و براساس وصیت نامه مرحوم تبدیل به احسن آن را مجاز دانسته اند، خوشبختانه با ورود خوب مجمع خیرین شهرستان آمل و نشست هایی که صورت گرفت با فروش زمین به عنوان بخشی از هزینه خوابگاه صورت گیرد.

وی تاکید کرد: دراین خوابگاه می توانیم 200 دانشجو متقاضی را اسکان بدهیم و الان حدود 110 دانشجو در خوابگاه فعلی هستند تا بتوانیم دغدغه خانواده ها را برطرف کنیم و یکی از آرزوهای جدی من است که این دانشکده خوابگاه مناسب با امنییت کامل داشته باشد. حتی توسعه دانشکده برایم آنقدر مهم نیست، که ساخت خوابگاه اهمیت دارد.

قدردانی از دکتر کیانی و خانواده مرحوم خراسانی در ساخت خوابگاه

 وی باقدردانی از دکتر کیانی و خانواده مرحوم خراسانی در ساخت این خوابگاه عنوان داشت: قطعا حرکت این عزیزان جزو باقیات و صالحات خواهد بود و برای دیگران جهت مشارکت در امر خیر الگو خواهد بود.

جذب 100 درصد دانشجویان این دو دانشکده بعد از فارغ التحصیلی در بازار کار

رییس دانشکده پیراپزشکی و پرستاری شهرستان آمل گفت: از جذب 100 درصد دانشجویان این دو دانشکده بعد از فارغ التحصیل شدن در بازار کار خبر داد و گفت: امروزه دغدغه اشتغال دانشجویان جهت ورود به بازار کار برای دانشجویان این دو دانشکده و بسیاری از رشته های علوم پزشکی تقریبا وجود ندارد و براحتی جذب بازار کار می شوند در دغدغه اشتغال شان نسبت به سایر رشته های دیگر (علوم انسانی، فنی مهندسی، کشاورزی و ....) خیلی کمتر است. ایشان معتقد است توسعه منطقی دانشکده ها و رشته های علوم پزشکی کشور که تا حد زیادی برا اساس نیاز جامعه انجام می شود باعث شده تا این رشته ها و فارغ التحیلان در این رشته ها دارای جایگاه اجتماعی و شانیت خوب و مناسبی باشند و این برخلاف رویه ای بوده که توسط وزارت علوم در خصوص رشته های حوزه علوم انسانی و فنی مهندسی و کشاورزی طی شد.

وی درپایان باقدردانی از همه مسئولین استانی، شهرستانی و همه کسانی که دغدغه ارتقا سلامت جامعه را دارند گفت: در این دو دانشکده حدود 75 نفر به عنوان اعضای هیئت علمی و کارکنان مشغول به کار هستند و همگی با همدگی غیرقابل وصفی برای ارتقای دانشکده و کمک به سلامت شهرستان پای کار هستند.