تقویت گفتمان سازی در روابط عمومی ها یادداشتی از علیرضا عزیزکمالی
25 اردیبهشت 1398 ، دیدگاه 0
روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط‌عمومی در کشور ایجاد کند

روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط‌عمومی در کشور ایجاد کند؛ چراکه اکنون می‌توان به وضوح دید که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط‌عمومی‌های آن‌ها وابسته است، بنابراین چندان دور از ذهن نیست که روز ملی را با این عنوان در تقویم‌ها داشته باشیم.

حالا دیگر سال‌ها تلاش و پیگیری دست‌اندرکاران روابط‌عمومی به ثمر نشسته و جامعه روابط‌عمومی را صاحب روز ملی کرده است. اما واقعیت این است هر روز که می‌گذرد بیش از پیش اهمیت ارتباطات برای همگان مشخص می‌شود. با ورود فناوری‌های ارتباطی جدید به جامعه، جایگاه اطلاع‌رسانی بسیار حساس شده است و امروز به جایی رسیده‌ایم که روابط‌عمومی فراتر از یک هنر، دانش، علم و تخصص مطرح شده و باید در چنین شرایطی، با دقت از کمترین فرصت‌ها، بیشترین بهره را برد.

روابط عمومي هنر است، علم است، فن است. روابط عمومي آيينه تمام‌نماي سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است. روابط عمومي وظيفه تبليغ، ترغيب، تشويق و نفوذ در افكار عمومي را برعهده دارد. روابط عمومي پل ارتباطي مردم و سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است. ايجاد حسن تفاهم، حسن رابطه متقابل وظيفه اصلي روابط عمومي است.

اگر یک روابط عمومی قوی بتواند جایگاه اصلی خود را پیدا کند می تواند در تصمیم سازی ها که یکی از نقش های اصلی روابط عمومی ها و مشاوره دادن به مدیریت ارشد است، پر رنگ شود.

روابط عمو می ها می توانند نماینده ذینفعان باشند که این امر می تواند شامل کارکنانی که در یک دستگاه کار می کنند شود و از این طریق نظرات و دیدگاه های کارکنان به مدیریت و برعکس دیدگاه های مدیریت به کارکنان منتقل شود.

روابط عمومی ها باید با عملکرد خود جایگاهشان را پیدا کنند و داشتن یک دستورالعمل و یا بخشنامه به تنهایی کافی نیست.

روابط عمومی ها باید نقش های مدیریتی خود را به خوبی ایفا کنند اما مراقب باشند که غرق شدن در وظایف مدیریتی می تواند روابط عمومی ها را از وظایف اصلی خود باز دارد.

بحث گفتمان سازی در روابط عمومی ها یک اصل مهم است که باید به آن پرداخته شود و باید راه هایی ایجاد شود که روابط عمومی ها غیر از فضای معمولی و اداری به یک فضای علمی و آکادمیک تبدیل شوند.

در این راستا یکی از بهترین اقدام ها، تشکل سازی است و نیاز با یکدیگر کار کردن باید در روابط عمومی ها ایجاد شود تا این مهم مورد توجه قرار گیرد.

دنیای امروز دنیای ارتباطات و رسانه است که حرف اول را در فضای مجازی و خارج از آن می زنند اما در جامعه ما بیشتر رسانه ها و روابط عمومی ها در جایگاه واقعی خود نیستند و فعالیت خوب رسانه ای کمتر دیده می شود.

این امر به دلیل آن است که نیروهای غیر فنی و غیر متخصص به کار گرفته شده اند و برای این افراد دوره های آموزشی و تخصصی نیز برگزار نمی شود.

 

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

             

دیدگاه   0