بدون هیچ تردیدی مازندران برای رسیدن به توسعه مطلوب راه بسیار سختی را در پیش روی دارد و حسین زادگان نیز در آغاز راه مدیریت عالی برای راهبری استان است

راه دشوار و ناهموار توسعه در مازندران نیازمند رهبری با تدبیر و امید بخش است. احمد حسین زادگان، استاندار دولت تدبیر و امید به رغم آن که بخشی از مواضع و عملکرد او خالی از بعضی نقاط ضعف و بی نیاز از نقد نیست، اما از همان آغاز راه نشان داده است که می تواند اگر از بعضی از ظرایف غفلت نورزد، پاسخی به این نیاز برای تسهیل و تسریع و تعمق و تعمیق و تعین بخشی فرایند توسعه در مازندران باشد.

یکی از مهم ترین اتفاقات خوب؛ نگاه توسعه محور و جامع نگر حسین زادگان است. او با هوشمندی بالای خود با فراست دریافته است و بر آن است تا مفهوم و تکاپوهای توسعه محورانه در استان را با نگاهی فرابخشی و در یک فرایند متوازن در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی و فناورانه در حوزه های متعدد صنعت، تجارت،کشاورزی، گردشگری، خدمات، علم و فناوری های نوین و نیز زیرساخت های توسعه ای در چهار سطح بین المللی، ملی و محلی راهبری کند.

گرچه حسین زادگان فراتر از مقام نظر، در مقام عمل هنوز با یک برنامه مدون و جامع و آینده نگرانه فاصله دارد، اما با تلاش او و همراهی بعضی ازمدیران توانمند؛ از جمله حسن خیریانپور و مفید غلامی راد دو چهره شاخص با دانش و توانمند، یکی در مسوولیت معاونت استانداری و دیگری در مسوولیت ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، ظرفیت مناسبی در مازندران شکل گرفته است تا با فاصله گرفتن از پروژه محوری و تمرکز و تاکید بیش از پیش و هرچه جدی تر بر برنامه محوری و الزام دستگاه های اجرایی به برخورداری از برنامه های مدون در حوزه های مرتبط، می تواند حوزه فرماندهی اجرایی استان را دستخوش تحولات کارآمد سازد. نمونه ای امیدبخش از چهره این ضرورت را می توان در تلاش برای ارتقای جایگاه و نقش شورای برنامه ریزی و توسعه استان، فراتر از یک جایگاه و نقش غالبا فرمایشی و نمایشی محدود به کاغذ و بخشنامه، به یک نهاد و مرجع عالی فعال و اثربخش منعکس کننده آرا و اجماع دستگاهها و مراجع اجرایی با برخورداری از هماهنگی و تعامل هرچه جدی تر با نمایندگان و مسوولین سایر قوای حاکمیتی در مازندران برای بررسی و تصمیم گیری های الزام آور درباره مهم ترین برنامه های توسعه ای در استان جست و جو کرد.

امروزه در همه جوامع توسعه یافته، نقش و مشارکت نهادهای مختلف مدنی از جمله احزاب سیاسی و سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف و مرتبط یک نقش و مشارکت جدی است. حسین زادگان از همان آغاز نشان داده است فهم درستی از این نقش و مشارکت و اهمیت آن در جامعه و برای نهادهای حاکمیتی توسعه محور دارد.

 حسین زادگان  فرصت و موج جدی و جدید و امیدبخشی در توجه به ظرفیت ها و توانمندی نهادهای مختلف مدنی به ویژه سازمان های مردم نهاد و استفاده از مشارکت آنها در فرایند توسعه استان در حوزه های مختلف از جمله حوزه های زیست محیطی و حفظ و توسعه حقوق شهروندی را ایجاد کرده است. فرصت و امیدی که حسین زادگان باید مراقب باشد با آلودگی به نگاه ابزاری و پوپولیستی به یک بیم و تهدید تبدیل نشود.

 احمد حسین زادگان باید آن قدر روشن بینی داشته باشد که در تلاش برای جست و جوی راهکارهای نظری و عملیاتی در راستای برون رفت از پاره ای از تنگناهای توسعه ای و بهبود وضع موجود از طریق بهره گیری از صاحب نظران و متخصصان علمی و دانشگاهی، از خود علاقه و پای بندی فراوانی نشان دهد. علاقه و تلاش امید بخشی که  اقدام خوب حسین زادگان در تشکیل ستاد توسعه و تعالی و فناوری های راهبردی استان مازندران با همکاری مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری و دانشگاه ها و پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان مازندران؛ نمونه ای از آن به شمار می آید.

بدون هیچ تردیدی مازندران برای رسیدن به توسعه مطلوب راه بسیار سختی را در پیش روی دارد و حسین زادگان نیز در آغاز راه مدیریت عالی برای راهبری استان است؛ اما او در این راه اگر خود را از بیم بعضی لغزش ها دور و به بعضی از ظرایف و دقایق امید بخش مدیریتی به ویژه در حوزه عزل و نصب های مدیریتی در استان با تمرکز بر ضرورت اصلاح طلبی، اعتدالگرایی و شایسته سالاری و نیز مقابله جدی با پاره ای فساد اداری نزدیک کند؛ نویدبخش تحقق اتفاقات و آینده بهتری برای مازندران خواهد بود.

 البته که در راه سخت اما ضروری تحقق توسعه پایدار و متوازن در استان، هم استاندار و هم همه آنانی که به توسعه روزافزون مازندران دلبستگی دارند باید بکوشند تا نه تنها فرصت های پیشران از دست نرود، بلکه فرصت های جدید ایجاد و حتی بعضی از تهدیدها، با عقلانیت و تدبیر و آینده نگری، به فرصت تبدیل گردد.