پژوهش زیربنای توسعه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
5 آذر 1397 ، دیدگاه 0
سومین همایش ملی رویکردهای نوین در آموزش و پرورش با حضور رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل و معاونین اداره کل آموزش و پرورش مازندران، مشاور دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، رییس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس، محققان، پژوهشگران و دیگر مهمانان در مجتمع آموزشی شرکت نفت محمودآباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال آنلاین ؛ سومین همایش ملی رویکردهای نوین در آموزش و پرورش با حضور رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل و معاونین اداره کل آموزش و پرورش مازندران، مشاور دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، رییس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس، محققان، پژوهشگران و دیگر مهمانان در مجتمع آموزشی شرکت نفت محمودآباد برگزار شد.

عسکری نیکزاد مدیرکل آموزش وپرورش مازندران با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش گفت: سومین همایش ملی رویکردهای نوین در آموزش و پرورش درحالی برگزار می شود که موضوعاتی را از قبیل آموزش وپژوهش، نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی، مدیریت و اقتصاد، فناوری، اطلاعات و ارتباطات را در دستور کار خود دارد.

وی با تاکید بر اینکه امر پژوهش را باید در بین معلمان و دانشجویان گسترش دهیم افزود: یادگیری پایدار و آموزش را در دانش آموزان و با کسانی که مخاطب ما هستند برقرار کنیم تا آموزش به درستی اتفاق بیافتد و بتوانیم پژوهش را تقویت کنیم.

مدیرکل آموزش وپرورش مازندران یادآورشد: مسئله یابی یک هنر و حرفه است که باید این توان را داشته باشیم تا بتوانیم در حوزه کاری آموزش و پرورش، مسئله و مشکلات را شناسایی تا برای رفع مشکلات در هر زمینه ای پژوهش صورت گیرد.

نیکزاد اشاره کرد: آموزش وپرورش باید در امور پژوهشی و علمی فعالیت داشته باشد و این به جهت وجود آسیب های اجتماعی در بیرون از مدرسه از قبیل دانش آموزان خانواده های بدسرپرست وبی سرپرست، طلاق و... اتفاق می افتد که بر مشکلات آموزش وپرورش اضافه می شود و با این شرایط نمی شود با آموزش عادی بچه ها را تحت تاثیر آموزش خودمان قرار دهیم وآن تغییر رفتار را شاهد باشیم.

 وی تصریح کرد: آموزش و پرورش در شرایط جدید و تحولات پیچیده باید به موضوعات جدید بپردازد و این موضوعات به مدد پژوهش برای ارائه به دانش آموزان آماده می شود.

وی تاکید کرد: اگر قرار است در راستای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، تربیت اتفاق افتد باید پژوهش را در آموزش و پرورش تقویت کنیم.

اسفندیار نظری، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران در این همایش با اشاره به اینکه جامعه ای که نقشی در تحول نداشته باشد نمی تواند با بهره گیری از تمام ابزارها برای تحول جامعه گامی بردارد افزود: اگر قرار است اصلاح و توسعه ای در جامعه صورت گیرد مسیر آن آموزش وپرورش است.

 وی افزود: مسیر اصلی توسعه از آموزش و پرورش می گذرد و جهت بازگویی نتایج تحقیقات و تاثیرات شگرف فرآیند جهانی شدن، ایجاب می کند تا رویکردهای نوین مورد توجه برنامه ریزان آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در راستای سند تحول بنیادین باید در مدارس به دانش آموزان فرصت شادی، انتخاب و مهارت آموزی دهیم.

 معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران ادامه داد: آموزش وپرورش با 5 پدیده از قبیل ازدیاد جمعیت، اجرای سند تحول بنیادین، تغییر ساختار، بازنشستگی نیروهای انسانی و تحریم و جنگ اقتصادی روبرو می باشد.

 نظری اضافه کرد: کلید واژه ایجاد موفقیت و یادگیری برای دانش آموزان در مدرسه است که با شناخت وضعیت موجود و مطلوب فرد باید مدنظر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در آغاز سند تحول بنیادین به تقویت زندگی به سبک ایرانی و اسلامی تاکید شده است که مقدمه آن آموختن مهارت آموزی می باشد.

علی اسماعیلی نماینده مردم نور و محمودآباد درمجلس با بیان این که تغییر نگاه از سنتی به مدرنیته در آموزش وپرورش کاری  بسیار سخت و طاقت فرسای می باشد گفت: اگر بناست تغییری درعرصه ارتباطات و اطلاعات انجام شود باید ازخود انسان شروع گردد.

وی با تاکید بر آمادگی مجلس برای تقویت و گسترش در امر پژوهش در آموزش وپرورش اظهارداشت: بزرگترین آفت آموزش وپرورش تغییرات سلیقه ای می باشد که ضربه بزرگی برپیکره آموزش زده خواهد شد.

حیدر تورانی رییس سازمان پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش افزود: در سازمان پس از پژوهش و تحقیقات متعدد، مدل رهبری اثربخش ترسیم‌ شده است که هدف آن داشتن تصویر جامع و بسیج تمام منابع برای دست ‌یابی به تصویر کلان و نهایی است.

وی افزود: با مدیریت پژوهش، توسعه منابع انسانی، توسعه ارتباطات به کمک شش سیاست راهبردی  سازمان همچون ماندگاری کتب درسی، چند تالیفی و چند رسانه‌ای و چابک سازی برنامه درسی مؤلفه ‌های مدل را محقق می‌ کنیم تا به افزایش کیفیت آموزش برسیم.

وی تصریح کرد: سیاست، هدف و برنامه نیست و سیاست ‌گذاری راهبردی در آموزش‌ وپرورش مهم  است؛ سیاست مجموعه‌ ای از قوانین است تا تمامی منابع و ظرفیت‌ ها همسو در راستای اهداف سازمان به کار گرفته شود، سیاست کمک می‌ کند تا ارتباط افقی در سازمان تقویت شود و از جزیره‌ای عمل کردن جلوگیری شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: برای اینکه دانش آموزان بهتر مطالب درسی را یاد بگیرند باید دروس پژوهش محور شود و نگاه این است که با تغییراتی که در کتب درسی داده شد همگام با باسند تحول، دانش آموز فقط به دنبال یادگیری وحفظ کردن نباشد بلکه طرح مسئله، خلاقیت و پرسش گری داشته باشند.

غلامرضا کیانی مشاور دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: اگر می خواهیم برنامه درسی و آموزشی اصولی داشته باشیم حتما باید از فضای دانش بنیان، ریاضی محوری و نظر محوری صرف خارج شویم و متاسفانه هنوز همان فضا بر نظام آموزشی حاکم است.

وی همچنین به ساختار مدیریتی آموزش کشور اشاره کرد و افزود: نظام استاد شاگردی محوری، مهارت محوری و دانش بنیان در عین استقلال باید در یک هماهنگی زنجیره وار با یکدیگر باشند تا بشود در عمل اتفاق بیفتد.

کیانی تاکید کرد: امروز کارآمدی جدی ترین چالش نظام آموزشی کشور هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی و هم در سایر بخش های آموزشی کشور است.

لازم بذکراست همایش ملی رویکردهای نوین در آموزش و پرورش در روزهای 1 و 2 آذر 97 در مجتمع آموزشی شرکت نفت محمودآباد برگزار شد.

دراین همایش از فرهنگیان و پژوهشگران بازنشسته با دادن لوح  و هدایایی قدردانی بعمل آمد.

گفتنی است؛ در این همایش 860 مقاله از 630 پژوهشگر ارسال شد که 75 مقاله انتخاب گردید که در بین مقالات انتخاب شده  10 مقاله برای سخنرانی و 200 مقاله برای پوستر انتخاب شد.

 

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

             

دیدگاه   0