انتخابات هشتمین دوره هیات مدیره‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران در حالی سیزدهم مهرماه برگزار شد که سطح مشارکت مهندسان عضو این سازمان، بسیار اندک بوده است.

انتخابات هشتمین دوره هیات مدیره‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران در حالی سیزدهم مهرماه برگزار شد که سطح مشارکت مهندسان عضو این سازمان، بسیار اندک بوده است.

علاوه بر پایین بودن مشارکت، قبل و بعد از برگزاری این انتخابات نیز مسائل مختلفی از جمله نقدها و اعتراضات متعدد برخی مهندسان نسبت به عملکرد سازمان به‌وجود آمد که می ‌تواند حاوی پیامی جدی به هیات مدیره منتخب تلقی شود؛ لزوم تلاش برای افزایش مقبولیت سازمان در بین اعضا. بدون شک علاوه بر تلاش برای افزایش مقبولیت در بین اعضا، هیات مدیره دوره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان باید تلاش کند تا روابط خود را با وزارت راه‌ و‌ شهرسازی و سایر سازمان ‌های همسو مانند شهرداری و همچنین عموم مردم به‌عنوان ذی ‌نفعان اصلی با بهبود ارائه خدمات مهندسی ارتقا بخشد، لیکن به‌ طور قطع مسیر بهبود ارتباط و ارائه خدمات در این دو حوزه، از افزایش مقبولیت در بین اعضا این سازمان می‌گذرد. چه سازمانی که از پشتوانه حمایتی اعضا خود برخوردار نیست، نه توان تعامل و چانه‌زنی با سایر نهادها را دارد و نه امکان ارائه خدمات بهینه به مشتریان خود را.

در بررسی علل و ریشه‌ های پایین بودن مشارکت مهندسان در انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان، عوامل متعددی از برخی کاستی ‌های قانونی مانند عدم اجرای ماده 29 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان درخصوص تدوین آیین ‌نامه نظام صنفی کارهای ساختمانی توسط وزارت راه‌ و ‌شهرسازی به منظور ایجاد بستر همکاری هر چه بیشتر سازمان با تشکل ‌های حرفه‌ای و صنفی، تا سهم ناچیز درآمدی عموم مهندسان از ارائه خدمات با پروانه اشتغال به کار مهندسی در تامین سبد معیشتی ایشان، مطرح می‌شود، لیکن اساسی ‌ترین عامل این مهم را عدم ایفای نقش موثر حرفه‌ای سازمان در عرصه مهندسی ساختمان به‌ دلیل عدم اجرای بسیاری از مواد قانونی در حوزه اختیارات و وظایف هیات ‌مدیره و همچنین انحراف در برخی از مواد اجرا شده و عملکرد نه چندان قوی باید دانست. مواردی مانند عدم جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت حرفه‌ای در امور ساخت‌ و ساز،  عدم اجرای مناسب و حفظ شئون حرفه‌ای.

با توجه به موارد مطرح شده لازم است تا هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ضمن تلاش برای اجرای هرچه بیشتر مواد قانونی، شفاف ‌سازی فعالیت ‌ها و هزینه ‌های سازمان و پرهیز از اختلافات درون سازمانی و جناح ‌بندی‌های مرسوم، تمام اهتمام خود را به جهت افزایش مقبولیت سازمان در بین اعضا کند. مواردی که در انجام این مهم می‌تواند مدنظر قرار گیرد، توجه به مکانیزم‌ های قانونی جلب مشارکت اعضا در تصمیم ‌سازی‌ها و اجرای برنامه ‌های سازمان است. مکانیزم‌هایی مانند: استفاده هر چه بهتر از ظرفیت «گروه ‌های تخصصی» هفتگانه در گسترش همکاری ‌های حرفه‌ای وفق ماده ۱۶ قانون نظام مهندسی، توجه هر چه بیشتر به کارکرد «کمیته نظام پیشنهادها» به منظور بهره‌گیری از تجربه ‌ها و فعالیت ‌های حرفه‌ای عموم جامعه مهندسی طبق ماده ۸۰ آیین ‌نامه‌ اجرایی، تشویق و حمایت از فعالیت ‌های ارزشمند مهندسی وفق بند ۷ و ارتقای دانش فنی مهندسان از طریق ایجاد پایگاه ‌های علمی، فنی و آموزشی طبق بند ۳ از ماده ۱۵ قانون، ایجاد تسهیلات لازم جهت کارآموزی اعضای فاقد پروانه اشتغال بر اساس بند ۳۲ از ماده ۷۳ آیین‌نامه و همچنین ایجاد فرصت ‌های برابر برای همه اعضا در بهره‌ مندی از امکانات سازمان.

بااحترام _ انجمن صنفی انبوه سازان و سازندگان مسکن و ساختمان آمل