به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «عسکری نیکزاد» در گردهمایی تحقق تفاهم‌نامه میان دانشگاه فنی‌حرفه‌ای کشور و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در استان مازندران که امروز در دانشکده فنی امام محمد باقر (ع) شهرستان ساری برگزار شد، معضل بیکاری موجود در جامعه را یکی از پیامدهای برنامه‌ریزی نادرست و نسنجیده برشمرد.

وی ویژگی ملزم هر نظام اقتصادی را ارتباط میان آموزش و اقتصاد و اشتغال برشمرد و‌ افزود: تربیت نیروی انسانی ماهر و گسترش آموزش‌های مهارتی که از اهداف نظام آموزشی است، جز با تعیین مسیر درست میسر نمی‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد هنرجویان فارغ‌التحصیل از هنرستان‌ها وارد بازار کار می‌شوند، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید حضور دانش‌آموزان در شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش به ۵۰ درصد برسد.

وی افزود: در کشور ما با جوی که فضاهای خارج از آموزش‌وپرورش و بیشتر با اهداف مالی ایجاد می‌کنند، تب رشته‌های نظری غالب است، تا جایی که بالای ۶۰۰هزار نفر در کنکور رشته تجربی شرکت کرده‌اند.

نیکزاد ارتباط میان دانشگاه‌های فنی‌‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها و انتقال بار علمی و فرصت‌های تجهیزاتی را عامل ارتقای کیفی آموزش‌های هنرستان‌ها دانست و اظهار کرد: با تعریف هدف‌گذاری هنرستان‌ها و دانشکده‌های فنی‌‌وحرفه‌ای و انسجام سازمانی می‌توان به ارتقای کیفی آموزش دست یافت.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش مازندران با بیان اینکه مدرک‌گرایی یک زمانی اصل بود و‌ارتقای علمی و فرهنگی در گرو مدرک‌گرایی بود، ادامه داد: برای رونق کسب‌وکار، مهارت‌آموزی و کارآفرینی که نپرداختن به آن نقطه ضعف جامعه ما است، در کنار اثربخشی و کارایی باید هدف باشد.
نیکزاد رسالت دانشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را تبدیل علم به تولید و خدمات و تجارت اعلام کرد و توسعه فناوری و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را در تحقق این رسالت مهم برشمرد.

وی افزود: اگر دانش‌آموزان از امکانات و تجهیزات دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای استفاده کنند به توانمندسازی آنان به عنوان پشتوانه صنعتی کشور کمک خواهد کرد، چراکه دانش‌آموزان هنرستان‌ها خود کارآفرین هستند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران استقرار سال سوم هنرستان‌ها با توجه به اینکه تجهیزات هنرستان‌ها و تعداد کارگاه‌ها چندان افزایش نداشته‌اند را نیازمند استفاده از دانشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای دانست و تفاهم‌نامه میان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و آموزش‌وپرورش را فرصت مناسب دستیابی به این امر دانست.

نیکزاد همچنین به مانور پروژه مهر در ۱۹ شهریور اشاره کرد و از مدیران خواست تا در آن روز تمامی مشکلات و کمبودها را مشخص کنند تا در فاصله زمانی تا آغاز تحصیلی جدید، برطرف شود و مدارس برای حضور دانش‌آموزان در آمادگی کامل باشند.