مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در برنامه درس ملی ۱۱ حوزه تربیت تعریف شد یکی از این حوزهها ریاضیات است، گفت: ریاضیات نقش مهمی در بکارگیری زندگی روزمره دانشآموزان ایفا میکند.
کمال آنلاین ؛ شانزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران در حالی در شهر ساحلی بابلسر برگزار شد که بسیاری از سخنرانان این مراسم از سهم پایین دانشآموزان در رشته ریاضی ابراز نگرانی کردند.
آنچه که توجه مدعوین را جلب کرد حضور رتبه یک کنکور ریاضی سال ۹۷ از بابلسر، دارنده مدال طلا از ساری و نقره جهانی ۲۰۱۸ ریاضی رومانی از بابل در این مراسم بود.
حضور پرشور نخبگان، اساتید و معلمان ریاضی سالن همایش هتل میزبان بابلسر را به رنگ و بوی محاسبات جبری کشاند و تمام مباحث حول محور ریاضیات گشت و توجه را به تریبون دبیر علمی این کنفرانس جلب کرد.
*سهم پایین تعداد دانشآموزان ریاضی نگرانکننده است
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در این مراسم گفت: سهم پایین تعداد دانشآموزان ریاضی نگرانکننده است.
عباس سلطانیان اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد فرهنگی و تربیتی کشور است که وظیفه آن تربیت نیروی انسانی حال و آینده کشور است.
وی با اشاره به سند چشماندازه ۲۰ ساله نظام تعلیم و تربیت، این اسناد را از سندهای فاخر نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد.
این مسؤول تصریح کرد: آیندهنگری این سند نقطه آرمانی را تعیین و امکانات موجود را تهیه و ساماندهی میکند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در برنامه درس ملی ۱۱ حوزه تربیت تعریف شد یکی از این حوزهها ریاضیات است، گفت: ریاضیات نقش مهمی در بکارگیری زندگی روزمره دانشآموزان ایفا میکند.
این مسؤول از برگزاری جشنواره الگوی تدریس پایه دهم به میزبانی استان اصفهان خبر داد و گفت: در این جشنواره بر مهارتهای تدریس تاکید شد که هدف ما اشاعه تدریس و الگوگیری از آن به سایر همکاران است.
سلطانیان با اشاره به برگزاری دوره آموزشی دبیران ریاضی با برنامه درس ملی به صورت الکترونیکی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش مجوز برگزاری ۳۱ انجمن علمی ریاضی به کشور را صادر کرد که تاکنون در ۲۳ استان فعال شده است.
وی به چالش درس ریاضی اشاره کرد و گفت: سهم پایین دانشآموزان در رشته ریاضی نگرانکننده است.
این مسؤول بحث هدایت تحصیلی دانشآموزان را مهم دانست و افزود: با توجه به اینکه آینده کشور در گرو علوم پایه است باید با اتخاذ سیاستهای جدید دانشآموزان را به این رشته سوق دهیم.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: از مجموع دروس شاخه نظری که تدریس میشود از ۴۴ عنوان درس پایه هشت عنوان مربوط به درس ریاضی است.
این مسؤول بیان کرد: از کل کنکوریهای سال جاری ۱۴۴ هزار و ۵۲۷ نفر رشته ریاضی و ۶۲۴ نفر به سایر رشتهها و ۲۶ هزار نفر در رشته علوم انسانی شرکت کردند.
*آموزش ریاضی برای دانشآموزان تسهیل شود
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز گفت: کنفرانس ریاضی از سال ۷۵ کارش را در کشور شروع کرد و امسال دومین دوره است که این استان میزبان کنفرانس ریاضی کشور است.
عسکری نیکزاد با اشاره به اینکه محور کنفرانس معیار انتخاب معلمان برای آموزش ریاضی و ارتقای دانش حرفهای آنان است، افزود: شیوههای موثر در یاددهی و یادگیری ریاضیات در این کنفرانس مورد تبادلنظر قرار میگیرد.
وی بررسی چالشهای آموزش ریاضی را از مهمترین مسائلی دانست که در این کنفرانس مورد توجه قرار میگیرد، افزود: لازم است آموزش ریاضی بدون پیرایه برای فراگیری دانشآموزان تسهیلسازی شود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: بررسی محتوایی کتابهای درس ریاضی در پایههای مختلف، جایگاه سنجش و ارزشیابی در آموزش ریاضی، نقش گروههای آموزشی، انجمن علمی معلمان ریاضی، خانههای ریاضیات و دانشگاهها در آموزش ریاضی مدرسهای در این کنفرانس مورد هدف و قابل بررسی است.
این مسؤول با تاکید بر اینکه آموزش ریاضی ابتدایی به عنوان پایه آموزش ریاضی است، افزود: فرصتها و تهدیدهای آموزش غیر رسمی و کتابهای کمک درسی در آموزش ریاضی مورد بررسی و تبادل نظر قرار میگیرد.
نیکزاد یادآور شد: بررسی جنبههای گرایش دانشآموزان به ریاضیات و رشته ریاضی از مهمترین مسائلی است که باید مدنظر داشته باشیم این رشته در امور زندگی کاربردی است.
وی با بیان اینکه ریاضی برقراری پیوند سایر علوم است، گفت: ریاضی در بررسی مربوط به فیزیک، زیستشناسی و صنعت کاربردی است و نقش آن بیشتر است.
نیکزاد با تاکید بر لزوم فراگیری حساب، هندسه و جبر در ارتباط با ریاضی گفت: عمل به این علوم در دوران زندگی بشری قطع ناپذیر است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران ریاضی را اقیانوس بیکران دانست و افزود: لازم است فرایند فراگیری ریاضی برای دانشآموزان تسهیلسازی شود.
امام جمعه بابلسر نیز در این مراسم با بیان اینکه جهان آفرینش خود را متصل به علم حساب میداند، گفت: زیرا نظم آفرینش بر اساس حساب است.
حجتالاسلام محمداسماعیل قلیپور کاربرد ریاضی در همه عرصهها را الزامی دانست و ادامه داد: در علم فقهی مسئله ریاضی در تعیین آب کر، حج، روزه، ارث و وصیت بدون علم ریاضی امکانپذیر نیست.
وی با تاکید بر اینکه آموزش ریاضی باید با جذابیت همراه باشد، اظهار کرد: وقتی بحث مهندسی پزشکی مطرح شد مورد اعتراض بسیاری از افراد قرار گرفت اما در حال حاضر شاهدیم که بسیاری از جراحیها با ربات انجام میشود.
امام جمعه بابلسر با اشاره به اینکه ریاضی با تلفیق پزشکی، آی تی و آی سی تی میتواند در توسعه کشور موثر باشد، گفت: اگر مشکلات فعلی جامعه از سوی دولت با محاسبات دقیق صورت میگرفت همه جامعه منتفع میشدند.
وی استفاده از نخبگان در تصمیمسازیهای دولت را برای رفع چالشها موثر دانست و ادامه داد: استفاده نکردن از ظرفیتهای داخلی سبب بسیاری از مشکلات شد که نمیتوان آن را به فشارهای بیرونی ربط داد.
دبیر شانزدهمین کنفرانس ریاضی کشور نیز به اهداف کلان برگزاری کنفرانس اشاره کرد و گفت: ارج نهادن به تفکر ریاضی و حقیقت عالم برای رسیدن به حقایق الهی است.
عنایتالله سازگار با بیان اینکه فراگیری ریاضی سبب تقویت روحیه تحقیق، بررسی، نقدپذیری و نقادی، ابتکار و خلاقیت دانشآموزان میشود، اظهار کرد: آموزش مطلوب ریاضی سبب رشد مهارت فکری و ایجاد نظم منطقی میشود.
وی آموزش ریاضی در دوران ابتدایی را سنگ زیربنای آموزش دانست و ادامه داد: اگر فرزند شما دارای روحیه پرسشگری، مشارکت، خلاقیت و انجام کار تیمی تربیت شود میتوانند آینده جامعه را به درستی رقم بزنند.
سازگار یادآور شد: در کنفرانس شانزدهم اساتید آموزش ریاضی گردهم آمدند تا دستاوردهای خود را به کلاس درس انتقال دهند.
وی افزود: در شانزدهمین دوره کنفرانس ریاضی ۷۵۰ نفر شرکت کردند که ۴۵۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ملی ریاضی ارسال شد و از این تعداد ۱۰۲ مقاله سخنرانی، ۱۶۷ مقاله به صورت پوستر به مدت چهار روز ارائه میشود.
دبیر علمی شانزدهمین کنفرانس ریاضی ملی بیشترین شرکت کنندهها را از استان مازندران، تهران، اصفهان، خراسان، فارس و کردستان اعلام کرد و ادامه داد: در این دوره ۲۰ درصد تعداد مشارکت بانوان از آقایان بیشتر بود.
وی به تشریح وظایف کمیته علمی شانزدهمین دوره کنفرانس ریاضی پرداخت و گفت: از ۲۰۰ محوری که به کنفرانس پیشنهاد شد در پنج جلسه چهار ساعته ۹ محور به عنوان محور اصلی در کمیته علمی مورد تحلیل قرار گرفت و انتخاب شد.
سازگار افزود: تمام مقالات به مدت سه روز در بابلسر تصحیح شد که بیشترین مقالات ارائه شده در محور چالشهای آموزش ریاضی مدرسهای بوده است.
دبیر علمی کنفرانس شانزدهمین دوره ریاضی کشور تصریح کرد: دستاورد و نتایج مقالات به تفکیک ترویجی و تحقیقی به وزارت آموزش و پرورش ارائه میشود تا برنامه بهینهای برای آموزش این درس در آینده به کارگیری شود.
وی اظهار کرد: لازم است دبیرخانه کنفرانس ریاضی تا کنفرانس بعدی در بابلسر مستقر باشد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران نیز با بیان اینکه گرایش به رشته ریاضیات در کشور ۱۱ درصد بوده است و مازندران ۱۷٫۵ درصد است، گفت: بحث هدایت تحصیلی در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.
اسفندیار نظری ریاضیات را به عنوان درسی اصلی که داشتن درک درست از آن درآینده تحصیلی دانشآموزان و پیشرفت علمی کشور نقش مهمی دارد دانست و افزود: نتیجه تحقیقات اخیر نشانگر افت شدید درس ریاضی در مقاطع متوسطه اول و دوم است که دلیل آن این است که دانشآموزان ریاضی را درک نمیکنند و با آن نمیتوانند ارتباط برقرار کنند.
وی با بیان اینکه وظیفه نظام آموزشی این است که فرایند یادگیری ریاضیات را تسهیل و عمومی کند، اظهار کرد: عمومی کردن ریاضیات نه به معنای آموزش و تدریس ریاضی در سطوح مختلف بلکه به معنای اینکه افراد بتوانند نظم درستی به افکارشان بدهند.
نظری از برگزاری المپیاد ریاضی، جشنواره لذت ریاضیات، جشنواره برتر تدریس در مازندران خبر داد و افزود: از سال ۹۲ تا سال گذشته۸ دوره جشنواره خلاقیتهای علمی پژوهشی لکوکاپ در استان برگزار شد.









