با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار مازندران، نماینده مردم آمل درمجلس، مدیرعامل آب منطقه ای مازندران، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران، فرماندار ویژه آمل و دیگر مسئولین، مراحل عملیات اجرائی سد هراز و جاده جایگزین از نزدیک مورد بازدید قرارگرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال آنلاین ؛ با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار مازندران، نماینده مردم آمل درمجلس، مدیرعامل آب منطقه ای مازندران، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران، فرماندار ویژه آمل و دیگر مسئولین، مراحل عملیات اجرائی سد هراز و جاده جایگزین از نزدیک مورد بازدید قرارگرفت.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به احداث پروژه جاده جایگزین محور هراز در محدوده سد هراز را 11 کیلومتر مطرح کرد و گفت: این جاده نیز توسط وزارت راه و شهرسازی در حال احداث می باشد که به 300 میلیارد تومان برای چهارخطه شدن نیاز است و برای مجموع این دو پروژه بالغ بر 800 میلیارد تومان می باشد و در دو بخش وزارت راه و نیرو قابل تعهد است تا این محور به اتمام برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی زمینه حضور و بازدید از پروژه ملی سد هراز را به منظور رسیدگی بر جاده جایگزین عنوان و بیان کرد:  امیدواریم با بازدید از این پروژه با حضور استاندار مازندران و نماینده مردم آمل بتوانیم با یک تلفیق و اولویت‌بندی در دست ما مسیرهای اولویت‌دار را به اتمام برسانیم و دیگر اولویت‌ها را نیز بعدا در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در این راستا کارگاه به صورت جداگانه هم در بخش محور هراز و هم جاده جایگزین در دست اقدام است اما نیاز به ظرفیت بسیار بالایی دارد که با تامین اعتبار این پروژه تا دو و نیم سال آینده به اتمام برسانیم، افزود: در زمینه زباله عمارت این محور اطلاعات زیادی ندارم اما استاندار و نماینده به این امور در حال رسیدگی هستند.

ربیع فلاح‌ جلودار استاندار مازندران یکی از موضوعات مهم بر اجرا و تسریع این پروژه ملی را هزینه مالی بیان کرد و اظهار داشت: در تامین اعتبار این پروژه باید نماینده مردم آمل بر این امر توجه و از توان و ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح تامین 480 میلیون یورو در اولویت فاینانس است که همه باید تلاش خودمان را به‌کار ببریم.

فلاح با تاکید بر اینکه اعتبارات جزیی تامینی برای هزینه‌های جاری این پروژه کفایت نمی کند، افزود: برای رفع نیازهای سد باید هر چه سریعتر اقدام کرد و حل مشکلات سر راه آن به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: وزیر نیرو قول بهره ‌برداری این سد را در سال 99 دادند اگرچه با پیشرفت فیزیکی 33 درصدی اقدامات لازم بر توسعه پیشرفت سد الزامی است.

دکتر محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه بیش از 33 درصد از عملیات اجرایی سد هراز انجام شدگفت : حفاری گالری‌ها و تونل‌ها در این پروژه از جمله سیستم انحراف، سرریز، نیروگاه و آبگیر به طول حدود 3000 متر به اتمام رسید و هم‌اکنون کار تزریق به طول 36 کیلومتر با اهداف متعدد از جمله تحکیم در دست انجام است.

وی یکی دیگر از مشکلات پیش‌رو این پروژه ملی را دپوی زباله در مسیر احداث جاده جایگزین عنوان کرد و گفت: در این زمینه با تلاش نماینده و فرماندار امیدواریم پیگیری‌‌های لازم به نتیجه مطلوب برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اعلام اینکه تاکنون برای احداث این سد 200 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که 140 میلیارد تومان تخصیص یافته و 60 میلیارد تومان بدهی داریم، گفت: به لحاظ پیشرفت فیزیکی نیز به 35 درصد رسیدیم و اکنون مهمترین نیاز برای ادامه پروژه به مصالح مورد نیاز، تقسیمات اراضی و خریداری سر راه سد می باشد که نیاز به نقدینگی دارد.

حسن احمدپور مدیر اجرایی پروژه ملی سد هراز با بیان اینکه فضای عمومی طرح سد هراز به منظور تامین آب 100 هزار هکتار اراضی به منظور تامین 40 درصد برنج ایران است، گفت: رودخانه هراز قبل از احداث سد لار حدود 1050 میلیون مکعب آب داشت که بعد از احداث آن آب شرکت کمبود پیدا کرد.

 احمدپور با تاکید بر اینکه با احداث سد هراز آب شرب و کشاورزی 9 شهر با 450 روستا را تامین می‌کند، اظهار داشت: در واقع اهداف این سد تامین آب شرب، آب دشت، توربین برق آبی، صنعت گردشگری و زیست محیطی است که 9 کیلومتر جاده زیر آب رفته و جاده جایگزین آن 11 کیلومتر است.

وی ادامه داد: چالش ‌های عمده سد به عدم تصویب اعتبار مناسب، بدهی طرح در حال حاضر حدود 54 میلیارد تومان، تصویب اعتبار در سال جاری طرح 11 میلیارد تومان است که تاکنون 6 میلیارد تومان تخصیص یافته در حالی که توان اجرای کار با توجه به ماشین‌آلات و تجهیزات و وجود جبهه‌های کاری به تامین اعتبارات نیاز دارد.

احمدپور تعیین تکلیف دپوی زباله مسیر جاده جایگزین را از دیگر چالش های این پروژه ملی بیان و عنوان کرد: اکنون ارتفاع زباله به 30 متر رسیده که این دپو در درجه اول مانع اجرای بخشی از جاده جایگزین می‌شود اما چنانچه امحاء و ایزوله نگردد به هیچ وجه آب شرب نباید تحویل داده شود.