راه اندازی سیستم یکپارچه شهرسازی شهرسازی/ساماندهی بایگانی الکترونیکی درشهرداری آمل/ صدور الکترونیکی انواع گواهی پروانه و پایانکار و عدم خلاف/ خودکار سازی ضوابط طرح تفصیلی/ نصب و راه اندازی زیر سیستم کمیسیون ماده صدو....

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال آنلاین ، در دنیای امروز جایگاه و اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کسی پوشیده نیست. فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوشمند و الکترونیکی شدن در لحظه لحظه و جای جای زندگی ما چنان رخنه کرده و خود می‌نماید که نمی‌توانیم لحظه ای دنیای خود را بدون آن تصور کنیم.در دنیای علم و فناوری داده ها و اطلاعات یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شود. همه چیز از این داده ها نتیجه می‌شود. بدیهی است به علت هزینه زیاد تهیه، تولید، نگهداری و برروز رسانی لازم است محل نگهداری داده ها و اطلاعات ایمن و دارای شرایط مطلوب و مطابق با استاندارد های بین المللی باشد.

پروژه استقرار و راه اندازی سیستم یکپارچه شهرسازی

مهندس سید محمدرضا عقیلی نژاد معاون عمرانی وشهرسازی شهرداری آمل با اشاره به اینکه سیستم یکپارچه شهرسازی به دلیل شفاف سازی ، اعتماد سازی وصرفه جویی دروقت مردم ، کاهش هزینه ها ، کاهش ترافیک ومراجعات مردمی رابه دنبال دارد امری ضروری ومهم است ،گفت: با توجه به رشد روز افزون شهرها و گستردگی کار شهرداری ها در حوزه های مختلف و در راسای نیل به اهداف دولت الکترونیک و شهر الکترونیک مبنی بر ارائه خدمات سریع و با کیفیت به شهروندان پروژه مکانیزه شدن سیستم ها و استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه های شهری در شهرداری آمل با همکاری سازمان فاوا شهرداری آمل کلید خورد. ابتدا نیازسنجی های لازم انجام و بر اساس آن نرم افزارهای مورد نیاز واحدهای مختلف شهرداری و اولویت راه اندازی آنها به سازمان فاوا و واحدهای مربوطه ابلاغ گردید.

وی افزودپروژه فوق در 2 فاز مختلف تعریف گردید.

فاز اول پروژه استقرار سیستم یکپارچه شهرسازی

فاز اول شامل مراحل:

  • آماده سازی زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز
  • فرآوری و آماده سازی لایه های GIS
  • نصب و استقرار سیستم یکپارچه شهرسازی در واحدهای ساختمانی، نقشه برداری، درآمد، نوسازی، اصناف
  • آموزش کاربران و کارشناسان واحدهای مختلف
  • ساماندهی بایگانی و اسکن و ورود اطلاعات پرونده ها

وی از آماده سازی زیر ساخت مورد نیازبا خرید سرورهای پرقدرت و سیستم های مورد نیاز،تامین 2 خط اینترنت پرسرعت ونصب آنتی ویروس و فایروال به جهت بالا بردن امنیت خبرداد و عنوان کرد با توجه به اینکه سیستم یکپارچه شهرسازی نیاز به اطلاعات پرونده ها برای شروع به کار داشت در این مرحله ساماندهی بایگانی شهرداری با هدف الکترونیکیکردن بایگانی از طریق یکپارچه کردن پرونده های شهرسازی، نوسازی، صنفی و اسکن و ورود اطلاعات پرونده در سیستم یکپارچه شهرسازی آغاز شد.

در بایگانی های شهرداری آمل بیش از 000/100پرونده موجود می باشد که از سال 1390 با تشکیل واحد ساماندهی بایگانی شهرداری مراحل انجام ساماندهی بایگانی آغاز گردید.

معاون عمرانی وشهرسازی شهرداری آمل یادآورشد: ابتدا تجهیز واحد با خرید چندین دستگاه سیستم و اسکنرهای پر سرعت صورت گرفته و کارشناسانی ازحوزه های مختلف شهرسازی، نوسازی، درآمد، صنفی و... آموزش های لازم را دیده و شروع به اسکن و ورود اطلاعات پرونده های بایگانی نموده اند.

فرآوری و آماده سازی لایه های GIS

عقیلی نژاد درخصوص فرآوری لایه های GIS اظهارداشت: از پیش نیازهای این پروژه ایجاد لایه های GISمورد نیاز سیستم بوده که برای انجام اینکار در سازمان فاوا واحدی بنام GIS تشکیل و چند کارشناس پس از آموزش های لازم و تحویل گرفتن نقشه های پایه از واحد نقشه برداری شروع به فرآوری لایه های مورد نیاز نمودند.

وی اضافه کرد: لایه های مورد نیاز پایه شامل لایه های وضع موجود، طرح تفصیلی، قیمت منطقه ای، کمیسیون ماده 5، عرض گذر، بافت قدیم، خط پروژه و ... بود که با همت کارشناسان فاوا همه این لایه ها بصورت لایه های GIS درآمده و مورد بهره برداری قرارگرفته است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری آمل با اعلام اینکه بروز بودن این لایه ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده اشاره کرد که این بروزرسانی ها بصورت روزانه توسط کارشناسانGIS  سازمان فاوا و با همکاری کارشناسان واحد شهرسازی انجام می گیرد.

نصب و استقرار سیستم یکپارچه شهرسازی و آموزش کاربران و کارشناسان شهرداری

وی همچنین در خصوص نصب و استقرار سیستم یکپارچه شهرسازی گفت:پس از تامین زیرساخت های مورد نیاز در سال 1391پروژه وارد مرحله نصب و راه اندازی نرم افزاری گردیده و مراحل نصب بر روی سرورهای شهرسازی و GIS‌ انجام شد.

عقیلی نژاد افزود: سیستم یکپارچه شهرسازی سرا 8 یک سیستم تحت وب بوده که شامل زیر سیستم های اولیه شهرسازی، درآمد، نوسازی و صنفی می باشد.

پس از نصب سیستم تنظیمات اولیه و بومی سازی سیستم با تعریف گردش کارها، کاربران، فرمول های درآمد، نوسازی و صنفی، دسترسی های کاربران و طراحی گزارشات مورد نیاز انجام گردید. پس از بومی سازی گردش کارها و گزارشات و آماده شدن سیستم برای راه اندازی، آموزش کارشناسان مرتبط و کاربران واحد های مختلف طی یک برنامه زمان بندی مدون صورت گرفت و واحدهای مختلف شروع به کار نمودند.

وی یادآوری کرد: اشکالات و نواقص سیستم از طریق کارشناسان واحدهای مختلف به سازمان فاوا تحویل و پس از بررسی نسبت به رفع آنها اقدام گردید و عملاً سیستم با تحویل انواع پاسخ استعلامات بصورت الکترونیکی شروع به کار نمود.

پیگیری صدور الکترونیکی انواع گواهی پروانه و پایانکار و عدم خلاف

وی افزود: در ادامه صدور الکترونیکی انواع گواهی پروانه، پایانکار و عدم خلاف پیگیری شد. با توجه به اهمیت این گواهی ها که می بایست از نظر اطلاعات فنی مندرج در آن کامل و گویا بوده و همچنین از انسجام و زیبایی لازم هم برخوردار باشند نهایت دقت در این مرحله توسط شهرداری و سازمان فاوا اعمال شد. از ویژگی های برجسته پروانه الکترونیکی شهرداری آمل، درج جانمایی و کروکی محل ملک هم بصورت GIS و هم ترسیم اتوکد می باشد که می توان گفت این کار در سطح کشور کم سابقه بوده است. به جهت بالا بردن امنیت گواهی های صادر شده و جلوگیری از جعل و تقلب و کنترل صحت آن، بارکد و هولوگرام بر روی گواهی ها تعبیه شد و در نهایت اولین پروانه صادر شده بصورت الکترونیکی در اسفند ماه 1391 تحویل شهروندان شد.

فاز دوم پروژه استقرار سیستم یکپارچه شهرسازی

معاون فنی و عمرانی شهرداری آمل تاکید کرد: پس از گذشتن مدتی از شروع کار سیستم و رفع مشکلات احتمالی تصمیم بر این شد که زیر سیستم های دیگر آن راه اندازی و بهره برداری گردد. این اهداف در قالب فاز دوم پروژه شامل مراحل زیر دنبال شد:

 

  • خودکار سازی ضوابط طرح تفصیلی
  • تعین خلاف
  • راه اندازی زیر سیستم کمیسیون ماده صد
  • سامانه خدمات الکترونیکی شهروندان
  • راه اندازی اپلیکشن های کاربردی

خودکار سازی ضوابط طرح تفصیلی

عقیلی نژاد از خودکار سازی ضوابط طرح تفصیلی خبرداد وعنوان داشت: به جهت استفاده مناسب و درست از سیستم و برای سرعت در انجام کارها و همچنین وحدت رویه و جلوگیری از اعمال سلیقه های مختلف در ضوابط ساختمانی خودکار سازی ضوابط طرح تفصیلی در دستور کار قرار گرفت.

وی یادآورشد: برای انجام این کار کمیته ای متشکل از کارشناسان با تجربه واحدهای مختلف شهرسازی، ساختمانی و نقشه برداری با مدیریت اینجانب تشکیل و طی حدود 40 جلسه فنی، دفترچه ضوابط طرح تفصیلی آمل بصورت فرمول درآمده و جهت پیاده سازی تحویل سازمان فاوا گردید و در سیستم قرار داده شد و پس از تست و رفع اشکال به بهره برداری رسید،با استفاده از این امکان دستور نقشه و اعلام ضابطه بصورت خودکار و الکترونیکی صورت می گیرد.

وی با اعلام اینکه از امکانات خوب این سیستم تعیین خلاف ساختمانی در واحدهای بازرسی فنی و ساختمانی بصورت الکترونیکی می باشد که باعث جلوگیری از هرگونه تغییر در گزارشات خلاف می شود، گفت: این کار مهم با کمک کارشناسان شهرداری و سازمان فاوا انجام شده و خلاف های ساختمانی بصورت سیستمی به کمیسیون ماده صد شهرداری ارجاع می شود.

نصب و راه اندازی زیر سیستم کمیسیون ماده صد

وی با اعلام اینکه همچنین از نصب و راه اندازی زیر سیستم کمیسیون ماده صد خبرداد واشاره کرد: با توجه به اهمیت کمیسیون ماده صد و ارتباط با سیستم یکپارچه شهرسازی، زیر سیستم کمیسیون ماده صد در این واحد نصب و بومی سازی شد و خلاف های ارسالی از واحدهای ساختمانی و بازرسی فنی به این زیر سیستم  ارسال و عملیات کارشناسی و صدور رای بدوی و تجدید نظر بصورت سیستمی انجام و رای صادر می شود.از اهدافی که در این واحد در آینده در نظر می باشد استفاده از توکن و امضای الکترونیکی به جهت بالابردن سطح امنیت سیستم می باشد.

سامانه خدمات الکترونیکی شهروندان esup

مهندس ابوالقاسم آزاد مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری آمل از راه اندازی سامانه خدمات الکترونیکی شهروندان esup خبرداد وگفت: سازمان فاوا شهرداری آمل با همکاری و هدایت معاونت محترم عمرانی و شهرسازی و با تکیه بر توانمندی رو به رشد پرسنل شهرداری پس از استقرار سیستم یکپارچه شهرسازی سرا (8) در شهرداری و صدور انواع استعلامات، مجوزها و گواهی ها بصورت سیستمی با هدف ارائه بهینه و پر سرعت بر بستر اینترنت اقدام به راه اندازی سامانه خدمات الکترونیکی شهروندانesup‌ نموده تا شهروندان بتوانند با مراجعه به سامانه esup.amol.ir آخرین اطلاعات مورد نیاز از قبیل پیگیری انواع درخواست ها، استعلامات، مجوزها و گواهی های صادر شده از طرف شهرداری، ضوابط و مقررات ساخت وساز، میزان عوارض سالیانه نوسازی و صنفی، بدهی های معوقه عوارض، آگاهی از اصالت مجوزها و گواهی های صادر شده و... را دریافت نمایند.

وی عنوان داشت: از جمله امکانات دیگر این سامانه این است که شهروندان می توانند با وارد نمودن کد نوسازی ملک مورد نظر را بر روی نقشه GIS‌پیدا نموده و از امکانات انواع لایه های GIS‌ بهره مند شوند. همچنین در آینده شهروندان قادر خواهند بود از طریق این سامانه درخواست های خود همچون صدور پروانه، پاسخ استعلامات مختلف و... را ثبت نموده و از طریق اینترنت پیگیری نمایند.

پیگیری اهداف بلند مدت شهرداری در گسترش ارائه خدمات بصورت الکترونیکی و حرکت به سوی شهر الکترونیک:

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری آمل تصریح کرد: با توجه به اینکه از اهداف بلند مدت شهرداری گسترش ارائه خدمات بصورت الکترونیکی می باشد نیاز به تسریع در روند ساماندهی بایگانی شهرداری و تکمیل آرشیو الکترونیکی پرونده ها احساس گردید.

وی از مزایای آرشیو الکترونیکی پرونده ها می توان به دسترسی آسان و افزایش سرعت دسترسی به پرونده ها، صرفه جویی در فضا و در نتيجه کاهش در هزينه هاي نگهداری،  عدم نیاز به افزایش نیرو با توجه به کاهش حجم بایگانی بر اثر گذشت زمان، عدم نیاز به جابجایی فیزیکی اسناد آرشیو و افزایش امنیت، امکان کپي برداري راحت و آسان از پرونده ها و تهيه نسخه پشتيبان بدون هيچ هزينه اي، امکان دسته بندی و جستجو در پرونده ها، افزایش امنیت پرونده ها، جلوگیری از سرقت یا مفقود شدن پرونده ها، حفظ و پاکیزگی محیط زیست و ... اشاره نمود.

آزاد با بیان اینکه برون سپاری و انتخاب پیمانکار جهت ادامه ساماندهی بایگانی و آرشیو الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت گفت:  کمیته ای متشکل ازمعاونت محترم عمرانیو  شهرسازی شهرداری،مدیر عامل سازمان فاوا، مدیر محترم مالی شهرداری، مشاور محترم شهردار، مسئول محترم امور قراردادها و نماینده محترم واحد حراست تشکیل و مدارک مناقصه تهیه و پس از اخذ مجوزهای لازم مناقصه برگزار و پیمانکار انتخاب و بلافاصله تجهیز کارگاه صورت و کار آغاز شد.

وی اضافه کرد: قبلاً اشاره شد که تعداد کل پرونده های موجود در بایگانی های شهرسازی، نوسازی و صنفی شهرداری حدود 000/100پرونده بوده که قبل از شروع کار توسط پیمانکار، حدود 000/30پرونده توسط پرسنل واحد ساماندهی بایگانی شهرداری آماده و ورود اطلاعات شد. ازپرونده های باقی مانده تعداد حدود 000/60 پرونده از مناطق، مراحل ساماندهی بایگانی و ورود اطلاعات آن انجام شده و باقیمانده آن در حال انجام میباشد.

راه اندازی سیستم یکپارچه شهرسازی در مناطق 1 و 2 شهرداری:

وی یادآورشد: با توجه به تصمیم مدیران شهری در جهت دو منطقه ای شدن شهرداری و تفکیک شهرداری به مناطق مرکزی، 1 و 2 نیاز به تغییرات لازم در سیستم یکپارچه شهرسازی احساس شد ودر این مرحله آماده سازی زیرساخت های مورد نیاز در منطقه 1 و 2 در دستور کار قرار گرفته و ماموریت آن به سازمان فاوا سپرده شد.

راه اندازی ونصب اپلیکیشن های موبایل:

وی همچنین از راه اندازی ونصب اپلیکیشن های موبایل خبرداد و گفت: با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و استفاده از تلفن های همراه و تبلت، جهت تسریع و سهولت دسترسی شهروندان و پرسنل شهرداری به اطلاعات مورد نیاز و با اعلام نیاز از طرف معاونت محترم عمرانی و شهرسازی شهرداری آمل، راه اندازی انواع اپلیکیشن های موبایل پیگیری شده که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. اپلیکیشن طرح تفصیلی: کلیه قوانین و مصوبات طرح تفصیلی آمل در آن قرار داده شد که به راحتی قابل جستجو و بهره برداری می باشد.
  2. اپلیکیشن تصدیق گواهی: با وارد نمودن شماره درخواست تصاویر مربوط به درخواست مورد نظر اعم از انواع گواهی پایانکار، پروانهو پاسخ استعلامات دریافت و اصالت آن با چک کردن پارامترهای امنیتی مشخص می گردد.
  3. اپلیکیشن ضوابط شهرداری: که با ورود کد نوسازی علاوه بر دریافت مشخصات ملک و اطلاعات لایه های GIS انواع ضوابط مربوط به طرح تفصیلی و ساخت و ساز در ملک مذکور برای استفاده کننده (شهروندان یا کارشناسان شهرداری) به نمایش گذاشته می شود تا بتوانند بدون مراجعه به شهرداری اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورند.
  4. اپلیکیشن کارشناسی بازدید:با کمک این نرم افزار که بر روی تبلت کارشناسان بازدید شهرداری نصب شده است و هم اکنون در حال راه اندازی می باشد کارشناس بدون در دست داشتن پرونده پس از حضور در محل مورد نظر از طریق تبلت و اینترنت همراه اطلاعات پرونده را بررسی و گزارش بازدید را وارد می کند، در همان لحظه اطلاعات در سیستم یکپارچه شهرسازی قرار گرفته و قابل بهره برداری می باشد.

برنامه های آتی شهرداری برای توسعه سیستم یکپارچه شهرسازی:

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری آمل از پیگیری برنامه های آتی شهرداری برای توسعه سیستم یکپارچه شهرسازی خبرداد و گفت: با توجه به پیشرفت روز افزون فناوری اطلاعات و نیازهای واحدهای مختلف شهرداری و سازمانهای وابسته و انتظارات شهروندان محترم توسعه این سیستم در دستور کار شهرداری قرار دارد که از آن جمله این می توان به نصب و راه اندازی زیر سیستمهای:سامانه مدیریت و نظارت بر تبلیغات شهری، کمیسیون ماده 77، سامانه املاک و مستغلات، سامانه روسازی معابر، شهرنما، سامانه مدیریت و نظارت بر مهندسی و ساخت و سازها (پلیس ساختمانی)، سامانه اشغال معابر، سامانه مدیریت و نظارت بر حفاری ها، ممیزی نوین اشاره کرد که به امید خدا در آینده شهروندان محترم را در جریان فعالیتهای انجام شده قرار خواهیم داد.

مهندس آزاد درپایان از حمایت های ویژه اعضای شورای شهر آمل، شهردار، معاونین، مسئولین دوایر، مدیران عامل سازمانها، مدیران مناطق 1و2، مدیران عامل سابق سازمان، اعضای شورا وهیئت مدیره سازمان وپرسنل سخت کوشش وزحمتکش سازمان فاوا که درجهت ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه سیستم یکپارچه شهرسازی شهرداری آمل همکاری داشتند قدردانی وتشکر نمود.