ضرورت وجود عزم ملی برای توسعه تجارت خارجی
2 مرداد 1396 ، دیدگاه 0
رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت و مسئول کمیته توسعه صادرات تولیدات صنعتی و معدنی استان :فعالان اقتصادی موفق عضو تشکل های بخش خصوصی بعنوان رایزن بازرگانی اقتصادی در کشورهای خارجی فعال شوند.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال آنلاین : اولین جلسه کمیته توسعه صادرات تولیدات صنعتی و معدنی استان مازندران صبح امروز با حضور اعضاء در محل خانه صنعت، معدن وتجارت مازندران برگزار شد. سید مجتبی رضوی رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت و مسئول کمیته توسعه صادرات تولیدات صنعتی و معدنی استان در این جلسه گفت: هدف و تلاش ما در این کمیته شناسایی مشکلات و اتخاذ راهکارهایی برای افزایش صادرات می باشد البته اولویت اول ¬باید در ابتدا حفظ و نگهداشت وضع موجود باشد.

رضوی افزود: گرچه نیازمند عزم ملی برای توسعه تجارت خارجی هستیم اما در استان هم می توانیم گامهای خوبی برداریم. وی سپس به بعضی مشکلات این بخش پرداخت و اظهار کرد:متاسفانه در زمینه زیرساختهای صادراتی استان نقایص و کمبودهایی قابل ملاحظه ای وجود دارد. هزینه های حمل و نقل بالا بوده و شرکتهای در حد استاندارد ترابری بین المللی فعال در استان نداریم. هنلدینگ کار بدرستی انجام نمی پذیرد و بعضاً هزینه های اضافی بر محصولات صادراتی تحمیل می شود.

مسئول کمیته توسعه صادرات صنعتی و معدنی استان خاطرنشان کرد: می بایست با همفکری و هم اندیشی بیشتر، پیگیر تسهیل صدور تولیدات ملی باشیم و در این رابطه به موضوع برندینگ نیز باید توجه خاص و ویژه¬ای داشته باشیم.

رئیس خانه صمت مازندران تاکید کرد: برای دوری از اهداف تخیلی بهتر است،  بازار اصلی هدف واحدهای دارای پتانسیل صادراتی، را منطقه ای و مربوط به کشورهای همسایه نظیر آسیای میانه و CIS ، حوزه خلیج فارس و خاورمیانه قرار دهیم.

مسئول کمیته توسعه صادرات صنعتی و معدنی استان با بیان اینکه در اکثر کشورها هنوز وابسته های بازرگانی و اقتصادی حضور ندارند،  پیشنهاد کرد؛ فعالان اقتصادی موفق عضو تشکل های بخش خصوصی بعنوان رایزن بازرگانی اقتصادی در کشورهای خارجی فعال شوند.

اعضاء کمیته نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر رویکرد سفرا در کشورهای مختلف معطوف به مسائل اقتصادی است، افزایش تعاملات بین المللی و گسترش روابط دیپلماتیک بویژه در حوزه اقتصادی را برای توسعه صادرات ضروری خواندند و در همین راستا خواستار ارتباط بیشتر با رایزنهای بازرگانی و کارشناسان اقتصادی سفارتخانه ها ،تشکیل میزهای تخصصی بویژه در بخش صنایع لبنی، اصلاح نظام تعرفه ای و افزایش تعرفه های ترجیحی، ترویج فرهنگ صادراتی، ، دعوت از ادارات مرتبط تشکلها و تجار فعال در جلسات بعدی، توجه به صنایع کوچک دارای توانمندی صادراتی، صنایع دارای تولیدات با ارزش افزوده بالا نبود ثبات اقتصادی، نقایص در ساختارهای تولیدی، وجودتولیدکننده های خرد صادراتی، فقدان رابط های بازرگانی- اقتصادی در اکثر کشورها ، لزوم احصاء و تدوین قابلیتها و مزیتهای تولیدی استان، تولید انبوه کیفی دارای شاخصه های صادراتی، ارائه تسهیلات کم بهره و جوائز صادراتی به بازرگانان از دیگر موضوعاتی بوده که  مورد توجه اعضاء کمیته قرار گرفت.

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

             

دیدگاه   0