فارغ التحصیل مهندسی عمران در مقطع کارشناسی، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری در حال دفاع پایان نامه می باشم.

فرشید لیتکوهی، متولد فروردین ماه 1356 در شهرستان آمل هستم.        
 سوابق تحصیلی: فارغ التحصیل مهندسی عمران در مقطع کارشناسی، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری در حال دفاع پایان نامه می باشم.
سوابق اجرایی: ریاست دفتر نمایندگی در دوره ی پنجم،عضو هیات رییسه دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان آمل طی چهار دوره متوالی،عضو سه دوره هیات رییسه کانون مهندسین آمل و  ریاست دوره های 15و 16  کانون مهندسین شهرستان آمل  و به عنوان منتخب اول با حایز بیشترین آرا کسب شده در انتخابات دفاتر نمایندگی نظام مهندسی  آمل در بهمن ماه 1395 می باشم. ناظر ارشد تامين اجتماعی به مدت ١٦ سال، کارشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان، احداث پروژه پلی كلينيك تامين اجتماعی آمل، شعبه ٢ بابل و پلی كلينيك تنكابن و درمانگاه چمستان ، مدیر پروژه و نماینده فرماندار در اجرای پروژه مجموعه ورزشی شهید چمران و همچنین عضو هیات رییسه هیات ووشو شهرستان آمل نیز از جمله سوابق و مسولیتهای اینجانب می باشد.


انگیزه شما از ورود به انتخابات شورای شهر چیست ؟


با توجه به تحصیلات، تخصص ها و سوابق اجرایی ذکر شده اینجانب در رووس سازمان های فنی و عمرانی شهر آمل و آشنایی با مشکلات ، کمبود ها و نواقص و همچنین پتانسیل های حوزه های مربوط به  عرصه ی شهر آمل، و همچنین دعوت اقشار مختلف اجتماعی از جمله دوستان متخصص فعال در عرصه مهندسی شهر آمل، ورزشکاران، هنرمندان، فعالان اقتصادی و... ، به این باور و نتیجه رسیدم که با انتقال تجارب و تخصص و مهارتهایی که در طی این سالها کسب نمودم اکنون می توانم در عرصه ی مدیریت کلان شهری نقش آفرینی مثبت و مفیدی داشته باشم و به عنوان فرزندی از این شهر گام هایی جهت بهبود مدیریت شهری  و محیط شهری که محل زیستن خودم، فرزندانم و دوستان و همشهریانم می باشد بردارم.


شورای شهر تا چه میزانی می تواند در توسعه شهر اثرگذار باشد ؟


در ایران شوراها یک نهاد منتخب مدنی است که به عنوان دولت کوچک محلی که می تواند مشکلات و توقعات مردم را به مدیریت اجرایی منتقل کند و با تاثیر گذاری در برنامه ریزیها و سیاست گذاری ها به گونه ای حرکت کند که طرح هایی که در پایان بوسیله دولت ابلاغ می شود، مطابق با خواسته ها و تصمیم مردم باشد، دارای اهمیت است. از طرفی دیگر شوراها براساس نقش قانونی و مردمی که دارند می توانند براساس شرح وظایف خود و همچنین با توجه به گذشت چندین دوره از کار اجرایی خود منشا تحولات اساسی وپایدار در شهر شوند. اهمیت و نقش شوراها در ساختارهای اجتماعی بویژه در مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با توجه به تاکیدی که در منابع اسلامی (قرآن و سنت) از یک سو و ملاحظه آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر و کارآمدی آن در نهادهای اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.
استفاده از سیستم مدیریتی و نظارت دقیق در برنامه ریزی شهری می تواند راه گشای بسیاری از مسائل موجود در این عرصه باشد. شوراها به عنوان یک نهاد نوپا با هدف سازماندهی و برنامه ریزی، نظارت و بالابردن سطح کیفی و کمی در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و ارتقا آنها و بهره وری با هزینه کمتر پا به عرصه وجود نهاده است. البته بهبود این روند به صورت مطلوب وقتی می تواند مثمر ثمر واقع شود که شوراها علاوه بر اتکا به قوانین موجود، در امر توسعه شهری و مدیریت بهینه و ارتباط تنگاتنگ با بافتهای مختلف شهر، در رفع موانع و مشکلات موجود در عرصه های مختلف شهری بکوشند. بررسی مشکلات و موانع موجود در عرصه های مختلف شهری از طرف شوراها که بعنوان سیستم مدیریتی ( تا حدود ) و نظارت بر کارآمد بودن امور اجرایی (شهرداری ها ) می تواند زمینه های توسعه شهری به لحاظ ساختار فیزیکی و غیر فیزیکی شهرها را بهبود بخشد.


بهره گیری از مشارکت شهروندان و مهندسین و حمایت از سرمایه گذاران تا چه میزان در تعالی و پیشرفت شهر موثراست؟


مشارکت به عنوان اساسی ترین عنصر در دست یابی به اهداف توسعه، به ویژه توسعه ی شهری از اهمیت خاصی برخوردار است. هر چه توده ی مردم جامعه مشارکت بیشتری در امور خود داشته باشند ، امکان کسب موفقیت بیشتر فراهم می شود ، اقشار پایین و محروم جامعه از نتایج مشارکت و فواید حاصل از توسعه بهره مند می شوند. امروزه مشارکت شهروندان در امور شهری یک ضرورت است ، ضرورتی که می تواند منجر به توسعه ی پایدار شهری شود. مشارکت چهار سطح دارد و از آن چهار مفهوم را می توان استنباط کرد. پایین ترین سطح مشارکت در تأمین نیروی کار و بالاترین سطح مشارکت، مشارکت در تصمیم گیری است اما به طور کلی سطوح مشارکت مردم در طرح ها عبارتند از:
1-مشارکت در برنامه ریزی و تصمیم گیری؛ 2-مشارکت در اجرای طرح ها؛ 3-مشارکت در بهره برداری؛ 4-مشارکت در ارزشیابی
در گام نخست برای بستر سازی مشارکت شهروندان، تقویت روحیه تعاون و خردجمعی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، ایجاد باور دو طرفه و فراهم سازی شرایط بدیهی و ضروری است. استفاده از نظرات شهروندان ، فعال کردن تشکل های مردمی منسجم، توجه به فرهنگ بومی، استفاده از مشارکت داوطلبانه کارشناسان و متخصصان، گام های بعدی در جهت تقویت مشارکت شهروندان است. از منظر دیگر می توان کارکردهای مختلف برای مشارکت شهروندان را در نظر گرفت. مشارکت فرهنگی، مشارکت اجتماعی و مشارکت اقتصادی سه کارکرد مهم مشارکت شهروندی است که به صورت توامان صورت میگیرد. مشارکت اقتصادی چه در قالب پرداخت مطالبات قانونی شهرداری و چه در قالب مشارکت در سرمایه گذاری، استفاده بهینه از شرایط موجود، منفعت دوسویه فی مابین شهروندان و شهرداری و بهره مندی از اندیشه و ایده و فکر شهروندان و متخصصین، توسعه ی شهری را در پی خواهد داشت.  ایجاد مدل و الگوی مناسب مشارکتی و مشارکت دادن شهروندان از طریق تشکل های مردمی منسجم در بهبود جریان مدیریت شهری تأثیرگذار است می توان با تشکیل گروه ها و انجمن های تخصصی و مشارکت داوطلبانه کارشناسان و متخصصان، موجبات ارتقاء مدیریت شهری را فراهم ساخت. ایجاد چنین انجمن ها و گروه های تخصصی در شهرداری به منظور مشارکت در امور می تواند موجب کاهش هزینه های نظارتی و کنترل رسمی و احساس تعلق به جامعه شده و روحیه مشارکت پذیری را ارتقاء دهد. آنچه ضروری می نماید اینکه، تهیه و استفاده از یک الگوی مناسب با پشتوانه علمی که توسط متخصصان تهیه شده و نیز به کارگیری سازمان های غیردولتی و گروه های مردمی در ایجاد وحدت رویه در عملکرد و جلوگیری از اعمال سلیقه های شخصی مهم است. چنین مدیریتی به دور از هرگونه خودرأیی بوده و شهروندان برای رسیدن به هدف های مشترک گروه، با هم همکاری می کنند.
بودجه‌ی شهرداری که عموما از عوارض شهری تامین می‌شود؛ نمی‌تواند به تنهایی پاسخ‌ گوی همه‌ی نیازهای شهر باشد. به همین منظور یکی از مسایل مهم و اساسی تلاش برای جذب سرمایه‌ گذار بخش خصوصی و مشارکت شهروندان در اجرای پروژه‌های شهری  میباشد. توجه به سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی می بایست به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در شهر آمل بدل شود تا در این راستا نهایت استفاده و بهره‌ گیری از ظرفیت‌های فنی و مادی این بخش در زمینه‌ی توسعه، عمران، آبادانی و پیشرفت زیربنایی شهر آمل انجام شود و با برنامه‌ریزی جامع و اصولی، زمینه و بسترهای مشاركت هرچه بیش‌تر سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ و ماندگار فراهم آید.

بهبود وضعیت ترافیک و زیبا بخشی سیمای شهر نیازمند چه برنامه هایی است ؟


در ارتباط با وضعیت ترافیکی شهر برنامه های اینجانب بصورت خلاصه عبارتست از:
 اصلاح ورودی های شهر و شاخص نمودن آنها و تعریف مبادی ورودی شاخص برای شهر آمل
تهیه برنامه جامع حمل و نقل با رویکرد کاهش بار ترافیکی  از طریق بهسازی حمل و نقل عمومی
بهبود شبكه دسترسی: اصلاح شبكه دسترسی  بر اساس مطالعات جامع و برنامه ريزي شده ، افزايش ايمني شهروندان ، كاهش زمان سفر شهروندان ، تفكيك جريانهاي درون شهري و برون شهري ، توزيع مناسب مراكز خدماتي با مراكز جمعيتي شهر
ارتقاء سطح مديريت ترافيكي از طریق : تقويت نهاد مديريت حمل و نقل جهت اجرا و نظارت و نگهداري طرح ها ، ايجاد زير ساخت مناسب براي برنامه ريزي حمل ونقل ، ايجاد هماهنگي بين بخشي درحوزه ترافيك
 در نظر گرفتن پارکینگهای مکانیزه در خیابان های اصلی شهر جهت تسهیل پارک خودروها
مکان یابی مناسب و مجهز نمودن ایستگاه های تاکسی در نقاط ابتدایی و انتهای مسیرهای اصلی به مبلمان شهری مناسب در راستای تشویق شهروندان به استفاده از نقلیه عمومی و تسهیل دسترسی
اهتمام به طراحي مسيرهاي ويژه ( مانند دوچرخه و ... ) و ایجاد دسترسی های مناسب و نفوذپذیر به ویژه برای تردد و توقف پیاده
اعمال ضوابط ترافيكي متفاوت براي اوقات صبح و بعداز ظهر ها ( پياده عمل كردن برخي از مسيرها درساعات كم ترافيك پياده )
و در راتباط با سیما و منظر شهری بصورت خلاصه اهم برنامه های پیشنهادیم عبارتست از:
-اهتمام جدی در مورد اجرای دقیق و صحیح طرح تفضیلی
-تشکیل کمیته سیما و منظر شهری با حضور متخصصان این حوزه جهت برنامه ریزی و نظارت مسایل مربوط به این حوزه
 -تهيه و تبیین طرح های مورد نیاز از جمله طرح ساماندهي و باز زنده سازي و احياء مراكز محلات قديمي  شهر آمل، طرح جامع بلند مرتبه سازی ، طرح جامع مبلمان شهری مناسب برای شهر آمل
 -طراحي محدوده شهر باستاني آمل به عنوان خاستگاه نخستين شهر و يك پروژه فرهنگي ، اجتماعي ، گردشگري و فراغتي
-بهبود سیمای عمومی شهر از طریق: آموزش و تشويق و اطلاع رساني مناسب شهروندان و بازسازي و نوسازي ابنيه در بافت هاي مركزي شهر و اهتمام به ايجاد الگوهاي معماري و طراحي بومي و سنتي

-ايجاد بافت منسجم و يكپارچه در شهر از طریق: ايجاد و تقويت سلسله مراتبي از مراكز محلات، تقويت مراكز فرعي شهر و ايجاد الگوي مشخص ساخت وساز و هماهنگي آن در بخش هاي مختلف شهر، ايجاد تناسب در فضاهاي پر و خالي شهر
 -درون زا نمودن توسعه از طریق: بازسازي و احياء بافت كهن، بازسازي بافت فرسوده ، استفاده از توان بخش خصوصي و مالكين اراضي در بافت هاي فرسوده و تاريخي براي احياء و بازسازي
-ايجاد هويت يكپارچه براي شهر از طریق: تقويت حس تعلق خاطر شهروندان به محيط زندگي، تقويت عناصر شاخص شهر  آمل در سطح ملي ، ايجاد ساختمان هاي جديد با عناصر نمادين، شناخت بيشتر عناصر و فضاهاي نمادين و حفظ و تقويت آنها، ترغيب استفاده از ويژگي هاي هويتي آمل در ساخت و سازهاي جديد
-استفاده از پتانسيل هاي طبيعي و بومي از طریق : تقويت عناصر هويت دهنده طبيعي ،ايجاد نقش و كاركردهاي جديد در عناصر هويتي طبيعي ، رعايت اصول بومي در ساخت و سازهاي جديد ،
-بررسي مجدد و تجديد نظر در طرح  برخي از ميادين و تقاطعها و ميدانچه هاو گسترش سكوهاي مياني جداكننده در آنها
-حفاظت حريم نهرها و رودخانه هراز و در نظر گرفتن نقش ویژه تفریحی گردشگری در قسمت بدنه غربی رودخانه از طریق ساخت مجموعه تفریحی و پر رنگ نمودن نقش این رود در حیات اجتماعی شهروندان و استفاده به عنوان عاملی در ارتقای هویت شهری شهر آمل. 
-اهتمام در مورد بهسازي مراياي شهری و نورپردازي مناسب آنها ( از جمله پلهاي دوازده چشمه و معلق ) و نورپردازی مناسب بلوارها و خیابان های شهری و اهمیت بخشی به حیات شبانه شهر آمل
-تقويت نشانه هاي شهري با هويت بصري قوي و ماندگار
-حفظ وبهره برداري از بناهاي تاريخي با واگذاري كاربريهاي مقياس شهري به آنها (در قالب طرحهاي بهسازي )

توسعه فعالیت های فرهنگی ، ورزشی و هنری وحمایت از فعالان این عرصه چه اهمیتی دارد ؟


 با توجه به اینکه در قانون شوراها صراحتا به بررسی و شناخت کمبودها ، نيازها و نارساييهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابيه و تهيه طرحهاو پيشنهادهاي اصلاحي و راه حل هاي كاربردي در اين زمينه‌هاجهت برنامه‌ريزي و ارائه آن به مقامات مسئول ذيربط ذکر شده است ،اینجانب با بهره گیری از نظرات شهروندان و کارشناسان حوزه ی ذیربط و مطالعات میدانی ام برنامه های ذیل را جهت توسعه ی فعایت های فرهنگی،ورزشی و هنری و حمایت از فعالین این عرصه تدوین نموده ام.
البته قابل ذکر است اهتمام و توجه جدی در راستای پیگیری جهت ایجاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری آمل نیز مورد توجه جدی اینجانب میباشد.
-تبیین سند چشم انداز فرهنگی برای شهر آمل
- ساماندهی و رونق بخشی جشن ها و اعیاد مذهبی مانند نیمه شعبان، عید مبعث، عید قربان، ‏عید فطر و یا عید نوروز و روز طبیعت و یا جشن های ملی مانند هفته دفاع مقدس، روز ملی شدن نفت و ‏یا ایام دهه فجر و اجرای طراحی جشنهای محله ای  شاد و فرهنگی‎.‎
- تقویت هويت فرهنگ بومی، محلی با تدارک جشنواره غذاي محلي، مسابقات محلي ورزشی و جشنواره آيين هاي محلي
- برنامه ریزی در جهت ایجاد سرای محلات در محلات مختلف جهت اجرای برنامه های فرهنگی مختلف و فرهنگسازی در حوزه های مختلف برای شهروندان و ترویج رویکرد محله محوری
- برنامه ریزی در راستای توسعه و افزایش سرانه فضاهای فرهنگی در شهر آمل
- تعامل و هم اندیشی مستمر با جامعه هنرمندان شهر در راستای مشارکت هر چه بیشتر آنان در تصمیم سازی های حوزه های مربوط به امور فرهنگی
 -تعامل ميان دانشگاه و شهروندان در حيات اجتماعي  فرهنگي و تقويت فرهنگ ارتباط مناسب مردم در شهر با دانشجويان غيربومی و حفظ ارتباط مؤثر مديريت شهري با استادان دانشگاه و نيروهاي متخصص
و افزایش نشاط اجتماعی از طریق :
-تدوین سند نشاط اجتماعی با استفاده از دیدگاه های نخبگان آشنا با فرهنگ و هویت مردم شهر آمل و برنامه ریزی جهت ایجاد الزام اجرایی برای مشارکت تمام سازمانهای سازمانهای مسئول در شهر آمل
-تعریف و ايجاد اماکن ورزشي و پیگیری در جهت تکمیل پروژه های ناتمام با محوریت ورزشی وایجاد سایت های کوچک ورزشی(فوتسال،تنیس روی میز،بدمینتون و.....) و حمايت از ورزش همگاني
- افزایش سرانه فضای سبز در شهر و تعریف پارکها و بوستانها با طراحی متنوع در محلات و مناطق مختلف شهر
 - شادسازی فضای شهری و عرصه های عمومی، مشتمل بر ساختمان ها، خیابان ها و میادین و نمادهای شهری با نمادسازی، مجسمه سازی و طراحی و نقوش زیبا در دیواره های شهر و تعریف سینمای روباز در پارک دهکده طلایی
- طراحی مسابقاتی همراه با مشوق برای جلب مردم شهر به مقوله ورزشهای همگانی نظیر پیاده روی عمومی، که در نتیجه آن می توان هم سلامت مردم را مورد توجه قرار داد و هم نشاط اجتماعی را تقویت کرد

عملکرد شورای اسلامی شهر آمل را چگونه ارزیابی می کنید ؟


قابل توجه است که شوراها نهادی نوپا در کشور ما میباشد و علی رغم پشت سر گذاشتن چهار پنج دوره از تشکیل آنها هنوز در کشور ما آنچنان که و نقش ها و وظایف قانونی که برای آنها پیش بینی شده است به بالندگی و شکوفایی نرسیده اند.اما خوشبختانه اقشار و گروه های مختلف اجتماعی در چند سال اخیر بیش از گذشته به اهمیت و جایگاه آنها پی برده و شاهد نظاره گری بیشتر شهروندان بر عملکرد و فعالیت ها ی آنان میباشیم. اینجانب تفکر و روحیه نفی فعالیت ها و تلاش های انجام شده دوره های قبلی را جهت مورد توجه قرار دادن افکار عمومی ،تفکری غلط و مسموم میدانم .اما در ضمن تقدیر از فعالیت های انجام شده در دوره های قبلی با توجه به ظرقیت های موجود شهر تاریخی و کهن آمل با خیل عظیم جوانان تحصیل کرده و متخصص که حتی در بین کاندیدای فعلی مشاهده میکنیم  نیاز بیشتر به حضور نیروهای آشنا و متخصص به حوزه ی مدیریت شهری و مدیریت اجرایی را احساس میکنم.چرا که در حال حاضر میبایست از آزمون و خطاها عبور کرده و به توسعه ی ابعاد گوناگون شهر آمل و حیات اجتماعی و اقتصادی در این شهر برسیم. و نیاز به افرادی داریم که تجربه ی مدیریت شهری و اجرایی را توامان گذارنیده باشند تا تاثیرات تصمیم های و مدیریت آنها بصورت ملموس و روزانه در زندگی شهری خود تجربه و لمس کنیم.


شهر آمل چه ظرفیت های دارد که مفغول مانده ونیاز می رود به آن توجه شود ؟


این شهر دارای پتانسیل هایی بیشمار و منحصر به فردی میباشد که می توان با بهره گیری از آنها بسیاری از نواقص و کمبود های فعلی را رفع نمود. آمل نزدیکترین شهر به استان تهران و پایتخت در استان مازندران است که روزانه مسافران بیشماری به این شهر ورود و در اغلب موارد تنها از آن عبور میکنند.با استفاده از تقویت مبادی ورودی شهر و تعبیه مراکز رفاهی و تفریحی میتوان از این پتانسل عظیم استفاده کرد. از جمله پتانسیل های متعدد دیگر نیز بصورت خلاصه می توان به پتانسیل جاذبه های تاریخی و بافت کهن شهر جهت معرفی و جذب گردشگر،پتانسیل های طبیعی (رود هراز و محورهای اطراف آن)،نخبگان و تحصیل کردگان متعدد سطوح عالی ،تولیدات و محصولات کشاورزی از جمله بهترین محصول برنج کشور، وجود هنرمندان و ورزشکاران عالی رتبه کشوری و بین المللی و کارخانجات با ظرفیت منطقه ای و کشوری و وجود سرمایه گذاران علاقه مند به شهر حتی در شهرهای دیگر و مدیران و فرهیختگان و مفاخر ملی ، از جمله ظرفیت های این شهر می باشد. گاها حتی ما علاقه مندان و سرمایه گذاران آملی در استان های دیگر داریم که همواره از علاقه خویش به این شهر یاد میکنند و اعلام میدارند که طرح ها و برنامه هایی جهت فعالیت برای این شهر دارند که برخی موانع و محدودیت ها مانع فعالیتشان شده و با رفع آنها حاضر به ورود به شهر آمل و فعایت هستند. و مهمترین ظرفیت این شهر شهروندان دلبسته و علاقه مند و متعصب به شهر و زادبومشان میباشد که حتی با مسافرتی کوتاه به شهرهای مجاور دلبستگی خویش را به این شهر در درونشان احساس میکنند.و این دلبستگی و عرق آملی بودن شهروندانمان مهترین پتانسیل این شهر است که درخور توجه ،تقدیر و خدمات شایسته بیشتری است.و حتی میتوانیم با دعوت از مدیران ملی متعلق به این شهر که داریم از تجارب و ایده ها و توانمندیهای آنان جهت توسعه و بلندگی این شهر کمک بگیریم.

اهداف و برنامه های شما برای شهر آمل چیست ؟


اینجانب با توجه به تحصیلات و مطالعات و تجارب اجراییم در سازمان های فنی و مهندسی این شهر ،همچنین مشورت و جلسات هم اندیشی با کارشناسان و فعالین حوزه های مختلف شهری برنامه ای را در پنج محور اصلی : 1-فرهنگی-اجتماعی   2- حمل و نقل و ترافیک ‏ 3- اقتصادی  4-‏سیما و منظر - کالبد و فضا  و هویت شهری 5-‏محیط زیست ‏آماده و تدوین نموده ام ،سعی ام این بوده که از بیان اهداف دست نیافتنی و خارج از حدود و اختیارات پیش بینی شده در قانون برای شوراها خودداری نمایم و قابلیت تحقق پذیری در طی یک دوره 4 ساله برای اهداف و برنامه هایم در نظر بگیرم و پرهیز جدی از شعار زدگی و پوپولیسم نیز مد نظرم بوده است. و به شهر تنها دید کالبدی و فیزیکی نداشته و ندارم بلکه آنرا به عنوان یک موجود زنده در نظر گرفته و رویکردی ارگانیک به آن داشته و دارم. در مورد برنامه های فرهنگی-اجتماعی و ترافیکی و سیما و منظر که در سطور بالا بیان گردید اما در مورد برنامه های اقتصادی و زیست محیطی به صورت خلاصه میتوان اهداف پیشنهادیم را این گونه عنوان نمود:
اقتصادی:
-برنامه ریزی در راستای ایجاد منابع درآمدی پایدار برای شهرداری شهر آمل
-تلاش در جهت تشویق ورود سرمایه گذاران آملی در شهرهای دیگر برای ورود به عرصه های اقتصادی شهر آمل همراه با مشوق های حمایتی از آنان و تسهیل امر سرمایه گذاری
- اتخاذ تدابیر و سیاستهای تشویقی، جلب سرمایه در تولید اشتغال و کلان طرح های اشتغال زا با تشکیل و تاسیس سازمان همیاری شهرداری آمل و کمیته سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی در شهرداری آمل
 -تلاش در راستای توانمند سازی اصناف و پیگیری مشکلات اقتصادی مربوطه به جهت رفع موانع مختلف در صنوف و کمک به تشكيل تعاوني هاي صنفي
 -تقویت نقش گردشگری شهر جهت کمک به بخش اقتصاد شهری
-برنامه ریزی در جهت ایجاد کارگاه های مشاغل خانگی  و بنگاه های کوچه زود بازده اقتصادی جهت حمایت از اقشار آسیب دیده و تقویت گروه های خرد اقتصادی
  -انتشار و فروش اوراق مشاركت جهت سرمايه گذاري در طرحهاي زود بازده توسط شهرداري ‏
  -كمك به احداث مسكن براي متقاضيان كم در آمد و کمک به تقليل هزينه احداث بنا
 -تمركز سرمايه گذاري بخش عمومي در ايجاد ميان شالوده هاي توسعه ( بهسازي معابر ، نورپردازي معابر ، بازسازي فضاهاي باز عمومي و ميدانچه ها ، خانه جوان ، ساماندهي مسير نهرهاي موجود و غيره ...)
-خريد ، تعمير و تجهيز بناهاي با ارزش بافت قديم توسط شهرداري و جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي از طريق مشاركت در ايجاد فعاليتهاي خدمات شهري در آنها با عملكرد توريستي و گردشگري در اين محدوده
زیست محیطی:
-‏ اجراي برنامه هاي موثر در بهبود شرائط زيست محيطي از طريق اصلاح سيستم هاي جمع آوري و دفع آبهاي سطحي ، ‏فاضلاب ، جمع آوري بهداشتي زباله و حذف منابع آلوده كننده محيط زيست و اهتمام در راستای بهبود کیفی آب شرب شهری
-پیگیری برنامه های مربوط به مدیریت پسماند و اجرایی نمودن آنها و بازنگری در صورت لزوم
‏-‏ اتخاذ تدابير ايمني جهت حفاظت شهروندان و ابنيه در مقابل سوانح و حوادث غير مترقبه مانند زمين لرزه ، ‏آبگرفتگي ، ‏رانش ، سيل و غيره ‏
-فرهنگسازی برای شهروندان در راستای حفظ منابع زیست محیطی و احترام به زیست بوم شهری
-نگاه ویژه به وضعیت بهداشتی رود هراز و تلاش در راستای بهبود وضع موجود این رود تاریخی