توفیق حضور در شهرداری آمل با عنوان معاونت فنی و شهرسازی را پیدا نمودم و پس از پایان یافتن حضور در شهرداری آمل در دفتر شخصی خویش هم چنان بر عهدی که با خدای خویش و مردم مهربانم بستم وفادار می باشم.

اصغر اسدپور هستم و در سال 1343 در خانواده معتقد ، مذهبی و کارمند بدنیا آمدم. تحصیلات راهنمائی بنده مصادف با شروع انقلاب اسلامی و بالطبع همانند دیگر آحاد مردم شرکت در راهپیماییها بوده است. تحصیلات دبیرستانی را در دبیرستان امام خمینی (ره) و در رشته ریاضی و فیزیک گذرانده و همزمان  با اخذ دیپلم در رشته راه و ساختمان دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شده و در زمان تحصیل در دانشگاه و لزوم حضور در جبهه نیز همچون جوانان هم عصر خویش افتخار حضور در جبهه نیز نصیب گردید.

پس از فارغ التحصیلی مدتی در مجتمع شهید همت تهران بعنوان مدیر دفتر عمران و سپس در جهاد سازندگی بعنوان مسئول واحد راه و مدیر مسئول پروژه جاده نور ـ تهران مشغول بوده و سپس توفیق حضور در شهرداری آمل با عنوان معاونت فنی و شهرسازی را پیدا نمودم و پس از پایان یافتن حضور در شهرداری آمل در دفتر شخصی خویش هم چنان بر عهدی که با خدای خویش و مردم مهربانم بستم وفادار می باشم.

بخشی از سوابق علمی و کاری مهندس اصغر اسدپور

 فارغ التحصیل مهندسی راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران

مهندس مجری پایه یک و مهندس طراح و ناظر ساختمانی پایه یک با 30 سال سابقه کاری مدیریت و اجرائی

مدیر دفتر فنی مجتمع شهید همت تهران

معاونت فنی و شهرسازی شهرداری آمل

عضویت در کارگروه پیشگیری از سوانح و بلایای طبیعی مازندران

عضویت در کمیسیون ماده 5 معماری و شهرسازی مازندران

 مؤسس جامعه مهندسین مستقل آمل

عضویت در هیئت رئیسه جامعه مهندسین به مدت 16 سال متوالی

مؤسس انجمن مهندسان مجری آمل و عضویت در هیئت رئیسه آن

مشاور شورای اسلامی شهر آمل در بازنگری طرح تفضیلی شهر (مربوط به سال 85)

عضویت در هیئت رئیسه دفتر نمایندگی نظام مهندسی آمل

عضویت در انجمن انبوه سازان آمل

نماینده نظام مهندسی در کمیسیون حل اختلاف مالیاتی آمل

عضو کمیسیون شوراها و مراجع صدور پروانه نظام مهندسی استان مازندران

انگیزه شما از ورود به انتخابات شورای شهر چیست ؟

تجربه 30 ساله فعالیت تخصصی و مدیریتی، برداشتهایی را از نحوه اداره شهر برایم داشته که بدلیل عدم تطابق آن با نحوه مدیریت فعلی شهری من را برآن داشت تا ضمن ادای عرضه شرعی خویش مطابق عهدی که با خدای خویش داشتم، اندوخته­های خویش را نیز در اختیار شهر و مردمم قرار دهم دغدغه های مدیریت شهری که علی القاعده برای اکثریت کاندیداهای محترم و براساس ظن خویش در نحوه اداره شهر موجب ورود به عرصه انتخابات گردیده است.

شناخت شما از شهر وظرفیت های موجود جهت رشد وتوسعه شهری چیست ؟

آمل با تمام زیبایی ها، جاذبه ها، با نام دو هزار ساله اش ،بعنوان نخستین سرزمین حکومت علویان،دارا بودن بیش از 47% صنایع استان ،دارا بودن غنی ترین اماکن دیدنی و توریستی همچون پارکهای گردشگری میرزا کوچک خان، هلومسر،بلــیران،بقاع متبرکه ( امام زاده عبدالله ، ابراهیم ، قاسم ، خضر، سید سه تن و...) وجود دو شخصیت برجسته علمی و مذهبی جهان اسلام ، مشاهیر و مفاخر و نخبگان کشوری و جهانی ، دروازه ی ورودی اتصال پایتخت به شمال کشور ، توپوگرافی منطقه ای بسیار ایده آل، وجود منابع آبی مکفی و... همه و همه نشان از پتانسیل عظیم این شهر در تبدیل شدن به شهری ایده آل برای زندگی ، سرمایه گذاری، گردشگری، دانشگاهی و حتی مذهبی و سیاسی می باشد.

کارنامه شورای اسلامی شهر رادرطول 4 دوره چگونه ارزیابی می کنید ؟

شورای اسلامی شهر تقریباً جوان می باشد و از زمان شروع فعالیت آن در قیاس با تاسیس بلدیه ( شهرداری ) مدت کوتاهی گذشته است البته این بدان معنی نیست که سبقه کم، آن را  از نقد و بررسی مبرا گرداند.

تحلیل بنده از 4 دوره شورا ، یک سیر نزولی را شاهد می باشیم. در دوره اول و همچنین اوایل دوره دوم، با توجه به اینکه هنوز شورا دارای تشکیلات اداری منظمی نبوده است و بسیار­آماتور وارد جرگه مدیریت شهری شده ، اما کارآمدتر از دوره های بعدی بوده است  

به نظر از دلایل موفقیت آن دوره نسبت به دوره های بعدی ،عدم سهم خواهی اعضا و همچنین اشرافیت اعضای شورا نسبت به امورات شهری بوده است که این روند در دوره های بعدی کم رنگ تر شده و اعضای محترم فاقد اشرافیت نسبت به قوانین، مقررات و ضوابط شهری و شهرداری بوده و لذا در تصمیم گیری ها دچار تشکیک شده و نتوانسته اند انتظارات شهروندان را برآورده نمایند از دلایل عمده عدم موفقیت شورا در دوره های اخیر ، ورود بیش از 140 کاندید به عرصه انتخابات بوده که خود گواه بر برآورده نشدن انتظارات شهروندان آن هم به واسطه وجود پتانسیل های عظیم شهری می باشد.

رونق ساخت وسازها درسطح شهر نیازمند چه تمهیداتی است ؟

صنعت ساختمان به طور مستقیم با 340 صنعت دیگر در ارتباط است، لذا رونق صنعت ساختمان؛یعنی اشتغال، توسعه، پیشرفت.

رونق صنعت ساختمان در شهر به عوامل متعددی  وابسته است که در این رابطه شورای شهر و شهرداری نقش عمده ای خواهند داشت. ایجاد انگیزه سرمایه گذاری آن هم در سایه  ایجاد آرامش و امنیت بصری شهری ، تهیه طرح جـــامـع و تفضیلی منطبق بر واقعیت های اجتماعی و رفاهی شهری ، کاهش تدریحی عوارضات صدور پروانه و ورود شهرداری به سمت ایجاد درآمدهای پایدار که در ارتباط مستقیم با رونق صنعت ساختمان خواهد بود. هر گاه قیمت تمام شده هر کالا در حد مطلوبی با توجه به کیفیت آن باشد بالطبع آن خریدار نیز راضی به تهیه هر چه بیشتر براساس نیازهای خویش بوده که این امر موجب رونق تولید آن کالا خواهد شد لذا در ایجاد رونق ساخت و ساز همه عوامل مدیریت شهری بایستی در جهت ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا براساس ارزشهای اقتصادی برآیند.

برای رفع مشکلات ترافیکی درسطح شهر چه باید کرد ؟

گسترش پرشتاب پدیده شهرنشینی ، باعث بوجود آمدن پدیده هایی نظیر حاشیه نشینی ، تشکیل شــــهرهــای خوابگاهی،تکدی گری افزایش بیکاری و بزهکاری، و مشکلات و ناسازگاریهای فرهنگی و اجتماعی و از همه مهمتر مشکلات زیادی را در نحوه ارائه خدمات حمل و نقل شهری پدیدار ساخته است. رفع مشکل ترافیکی ناشی از این پدیده پرشتاب شهرنشینی ضمن ایجاد و تعریض خیابانهای پیش بینی شده در طرح تفضیلی ، با ایجاد سامانه ترابری پایدار، طرح شبکه اتوبوس رانی، مینی بوس رانی، تاکسی رانی ، بهینه سازی جریان ترافیک در معابر شهری از طریق اعمال مدیریت ترافیک، طرح ارتقاء فرهنگ ترافیک، فراهم نمودن سیستم حمل و نقل یکپارچه و توسعه سیستم های حمل و نقل عمومی کارا، کاهش تقاضای سفر خودروهای شخصی و افزایش سهم نقلیه عمومی، افزایش سهم سفرهای غیرموتوری مانند پیاده روی، دوچرخه سواری با توجه به سازگاری آنها با محیط زیست و جلب نظر شهروندان نسبت به استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله راهکارهای رفع معضل ترافیکی می باشد.

کاهش ساخت وسازهای غیرقانونی نیازمند چه اقداماتی است ؟

قبل از پاسخ به این پرسش گریزی داشته باشم به دل نوشته دوست خوبم ( مهندس پژمان صمیمی ) با عنوان کاهش جریمه ماده صد در دوران حضور ایشان در شورای اسلامی شهر (اول) و تاکید ایشان بر این نقطه که این کار در جهت حمایت از شهروندان صورت پذیرفته؛لازم به ذکر است که اولاً مطابق تبصره 4 ماده صد قانون شهرداری ها ، کمیسیون ماده صد برای آن دسته از ساختمان های فاقد مجوز ساخت که مشکل فنی، زیست محیطی و شهرسازی نداشته باشند می توانند جریمه ای معادل  یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان و یا یک پنجم ارزش سرقفلی ( در صورت دارا بودن ارزش سرقفلی ) به ازای هر متر مربع صادر نماید.

که با کاهش جریمه فوق (البته اگر از اختیارات مجموعه باشد) در واقع سوق دادن شهر به سمت بی قوارگی محض آن هم به دلیل تشویق به ساخت و ساز بدون ضابطه و مجوز، به دلیل ارزان تر تمام شدن آن نسبت به دریافت مجوز ساخت که در واقع نه تنها این عمل در جهت حمایت شهر و شهروند نخواهد بود بلکه ظلم در حق شهر و شهروند تلقی می گردد. لذا جهت کاهش ساخت و سازهای غیرقانونی ، بایستی در ضوابط طرح تفضیلی بازنگری صورت گرفته و سطح اشغال و تراکم ساختمانی را براساس لفافۀ شهری و مناسب مقتضیات محلی و فرهنگی انطباق داده تا شهروندان ضمن رعایت مقررات مناسب شهری و ارضاء از چگونگی ساخت و ساز ، نیازی به افزایش بنای غیرمجاز نبینند و این عمل به یک فرهنگ عمومی شهرنشینی و احترام به حقوق شهروندی بدل گردد.

برنامه های مهندس اصغر اسدپور

طبق اصل یکصدم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، مهمترین نهاد مجلس که حق دخالت در اداره امور شهر و نظارت بر حسن انجام و وظایف مدیران محلی را دارد،شورای اسلامی شهر است که اعضاء آن بعنوان نمایندگان افکار عمومی با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.

شرح وظایف 29 گانه شورای اسلامی شهر در ماده 71 قانون تشکیلات و وظایف شورای اسلامی شهر آمده که از اهم وظایف آن انتخاب شهردار، تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه ، و تفریق بودجه سالانه شهرداری و شرکتها و سازمانهای وابسته به آن می باشد.

لذا وفق وظایف ذاتی شورای اسلامی شهر ،اهم اهداف به شرح ذیل می باشد :

1ـ تلاش در جهت ایجاد منابع درآمدی جدید، برای شهرداری به منظور کاهش و یا حداقل جلوگیری از افزایش دریافت های مستقیم شهرداری از شهروند.

2ـ تلاش در جهت کاهش هزینه های غیر ضروری .

3ـ تلاش در جهت ایجاد ساختار صحیح و اصولی در اداره شهری به منظور دستیابی سریع شهروند،به پاسخهای لازم و حذف موارد غیر ضروری و موازی در ادارات.

4ـ تلاش در جهت انتخاب مدیریت شهری متخصص،کاردان، شجاع، انقلابی، از خود گذشته و مدافع حقوق جمعی که حتی الامکان از افراد بومی باشد.

5ـ تلاش در جهت جلب نظر و مشاوره از صاحب نظران ، نخبگان و دلسوازن در تصمیم گیریهای شهری.

6ـ تلاش در جهت حذف طرحهای غیر قابل اجرا که موجب بروز مشکلات چندین ساله برای شهروندان و شهرداری  گردیده است.

7ـ تلاش در جهت تسریع در تعیین وضعیت اراضی خارج از محدوده و داخل حریم استحفاظی شهری.

8ـ تلاش در جهت ایجاد مراکز فرهنگی،تفریح و ورزشی برای گذران صحیح اوقات فراغت شهروندان، خصوصاً جوانان،همانند فرهنگسراها،بیست های ورزشی،  پارکهای محلات و....

9ـ تلاش در جهت  نوسازی و بهسازی محلات قدیمی و رفع موانع موجود.

10ـ تلاش در جهت تسریع در بازگشائی و تعریض معابر ،جهت روان سازی ترافیک شهری، خصوصاٌ رینگ های اصلی داخل محدوده و کمربندی غربی شهر.

11ـ تلاش در جهت ایجاد فضای امن اقتصادی شهری به منظور جلب مشارکت و سرمایه گذاری.

12ـ تلاش در حهت ایجادبستر مناسب اشتغال زایی و رفع نگرانی و دغدغه چندین ساله شهروندان از معضل بیکاری جوانان.

13ـ تلاش در جهت توسعه همه جانبه و متوازن در تمامی جهات اربعه شهری از باب( اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رفاهی و....).

14ـ تلاش در جهت رفع نگرانی اهالی محترم مناطق کمتر برخوردار از امکانات شهری ( مناطق امام رضا(ع) ، طالب آملی، نور و...) در توسعه نامتوازن شهری و رفع بی عدالتی شمال و جنوب شهری.

15ـ تلاش در جهت برخورداری متوازن تمامی شهروندان از حقوق شهروندی مانند محیط زیست سالم شهری،امنیت فردی و  اجتماعی،ایمنی و حفاظت از بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه، اصناف و حرف، ارتقاء کیفیت زندگی فرهنگی و اجتماعی ، مشارکت همگانی در عرصه های عمومی شهری، بهره مندی از آرامش و سلامت بصری و منظر شهری و...

16ـ تلاش در جهت ایجاد فضاهای مناسب توریستی و گردشگری با نگاه صنعت توریسم با همکاری دستگاه ها و سازمان های ذیربط با توجه به استعدادهای فراوان موجود در شهر.