حجت الاسلام مهدی تقی زاده آملی در خطبه های نمازجمعه این هفته دابو و دشت سر با بیان این که به داد کشاورزان خسارت دیده برسید، گفت: ناكارآمدى دولتمردان در پيشگيرى بحران در مازندران جلوه‌ گرى کرد

 

کمال آنلاین: بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول :
اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله .
در این لحظات عرفانی و ملکوتی ، در این ایام حلول ماه ربیع الاول ، ماه حضور و عنایت خاص خداوند متعال به جهان بشریت ، تولد شخصیتی که عالم معطوف به رحمت و رأفت ایشان است در ابتدا خودم و بعد همه ی شما را به تقوای الهی توصیه می کنم . تقواست که موجب سعادت بشریت است . تقواست که موجب می شود اخلاق باشد . رفتار بر اساس دستور خدا باشد . سوء خلق نباشد . بداخلاقی نباشد . صله رحم باشد . انسان مؤمن و متقی خودش و زندگی اش به محضر خدا تفویض می کند . به قرآن مراجعه می کند و از آن درس می گیرد و سعی می کند آنچه را که خدا در قرآن عنوان داشته عمل کند . و در عمل دقت می کند . بعضی ها حرف زیاد می زند ولی انسان متقی اهل عمل است . این که چه کاری انجام دهد تا موجب رضایت خداوند متعال شود . اظهار شرمساری در محضر ذات ربوبیت نکند . چه خدماتی را انجام دهد تا موجب ماندگاری اش شود . و چه اعمالی را مرتکب نشود تا موجب شرمساری اش نشود . پس بهترین فرصت برای ایجاد حلقه ی وصل به ذات مقدس ربوبیت فرصتی است مثل این چنین روزهای جمعه در این اجتماع بزرگ .
 آیه ای را در هفته ی گذشته محضر شما عزیزان عرض کرده ایم که بیاییم در متن زندگی اهل بیت (ع) قرار بگیریم . بیاییم زندگی اهل بیت (ع) را بررسی کنیم . ببینیم چه نوع سیره عملی داشتاند و از سیره ی علمی شان هم استفاده کنیم جهت تعالی روح و جسم مان . پیشرفت کنیم . عقب افتاده نباشیم . نسبت به مسائل دین درد دین داشته باشیم . متأسفانه نسبت به مسائلی که امروز جوامع غرب برای دین من و شما نقشه هایی که ترسیم کرده اند خیلی باید حواس مان جمع باشد . ما شیعه ی امام زمان (عج) هستیم . نامه ی اعمال مان به دست امام زمان مان می رسد . باید مطابق با مرضی امام زمان (عج) باشد .
 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ ﴿۲۴﴾ این که انسان از یک سبکی بهره مند می شود ، یک شجره ی طیبه ی انسانیت منتسب شود که خلیفه ی خدا در روی زمین است . مقداری در مورد اصلها ثابت محضر شریف عرائضی را عرض کردیم . و هم چنین و فرعها فی السماء .
چند نکته ای که در سوره ی مبارکه ی حضرت ابراهیم (ع) این آیه نقل گردید ه به محضر شریف در تبیین سبک زندگی دیدنی عرائضی را داشته باشیم .
سروران عزیز و نمازگزاران بزرگوار ، برادران اهل ایمان و با بصیرت و خواهران ایمانی دقت لازم ر اداشته باشیم . مؤمن اصلش ثابت است . ریشه در دین و اسلام دارد . و تا یک صحنه ی گناه دید ، تا نگاهش به چند تا فیلم معطوف شد ، تا خدایی ناکرده مسائی در اجتماع به وجود امد اهل شایعه پراکنی نیست . آبروی برادر مؤمن خودش را نمی برد . لغزش ندارد چون اصلها ثابت . ریشه دارد و ریشه اش هم دین است . دستور دین دستور زندگی اش است . چه افرادی دیده شد که شب در اردوی امام حسن مجتبی (ع) بودند ولی فردا در لشگر معاویه بودند . این ها مخالف و معاند و منافق هستند . این ها ریشه ندارند . این ها اصلها ثابت نیستند . باید دقت کنیم . خودمان را در مرحله ی آزمایش قرار دهیم . این که چه کسانی در زمان امام راحل (ره) با امام بودن و امروز در چه جبهه ای هستند . آیا هم چنان امروز با رهبریت معظم نظام هستند ؟ این که می گوییم ای کاش در کربلا بودیم ، امروز در کربلای امام زمان مان کجا هستیم . آیا در جبهه ی مخالف هستیم ؟ یا در جبهه ی موافقیم . آیا اهل ولایت پذیری از ولایت مطلقه ی فقیه هستیم . آیا تابع دستور ولایت مطلقه ی فقیه هستیم یا خیر . البته بعضاً اهداف شان مشخص و ترسیم شده است . مانند خوارج و مخالفان زمان علی (ع) به تمامه و کماله . این ها ریشه در دین ندارند . به تظاهر مسلمان هستند و اصل و ریشه آن دین دار واقعی نیستند . ما باید دقت کنیم . آیا همانند خواص زمان وجود نازنین امام حسین (ع) هستیم ؟ آیا حبیب هستیم ؟ آیا عمار زمان امیرالمؤمنین (ع) هستیم ؟ یا خدایی ناکرده طلحه ها و زبیر ها و هماننند ابواشعث ها و افراد دیگر هستیم ؟ پس مؤمن اصلها ثابت . اینکه گفته شده «انما المومن کالجبل الراسخ لا یحرکه بالعواطف»  به خاطر همین است . فرصت نماز جمعه برای ایجاد مودت و دوستی به محضر ذات ربوبیت است . ایجاد بستر تقوای الهی . بررسی کردن پرونده اعمالمان. رسالت مان را باید حفظ کنیم .
دوم و فرعها فی السماء . انسان مؤمن اهل رشد است . رشد در مسیر دین . گاهاً انسان مبادرت به نماز می کند ولی بعضی از انسان ها نماز سال گذشته شان بهتر از امسال بوده . عبادت های سال گذشته شان بهتر از امسال است . حالشان سال گذشته شان بهتر از امسال است . اینها مغبون هستند . انسان مؤمن مغبون نیست . انسان مؤمن در حال رشد و شکوفایی است . سال می گذرد همانند این شجره ی طیبه در حال رشد کردن است . چون در محضر قرآن است . پس ما باید دقت لازم را داشته باشیم . جوانان عزیز اگر شما در سال گذشته برای مثال روزی پنجاه آیه از قران را تلاوت می کردید امسال باید روزی صد آیه را تلاوت کنید . چرا ما باید از قرآن و مبانی قرآنی فاصله بگیریم ؟ عمر تقویمی مان جلو می رود ، عمر دنیایی مان هم جلو برود . بانگ الرحیل آویزه گوش مان هست مؤمن فرعها فی السماء است . می گویند که در برخی از مسائل گاهی انسان باید نسبت به مسائل دنیا زیر پای خودش را نگاه کند نسبت به مسائل تقوا بالای سرش را نگاه کند و پیشرفت داشته باشد . این که کسب مال داشته باشم خوب است ولی از مسیرش . انسان مؤمن اهل محاسبه است . سعی نمی کند که مال مردم در زندگی اش جا داشته باشد . اگر یک مقداری جابه جا شود باید حساب پس بدهیم . لذا حضرت علی (ع) می فرماید : «من اعتدل یوماه فهو مغبون» اگر کسی دو روزش مساوی بود ایشان مغبون است . پس دقت لازم را نسبت به این مسئله داشته باشیم . جوانان عزیز از روز حساب بترسیم از یوم تبلی السرائر بترسیم.
 اما سومین فقره ای که در این آیه عنوان نورانی عنوان شده به عنوان صفت انسان مومن این است که اهل ثمره دادن است . قرآن می فرماید تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿۲۵﴾ همیشه اهل بار دادن است . به اذن ربها . به اذن خداوند متعال . ایشان همیشه در مقابلش خدا را می ببیند . دستور خدا را می بیند .
بنده داشتم مطالعه می کردم داستان جناب سلمان را مشاهده کردم . ای کاش! الحمدلله مسئولین اهل خدمت هستند و باید باشند . اهل مسئولیت هستند که باید باشند . اهل زهد و تقوا هستند که باید باشند و الا کلاه مان پس معرکه است . ما را مورد بازخواست قرار می دهند . سلمان فارسی ، استاندار مدائن است . یک شخصی داشت بار می برد . ایشان که رسید دید این شخص از بردن این بار خسته شده و درمانده شده نمی تونه ببره. بار را پایین گذاشته . سلمان پرسید چرا نمی بری ؟ گفت دیگر توان ندارم . آمد بار را گرفت و از بس انسان زاهدی بود بار را برای آن شخص حمل کرد البته اقتضای هر زمانی نوع لباس را طلب می کند . از امام جعفر صادق (ع) پرسیدند شما مثل امیرالمؤمنین (ع) لباس وصله زده نمی پوشید ؟ فرمود که در آن زمان آن لباس اقتضا می کرد و امروز این لباس . این که انسان یک لباس خوب بپوشد نشان از بی تقوایی اش نیست . این که انسان چگونه با مردم مستمند و فقیر جامعه ارتباط برقرار کند ؟ آیا توانستیم این ارتباط را برقرار کنیم ؟ وجود نازنین جناب سلمان کمک می کند . این اسباب را تا سرمنزل می رساند . ان شخص آمد به سلمان پول دهد خیال کرد سلمان فردی باربر و کارگر است . ولی ایشان سلمان است ، استاندار مدائن و فرستاده ی امیرالمؤمنین (ع) است . آمد گفت تشکر می کنم چقدر خدمت تان بدهم . فرمود من استاندار شما هستم و در خدمت شما اگر امر دیگری دارید در خدمت تان هستم . الآن این چنین هست ؟ چند اتاق را باید طی کنیم تا پیش یک رئیس برویم ؟ ما چند نفر را  باید حساب پس دهیم تا بتوانیم یک رئیس را ببینیم ؟ این مسیری که عنوان شده این هست . انسان مؤمن باید خودش را در معرض کار قرار دهد . برف امده بود ناراحت بودیم . چکمه پوشیدم و به محلات رفتم. بعضاً تعجب می کردند که امام جمعه با چکمه آمده بله باید این چنین باشد . مگر چمه؟ پی شده مگر؟ ما مانند مردم هستیم و از مردم هستیم . دردل مردم و بزرگ شده در همین مردم هستیم . باید مشکلات مردم را ببینیم . ما نمی توانیم کوه ابوقبیس را  برای مردم بیاوریم ولی حداقل می توانیم در خدمت شان باشیم و دست بر سینه بگذاریم . این نشانه ی ایمان است بِإِذْنِ رَبِّهَا « تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿۲۵﴾» چهارمین نشانه ی ایمان این است که واژگان زندگی اش این هست با خدا بودن است . تمام امورش به اذن خداوندمتعال است . اگر توانستیم این مصادیق را در زندگی مان پیاده کنیم که فبها المراد وگرنه کلاه مان پس معرکه است . مؤمن چشمانش پاکیزه است . مؤمن دستانش و پاهایش پاکیزه است . اهل  خباثت نیست اهل گناه نیست . این آیه ی قران است در سوره ی حضرت ابراهیم بیان شده مثل یک درخت ناپاک خدایی ناکرده نیست . یک شجره ی طیبه است . خار نیست ، بلکه گل سرخ است . از خودش بوی عطرو خدمت می دهد .
از خودش بوی باقیات الصالحات می هد . بنده در همایش وقف لاریجان عرض کردم که امروز یکی از مصادیق وقف این هست که به مردم خدمت کنیم . ببینیم معیشت مردم چیست ؟ خیرین بیایند تولید کار بکنند تولید صنعت کنند . متأسفانه که صنعت مان خوابیده . هر باره از کویی صدای می آید که فلان کارخانه ورشکست شده . خیرین به داد صنعت ، اشتغال و ازدواج جوانان مان برسند .
از این که الحمدلله پس از دو ماه عزاداری سربلند بیرون آمدیم . از این به بعد ایام عروسی فرزندان مان هست . یک پدر شرمنده می شود اگر خدای ناکرده نتواند آن چه را که باید انجام دهد . نامه های متعددی برای مان می آید . خانم مؤمنه ای است ، آقا اهل ایمان است و فقیر است . آیا من مسلمان هستم که برای فرزند خودم فلان مقدار جهیزیه میلیونی تهیه کنم و دست فقیری را نگیرم ؟ برای دختری جهیزیه آماده کنم . دست پسری را که می خواهد داماد شود را بگیرم . این نشانه ی ایمان است . عذرخواهی می کنم یکی از مستحبات ذکر تسبیحات است . یکی از مستحبات ذکر عبادات است . آیا صرف تسبیح به دست گرفتن عبادت کردن است ؟ اگر که این چنین بود این همه فحشا نبوده . این همه منکرات و گناه نبوده . پس بیاییم اهل عمل باشیم . ما را مورد محاسبه قرار خواهند داد . قُلْ لا يَسْتَوِي الْخَبيثُ وَ الطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ » انسان خبیث و انسان طاهر با هم مساوی نیستند . قطعاً بین انسانی که اصلها ثابت و فرعها فی السماء است با بقیه فرق دارد . چهره اش همانند اهل اسمانی است .و صورت و سیرتش نورانی است . دقت لازم را داشته باشیم . اما آخر عرضم در این محور است که چرا از سیره ی علمی و عملی اهل بیت (ع) داریم بیان می کنیم ؟ چرا در این خطبه داریم از امام حسین (ع) و امام علی (ع) می گوییم ؟ زیر عنوان شده «کلامکم نورٌ و أمرکم رشدٌ و وصیّتکم التقوی» این است  آنها تمام وجودشان نور و نورانیت است . تمام بسترزندگی شان بر اساس رشدی است که فرعها فی السماءاست . شما ببینید همه ی آهایی که نر بودند از حسین (ع) گفتند . 124 هزار پیغمبر از حسین (ع) گفتند . پیغمبر (ص) من و شما از حسین (ع) گفت . اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از امام حسین (ع) گفتند . ما هم از امام حسین (ع) می گوییم . ما هم باید کسب نور کنیم . ما هم باید در محضر این مکتب نورانی باشیم . روزی اما در کودکی بر پیغمبر (ص) وارد شدند . یک شخصی به نام ابیّ بن کعب  در محضر پیغمبر (ص) نشسته بود . پیغمبر (ص) فرمود : «مرحبا بک یا اباعبدالله یا زین السماوات و الارضین» ناراحت شد چون پیغمبر (ص) است . یک شخصیتی است که عالم و آدم به طفیلش خلق شده . فرمود یا رسول الله (ص) شما زیباترین مردم هستید یا حسین (ع) . وجود نازنین پیغمبر (ص) می فرماید : «و الذی بعثنی بالحق إن الحسین بن علی فی السماء اکبر منه فی الارض» حسین (ع) را آسمانیان بهتر می شناسند تا زمینیان . حسین (ع) زینت آسمان و زمین است . فرموده « ما من نبیٍ و قد زار کربلا» پیغمبری نبود که کربلا را زیارت نکرده باشد . و « و وقف علیها» این که آن جا ایستاده باشد . تمام انبیا دو کار را در مسیر زندگی شان انجام دادند . یکی زیارت امام حسین (ع) و دیگری گریه برای امام حسین (ع) کرده اند .
چون وعده دادم یک عرض سلامی به محضر امام رضا (ع) داشته باشیم . ما بعد از این مدت عزاداری سربلند بیرون آمدیم . احسنت بر شما و خوش به  سعادت شما . ما این ابراز ارادت ها را مدیون مادرمان مان هستیم . مدیون پدران مان هستیم . آنها ما را شاگرد مکتب اهل بیت (ع) قرار دادند . ایران است و یک امام رضا (ع) . مردم قدر امام رضا (ع) مان را بدانیم . قدر این امام رئوف مان را بدانیم . بنده در محضر عزیزان اجبارکلا روایت هایی که هم از نبی مکرم اسلام (ص) و هم از اهل بیت (ع) و هم از خود امام رضا (ع) درمورد زیارت و تشرف به محضر امام رضا (ع) و همه علما نقل کردند و هه ی شما می دانید را عرض کردم . فرمود اباصلت من مهمان مأمون هستم . اگر دیدی عبا بر سر دارم چیزی از من نپرس . درب حجره را باز کن . فرش حجره را جمع کن می خواهم مانند جد غریبم حسین (ع) جان بدهم . یک زمانی گذشت . اباصلت دید امام رضا (ع) برگشت ابا بر سر دارد . ضعف بر وجود نازنینش غلبه کرده . می گوید رفتم درب حجره را باز کردم . فرمود اباصلت درب حجره را ببند نمی خواهم کسی وارد حجره بشود . دیدم بعد ازدقایقی یک نوجوان وارد حجره شده . اما جواد (ع) است . این جا امام زمان بعد از امام رضا (ع) آمد سر پدر را به دامن گرفت . اباصلت می گویدیک زمانی دیدم که وجود نازنین امام رضا (ع) زیر گوش امام جواد (ع) چیزهایی می گوید که به نظرم مسائل امامت بوده . می خواهم عرض کنم یا امام زمان (عج) آجرک الله فی مصیبت جدک . یا فاطمه معصومه (س) ، کریمه ی اهل بیت سرتان سلامت . در عزای امام رضا (ع) نبودید ولی چه کریمانه مردم برخورد کردند . زن های طوس گل باران کردند . امام جواد (ع) آمد در کنار بدن بی جان پدر سر پدر را به دامن کرفته ولی لا یوم کیومک یا اباعبدالله (ع) . دل ها بسوزد برای جد غریبتان حسین (ع) آنجا جناب علی اکبر بر زمین افتاده . امام حسین (ع) آمد بدن ارباً اربای علی اکبر ...
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه دوم :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این لحظات عرفانی ، معنوی و ملکوتی در این خطبه ی دوم ، در این ایام میمون و مبارک ، همانند خطبه اول ابتدا خودم و بعد همه ی شما سروران عزیز را به تقوای الهی توصیه می کنم . عزیزانم بهترین لباس لباس تقوا است . لباس عزت و سعادت و سربلندی است . هم در محضر مردم ، بندگان مؤمن خدا و هم در محضر نخبگان الهی سربلند بیرون بیاییم .
 بیاییم محرم خدا باشیم و با خدا باشیم . زندگی مان را بر اساس دستور خدا رقم بزنیم . زندگی در ان خدا هست عزت و نور و نورانیت است . اگر زندگی بوی خدا نداشته باشد ظلمت و شقاوت و بدبختی است . اگر بزرگترین سرمایه دارعالم باشد ، بزرگترین پست و مقام را داشته باد و بوی خدا را نبرد بوی تعفن می دهد . ولی کسی که هم سرمایه داشته باشد و هم سرمایه وجودی خدا و هم سرمایه وجودی اهل بیت (ع) را داشته باشد و در محضر امام زمان (عج) باشد ، محبت ولی مطلقه فقیه در داشته باشد این بهترین سرمایه و عزت است .
اما مناسبت زیاد است . ابتدای عرضم حلول ماه ربیع را محضر شریف شما سروارن عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم . احسنت بر شما . خوش درخشیدید . هم در ماه محرم ، هم در ماه صفر . قلب امامزمان (عج) را خوش حال کردید . این که معمار و مهندس این نظام عنوان داشته است که این محرم و صفر است که اسلام را نزده نگه داشته است ، ما آثارش را دیدیم .
عزیزان و نورچشمان بنده یکی از جملات تاریخی ای که هرگز فراموش نمی کنیم این جمله نورانی امام راحل قدس الله نفسه الذکیه است که «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»
این کلام پیر و مراد این انقلاب امام خمینی(ره) است که شاید بارها آن را شنیده باشیم. اما تا بحال به معنای واقعی این سخن اندیشیده اید؟! محرم و صفر دو ماه متوالی است که در آنها به عزاداری برای آل الله می پردازیم و در عزای ایشان به سوگ می نشینیم.
دو ماه که با آغاز آن داغدار مصیبت های کربلا می شویم و با پایان آن از فراق پیامبر و رحمت امّت ناله می زنیم که بار پروردگارا إنّا نشکوا إلیک فقد نبیّنا. این دل شکستن ها و این اشک ها و ناله ها گرچه دل را غمین می کند امّا آن را جلا نیز می دهد که سنگ تا سوزش آتش نبیند گوهر نمی گردد. ذکر و یادآوری مصائب اهل بیت در این ایّام بهترین وسیله ای است که مسلمانی خود را محکی بزنیم و دوباره آن را بیدار و زنده کنیم تا یادمان نرود در کجای تاریخ ایستاده ایم و چه وظایفی بر دوش داریم.
محرم و صفر ایّامی است که چراغ دلمان را برای یکسال در پیش رو روشن کنیم تا مبادا در تاریکی های غفلت و گمراهی گم شویم. مبادا یادمان برود که در کربلا چه گذشت که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» شعار همیشه اعصار است و کوفیان در طول تاریخ کم نبوده و نیستند و مبادا یادمان برود که فلسفه اربعین چه بود که پاسداشت آن نشانه ایمان شمرده شده و مبادا یادمان برود که امام حسن(علیه السلام) چرا صلح کرد تا معاویه های روزگارمان را بشناسیم و اسیر مکر و تزویر شیطان های درونمان نشویم.
و مبادا یادمان برود زمین تاب نمی آورد مصیبت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را و فراموش نکنیم و اشک ها و ندبه های شبانه روزی پاره تن پیامبر(صلی الله علیه و آله) را که جفای مردمان را با خون دل دید. مبادا یادمان برود که غربت تنها به بی بارگاهی مزار نیست، غربت به تنهایی و هجران از یاران و اصحاب نیکوست.
فراموش نکنیم هشتمین اختر با قدومش سرزمینمان را گلباران کرد و مبادا فراموش کنیم که شرط ایمنی از عذاب در دژ مستحکم لا اله الاّ الله جز پیروی از ولایت نیست. محرم و صفر بهترین فرصت بود تا مسلمانی مان را زیر و رو کنیم تا طیب و طاهر شویم و از هر گونه رجس و پلیدی پاک گردیم.
جناب آقای قرائتی در یکی از سخنرانی هایی که محضر عزیزان اجبارکلا عرض کردیم این است عزیزانی که توفیق حضور اربعین در محضر شریف امام حسین (ع) هشتاد کیلومتر با پای پیاده را داشتند بسیار کار زیبای یاست . حالا آن کسی که هشتاد کیلومتر را رفت  برگشت حالا چند کیلومتر را بیاید و در نماز جمعه شرکت کند . چند کیلومتر را برای نماز جماعت بیاید . امامت یعنی نماز . محبت به امات یعنی این اجتماع . باید این مسائل را دقت کنیم . کسب معنویت زیباست و داشتن معنویت زیباتر .
سروران عزیز و بزرگوار  اکنون سفر با صفر به پایان رسید و صفر تمام شد، سفر ما نیز در تاریخ اسلام تا اینجا به پایان رسید. خدا کند مسافران، سالم به مقصد رسیده باشند و خدا کند محرم و صفر اسلاممان را زنده کرده باشد. و اکنون که ربیع، آمدن بهار را نوید می دهد، دلهایمان نیز بهاری شده باشد تا در بهار سبز ظهور مولایمان بتواند قامت راست کند و با افتخار بگوید «من شیعه مرتضی علی(علیه السلام)»ام.
ماه صفرمان هم به پایان رسید . صفر به پایان رسید ما با حضور در تاریخ اسلام ، با مرور در متن تاریخ زندگی مان را باید تطابق دهیم . امروز رسالت مان چیست ؟ امام زمان مان را فراموش نکنیم . در لشگر امام زمان (عج) باشیم . زندگی مان را امام زمانی کنیم . از امروز عروسی ها شروع می شود . پدران و مادران دقت کنید . نکند که قلب امام زمان (عج) در عروسی ها مان شکسته شود . نامه اعمالمان به دست امام زمان مان می رسد . همه را ثبت می کنند . دقت لازم را بکنیم تا خدایی ناکرده شرمنده نباشیم .
شیعه و پیرو واقعی او که همه روزهای سال مزیّن به افتخارات و جانبازی های اوست و زمین و زمان به داشتن او فخر می فروشد و به آسمانیان به داشتنش مباهات می کند. امروز اول ربیع الاول و یادآور یکی دیگر از ایّامی است که خداوند به وجود امام علی(علیه السلام) افتخار کرد!
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ ...»؛ از مردم کسی هست که جان خویش را در راه رضایت خداوند می فروشد. (بقره/ 207)
این آیه نورانی در شب اوّل ربیع الاول در شأن امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نازل شد. آن شب پیامبر(صلی الله علیه و آله) از شر کفّار از مکه به مدینه هجرت کردند و امام علی(علیه السلام) این قهرمان همیشه تاریخ با نثار جان خویش در بستر رسول الله(صلی الله علیه و آله) خوابیدند. آری، آن شب لیلة المبیت بود..
جناب غزالی در احیاء العلوم آورده است: در شبی که امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در جای پیامبر(صلی الله علیه و آله) خوابید به جبرئیل و میکائیل خطاب رسید که من بین شما دو نفر برادری قرار دادم و عمر یکی از شما را بیش از دیگری قرار دادم. کدام یک از شما ایثار می کند که عمر طولانی از آن دیگری باشد؟ هر دو عمر طولانی را اختیار کردند. خطاب آمد: «به زمین نگاه کنید و ببینید که چگونه امام علی(علیه السلام) حیات خود را به برادرش پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نثار نموده و به جای او خوابیده و جان خود را فدای جان او نموده است. به زمین بروید و او را از شر دشمنان حفظ کنید.» آنها آمدند و جبرئیل در بالای سر امیرالمؤمنین و میکائیل در سمت پاهای آن حضرت نشست و ندا کرد: بخ بخ من مثلک یابن ابیطالب، خداوند در جمع ملائکه به تو مباهات فرمود. اینجا بود که آیه شریفه «وَ مِن الناس مَن یشری نفسه ابتغاء مرضات الله...» نازل شد.
این که تمامیت ارضی خودش را علی (ع) بعد از سیزده سال سختی مکه که امیرالمؤمنین (ع) می داند بعد از این ان شاءالله راحتی است . من خاطرات شهید رجایی را مرور می کردم در ایامی که ایشان را در قبل از انقلاب دستگیر کرده بودند ساواک خیال ایشان را اذیت کرد . به زندان انداخت و شلاق بست . بعد یکی از این سران شان به ایشان گفت که جناب آقای رجایی اولاً مردم شاه را می خواهند این انقلاب به ثمر نمی رسد . بر فرض این که انقلاب پیروز شده . امام آمد تو می خواهی چه کاره شوی ؟ گفت من می خواهم رئیس جمهور شوم . گفت شما ؟ شروع کردن به خندیدن و از زدن ایشان هم دست کشید . این خاطره را بعد از رئیس جمهور شدن تعریف کرد . ببینید چه شده است؟  چه مسیری برای مان باز شده است . چه عزتی توسط این انقلاب در اختیارمان قرار گرفته و چه کسانی دنبال سهم خواهی بودند و چه کسانی پشتیبان نظام بودند ؟ امیرالمؤمنین (ع) می داند  ما هم اگر بخواهیم الآن تحلیل کنیم نسبت به این موضوع که شمشیرها برهنه شده آماده شدند که پیغمبر (ص) و یا کسی که ر این بستر خوابیده را به شهادت برسانند . چون به قصد شهادت امدند . نمی دانند که چه کسی در بستر است . با این قصد و نیت امدند . این چنین بوده که علی (ع) شده است . ما نسبت به لیلة المبیت کم گذاشتیم . می توانیم نسبت به این اعجاز الهی ، نسبت به شخصیت امیرلؤمنینی که جان خودش را تقدیم اسلام کرده تا این اسلام بعد از 1400 سال چنین خوش بدرخشد . و امروز هم علی های زمان مان در حال خوش درخشیدن هستند . مال باید این را دقت کنیم .
سروران عزیز و بزرگوار همانگونه که مستحضرید اكنون در دهه چهارم انقلاب قرار گرفته‌ايم نبايد فراموش كنيم كه رهبری معظم و مکرم حضرت  امام خامنه‌اى(مدظله العالى) با هوشمندى و نيازسنجى دقيق، اين دهه را به «دهه پيشرفت و عدالت» نام‌گذارى كردند. عنوان پيشرفت و عدالت به تناسب ژرف‌انديشى و نگاه مدقانه‌اى است كه در شأن رهبرى حكيم و فرزانه انقلاب اسلامى مى‌باشد كه به‌عنوان ديدبانى تيزبين به‌صورت جامع همه‌چيز را رصد كرده و با هدف انسجام‌بخشى به نوع هزينه‌كردهاى مادى و معنوى، نقشه راه جامعه و نظام را ترسيم مى‌فرمايند. درواقع فلسفه اصلى اين نام‌گذارى ايجاد راهبردهاى پيشبرنده نظام و انقلاب مى‌باشد كه هنر مردان الهى در مديريت راهبردى جامعه ناظر بر آن است و لذا بار اصلى اين ‌دست نام‌گذارى‌ها قطعا تشريفاتى و تزيينى نيست و از روی عواطف و احساسات هم نیست بلكه اهداف تحول‌آفرين و تعالى‌بخشى را دنبال مى‌نمايند. ازاين‌روست كه مقام معظم رهبرى(مدظله) باانگيزه هدايت نوع نگاه به فلسفه نام‌گذارى‌ها، در ابتداى سال جارى (۹۵) ضمن توجه دادن همه ظرفيت‌هاى كشور به معضلات و مشكلات اقتصادى جامعه و طرح مجدد «اقتصاد مقاومتى»، ضميمه‌اى را در نام‌گذارى سال جارى تحت عنوان «اقدام و عمل» اضافه نمودند كه ناظر بر تشريفاتى نبودن نام‌گذارى‌هاى هر سال و يا هر دهه از انقلاب اسلامى است، چه آن‌كه «اقدام و عمل» روح و جان و هدف غايى از اسامى هر سال مى‌باشد و حال اين ما هستيم و اين نام‌گذارى‌هاى حكيمانه كه ببينيم در عرصه عمل و اقدام چگونه توانسته‌ايم منويات رهبرى حكيم نظام اسلامى را كه جز مصالح و منافع ملى مد نظر شريفشان نبوده و نيست، به چه ميزان جامه عمل پوشانده‌ايم؟! درواقع خود اين عناوين و نام‌ها وسيله و ابزار سنجش مواضع و عملكردها نيز مى‌باشد چه آن‌كه به اين وسيله مى‌توان درصد توفيقات دستگاه‌هاى مختلف را به‌روشنى محك زد.
اين رويه نه تنها سيره بزرگ ديده بان انقلاب، رهبر عزيز و حكيم است كه رؤساى دولت‌هاى مختلفى كه با گرايشات گوناگون سياسى روى كار آمده‌اند نيز شعارها و عناوينى را براى حركت راهبردى دولت‌هايشان بُلد نموده‌اند كه ازجمله دولت يازدهم است كه از طرفى كليت دولت و رويه حاكم بر دولت‌مردان را اعتدالى مطرح نموده‌اند و جهت‌گيرى اصلى دولت را نيز با عنوان تدبير و اميد متمايز ساخته‌اند و حتى در مقطع تبليغات انتخاباتى از آن به‌عنوان امتيازى ياد شد تا جايى‌كه مى‌توان گفت دولت يازدهم چه‌بسا بيشترين رأى و اقبالى كه از توده مردم به خود اختصاص داد را مديون همين ادعا و شعارها مى‌باشد تا جايى‌كه برخى قائلند اكثر كسانى‌كه به جناب آقاى روحانى رأي دادند، رأي به منش اعتدالى و يا تدبير و اميد دادند و البته شخص ايشان نيز به كرات در سخنرانى‌هايشان و بلكه با افتخار از تدبير و اميد به‌عنوان مشخصه دولت يازدهم نام برده‌اند؛ اما آنچه هرگز نبايد از آن غفلت ورزيد اين است كه بالاخره هر نام و نشانى تعريف خاص خودش را دارد چنان‌كه اعتدال و تدبير و اميد نيز به‌سان هر واژه مثبت ديگرى بار مفهومى و ارزشى خاص خودش را همراه دارد و نبايد نسبت به آن اجحاف و ظلمى صورت پذيرد و الا به‌جاى تجلى صداقت در گفتار، نوعى نفاق از عملكردها و مواضع رفتارى به چشم خواهد خورد. وقتى مردم ناكارآمدى دولت را به‌ويژه در معضلات اقتصادى و از همه مهم‌تر ركود و بيكارى و وضع نامطلوب معيشت مردم و حتى چالش‌هاى صنفى و بازار ارز و بروز مفاسد اقتصادى و آسيب‌هاى اجتماعى و پديده‌هاى مرموز و پلشتى همچون حقوق‌هاى نجومى و بعضاً فساد مديريتى و ادارى مشاهده مى‌كنند، طبيعى است كه حناى شعار تدبير و اميد نزد آنان رنگى نخواهد داشت و يا وقتى اثرپذيرى برخى دولت‌مردان از جريان خاص سياسى و به‌كارگيري برخى چهره‌هاى عامل يا معين و يا ساكت فتنه آمريكايى ۸۸ را مشاهده مى‌كنند و يا بي‌مهري نسبت به چهره‌هاي متدين و انقلابي امتحان‌پس‌داده را به بهانه‌هاي مختلف مي‌بينند، البته حق دارند بپرسند كدامين اعتدال؟
بيچاره كليد واژه‌هاى ارزشى كه چگونه در بازار بلبشوى سياسى به مسلخ برده مى‌شوند و بعضاً مورد سوءاستفاده عناصر معلوم‌الحال از جبهه ضدانقلاب نيز قرار مى‌گيرند. نمونه بارز اين حقيقت تلخ را در جريان فتنه ۸۸ و پس از آن به‌راحتى مشاهده كرديم و ما فتنه 88 را هرگز فراموش نخواهیم کرد .
مردم مى‌پرسند تدبيرو اميدى كه در گردونه حوادث، تصادف قطار (امن‌ترين وسيله حمل و نقل بين شهرى) را به چالش كشيد، چگونه توجيه مى‌گردد؟ آيا به‌راستى براى همايش‌ بى‌نظير و بسيار مهم پياده‌روى اربعين بيشتر از يك سال فرصت لازم بود تا براى تأمين نيازهاى زائران اربعين حسينى(ع) فكرى و تدبيرى نو درانداخته مى‌شد؟ و يا بعد از حادثه‌هاى ريلى و جاده‌اى در گذشته، كدامين تدبير، پيشگيرى از حوادث مشابه را در دستور كار مجريان امر قرار داده بود؟ و آيا فصل سرما و بارندگى در دولت تدبير و اميد بايد چگونه واقعيت خود را به رخ مى‌كشيد تا ناكارآمدى دولتمردان در امر پيشگيرى قطع آب و گاز در مازندران جلوه‌گرى نمي‌كرد؟ اين‌ها همه وقتى دل انسان را به‌درد مى‌آورد كه مسؤولان ارشد دولتى در قبال لغو يك كنسرت مرموز و به‌دور از شأن هنر و موسيقى پاك و بى‌حاشيه ايرانى و يا لغو يك سخنرانى در ميتينگ سياسى مبهم، بلادرنگ حساسيت نشان داده و تا سرحد شرمسارى پيش مى‌رود.
آنچه براى ما همواره به‌مثابه آرزويى جدى مطرح مى‌باشد، موفقيت همه دولتمردان در تمامى دولت‌هاى پس از پيروزى انقلاب در خدمت صادقانه و بى‌منت به مردم شريف ايران بوده است و ما همه کارگزاران نظام را علاقه مندیم و همه بیانات بر اساس دلسوزی و پیشبرد اهداف بلند و والای نظام هست ای کاش که به این منویات گهربار و دُرر بار امام المسلمین گوش جان بسپارند و دلواپس کاستی ها و معیشت و اشتغال و ازدواج جوانان مان باشند.
خدمات بسیاری انجام شده که ما تشکر می کنیم . اما آیا ان اهدافی که نظر مقام عظمای ولایت بوده توانستیم انها را انجام بدهیم ؟ آیا آن مسائلی که باید نسبت به رکود جامعه است برطرف شده ؟ معیشت مردم حل شده . اشتغال جوانان مان حل شده ؟ ازدواج جوانان مان حل شده ؟ این دغدغه فکری را داشته باشد . بنده به وزرات محترم راه توصیه می کنم می دانیم که حوادث تلخی در این ایام شکل گرفته که یکی از این ها تصادف دو قطار در مسیر راه زیارت مشهد بوده که امام عزیزمان ، رهبر مان قصور یا بی تدبیری یک از این ها در این مسئله وجود داشته . من نظر و توصیه ام بر این است همه ی پتانسیل ها را استفاده کنید . دست از غرب بکشید . خب جریان تحریم ده ساله را از کنگره دیدیم باز به دنبال چه هستید ؟ جناب آقای وزیر امور خارجه شما شاگرد مکتب ولایت هستید . احسنت بر شما . به عنوان یک برادر به شما توصیه می کنیم که بیاید از پتانسیل داخل استفاده کنیم . وزیر محترم راه شما به جای سفر به فرانسه و نسبت به بویینگ و ایرباس بیایید نسبت به صنعت هواپیماسازی کشورمان که خودمان به این علم رسیدیم و خودمان داریم و ما می توانیم از خودمان این مسائل را با دانشمندان خودمان حل کنیم . ما تشکر می کنیم چون خدماتی در حال شکل گیری است . جاده هراز در حال آماده سازی است . گرچند که انتظار داریم بیشتر از این انجام شود  این ها از همین دولت محترم تدبیر و امید است . اما انتظارمان به عنوان یک دلسوز و به عنوان یک خطیبی که در دل مردم است و مشکلات مردم را لمس می کند به شما وصیه می کنم . چه کسانی نسبت به اشتغال و ازدواج جوانان شان ، نسبت به این مسائل به فضل خداوند دقت کنید .
خوب بنده صحبتی که با نماینده محترم مجلس شورای اسلامی شهرستان آمل دوست و برادر عزیزم جناب دکتر یوسفیان عزیز داشته ام فرمودند نسبت به پیگیری های بعمل آمده در مورد خسارت برق و گاز و بنده از ایشان تشکر می کنم و درخواست دارم جهت ارتقاء زیر ساخت ها تلاش خودتان را انجام بدهید و البته در مورد جریان راه جاده قدیم آمل به بابل که در طی سه سال بنده مکرر عرض نموده ام با عنایت ایشان الحمدلله مشغول به خدمت هستند و امیدوارم هر چه زودتر به بهره برداری برسد 
یکی دیگر از حوادث دردناك هفته گذشته به انفجار در مسير زائران حضرت اباعبدالله الحسين(ع) باز مى‌گردد كه گروهك تكفيرى داعش كه در ضعيف‌ترين وضعيت خود در طول سالهاى گذشته به‌سر مى‌برد و در حال شكست در موصل است، از زائران حماسه‌آفرين امام حسين(ع) انتقام گرفت و با كشتن بى‌گناهان و انفجار كور در مسير زائران، عمق جنايتكارى خود را نشان داد. به تعبير رهبر معظم انقلاب: «گروههاى جنايتكار و شقاوت‌بار تكفيرى كه راه‌پيمائى عظيم اربعين و امنيت بى‌نظير زائران حسينى، چشم آنان را كور و توطئه‌هاى خباثت‌آلود آنان را خنثى كرده است، به انتقام بزدلانه و فجيع دست زدند و بار ديگر چهره‌ى خبيث و مَنيّت پليد خود را به همه نشان دادند. از مناطق ديگر جهان همچون نيجريه و پاكستان و افغانستان نيز خبرهاى تلخ و تكان‌دهنده از جنايات هم‌مسلكان آن‌ها مى‌رسد و خطر جريان تكفيرى و دولت‌هاى حامى آنان را بار ديگر به همه‌ى مسلمانان و دلسوزان گوشزد مى‌كند.»
البته از دشمن خون‌خوار و جنايتكارانى بى‌منطقى مانند داعش و حاميان آن‌ها انتظارى بيش از اين نمى‌رود. اين حيوان‌صفتان وحشى دركى از انسانيت و عمل به مقتضاى عقل و منطق ندارند و از اين‌جهت است كه با كشتار زنان و كودكان و غيرنظاميانى كه به زيارت حضرت اباعبدالله(ع) آمده‌اند، انتقام شكست‌هاى خود در عرصه‌ى نظامى را مى‌گيرند.
ولادت نبی مکرم اسلام (ص) را پیش رو داریم . این که یک امت پاکی برای رسول الله (ص) باشیم . این که به عنوان هفته ی وحدت بین شیعه و سنی ها است . امروز این انسجام و وحدت در جهان اسلام باعث شکوفایی ما شده  این بسیج مردمی که اهل تسنن و اهل تشیع هم دیگر در عراق و سوریه و عراق و لبنان و جاهای دیگر ایجاد کردند دقت کنید . تخصیصاً خطیبان ارزشمند دقت لازم را داشته باشند . در صحبت های مان انسجام و هم دلی بین مسلمانان فراموش نشود . باید کاری کنیم که زندگی مان بر اساس دستور پیغمبر (ص) باشد . بر اساس منویات ایشان باشد . از روی رحمت و رأفت باشد . مسئولین عزیز نظام را بر اساس کمیته امدادی مدیریت نکنیم . البته کمیته امداد یک نظام مقدسی است که امام آن را تأسیس کرد . ولی عرضم این است کمیته امادای مدیریتنکیم . هر دولتی که باشد . خیال نکنیم که این مردم گماشته مان هستند و ما می توانیم هر بلایی را بر سر این مردم در بیاوریم . بنده ضمن تشکر از عزیزان جهاد کشاورزی در دو بخش خودم ضمن تشکر از زحمات شان این که در رسانه اعلام شده باغ های مان صدمه ندیده چه کسی به اها امار داده . پس این همه صدمانی که کشاورزمان دیدند چرا از رسانه های جمعی ملی ارند اعلان می کنند هیچ خسارتی نداریم . بیایید از نزدیک ببینید و آمار بگیرید . دهیاران و شوراهای محترم بند از زحمات شما تشکر می کنم . بخشدار محترم آمار بدهید . مسئولین جهاد کشاورزی که دیروز هم تک تک این عزیزان با بنده تماس گرفتند و گزراش دادند . توصیه می کنم جلسه بگذارید . بیایید بگویید چه خسارتی را کشاورزان عزیزمان دیدند . فقط صرف گزارش نباشد و بیاییم به داد کشاورزان مان برسید و مشکلات شان را برطرف کنید .
موضوع بعدی نسبت به جنگنده ی رژیم صهیونیستی است که به سوریه حمله کرده . تعرض به هوای لبنان . دقت لازم را بکنیم . اما المسلمین مان عنوان داشته که چند سال دیگر هیچ اثری از اسرائیل باقی نخواهد ماند و به فضل خداوند متعال ما به این موضوع خواهیم رسید . ما به استکبار و سران جهانی توصیه می کنیم که که خیال نکنند ما متوجه نیستیم که شما این بمب ها را می ریزید . امروز به لطف خداوند متعال موصل در حال آزادسازی است . به لطف خدائند متعال سوریه در حال آزادسازی است و داعش دارد نفس های آخرش را می کشد . من تعجب کردم اکثر شما هم الحمدلله و مسئولین روسی هم نسبت به سخنان مقامات ترکیه جناب آقای اردوغان شما غلط می کنید که می گویید رئیس جمهور سوریه باید از بین برود . ایشان منتخب مردم است . باید از مردم سوریه عذرخواهی کنید . باید مسئولین مان نسبت به این مسائل دقت لازم را داشته باشند . ما از وزرات امور خارجه این انتظار را داریم که مطالبات حقوق عامه ی مردم شریف در جای جای جهان اسلام باشد .
در جریانی که در فرانسه پیش آمد دیدیم که هم جناب رئیس جمهور و جناب وزیر امور خارجه پیام داده بودند نسبت به کسانی که نسبت به پیغمبر (ص) هتک حرمت کرده بودند ولی جریان تروریستی بود . اما دو حادثه هم در عراق و هم در جریان تصادف برای مان پیش آمده کدام یک از این عزیزان پیام دادند . دقت لازم را داشته باشیم . عجله نکنیم . رهبر معظم ان بیان کرده . نسبت به برجام هم عجله کردید . چه در مجلس عجله شده و چه کسانی که مذاکره می کردند . این که بعد از چندین ماه دوباره آمدند تمدید کردند . بر فرض این که اوباما بخواهد وتو کند که نمی کند ولی روزهای آخرشان هست . نفس آخرش را می کشد . ترامپ می آید . او کاری می تواند بکند . برجام را رها کنند . بیایید محصولات داخل را بچسبید و  به داد مردم برسیم .
و ما از روز اول می دانستیم برجام یعنی هیچ ولی بخاطر یک عده در داخل رهبری معظم فرموده اند که نرمش قهرمانانه داشته باشند و امروز دیگر زمان ضربه فنی شان فرا رسیده است و آنها را زیر دست و بال پر قدرت خودمان له خواهیم کرد  و به استکبار جهانی می گوئیم همانگونه رهبری معظم انقلاب فرموده اند که این تحریم نقض برجام است و قطعا ما در اسرع وقت کاری که باید در جهت پیشبرد اهداف مان مقابل نقض تان انجام بدهیم را انجام خواهیم داد و خسارت به وجود آمده در انرژی هسته ای را جبران خواهیم کرد و می دانیم که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و از مسئولین مرتبط نیز می خواهیم تصمیم مناسب در زمان مناسب بگیرند