معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران : اگر نتوانیم برای خروجی آموزش وپرورش برنامه ای را ایجاد کنیم به روزمرگی می افتیم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کمال نیوز ، اسفندیار نظری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مازندران  در جلسه شورای دبیران آموزشگاه غیر دولتی ادیب آمل که با حضورمدیر آموزش و پرورش و جمعی از کارشناسان برگزارشد با بیان اینکه اگر نتوانیم برای خروجی آموزش وپرورش برنامه ای را ایجاد کنیم به روزمرگی می افتیم  گفت: پس برنامه داشته باشیم در پایه دهم دروس به عنوان انتخابی و 50 ساعت مهارت آموزی برای دانش آموز در سه سال تدوین شده و اگر قرار باشد اتفاقی در متوسطه دوم بیافتد ، باید از پایه دهم شروع شود. 

وی افزود: عادت ما در آموزش و پرورش چون کشور در حال توسعه هستیم می گوئیم یا علی ، خدایا به امید تو و کار را شروع می کنیم و در وسط کار متوجه می شویم.وباور کنید در آموزش وپرورش به ساختار فکر نکردیم ، ساختار را آماده نمی کنیم و وارد اصل موضوع می شویم و دچار مشکلات عدیده می شویم و خواهیم شد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران یادآورشد: برنامه ششم را به پایان رساندیم و قرار بود 42.5 درصد به شاخه فنی و حرفه ای هدایت شوند اما عملاً 38 درصد تحقق پیدا کرد و در پایان برنامه قرار است 52 درصد شاخه نظری و 48 درصد در فنی وحرفه ای هدایت شوند و در سال گذشته 43.5 درصد بودیم و پیش بینی امسال 41 درصد است که مجهز نبودن هنرستان ها از نمونه  مشکلات تغییر است.

نظری کمک به آموزش و پرورش را از ویژگی های مدارس غیر دولتی مثل ادیب عنوان کرد وگفت:  در حال حاضر 21 درصد مدارس استان مازندران با 600 مدرسه را مدارس غیر دولتی تشکیل می دهند که در متوسطه دوم 108 مدرسه داریم ومتأسفانه در دوسال گذشته فقط 26 مدرسه حرکت رو به جلو و 82 مدرسه افت تحصیلی دارند و در مدارس استعداد های درخشان هم همین طور از 18 مدرسه 11 مدرسه افت دارند و همچنین در نمونه دولتی از 29 مدرسه 16 مدرسه و در شاهد هم از23 مدرسه 21 مدرسه در 2 سال گذشته افت داشته اند که دلایل خاص خود را دارد و باید بررسی شود .

وی اضافه کرد: در افق 1404 که سند تحول بنیادین  به تصویب رسید و مقام معظم رهبری هم تأیید فرمودند قرار است ما دانش آموزی را تربیت کنیم که متفکر ، خلاق و نقاد باشد چون دانایی را انتخاب کردیم رسالت ما این است که هم توسعه متاوزن و هم کیفیت بخشی داشته باشیم و هم رویه پرسشگری و پژوهش را در دانش آموزان تقویت کنیم.

نظری گفت: امسال به ادارات گفتیم در بحث هدایت تحصیلی مدارس غیر دولتی با رعایت شاخص های مدارس دولتی می توانند افزایش سهمیه داشته باشند ومتأسفانه از39  هزار دانش آموز خروجی پایه نهم تا کنون 3 هزار نفر در پایه دهم ثبت نام نشده اند و برخی مدارس غیر دولتی دانش آموزانی دارند که در سامانه ثبت نام نکرده اند.

وی اشاره کرد: بهترین طرح درس طرح درسی است که رضایت دانش آموز واینکه دانش آموز مطلب را بگیرد در پی داشته باشد و ازصاحب نظران و اولیاء در جهت معرفی مشاغل در مراسم صبحگاه استفاده کنیم.

نظری در پایان تاکید کرد: اولین لایه تربیت تغییر در دانش ، دانش آموز است و اگر اتفاق نیافتد تغییر در نگرش ، رفتار و رفتار گروهی و اجتماعی یا زندگی اتفاق نمی افتد  و مسیر اصلاح و توسعه آموزش و پرورش است.