نشانه های بیماری های مدیریتی
27 بهمن 1393 ، دیدگاه 0

 کمال نیوز: دسته اول بیماری های مدیریتی: آسیب های مدیر بر خود 1- مدیر ملا نقطه ای مدیر ی که تمایل عجیبی به اصلاح و تغییر نامه ها و گزارش های کارمندان دارد علائم در صورتی که از نگاه شما بیشتر از 50 در صد نامه ها و گزارشات مشمول تغییر باشند به بیماری ملا نقطه ای دچار هستید درمان این احساس تمایل به تغییر را در خود سرکوب کنید و کارمندانی که نوشته هایشان نیاز به اصلاح و بازبینی ندارد را تشویق کنید

2- رئیس چوب به دست مدیری که احساس می کند کارمندان مانند افسرهای سرباز خانه هستند و همه چیز را از آنها سریع و با عجله می خواهد علائم در صورتی که برای انجام کارهای کارمندان فرصت کافی در اختیارشان نگذاشته اید و کیفیت کارهایی که انجام داده اند پایین است، شما به این بیماری مبتلا هستید درمان برای انجام کارها و فعالیت ها برنامه ی متناسب تنظیم کنید، و چند ساعت یا روز به مهلت انجام آنها اضافه کنید، و آن سری از کارها که باید سریع انجام شوند را در اولویت قرار دهید تا کارمندان این تفاوت را تشخیص دهند و این تفاوت در عملکردشان تاثیر بگزارد.

3- مدیر همه کاره مدیری که وظایف سایر افراد را کم اهمیت می شمارد و تمام وظایف را مربوط به خود می داند. علائم اگر در شرکت شما خبری از ایده و افکار جدید نیست و کارمندان فرصتی برای ارائه ایده های جدید پیدا نمی کنند شما به این بیماری مبتلا هستید. درمان از کارمندان بخواهید که ایده هایشان را به صورت مکتوب به شما ارائه دهند و به آنها نشان دهید که ایده هایشان را مطالعه می کنید

4- مدیر ریاست مآب فردی که بیش از حد پایبند تشریفات و مقام ریاست است، علائم تشخیص این بیماری بسیار آسان است و می توانید رفتارتان را در داخل شرکت و بیرو ن آن مقایسه کنید، مثلا زمانی که وارد شرکت می شوید ژست خاص و متفاوتی می گیرید، شما به این بیماری دچار هستید درمان باید بدانید که چیزی که شما را مورد احترام قرار می دهد شخصیت، اخلاق، افکار و تصمیمات و دستورات درست و به جای شماست

5- مدیر تک رو مدیری که سعی می کند تمام کارهای سخت را به تنهایی انجام دهد و اصولا در یک زمینه خاص تجربه دارد و از زمینه های دیگر بی خبر است علائم مدیری که تمایل به خواندن و یادگیری مطالب جدید در زمینه های مختلف ندارد و می خواهد ساز خود را بزند و به دیگران اهمیت ندهد به این بیماری مبتلاست درمان زمانی را برای شرکت در سمینار و کنفرانس هایی که به موضوعاتی که بر آنها تسلط ندارید و یا با انها آشنا نیستید اختصاص دهید

6- مدیر دودل مدیری که در انتخاب و عملکرد خود دچار دودلی و تردید است علائم اگر برای تصمیمات عادی به اندازه تصمیمات اساسی زمان می گذارید این نشانه های یک مدیر دودل می باشد درمان برای تصمیمات عادی و غیر اساسی زمان بیهوده تلف نکنید و آنها را به تاخیر نیندازید

7- مدیر غافل مدیری که توانایی خوبی در پیش بینی ندارد و عموما انتظاراتش به وقوع نمی پیوندند علائم نتایج مذاکرات و جلسات دو هفته پیش را با پیش بینی های خودتان از اوضاع این دو هفته مقایسه کنید، اگر نمره پیش بینی تان از یک تا بیست، کم تر از 15 باشد این بیماری در شما وجود دارد درمان تلاش کنید تا عوامل ناشناخته موثر دز تصمیماتتان را بیابید و به عملکرد همکاران هم مرتبه تان در شرکت های دیگر توجه کنید و از آنها الگو بگیرید

8- مدیر جاهل مدیری که در صدر برطرف کردن مشکلات نباشد و معتقد باشد که هیچ مشکلی و ناتوانایی وجود ندارد و عیب و نقص زمانی شروع می شود که مدیر نداند چنین ناتوانایی هایی دارد. علائم زمانی صرف کنید و حوزه مسئولیت خود را به ترتیب زیر تقسیم بندی کنید الف- چه مقدار از وظایف خود را به تنهایی و در کمال اطمینان می توانید انجام دهید؟ ب- چه مقدار از وظایف شما باید با همفکری و همکاری دیگران انجام شود؟ ج- چه مقدار از وظایف شما تناسبی با تخصص و امکانات شما ندارد؟ اگر نتوانید وظایفتان را به ترتیب فوق تفکیک کنید به این بیماری مبتلا هستید درمان وظایفتان را دسته بندی کنید، و در قسمت هایی که نیاز به راهنمایی و مشورت دارید، تردید نکنید و از کسانی که می توانند شما را راهنمایی کنند کمک بخواهید

9- مدیر نزدیک بین مدیری که با ایجاد رعب و وحشت سعی می کند اوضاع را مدیریت کند علائم اگر بارها و بی جهت به امور مختلف کارمندان خود سرکشی می کنید به این بیماری مبتلا هستید. درمان به کارمندان حق تصمیم گیری بدهید و از آنها مسئولیت بخواهید. برای ارزیابی آنها می توانید از گزارش پیشرفت کار استفاده کنید، و نباید لازمه کار آنها حضور و مراقبت دائمی شما باشد

10- مدیر علی الاصولی مدیری که تصور می کند برای مدیریت به مقدار زیادی خصاصت، اصول و معیارها نیاز است علائم اگر در عملکردهایتان به دنبال پیدا کردن اصولی برای توجیه عملکردتان هستید شما علی الاصولی هستید درمان درمان این بیماری کمی مشکل است، باید با دقت افکار و اعتقاداتتان را روی کاغذ بیاورید و آنها رابسنجید و بعد از بررسی دقیق، موارد زائد را حذف کنید و اصول و ضوابط خود را اصلاح کنید

11- مدیر مقرراتی این حالت، حالت شدید بیماری علی الاصولی است علائم وقتی که در چک کردن آخرین گزارشات، کارمندان را به رعایت قوانین معینی ملزم می کنید نشانه این بیماری در شما وجود دارد درمان باید به جای تکرار و ارجاع به مقررات، قدرت تصمیم گیریتان را بالا ببرید

12- مدیر خوش خیال مدیری که به جای حل مشکلات می گوید کاش اینطور نشده بود و قدرت اختیار خود را به خیال می سپارد علائم زمانی که هنگام رخ دادن شرایط دشوار، آرزوی تغییر ناگهانی را دارید به این بیماری مبتلا هستید درمان باید بدانید موقعیت های سخت و دشوار با خیال پردازی حل نمی شوند و برای حل آن باید به تجزیه و تحلیل و حل آنها بپردازید

13-مدیر ساعتی مدیری که تابع قوانین زمانی نیست علائم در صورتی که ساعت کاری 8 ساعت در روز را جدی گرفته اید و در ساعات غیر اداری حاضر نیستید حتی لحظه ای به امور اداری بپردازید به این بیماری مبتلا هستید درمان به زمان بندی اهمیت دهید اما به نیروی ناخودآگاه ذهن خود نیز امکان فعالیت دهید و به خاطر داشته باشید اگر بتوانید قبل از خواب مسائل روزانه خود را طبقه بندی کنید، زمان خواب نیز نیروی ناخودآگاه به شما کمک می کند تا ارتباط غیر پیوسته بین زمانهای کار، استراحت و خواب پیدا کنید

14- مدیر دو پهلو مدیری که رک بودن را کنار می گذارد و جواب سر راست به افراد نمی دهد علائم اگر شما همیشه منظور خود را در لفافه بیان می کنید و وقتی کاری گره خورده به شما محول می شود این دست و آن دست می کنید، این بیماری در شما وجود دارد. درمان باید با زیردستان خود رو راست باشید و قبل از انجام هر تصمیمی مقاصد اصلی خود را روی کاغذ بنویسید و به افراد اعلام کنید

15- مدیر یکطرفه مدیر یکطرفه مدیری است که همیشه به جانبداری و حمایت از همکاران خود می پردازد و این کار عادت آنهاست علائم اگر همیشه خود را سپر بلای کارمندان می کنید و اشتباه آنان را نادیده می گیرید به این بیماری مبتلا هستید درمان نخستین شرط لازم برای فرماندهی این است که فرمانده در کار خود تبحر داشته باشد و دومین شرط لازم ، وفاداری نسبت به زیر دستان است

16- مدیر منزوی مدیری که تصور می کند نشست و برخاست با دیگر همکاران موجب کاستی اقتدار او می شود علائم آخرین باری که در زمان اداری با زیردستان خود صحبت کرده اید چند روز پیش بوده؟ اگر جواب شما غیر از همین دیروز یا هفته پیش باشد این بیماری در شما وجود دارد درمان سعی کنید خود را با دیگران برابر بدانید، اگر توانایی این نوع برخورد های غیر رسمی را پیدا کنید، موقعیت اداری بهتری پیدا خواهید کرد

17- مدیر تشریفاتی مدیری که ادعا می کند در همه کارمندان به روی او باز است، اما شرایط آن را فراهم نمی کند علائم در هفته گذشته چند نفر از کارمندان مستقیما با شما تماس داشتند یا برای مطرح کردن یک پیشنهاد به دفتر شما آمده اند، اگر هیچ کس به سراغتان نیامده باشد این بیماری در شما وجود دارد درمان اگر کارتان ایجاب می کند که ساعاتی معین را به کسی وقت ندهید، مواقعی را که می توانید بدون تعیین وقت قبلی، کارمندانتان را بپذیرید، به منشی خود و کارمندان اطلاع دهید، به این نکته توجه داشته باشید که درهای بسته چیزی را حل نمی کند و مشکلات سازمان بالاخره گریبانگیر شما خواهد بود

18- مدیر دربسته مدیری که تمام معایب مدیر تشریفاتی را دارد علاوه بر این که معتقد است مقام ریاست گرانبها تر از آن است که با کارمندان تلف شود، علائم تاکنون چند بار زیر دستان شما، بدون این که احضار شده باشند به ملاقات شما آمده اند؟ اگر تعداد این دیدار ها در مقایسه با دفعات احضار کمتر از نسبت یک به ده باشد، شما یک مدیر دربسته هستید درمان یک مدیر خوب باید بداند که در سازمان و دستگاه چه خبر است و این کار بدون تماس نزدیک با کارمندان امکان پذیر نیست، پس تلاش کنید در این زمینه خود را تغییر دهید و ارتباطاتتان را منطقی تر کنید

19- مدیر مستجرب مدیری که اعتقادات بیش از حد به تجارب شخصی خود دارد علائم سه تا از آخرین تصمیمات خود را به یاد بیاورید و ببینید تجربیاتتان در اتخاذ این تصمیم ها چه تاثیری داشته؟ در صورتی که نتوانید تفاوت های مشکل امروزی با مشکل دیروزی را پیدا کنید و در نتیجه برای هر دو یک راه حل واحد به نظرتان برسد، این بیماری در شما وجود دارد درمان زمانی که با مشکلات اداری روبرو می شوید، ابتدا تفاوت آن را با مشکلات گذشته معلوم کنید و سپس راه حلی که در برگیرنده این تفاوت باشد را به کار ببرید.

20- مدیر حیثیت باز مدیری که حیثیت و شئون اداری را متناسب با شرایط و اوضاع خود تعریف می کند علائم با بررسی تصمیمات شرافتمندانه تان در مواقع بحرانی می توانید از میزان این بیماری در خود مطلع شوید درمان باید بدانید که به بازی گرفتن فضیلت ها جزء طبیعت بشری است، شما می توانید با به خود آمدن و آگاهی و همت و شهامت اخلاقی اراده کنید و ورق را بر گردانید ________________________________________

دسته دوم بیماری های مدیریتی: آسیب های مدیر بر همکاران

21-مدیر انحصار چی مدیری که زحمات کارمندان را به حساب خود می گذارد مانند اساتیدی که نتیجه پژوهش های دانشجویان خود را به نام خود چاپ می کند علائم در طی چند هفته گذشته در چند مورد نقش موثر همکاران و کارمندان خود را به مقامات بالاتر گزارش دادید؟ اگر در این مورد اقدامی نکرده اید به این بیماری مبتلا هستید درمان از این به بعد هنگام پرداخت پاداش کارکنان، گزارش عملکرد و پیشرفت آنها را به مراتب بالادستی ارائه بدهید و مطمئن باشید که همین اتفاق سبب بالا رفتن رتبه خودتان نیز می شود

22- مدیر طلبکار مدیری که همیشه طلبکار است و معتقد است که کارمندان نباید به خاطر انجام وظیفه مستحق تقدیر باشند علائم به طرز رفتارتان با کارمندان از لحاظ تشویق و توبیخ توجه کنید، اگر به جای تشویق بیشتر از آنها انتقاد می کنید، شما به این بیماری مبتلا هستید درمان قبل از انتقاد بررسی کنید که آیا انتقاد شما ضروری است و این امر نتیجه ای مثبت به همراه دارد و در زمان خود به قدردانی و تشویق نیز بپردازید

23- مدیر بی خاصیت مدیری که برای رفع مشکلات غیر اداری کارمندان هیچ قدمی بر نمی دارد به این دلیل که چنین اقدامی جزء وظایف اداری و قانونی او نیست علائم آیا تا به حال به کارمندان خود دل و جرات داده اید و آنها را راهنمایی و ارشاد کرده اید؟ اگر پاسختان منفی است شما به این بیماری مبتلا هستید درمان سعی کنید روش خود را تغییر دهید و این حقیقت را بپذیرید که یک رابطه انسانی مانند سایر رابطه های انسانی است و نمی تواند یکسره تهی از عواطف انسانی باشد.

24- مدیر قلدر مدیری که با عدم اطاعت زیردستان آنان را محاکمه و اخراج می کنند علائم اگر بیش از حد در انجام امور به جای جلب همکاری به اعمال قدرت تکیه می کنید، به این بیماری مبتلا هستید درمان سعی کنید توانایی خود را بیشتر صرف هدایت و ارشاد و متقاعد ساختن همکاران خود کنید

25- مدیر کج رفتار مدیری که واکنش هایش درست نمی باشد و هر کاری که می کند نتیجه بر عکس می گیرد علائم اگر برای مثال آخرین اقدام توبیخ آمیز شما به نفع سازمان یا اداره تمام نشده باشد، به این بیماری مبتلا هستید درمان پیش از توبیخ افراد به تاثیر توبیخ توجه کنید

26- مدیر محرمانه مدیری که ارزیابی کارمندان را مشکوک و محرمانه در فضایی غیر مطمئن انجام می دهد علائم اگر در سازمان شما نشان دادن گزارش ارزیابی به کارمندان ذینفع ممنوع باشد، شما یک مدیر محرمانه هستید درمان این بار وقتی گزارش ارزیابی تنظیم شد آن را با آرامش و صمیمیت با کارمندان در میان بگذارید

27- مدیر ماشینی مدیری که به خاطر پیشبرد کارها مسئولیت برخی را بسیار زیادتر می کند و این مورد سبب اختلاف و تنش در میان سایر اعضا می شود علائم اگر شما در اداره توجه نمی کنید که چه کسی یا کسانی برای پیشرفتن کار تلاش می کنند شما به بیماری ماشینی بودن مبتلا هستید درمان باید مسئولیت هایی که به افراد داده اید را دوباره مورد بررسی قرار دهید اگر نقصی در آنها دیدید آن را مورد اصلاح قرار دهید

28- مدیر دستورالعملی مدیری که خود را داناتر و کاردان تر از زیردستان خود می داند و این حق را به خود می دهد حین انجام کار به زیر دستان طرز انجام کار را به آنها متذکر شوند علائم اگر عادت دارید در هنگام انجام کارها مدام دستورات را تکرار کنید و توضیح دهید، شما به این بیماری مبتلا هستید درمان عادت کنید که مدام به زیردستان یادآوری نکنید که آنها چه کنند

29- مدیر یادداشتی مدیران یاد داشتی دو دسته اند 1- مدیرانی که به جای دستورات شفاهی، دستورات خود را یادداشت وار و در نامه ها و گزارش ها بیان می کنند 2- مدیرانی که اصرار دارند که عدم موافقت خود را به صورت مکتوب ابراز کنند علائم اگر در انجام دستورات شفاهی و کتبی با کارمندان تبادل نظر نمی کنید شما به این بیماری مبتلا هستید درمان ضمن دستور به یک امر کارمند مربوطه را دعوت به مذاکره کنید و به او نشان دهید که مایل هستید نظر او را بدانید.

30- مدیر زورگو در این مورد مدیر به دلیل مخالفت غیر اصولی با نظریات اصولی برخی از کارمندان، آنها را برکنار می کند علائم اگر کمی منصفانه به قضاوت و تصمیمات خود توجه کنید و ببینید که عملکردهایتان مطابق با فوانین نبوده و تحت تاثیر مصلحت و موقعیت شخصی خودتان بوده است شما به این بیماری مبتلا هستید درمان سعی کنید سلایق و منافع شخصی را در قضاوت عملکرد کارمندان کنار بگذارید و به این ترتیب این بیماری در شما درمان می شود

31- مدیر بزرگ نما مدیری که تمایل زیادی دارد در دفتر کار خود و در پشت میز ریاست خود فقط با کارمندان روبرو شود و مدام اختیارات و قدرت خود را به رخ کارکنان بکشد علائم می توانید این علائم را از دوست صمیمی خود در اداره سوال کنید و از او بخواهید رفتار و حالاتتان را برایتان توصیف کند و اگر پاسخ او این بود که رفتار شما ناشی از بزرگ نمایی است شما به این بیماری مبتلا هستید درمان باید این حقیقت را بپذیرید که مدیریت درست منطقی، با کوتاهی قد، نارسایی های جسمی یا حقارت شخصیت ارتباطی ندارد .

32- مدیر بخیل مدیری که به عملکرد و پیشرفت کارکنان خود کاری ندارد و گاهی مانع پیشرفت آنها نیز می شود علائم اگر زمانی میزان پیشرفت کارکنان رضایت بخش نباشد و با آنها تبادل نظر نکنید یا زمانی که یکی از آنها می تواند به سمت بالاتری در سازمانی دیگر نائل شود، با انتقال او موافقت نکنید شما نیز به این بیماری مبتلا هستید. درمان سعی کنید به هنگام مطرح شدن برخی از فرصت ها و امکانات با واقع بینی و حسن نیت با کارمندان برخورد کنید

33- مدیر بد دهن مدیری که عادت به پرخاشگری و فحاشی دارد علائم اگر کلمات زشت و رکیک را به هنگام انجام وظایفتان به کار می برید به این بیماری مبتلا هستید درمان شما باید تمام سعیتان را بکنید که این عادت و رفتار زشت را کنار بگذارید و عصبانیت و نارضایتی خود را بهتر و عملی تر نشان دهید

34- مدیر سرمست مدیری که فقط احساس قدرت می کند و معتقد است انجام هر عملی از سمت او مجاز است علائم در رفتارها و واکنش هایتان جستجو کنید و ببینید که چند مورد از آنها تحت تاثیر سو استفاده از قدرتتان بوده است و اگر این مورد زیاد در عملکردهایتان وجود داشت شما به این بیماری مبتلا هستید درمان ترک این عادت کمی دشوار است اما سعی کنید این بار آن را ترک کنید و به محض این که این رفتار را ترک کنید می بینید اقتدار برایتان جاذبه خود را از دست می دهد

35- مدیر وحشتناک این بیماری همانطور که از نامش مشخص است مربوط به مدیری است که وظیفه نظارت و سرپرستی را با ایجاد رعب و وحشت انجام می دهد و اگر در اداره یا شرکت نباشد، همه کارها متوقف می گردد علائم می توانید این مقایسه را در زمان حضور و نبودتان و عملکرد کارکنان در اداره ببینید و اگر عملکرد درست آنها منوط به حضور حتمی شما در اداره باشد شما به این بیماری دچار هستید درمان زین پس به هنگام اعمال نظارت و سرپرستی مستقیم عکس العمل زیردستان خود را مورد تحلیل قرار دهید و سعی کنید با اعمال روش هایی عملکرد آنها به حضور دائمی شما متکی نباشد

36- مدیر زهر چشم گیر مدیری که وقتی مشکلی پیش می آید و قسمتی از کارها خراب می شود با تنبیه یکی از کارمندان که غالبا بی گناه است از آنها زهره چشم می گیرد علائم زمانی که خطا یا سهل انگاری رخ می دهد کارمندان را در راستای رفع نقص راهنمایی می کنید یا یک نفر را به عنوان مقصر اصلی در مقابل همکاران معرفی می کنید؟ اگر جواب سوال اول منفی و جواب سوال دوم مثبت است، شما به این بیماری مبتلا هستید درمان از امروز روش خود را تغییر دهید و برای زهر چشم گرفتن یک نفر را قربانی نکنید، و برای جلوگیری از اشتباهات و تکرار آنها سعی کنید راه های درست را با آنها در میان بگذارید و همفکری و مشارکت کنید

37- مدیر مکانیک مدیری که معتقد است کارمندان نیز مانند ماشین می مانند و زمانی که هریک از کا رمندان برای حتی لحظاتی مثلا در فکر فرو رود یا قدم بزند معتقدند چنین کارمندی مشغول انجام وظیفه نیست و بیکار است علائم آیا به محض این که می بینید یکی از کارمندان بی حرکت نشسته و فکر می کند او را توبیخ می کنید، اگر چنین است شما به این بیماری مبتلا هستید درمان سعی کنید از سرزنش کارمندانی که گاهی می نشنیند یا فکر می کنند یا به زبانی دیگر خستگی در می کنند خودداری کنید

38- مدیر بازیگر مدیری که تظاهر می کند، مثلا تظاهر به تعریف و تمجیدیا تظاهر به عصبانیت و نارضایتی علائم باید ببینید که رفتارتان با کارمندان تا چه حد خالص و خالی از نقش بازی کردن و تظاهر است درمان زمانی که می خواهید فکر تازه ای را با همکاران در میان بگذارید آن را رک و صریح بیان کنید و صداقت و صراحت را رعایت کنید ________________________________________

دسته سوم بیماری های مدیریتی: آسیب های مدیر بر سازمان

39- مدیر منفی باف مدیری که هیچ وقت ویزگی ها و نکات مثبت کارمندان را نمی بیند و به محض پیدا کردن یک نقطه ضعف از کارمندان همه نقاط قوت و شایستگی شخص را زیر سوال می برد علائم اگر زمان بررسی طرح یا افکار تازه بیشتر به دنبال نقاط ضعف یا مشکلات اجرای آن طرح هستید و جنبه های مثبت را دست کم می گیرید، شما از بیماری منفی باف بودن رنج می برید درمان باید عادت کنید که برای عوامل مثبت و نقاط ضعف بیشتر ارزش قائل شوید، و قبل از ابراز عدم موافقت، دلایل منطقی پیدا کنید.

40- مدیر نتیجه خوار برای این مدیران فقط نتیجه مهم است و به روند فرآیند کارها توجهی نمی کنند علائم اگرشما علاقه مند به نتیجه کار هستید و توجهی به نحوه انجام کار ندارید جزء این دسته قرار دارید درمان یک سیستم برای ارزیابی رهبری سرپرستان و مدیران درجه دوم ایجاد کنید، و به کارمندان و مسئولان اعلام کنید که اگر نتیجه کارشان خوب باشد ولی در فرآیند کاری از روش های نامطلوب استفاده کرده باشند در سازمان شما جایی ندارند

41- مدیر سرهم بند مدیری که امور را ماست مالی می کند و مدیریتش ناقص است علائم برخی از اقداماتتان را که با عجله و سرعت انجام دادید و نتیجه درخشانی نداشته را بررسی کنید و کیفیت اقداماتتان را بررسی کنید و در صورتی که کیفیت آن رضایت بخش نبود شما به این بیماری مبتلا هستید درمان زمانی که مدیران مافوق در زمان کم کاری را با سرعت از شما می خواهند و شرایط انجام کار به نحوه درست در آن زمان ممکن نمی باشد به مافو ق خود اطلاع دهید و از او درخواست زمان بیشتر کنید

42- مدیر دائم الاولویت برای این مدیر هر دستور و برنامه ای دارای حداکثر اهمیت و در اولویت می باشد، بدون اینکه مشخص باشد این اولویت و تقدم نسبت به چیست علائم با کمی تفحص در اولیت بندی کارهایتان و مشاهده افقی بودن ساختار اولویت های کارها، شما به این بیماری مبتلا هستید درمان سعی کنید فهرست عمودی از اولویت ها را ایجاد کنید و این روند را ادامه دهید

43- مدیر حل المسائل این مدیر معتقد است که برای هیچ مشکلی در نمی ماند و همیشه به تنهایی از عهده مشکلات بر می آید و در مواقعی راه حل درست برای مسائل اشتباهی به کار می برد علائم اگر برای رفع حل مشکلاتی که در اداره رخ می دهد بدون بررسی مشکل بر حسب خصوصیات و تجربیات خود اقدام می کنید و هیچ تبادل نظری نمی کنید شما به این بیماری مبتلا هستید درمان باید توجه داشته باشید شناسایی یک مشکل 50 درصد مشکل را حل می کند، پس قبل از اقدام زمانی را برای تجزیه و تحلیل و ایجاد راهکارهای مناسب ارائه دهید

44- مدیر معلول مدیری که به جای یافتن علت ها، تنها به معلول اهمیت می دهد. علائم اگر در هنگام رفع مسائل و مشکلا ت اقدام هایتان محدود به معلول ها و پس از مدتی همان مشکلات به شکلی دیگر ظاهر می شوند شما به این بیماری دچار هستید درمان قبل ار انتخاب راه حل، به تجزیه و تحلیل مسئله بپردازید و به درک کردن علت و معلول اکتفا نکنید، مطمئن باشید مشکل حل شده هرگز بر نمی گردد

45- مدیر مصالحه چی مدیری که بر ساز شکاری و مصالحه تکیه می کند و در این مواقع هم کارمندان ناراضی هستند و هم سازمان متضرر می شود علائم اگر زمانی که کارمندان نظریاتی کاملا متفاوت را در مورد یک موضوع واحد با شما در میان می گذارند شما تصمیم به اجرای همه نظرات و ترکیب آنها را دارید، شما به این بیماری مبتلا هستید درمان باید کارمندان را قانع کنید که پذیرفتن یا نپذیرفتن ایده های کارمندان به هیچ وجه عیب نیست و برای حل مشکلات باید بهترین راه حل از بین نظرات آنها انتخاب شود

46- مدیر وحدت طلب مدیری که مطالبی درباره اصل وحدت فرماندهی شنیده و آنها را به شدت پذیرفته و بدون در نظر گرفتن شرایط سازمان آنها را مورد عمل قرار می دهد علائم اگر شما کورکورانه از اصل وحدت فرماندهی پیروی می کنید و همه نیز باید از شما تبعیت کنند، شما به این بیماری دچار هستید درمان باید از این به بعد بین دو اصل وحدت فرماندهی و سرپرستی تفکیک قائل شوید و هر زمان که شرایط با اعمال اصل سرپرستی بر حسب مسئولیت سازگارتر است، آن را به کار بندید

47- مدیر حاضر التصمیم مدیری که باور دارد تصمیم غلط نیز از دودلی بهتر است علائم آخرین تصمیمات خود را بررسی کنید و بررسی کنید تا چه انداره تصمیماتتان متناسب با شرایط بوده، اگر این کار را انجام داده اید شما نیز به این بیماری مبتلا هستید درمان در هنگام تصمیم گیری و اقدام با همکاران بحث و تبادل نظر کنید و آنها را ملاک تصمیماتتان قرار دهید

48- مدیر ذره بین مدیری که از در دروازه رد نمی شود و از سر سوزن رد می شود علائم وقتی گه گزارش ها به شما تحویل داده می شود بیس تر به شکل و قالب توجه می کنید یا محتوی؟ اگر به شکل و قالب توجه می کنید شما یک مدیر ذره بین هستید درمان باید ابتدا دلیل این بیماری را در خود جست و جو کنید و سعی کنید از این به بعد به اصل توجه کنید نه به فرع

49- مدیر تملق پرور مدیری که به کارمندان می فهماند از تملق و چاپلوسی خوشش می آید علائم اگر از کارمندانتان توقع خوشآمد گویی دارید، وقتی آنها از شما تعریف می کنند به وجد می آیید، اگر پاسخ شما مثبت است نشان از تملق پرور بودن شماست. درمان شما می توانید از ابتدای ورود کارمندان به آنها نشان دهید که اهل تملق و چاپلوسی نیستید و آنها باید کارهایشان را کامل و درست انجام دهند

50- مدیر آهنی این مدیر فکر می کند که کارکنان مانند آدم های آهنی هستندکه از دستورات خاصی اطاعت می کنند و کارهای مشخصی انجام می دهند و هرگز مرتکب خطا نمی شوند و این کارمندان از حق ابتکار هم محروم هستند علائم اگر کارکنان در سازمان شما آزادی ارتکاب اشتباه ندارند شما به این بیماری مبتلا هستید درمان باید بدانید انسان جایز الخطاست و ابتکار در هر سازمانی نیاز است، پس نباید فرصت ابتکار را از کارمندان خود بگیرید

51- مدیر معاون باز مدیری که تعداد زیادی معاون و مشاور و سمت های دیگر در سازمان می گمارد و به این خاطر که تعداد آنها بیش تر از نیاز است این کار عموما موجب کندتر و دشوار شدن کارها می شود. علائم می توانید به تعداد کارمندان و اندازه سازمان خود توجه کنید و در صورتی که ناهمانگی می بینید و تعداد معاونان خیلی بیشتر از حد نیاز است، شما به این بیماری مبتلا هستید درمان یک بار دیگر به لیست کارمندان و حوزه وظایفشان نگاه بیندازید و در صورتی که نیاز به حضور برخی از آنان نیست، بار دیگر تشکیلات سازمان را تغییر دهید

52- مدیر عروسک ساز مدیری که علاقه مند است که همه چیز در سازمان او یکنواخت و متحد الشکل باشد و کارمندان را تبدیل به عروسک هایی کند که اراده ای از خود ندارند علائم ایا قانون موافقان تشویق و مخالفان تنبیه در سازمان شما وجود دارد؟ اگر این چنین است شما به این بیماری مبتلا هستید درمان درموارد مختلف به افراد ی که مخالفت می کنند گوش دهید و لازم است در برخی موارد برای ادامه روند درست سازمان به این مخالفت ها توجه کنید.

53- مدیر پیشنهاد ستیز مدیری که با پیشننهاد های جدید مبارزه می کند، این دسته از مدیران سبب می شوند کارمندان صاحب اندیشه و تفکر سرکوب شوند علائم باید واکنش خودتان را در برابر انواع پیشنهاد ها و پیشنهاد دهندگان بررسی کنید، و اگر واکنش شما نسبت به این پیشنهاد ها خوب نیست شما به این بیماری دچار هستید درمان زین پس سعی کنید با دقت و حوصله دلایل عدم موافقت خود با پیشنهادات و نظرات را بیشتر زیر ذره بین قرار دهید و در صورتی که واقعا پیشنهادی خوب نبود با حوصله صاحب نظر توضیح دهید

54- مدیر فرافکن مدیری که گرایش زیادی به تجدید ساختار دارد و همه مشکلات را ناشی از ساختار موجود می دانند علائم انگیزه و دلیلتان را در تجدید نظر آخرین ساختار سازمانی بررسی کنید و اگر این انگیزه و دلایل مبنای منطقی نداشت شما به این بیماری مبتلا هستید درمان از این بعد هنگامی که تصمیم به تغییر ساختار سازمان گرفتید، پس از بررسی و تجزیه و تحلیل لازم است قبل از هر اقدامی با یکی از مشاوران مشورت کنید و در صورتی که واقعا نیاز به تغییر باشد اقدام کنید

والسلام حسن جوان مسئول روابط عمومی اداره تبلیغت اسلامی آمل بهمن ماه 1393

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

             

دیدگاه   0