حضرت آیت‌الله جوادی آملی منیّت را سخن شیطان توصیف کرد و گفت: هر جا سخن از «نحن أحق» و «انا خیر منه» است حرف شیطان است. همان‌طور که شیطان گفت من از آدم برترم و در برابر او خضوع نمی‌کنم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیان حوزه علمیه در مسجد اعظم قم به ادامه تفسیر سوره مبارکه نمل پرداخت و گفت اگر کسی حکومتی داشت و در سایه دین، مَلِک بود، جامعه را به بهترین وجه اداره می‌کند.

این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به کشته شدن جالوت به دست حضرت داوود علیه‌السلام، گفت: این‌چنین نیست که اگر خدا به ابرقدرتی مهلت داد، دیگر جلوی او را نگیرد، خداوند می‌فرماید «وَلَوْلا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ» پس حتما در هر عصر و مصری اگر حکومت جائری فساد کرد خدا عده‌ای را بر‌می‌انگیزد که جلوی او را بگیرد.

این مفسر برجسته قرآن کریم گفت: در سوره مبارکه بقره در جریان قیام حضرت داوود علیه‌السلام و پیروزی آن حضرت،‌ در ضمن داستان طالوت خداوند می‌فرماید برخی خیال می‌کردند معیار ارزش ثروت است، در جاهلیت هم همین فکر را می‌کردند. وقتی طالوت به حکومت برگزیده شد آنها می‌گفتند ما به حکومت سزاوارتریم چون تمکن مالی داریم که طالوت ندارد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: هر جا سخن از «نحن أحق» و «انا خیر منه» است حرف شیطان است. همان‌طور که شیطان گفت من از آدم برترم و در برابر او خضوع نمی‌کنم، این گروه هم در برابر پیامبر عصرشان گفتند ما به حکومت سزاوارتریم چون تمکن مالی بیشتری داریم؛ هر جا سخن از این است که چون من امکانات مالی بیشتری دارم پس بهتر از دیگری هستم، این سخن شیطان است.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به رد کردن هدایای ملکه سبا از سوی حضرت سلیمان علیه‌السلام، گفت: انسان هدیه‌ ابتدایی که مشوب به قصدی نباشد را می‌پذیرد، اما اگر هدیه مشوب باشد و هدیه دهنده قصد داشته باشد جلوی حقی را بگیرد، ‌پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: حضرت سلیمان علیه‌السلام او را به دین دعوت می‌کند، اما ملکه سبا رفتار مرسوم بین سلاطین را انجام داده و هدیه می‌فرستد. دعوت ابتدایی حضرت، دعوت به حکومت مرکزی و انقیاد سیاسی بود تا مقدمه‌ای باشد برای دعوت به دین که ملکه سبا با ارسال هدیه، هنوز این مقدمه را هم نپذیرفته بود.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: در تفسیر فخر رازی و کشاف، اخبار اسرائیلیات راه پیدا کرده است و برخی از تفاسیر ما هم بدون نفوذ نیستند اما خدمت سنگینی که المیزان کرده، گذشته از این‌که قرآن را مرجع قرار داده،‌ اجازه نداده اسرائیلیات و حرف‌های تورات و انجیل تحریف شده راه پیدا کند. این حرف بلند مرحوم کاشف الغطاء است که فرمود قرآن دین را حفظ کرده است یعنی نه تنها اسلام را بلکه یهودیت و مسیحیت را هم حفظ کرد.

وی ادامه داد: در برخی از این کتاب‌ها آمده است که سلیمان علیه‌السلام سرانجام مشرک شد و تحت تأثیر برخی همسران خود آیین بت‌پرستی را برگزید! این مسیحیت و یهودیت ماندنی نبود، قرآن انبیا را به عصمت و حکمت حفظ کرد. المیزان هم بر همین مبنای مرحوم کاشف الغطاء می‌فرماید دیگر نمی‌شود به این تورات و انجیلی که چنین نسبتی را به وجود مبارک سلیمان می‌دهند بها داد. روایات هم باید بر کتاب خدا عرضه شوند و در عرضه بر قرآن، موافقت شرط نیست بلکه عدم مخالفت شرط است./