رعایت انصاف و فریاد های انتخاباتی !!! فرامرزدرخشنده

نماینده محترم قائمشهر، سوادکوه و جویباردر مجلس در نشست اخیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان مازندران ضمن انتقاد از عملکرد مدیرکل راه وشهرسازی استان تصریح نمود که مدیران این اداره کل دغدغه تکمیل پروژه ها را ندارند. آقای کمال علیپورکه عضو فعال کمیسیون عمران مجلس می باشند ، درادامه اظهارات خود بیان داشت: بسیاری از پروژه های راه مازندران به تاریخ پیوسته است!

این نماینده مجلس به طولانی شدن برخی پروژه های بزرگ از جمله محور جویبار به قائمشهر اشاره ای گلایه آمیز داشته و میگوید که 20 سال برای ساماندهی این محور 20 کیلومتری زمان برده و معلوم نیست که اجرای آن تاچه زمانی ادامه خواهد داشت؟

و این در حالیست که بهسازی و توسعه این محورجزء مصوبات سفراول دولت احمدی نژاد است!!!! او اضافه نمود: در طی این مدت اگر سالی چند متر از محور قائمشهر به جویبار احداث می شد، این مشکل تاکنون مرتفع شده بود و طرح به سرانجام رسیده بود.

در پی اظهارات این نماینده محترم ، یکی از نمایندگان محترم استان نیزبا اشاره به ترافیک شدید و سنگین محور کندوان همزمان با سفرهای تعطیلات عید فطر، ازاین وضعیت به شدت گلایه کرده است.

بی شک به موازات تلاش نمایندگان محترم در خانه ملت برای تصویب بهترین قوانین در جهت رفاه و آسایش مردم، نظارت بر حسن اجرای مصوبات قوه مقننه نیز از جمله وظایف مهم منتخبان مردم محسوب می گردد.

جایگاه حساس مجلس، شرایطی را فراهم ساخته تا مردم انتظار داشته باشند که نمایندگان ملت، در قبال کاستی ها و کمبودها و ضعف مسئولان کوتاه نیامده و هرجایی که لازم باشد، سکوت را جایز ندانند.

البته اگر این انتقادها و موضع گیریها با هدف اصلاح امورو بهبود در روند فعالیتها و در راستای کمک به ارکان قوه اجراییه باشد، قابل تقدیر است و چنانچه خدای ناکرده با علم به مشکلات و کمبودها ، درراستای تخریب صورت پذیرد و مصالح ومنافع مردم را درپی نداشته ویا به نام مردم و با برخی اهداف آنچنانی توام گردد، قابل بخشش نخواهد بود.

عملکرد جناب علیپورنماینده محترم قائمشهر، سوادکوه و جویباروپیگیری های ایشان برای رفع مشکلات مردم بر هیچکس پوشیده نیست و در مقاطع مختلف ثابت کرده اند که به وظایف خود به عنوان منتخب مردم آگاه هستند اما انتقادهای بی پروای ایشان ازمجموعه اداره کل راه وشهرسازی استانی که سالانه پذیرای 30 تا 40میلیون گردشگر داخلی درایام مختلف سال است وبیشترین بارترافیکی را برمحورهای مواصلاتی تحمل می کند، اگر با کمی خویشتنداری وارایه طریق همراه می شد، به نظر می رسد در جهت حل مشکلات موثر واقع می گردید.

به عنوان یک روزنامه نگار قصد حمایت یا انتقاد ازاحدالناسی را ندارم اما به نظرم بهترین قضاوت زمانی میسورخواهد شد که اظهارات و دفاعیات طرف مقابل را نیز داشته باشیم. زمانی که بحث انتقادات نماینده محترم قائمشهر، سوادکوه وجویبار از عملکرد مدیرکل محترم راه وشهرسازی استان را مطرح میشود طبیعطا باید به آرشیو خبرها و عملکرد این اداره کل رجوع کرد و به آن باید پرداخت.

وقتی تقاضای گفتگویی با مدیرکل راه وشهرسازی انجام میدهم ایشان به هیچ وجه نمی پذیرند که پاسخی در باب اظهارات نماینده محترم مجلس ارایه شود اما با شیوه تحقیق آنهم از نوع خبرنگاریش میشود به خیلی از واقعیت ها پی برد و بدور از هرگونه دنیا طلبی و سهم خواهی به واقیعت هایی رسید که برای روشن روشن شدن تنویر و افکار عموم بنظر میرسد لازم است.

چون در حوزه خبرجناب آقای "اسد" را سالها است میشناسم حتی قبل از مسند مدیرکلی ،ایشان مدیری نبود که یک شبه به این جایگاه رسیده باشد و بدون هر گونه پشتوانه ای وفقط براساس شایستگی ها و بعد از طی سلسله مراتب در این جایگاه ایستاده ، وخدمت در استانی بسیار دشوار وخطیر همچون مازندران را به تن خریده است .

میدانم او مدیری سیاسی نیست وچون اهل کار وتلاش است و نردبان ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده وقت یاد گرفتن سیاه نمایی و بزرگ نمایی را طی این مدت نداشته؛ عملکرد وی وسایرهمکاران پرتلاشش همچون نمایشگاهی پیش روی مردم شریف آگاه استان است وعیوب کارآنها کاملاً مشخص می نماید چراکه ما با مقوله مهم تامین امنیت جانی مردم سروکاردارد!!

نمایندگان محترمی که امروز برکرسی سبز تکیه زده اند و قبلا پاسخگو کسانی دیگری بودند بخوبی میدانند که بخش مهمی از طولانی شدن پروژه ها در استان ، نشات گرفته ازگرانی قیمت اراضی و مشکل تملک زمین ها است به خاطر عدم همراهی و همکاری مالکان ،راه را در هر حوزه اجرایی، الخصوص در حوزه راه و شهرسازی دو چندان کرده است. باید پذیرفت که اگر در سایر استانهاهر پروسه 6 ماهه انجام شود درمازندران دو تا سه سال زمان خواهد برد؛ آیا این مهم را باید بحساب مجموعه و کم کاری آن نوشت؟

گرانی قیمت مصالح، شرایط متنوع آب وهوایی و وجود اقلیم های متفاوت وکمبود اعتبار برای عدم اجرای بموقع طرح های بزرگی همچون محور هراز، کندوان وجویبار- قائمشهر برای عموم پوشیده نیست چه برسد به نماینده محترم مجلس!

بدون شک همگان واقفند که ازطریق برخی فشارها و اعمال نفوذ برخی نمایندگان مجلس در حوزه راه و شهرسازی طی چند سال گذشته تن دادن به اجرای برخی طرح های غیر ضروراین اداره کل را دچار مشکل الخصوص تامین اعتبار کرده است.

ازعزیزانی که وظیفه دفاع از حقوق استان و مردم را دارند، به خصوص جناب علیپور که عضو محترم کمیسیون عمران مجلس نیز می باشند، سوالم این است که چرا زمانی که برای فلان پروژه استانی در حوزه راه 100 میلیارد تومان همچون سال گذشته درخواست اعتبارشد، مجلس این میزان را سالجاری به نصف کاهش داد، و این نماینده محترم و سایر عزیزان در مجلس اعتراض نکردند در حالی که خوب می دانند مشکل اصلی برای اجرای طرحها،کمبود اعتباراست و بس!! واقعیت قابل انکار دیگر به شرایطی مثل نامساعد بودن آب وهوا در محورهای کوهستانی و برفگیر استان همچون محور گدوک، هراز، فیروزکوه و ...برمیگردد وبا این که عزیزان مسئول می دانند، عجیب است که در مجالس می نشینند و بعضی ازمدیران را به بی خیالی و بی عرضگی متهم می کنند!!

در خصوص محور جویبار- قائمشهر که محوراصلی انتقادات نماینده مردم بوده نیز باید گفت: برای اجرای این طرح به منابع ملی دسترسی وجود ندارد و می بایست به دنبال منابع استانی رفت ولی بازهم در خبرها داشتیم که با این وجود سال گذشته حدود دو کیلومتر از محورمذکور آسفالته شده است.

باید گلگی کرد که با توجه به اعتبارات در اختیارنمایندگان مجلس برای هزینه کردن در حوزه های انتخابیه اشان کدامیک از نمایندگان محترم استان وهمچنین نمایندگان قائمشهر، سوادکوه وجویباربرای رفع کمبود اعتبارات طرح های راهسازی در این منطقه دست به جیب شده اند که حالا همگان را مورد تاخت وتاز قرارمیدهند!!

چرا از زیرسازی 6 کیلومتر از جاده قائمشهر- جویبار سخنی به میان نمی آیدو با وجود مشکلات گفته شده ،ای کاش به جای آن که با فریادهای منحصر بفرد نمایندگی مردم، دغدغه ها را نیزدرک می کردند!

وقتی به البوم عدم همراهی اهالی محترم زادگاه نماینده محترم قائمشهر، سوادکوه وجویبارکه همواره برای اجرای طرح پل زیرگذرنیز گلایه مند است رجوع شود که برای اجرای این طرح مالکان زمین محل، اراضی خود را کمتر از متری (قیمت آنچنانی نمی فروشند) !!میتوان به پاسخ خیلی از پرسش ها رسید. حضورم در جلسه شواری برنامه ریزی وارائه امار از سوی مدیرکل راه و شهرسازی را مرور میکنیم: احداث بیش از 38 هزار واحد مسکن مهر، بهسازی و آسفالت 430 روستا، عملیات تعریض و 4 خطه کردن 516 کیلومترراه ، طراحی و ساخت 18 دستگاه پل بزرگ ( سه دستگاه پایان یافته)، طراحی واحداث 23 باب زیرگذر(8 دستگاه خاتمه یافته)، طراحی واحداث 19 باب تونل به طول بیش از 12کیلومتر، طراحی و احداث 5 دستگاه پل روگذر مهمترین عملکرد این ادار کل بشمار می آیند.

و اما مشکلات و موانع موجود: 1- گرانی اراضی مورد نظر برای اجرای طرحها 2- آمار بالای طرحها 3- مجاورت راههای موجود با سکونت گاههای شهری وروستایی 4- شرایط خاص اقلیمی وافزایش تلفات جاده ای 5- فقدان راههای محوری روستایی با مشخصات فنی مناسب 6- اشباع ترافیکی راههای اصلی 7- پایین بودن عمر مفید آسفالت راهها 8- پایین بودن استانداردهای جاده ای 9- کمبود راهدارخانه هاو ماشین آلات راهسازی 10- کمبود کارخانه های تولید آسفالت و پایگاه های امدادونجات 11- عدم تناسب میان اعتبارات تخصیصی و تعهدات عمرانی 13- فشارمضاعف بر محورهای ارتباطی با توجه به حجم بالای ترددها 14- نبود آزادراه غرب به شرق استان وگرانی قیمت زمین برای احداث راههای مناسب 15- فقدان مسیرریلی دربیشترمناطق استان وعدم ارتباط ریلی با دیگر استانها 16- آسیب پذیری راههای استان از حواتدث طبیعی(سیل خیزی، فرسایش، رانش و پیشرفت دریا) 17 محدودیت اعتبارات عمرانی در بخش های راهسازی(احداث و نگهداری) 18- عبوربسیاری از راههای مواصلاتی از مناطق شهری و روستایی 19- ترافیک سنگین در راههای استانی در بیشتر مواقع و همچنین تعطیلات مختلف وسخن ما با نمایندگان محترم مجلس؛ - نمایندگان محترم مجلس و جناب آقای علیپور نماینده معزز قائمشهر، سوادکوه وجویبار با شروع به کار دولت یازدهم بر همراهی مجلس و منتخبان مردم با دولت تاکید داشته اند با این وجود موضع گیری های تند ایشان در خصوص مقام ارشد استان و مدیران دستگاه های اجرایی از جمله مدیر کل محترم راه وشهرسازی ،مغایربا اظهارنظرهای این نماینده در آن ایام است البته قرار نیست ما چشمانمان را بر روی ضعف مدیران دستگاه های دولتی در استان ببندیم و انشاء الله، انشاء الله کنیم که مشکلات حل شدنی است؛ لیکن انتظار همراهی بیشتر منتخبان مردم با خادمان دولت در بخش های مختلف می رود.

- از جناب علیپور که عضو کمیسیون مجلس هستند این سوال مطرح می شود که اگربرمشکلات اجرایی اداره کل راه وشهرسازی استان واقف می باشید ودر مورد وضعیت اعتباری این تشکیلات مطلع هستید چه لزومی دارد که در نشست هایی این چنین، حس دلسوزی تان گل کند و نقش یک مقام منتقد پیگیر را بازی نمایید؛ اگر مشکلات را قبول دارید خودتان را به جای ایشان بگذارید تا احوالات او را درک کرده نمایید. حال که در مسند پرسشگری جلوس نموده اید در خلوت وجدانتان از خود سوال کنید که در جایگاه نمایندگی برای رفع مشکلات "اسد" ها چه کرده اید و اگر واقعاً ایشان مقصرند، خیلی سریع به فکرمدیری دیگر باشید!!

- جناب علیپور عزیز در انتقادات فراوانشان از مدیر کل راه وشهرسازی فرموده اند پروژه بیست ساله قائمشهر- جویبار؛برادر محترم!چرا این انتقادات را در سالهایی که دولت های نهم ودهم مستقر بود، نثار دولت و مدیرانشان نفرمودید و حالا به فکر افتاده اید که "یک کمی" هم برای مردم کارکنیم و برای جان شهروندان ارزش قایل شویم؟! شما که ماشاء الله سبقه خوبی در بحث انتقاد و ناکارآمد معرفی نمودن مدیران دارید چرا در سالهای گذشته این چنین نکردید وحال یادتان افتاده ، پروژه مردم دوستی را اجرایی نمایید؛آنهم در آستانه انتخابات مجلس که زیاد هم دورنیست؟!

- اگر فکر می کنید مدیربعدی راه وشهرسازی استان با این وضعیت بودجه معجزه خواهد کرد، دوستانه خدمتتان عرض کنم که این مرده را برپا داشتن و انتظارات آنچنانی داشتن عقلایی به نظر نمی رسد؛ پس لطفاً به جای تخریب ؛ سیاست تقویت و همراهی بادولت تدبیر و امید را پی بگیرید که رضایت خلق الله رضایت خدای آنان را هم دربرخواهد داشت. - برادر محترم! دغدغه های شما را محترم می شماریم و اعتقاد راسخ داریم که سنگینی مسئولیت شما و دیگر نمایندگان محترم را بر آن داشته که لب به انتقاد بگشایند و از کمبودها و کاستی ها فریاد برآورند؛ و ای کاش ازجایگاه رفیعی که درآن حضور دارید تلاش نمایید تا اعتبارات کافی برای بهسازی و بهبود راه های مازندران که بیشترین حجم تردد خودروها و سفرهای داخلی را به خود اختصاص داده جذب نموده و برای تامین امنیت جانی میلیونها ایرانی بر سر مسولان امر فریاد برآورید تا باقی الصالحاتی باشد و الگویی برای آیندگان خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار