اثربخشي اينترانت در روابط عمومي
27 اردیبهشت 1393 ، دیدگاه 0

کمال نیوز: اينترانت شبكه‌اي رايانه‌اي است كه از زبان مشترك ارتباطي شبكه جهاني اينترنت براي تبادل داده‌ها استفاده مي‌كند و تمام خدمات اينترنت، از جمله پست الكترونيكي، تار جهان‌گستر، انتقال فايل (FTP)، گروه‌هاي خبري و تله كنفرانس را در شبكه‌اي اختصاصي براي استفاده‌كنندگان مشخص آن شبكه ارائه مي‌دهد و لزومآ به اينترنت متصل نيست.


تفاوت اساسي ميان شبكه اينترانت و ساير شبكه‌ها در آن است كه اين شبكه بر اساس پروتكل‌هاي اينترنت نظير TCP/IP و HTTP شكل مي‌گيرد.

هدف اصلي از نصب اينترانت‌ها تسهيل ارتباطات و به اشتراك گذاشتن منابع - اعم از سخت‌افزاري - است؛ كه به اشتراك گذاشتن منابع اطلاعاتي نقش عمده‌اي در اين نظام دارد.

چرا سازمان ها به جاي اينترنت از اينترانت استفاده مي كنند؟

سرعت اينترانت و اينترنت تقريبا برابر است.

امنيت اينترانت بيشتر از اينترنت است.

كاركناني كه از اينترانت استفاده مي كنند زمان كمتري را هدر مي دهند.

هزينه ها در اينترانت و اينترنت تقريبا برابر است.

 

استفاده هاي اينترانت براي روابط عمومي

در واقع روابط عمومي مي تواند همان اندازه كه اينترنت استفاده مي كند از اينترانت نيز استفاده كند. اما بهره گيري از اينترانت براي روابط عمومي ها شامل موارد زير مي شود:

اطلاع‌رساني، ارتباطات، بازاريابي و فروش، آموزش از راه دور، كار از راه دور، تصميم‌گيري بهينه مديريت بانكداري و اقتصاد و كار و كاريابي، كاربردهاي اصلي اينترانت‌ها هستند.

در زمينه اطلاع‌رساني با توجه به قابليت چند رسانه‌اي‌ها و ارائه اطلاعات روزآمد، مي‌توان به:

 ارائه اطلاعات در زمينه‌هاي مختلف از جمله نشريات، اطلاعيه‌ها، بخشنامه‌ها، پرونده‌هاي كاري، اطلاعات تخصصي، اطلاعات مشتريان، رقبا و كاربران، اخبار، و جز آن اشاره كرد. ارائه الكترونيكي اين اطلاعات خود موجب كاهش استفاده از كاغذ مي‌شود و در نهايت كاهش هزينه و زمان را براي شركت‌ها به دنبال خواهد داشت. از اين روش مي‌توان براي توزيع اطلاعات به‌دست آمده از اينترنت استفاده كرد.

در زمينه ارتباطات، اينترانت‌ها باعث تسهيل ارتباطات ميان اعضاي يك سازمان با مشتريان و رقبا و سازمان‌هاي بيروني خواهند شد كه به‌طور نمونه مي‌توان به جمع‌آوري نظرات، شكايات، و آگاه كردن مديران از مسائل را نام برد؛ يا ارتباط افراد هم انديشه در موضوعات خاص كه خود باعث ايجاد نوآوري‌ها، خلاقيت‌ها، و ابتكارها در زمينه‌هاي مختلف مي‌شود.

در زمينه بازاريابي و فروش مي‌توان تبليغات جهت معرفي محصولات، در نهايت سفارش از مشتري، دريافت پيشنهادات و انتقادات از مشتري، انجام و پيگيري عمليات فروش، ارائه خدمات پس از فروش، انجام هماهنگي‌هاي لازم با مشتري و گزارش پيشرفت سفارش به مشتري و به‌طور كلي فروش از راه دور را نام برد.

 

سئو پي آر و اينترانت

در مورد استفاده از اينترنت و اينترانت نظرات متفاوتي وجود دارد. بيشتر سازمان هاي بزرگ علاقه دارند كه كاركنانشان را در چارچوب اينترانت قرار دهند تا ضمن جلوگيري از استفاده غير كاري كه كاركنان از اينترنت مي برند، بتوانند كنترل بيشتري بر آنان داشته باشند.

همچنين سازمان ها مي خواهند، امنيت بسترهاي نرم افزاري شان كاملا تامين باشد و اين كار در اينترانت بيشتر قابل اعمال است. با اين حال سئو پي آر استفاده از اينترانت را به طور كلي براي سازمان هاي بزرگ رد مي كند.

در سازمان هاي بزرگ، روزانه تعداد زيادي از كاركنان و كاربران وارد شبكه اينترانت مي شوند. اما اين ورود و استفاده هيچ كمكي به روابط عمومي اينترنتي و رشد فعاليت هاي سايت سازمان نمي شود. به عنوان مثال در بسياري از بانك هاي كشور كه شبكه اينترانت وجود دارد، سايت بانك كيفيت بسيار پاييني دارد و دليل عمده آن همين استفاده از اينترانت است. استفاده كنندگان از خدمات اينترنتي و اينترانتي به طور موازي عمل مي كنند. و اين كار باعث مي شود كه از تاثير آنها بر سايت سازمان كاسته شود.

بنابراين به سازمان ها توصيه مي شود، فعاليت هايي كه نيازمند امنيت زيادي نيست را به اينترنت منتقل كنند. اين كار باعث مي شود كه پديداري سايت شما در فضاي مجازي بيشتر شده و اعتبار بيشتري كسب كنيد. اعتباري كه با وجود اينترانت، نصف مي شود.  و در نتيجه اگر چه اثربخشي كار براي كاركنان سازمان بالا مي رود اما مخاطبان حضور ضعيفي از شما در اينترنت مي بينند كه به اثربخشي شما لطمه مي زند.

 

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

             

دیدگاه   0