به گزارش گروه اجتماعی "کمال نیوز:"، آینده مبهم، ناتوانی در تامین مخارج خانواده و نگرانی روزهای ناتوانی و از کارافتادگی، شرایطی پیش پای رانندگان تاکسی گذاشته که خیلی‌هایشان ناچارند تا آخرین روزی که رمق در تن دارند، همچنان روی تاکسی‌شان دنده صد تا یک غاز عوض کنند.

رانندگان تاکسی که مویی در کارشان سپید کرده اند این سختی را از چشم بیمه ها می بینند که اگر دست رد به سینه شان نمی زدند حالا خیلی هایشان به جای ساعت ها کار طاقت فرسا با پشتوانه بیمه روزهای آسوده ای را می گذراندند.

آمارها می گوید حدود ۲۳ هزار راننده تاکسی در تهران بالای ۵۰ سال دارند که ۱۶ هزار و ۵۵۷ نفرشان (۳۲ درصد) بین ۵۱ تا ۶۰ سال، ۶۲۲۷ نفرشان (۱۲ درصد) بین ۶۱ تا ۷۰ سال، ۱۱۴۶ نفرشان بین ۷۱ تا ۸۰ سال و ۴۹ نفرشان هم بالای ۸۱ سال دارند و همچنان با وجود پیری و ناتوانی با تاکسی شان کار می کنند که قطعا این آمار در صورت محاسبه رانندگان تاکسی دیگر شهرها رقم قابل توجهی خواهد شد.

۱۰ سال انتظار بی نتیجه

با آغاز سال ۹۳ درست ۹ سال می شود که رانندگان تاکسی بالای ۵۰ سال چشم انتظار بیمه شدن مانده اند؛ انتظاری که تاکنون هیچ نتیجه نداشته است. با این حال رانندگان تاکسی همچنان به تلاش ها و رایزنی های مسئولان سازمان تاکسیرانی دل خوش کرده اند به این امید که بتوانند خودو خانواده شان را زیر چتر حمایت بیمه ها ببرند.

نیمه دوم سال ۸۴ بود که مسئولان سازمان تاکسیرانی تصمیم گرفتند رانندگان تاکسی را که تا آن روز تقریبا خیلی هایشان بدون بیمه بودند، تحت پوشش بیمه قراردهند، اما حالا با ورود به نهمین سال این چشم انتظاری، صدها هزار نفر از رانندگان تاکسی همچنان در حسرت بهره مندی از تسهیلات بیمه ای برای دوران پیری و از کارافتادگی شان مانده اند.

این طور که به نظر می رسد در این سال ها هنوز مسئولان سازمان تاکسیرانی و صندوق های بیمه ای درباره چگونگی بیمه اجتماعی (تسهیلات بازنشستگی و از کارافتادگی) رانندگان تاکسی به توافق منطقی نرسیده اند تا یک بار برای همیشه به دغدغه راننده تاکسی بدون بیمه در تهران که قطعا با احتساب رانندگان تاکسی که در شهرهای دیگر فعالیت می کنند و به همین مشکل دچارند رقم قابل توجهی خواهد شد، پایان دهند.

اگر این رانندگی حادثه ساز شود

رانندگی در شرایط پیری و از کارافتادگی آن قدرها هم که به نظر می رسد خالی از خطر نیست. هرچه سن افراد بالاتر می رود رانندگی آنها هم خطرآفرین تر می شود؛ زیرا افزایش سن قدرت عکس العمل بموقع و واکنش های صحیح و منطقی را از راننده می گیرد.

حالا حساب کنید اگر فردی در این شرایط مجبور باشد در طول روز حدود ۱۰ ساعت مداوم رانندگی کند آن هم پشت فرمان یک وسیله نقلیه عمومی مانند تاکسی، ون یا اتوبوس، آن وقت چه خطراتی ممکن است علاوه بر او سرنشینان و حتی دیگر رانندگان را تهدید کند.

رییس پیشین پلیس راه کشور و مدیر گروه ترافیک و حمل و نقل دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به خلأ قانونی که درباره سقف سنی رانندگی در آیین نامه راهنمایی و رانندگی وجود دارد، می گوید: مانند بسیاری از مشاغلی که دوره بازنشستگی دارند، رانندگی نیز در برخی دوره های سنی به دلیل تحلیل رفتن توان جسمی فرد با خطرات جدی همراه است.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی معتقد است: وقتی بررسی ها از تفاوت دو جنس زن و مرد در رانندگی حکایت دارد، بنابراین قطعا رانندگی در سنین مختلف نیز ویژگی های خاص خود را خواهد داشت. وی توضیح می دهد: رانندگی در سن بالا با اماو اگرهای فراوانی همراه است؛ زیرا افزایش تدریجی سن، تضعیف عمومی عضلات بدن، خشک و سفت شدن مفاصل و ضعف بینایی و شنوایی، کاهش سرعت عکس العمل را در شرایط لحظه ای به دنبال خواهد داشت و همه این موارد رانندگی در سنین بالا را برای راننده و دیگران سرنشینان بالقوه خطرساز کرده و احتمال وقوع تصادفات رانندگی منجر به جرح و فوت را افزایش می دهد.

ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز تائید می کند آنچه موجب شده رانندگان تاکسی در سن بالای ۷۰ یا ۸۰ سال به شغل شان ادامه دهند فقط از سر نیازی است که چاره ای برایشان باقی نگذاشته است.

وی تاکید می کند: باید ضوابط و قوانینی تدوین شود که این رانندگان در این سن فعالیت نکنند، زیرا هر لحظه امکان سکته آنها وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد هم امنیت جانی مسافرانی که در این تاکسی ها هستند به خطر خواهد افتاد و هم امکان تصادفات شدید و غیرقابل جبران دور از انتظار نیست.

شورا پیگیر بیمه رانندگان تاکسی

دغدغه اقتصادی و نداشتن پشتوانه حمایتی در شرایط پیری یا از کارافتادگی، مهم ترین دلیلی است که باعث شده خیلی از رانندگان تاکسی تاوقتی رمقی در تن و قوتی در دستانشان است همچنان پشت فرمان تاکسی هایشان بنشینند آن هم در شرایطی که آلودگی هوا به دلیل احتمال بروز مشکلات قلبی و تنفسی، سلامت این قشر را مانند دیگر گروه های آسیب پذیر جامعه تهدید می کند.

به همین دلیل است که عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران قول می دهد که بیمه رانندگان تاکسی در شورا بررسی و پیگیری شود تا مشخص شود گره کار در کجاست که این موضوع هنوز به سرانجام نرسیده است.

قناعتی در گفت وگو با مهر تاکید می کند: نباید در این شرایط سنی این رانندگان به عنوان راننده تاکسی فعالیت کنند و باید فکری هم برای برطرف کردن نیازهای این رانندگان شود، بنابراین ما موضوع بیمه رانندگان تاکسی بالای ۵۰ سال را در کمیسیون عمران پیگیری می کنیم.

تاکسیرانی: بسته تسهیلات حمایتی در حال بررسی

این که بخواهیم یکشبه همه رانندگان تاکسی بالای ۷۰ سال را از کار بیکارکنیم، نه منطقی است و نه انسانی؛ زیرا این قشر چرخ زندگی شان را با کار روی تاکسی می چرخانند، پس باید به فکر راهکاری اساسی بود.

این گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران است که در گفت وگو با جام جم از بررسی سازو کارهای حمایتی در قالب ارائه تسهیلات رفاهی، خدماتی و حمایتی از رانندگان تاکسی و خانواده شان در سازمان تاکسیرانی خبر می دهد که امیدوار است با حمایت شورای شهری ها به نتیجه برسد.

میثم مظفر معتقد است فقط با تدوین بسته حمایتی و رفاهی از رانندگان تاکسی است که می توان از آنها خواست کار روی تاکسی در سنین بالا را کنار بگذارند.

بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی و خانواده شان

همه رانندگان تاکسی شهر تهران و خانواده هایشان می توانند از پوشش بیمه تکمیلی درمان برخوردار شوند.

این طور که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران می گوید استارت اولیه این طرح از سال ۹۲ زده شد و براساس این طرح که «طرح بشارت» نام گرفته است، امکان بهره مندی از تسهیلات بیمه تکمیلی برای همه ۸۰ هزار راننده تاکسی شهر تهران فراهم شده است.

به گفته مظفر، سال ۹۳ نیز این طرح ادامه دارد و رانندگان تاکسی که هنوز تحت پوشش قرار نگرفته اند و رانندگانی که تمایل دارند اعضای خانواده شان را نیز تحت پوشش بیمه تکمیلی بیاورند، می توانند با مراجعه به سایت سازمان تاکسیرانی شهر تهران در قسمت طرح بشارت وارد شده و با درج کد ملی، ثبت نام خود را انجام دهند و پرینت ثبت نام بیمه تکمیلی شان را بگیرند.

رانندگان تاکسی و خانواده شان می توانند با ارائه این پرینت در ۲۵۰ مرکز درمانی طرف قرارداد بدون نیاز به هرگونه نامه نگاری یا طی کردن روند اداری خاصی به صورت رایگان از خدمات پزشکی استفاده کنند.

بیمه خویش فرما و مشکل رانندگان بالای ۵۰ سال

برخی رانندگان تاکسی آن قدر نگران دوران پیری و ازکارافتادگی خود هستند که از همان روزهای اول که پشت فرمان تاکسی می نشینند، به هر دری می زنند تا دست کم خود را بیمه خویش فرما کنند، حال و روز این دسته از رانندگان تاکسی بهتر از آنهایی است که به هزار و یک دلیل تا وقتی به پنجاه سالگی می رسند، برای بیمه شدن اقدام نمی کنند.

براساس قانون رسمی کشور افرادی که تا پنجاه سالگی برای بیمه کردن خود اقدام نکنند، نمی توانند پس از آن سن برای بیمه شدن مراجعه کنند و به فکر استفاده از تسهیلات بیمه ای در دوران پیری یا از کارافتادگی خود بیفتند.

این مشکل خیلی از رانندگان تاکسی نیز هست؛ آنهایی که با رسیدن به پنجاه سالگی دیگر شامل قانون بیمه نمی شوند و نمی توانند حتی به صورت خویش فرما خود را بیمه کنند.

مظفر درباره این مشکل هم می گوید: هم اکنون همه رانندگان تاکسی زیر ۵۰ سال می توانند خود را بیمه خویش فرما کنند، اما مشکلی که وجود دارد مربوط به رانندگان بالای ۵۰ سال است که قانون بیمه اجازه بیمه شدن را به آنها نمی دهد. به هر حال این مشکلی است که متاسفانه وجود دارد و باید برای حل آن با کمک سازمان های متولی چاره ای اندیشیده شود.

جدول زیر توزیع سنی رانندگان تاکسی شهر تهران را نشان می دهد
: